Företaget levererar för närvarande luftreningsutrustning till tre olika segment: Facility (FS), Room (RS) och Cabin Solutions (CS).
I grova drag kan de delas in i följande typer av företag:
FS – Livsmedelsindustrin, Bilindustrin och Logistik (9 %)
RS – Produktion i renrum, Sjukhus, Bio/medicinska laboratorier (10 %)
CS – (Rökhytter) flygplatser, järnvägsstationer, kontor etc. (81 %)
.
Världserövringen är på god väg, och för närvarande säljs de flesta produkterna per segment på följande sätt:
FS - Europa. Under Q2 lanserades en ny enhet för livsmedelsproduktion i Europa, inklusive en variant med HEPA-filter. Under Q3 lanserades en produkt avsedd för stora industrianläggningar.
RS - USA. Det snabbast växande segmentet med en CAGR på 63 % mellan 2016 och 2019.
CS - Japan. Regleringen av rökning i offentliga utrymmen i Japan driver en stark tillväxt.
.
Här är en något nyare bild över länderna där företaget är verksamt.
Här är en beskrivning av konkurrensen på den japanska marknaden:
Det är viktigt att notera att dessa bilder inte innehåller den senaste informationen.
Till exempel är meningen i början av regleringstexten: "On the japanese market, the companys entire sales of.. "
Inte nödvändigtvis aktuell längre, och den andra bilden presenterar också data från 2017.
Det är dock känt att Qleanairs marknadsandel i till exempel Tokyo-området är cirka 65%.
Asecos och Smoke Solutions kom in på den japanska marknaden först i mitten av 2018. Smoke Solutions säljer så kallade “billiga och bra” produkter, medan Smoke Solutions mer fokuserar på offentliga utrymmen.
Börsposten gjorde den här artikeln förra månaden. Paretons analytiker Anders Roslund förklarar lite varför Qleanair enligt dem är ett av de bästa “småbolagsfallen”
.
Tack för den goda introduktionen. Verkar vara ett intressant case.
Vid första anblicken ser det ut att vara otroligt billigt. Om H2 är ens i närheten av H1-nivån, så kommer EPS 2020 lätt att sluta på över 4 SEK, vilket med det nuvarande priset på ~38 SEK gör att P/E 2020 hamnar rejält under 10. Och om det fortfarande växer med 10% per år (den faktiska tillväxten var väl runt 13% under flera år).
Skuldsättningen var kanske den största frågan i mina ögon. Från Q2-balansräkningen:
Eget kapital 132 679
Skulder 501 542
Räntebärande skulder totalt 288 699
En större skuldsanering verkar ha skett under 2019 Q4, vilket resulterade i stora engångskostnader (pressade resultatet för 2019 till minus).
Om jag tolkade rätt, så bestod IPO:n förmodligen huvudsakligen av en aktieförsäljning från huvudägaren. Varför samlades det inte in mer kapital till balansräkningen på en gång, om avsikten ändå är att växa?
Eller har det att göra med att man i början av året övergick till IFRS 16-standarden? Måste titta närmare på detta idag.
Qevirp 41 Ltd förblev en stor ägare (40,7 %). De verkar ha noterat företag tidigare. Bland de svenska bolag som företaget noterat har åtminstone ByggPartner i Dalarna varit en kursraket de senaste åren. Qevirp har fördubblat QleaninAirs omsättning innan noteringen och börjat utveckla affärsmodellen “Clean air as a service”. Här är mer om den största säljaren/nuvarande ägaren:
Jag har redan studerat marknaden för ren luft tidigare, när jag investerade i Naava. Qlean verkar vara en aktör av hög kvalitet inom sektorn, jag tog en liten bevakningspost idag.
5 SEK i EPS, en kurs på 38 SEK och en årlig tillväxttakt på 13 % ger verkligen ett PEG-värde på 0,58. Om man tror på tillväxt, är det då faktiskt ganska billigt med enkla multiplar? Jag skulle gärna höra mer om detta och hoppas att användarna på forumet börjar gräva fram information.
Den senaste delårsrapporten var vid första intrycket ganska övertygande och jag började nu med små aktieköp.
e. Det som kanske oroar mig mest är att det, utöver huvudägaren, inte finns någon bra andraplats på listan över de största ägarna. Vad är Qevirps strategi gällande dess innehav? För mina andra portföljbolag har jag inte stött på något liknande ännu. Å andra sidan kan detta kanske ses som en drivkraft i framtiden, om företaget slår igenom och växer, har fonder etc. mycket att köpa.
Intressant fall. Med nuvarande resultat och historik ser detta onekligen mycket fördelaktigt ut. Några analyshus har lyft fram bransch/marknadsområdesrisken, men dessa risker verkar för mig för närvarande överprissatta. Jag skulle snarare säga att företaget är väldigt långt under radarn på grund av en olycklig IPO-tidpunkt och ett dåligt Q4/2019-resultat orsakat av engångsposter (jag hittade inte heller ett enda meddelande om företaget på Shareville?).
Marknaden för rökrum är kanske inte heller så död som man skulle kunna tro från ett nordiskt perspektiv, och även om den vore det, börjar företaget ha annan omsättning + nästan hälften är faktiskt återkommande fakturering med fleråriga avtal. Den kommer åtminstone inte att kollapsa inom en eller två kvartal. Tvärtom har utvecklingen varit uppåtgående de senaste åren.
En snabb googling visar att den globala marknaden för tobaksprodukter till och med skulle kunna växa något under det kommande decenniet, och på tillväxtmarknader kan man anta att det finns brister vad gäller lokaler och hälsobestämmelser. Corona och den ökande regleringen av luftkvalitet inom alla branscher kan också fungera som en positiv trend på medellång sikt.
Som en sidonotis hittades Taaleris, det vill säga “den bästa finska kapitalförvaltarens”, Nordic Value-fond bland de största ägarna Om någon bara visste något om reningsutrustningen eller företaget i allmänhet siffrorna lockar.
Varför till ostkontot? Har de inte som mål att betala ut utdelningar också?
Utdelningspolicy
QleanAirs målsättning är att mellan 30-50 procent av årets vinst ska delas ut som utdelning till aktieägarna. Utdelningsförslaget ska ta hänsyn till QleanAirs långsiktiga utvecklingspotential, finansiella ställning och investeringsbehov. https://www.qleanair.com/en/investors/financial-targets
Bilden ger intrycket att lönsamheten är bättre i början av året och minskar något mot slutet av året. Försäljningsdippen under Q2/2020 är lite oroande, att den goda trenden inte skulle vända, men det beror kanske på corona. Efter Q3 är vi klokare.
Utvecklingen av återkommande intäkter (recurring revenue) ser i princip bra ut, men vad kan Finance Comp. vara? Att man inte tekniskt sett ändrar en typ av försäljning till en annan, så att det ser sexigt ut med återkommande intäkter / XaaS-fakturering. Men hur som helst, det ser billigt ut även utan någon “as-a-service”-hype.
Nyckeltal från Q4/2018 och framåt:
Skuldsättningsgraden verkar ha utvecklats i en ganska bra riktning, och det senaste net debt/equity ratio på 1,7 känns inte längre dåligt.
En halverad orderbok känns naturligtvis inte bra, men återigen har corona säkert påverkat, och vi får vänta och se hur Q3 ser ut.
Jag försökte även, baserat på siffrorna, uppskatta vad den nuvarande uppskattningen för 2020 års EPS kunde vara. Av 2019 års justerade EBIT genererades 51% under H1, så om EPS följer ett liknande mönster och H1/2020 EPS var 2,37, så kunde man med samma procentuella andel förvänta sig 4,65 EPS för hela år 2020. Med ett aktiepris på 38 skulle detta ge P/E 8,18 och PEG 0,82, om man använder företagets eget tillväxtmål på 10% som tillväxtprocent. Det verkar fortfarande finnas en säkerhetsmarginal.
Den berättar hur många hyresavtal Qlean har sålt via finansbolag. Det är alltså inte fråga om någon bokföringsmässig manipulering. Att det finns finansiärer för dessa avtal är en ganska intressant komponent i helheten. På så sätt kan man väl “justera” beroende på marknadsläget, till exempel under coronatiden har fler avtal sålts med bolagets egen “finansiering”. Konceptets idé är, så vitt jag förstår, att om kunden vill köpa utrustningen på avbetalning, kan man, beroende på marknadsläget och objektet, överväga om finansieringen ska erbjudas direkt eller via ett finansbolag. Om produkterna köps via ett finansbolag, ingås dock alltid ett serviceavtal med QleanAir.
Från webbsändningen fick jag intrycket att det handlade just om coronan. Produkterna är sådana att distansförsäljning är ganska svårt då företagens behov måste bekräftas på plats. Jag minns att de beklagade att den väl startade försäljningen av Cleanrooms stoppades i USA, då inga utomstående släpptes in på sjukhus och företag.
Jag måste fortfarande nämna dessa renrum (cleanrooms), att jag själv har varit involverad i sådana projekt för en kund och om det är lika enkelt som YouTube-videorna ger intryck av, är det en fantastisk produkt. Produkten är ganska dyr beroende på storlek och krav. Qlean räknar dem i antalet sålda enheter som “en enhet per 100 000 SEK order värde”
på ett bra sätt tråkig nischprodukt (vilket möjliggör låg aktievärdering åtminstone i början av denna börsnotering),
trovärdig internationell tillväxtväg,
trevliga utdelningsutsikter,
kontinuitet i kundrelationer med servicekoncept,
förmånliga multiplar.
Bra ingredienser och likheter med t.ex. det nyligen noterade Harvia för ett par år sedan.
Det enda minuset är att investeringsanalysen till stor del hamnar på småinvesterarens axlar, då jag åtminstone inte själv hittade någon investeringsforskning.
Är konkurrensen hård i denna bransch och hur lätt är det att komma in? Företaget har åtminstone tillväxtmöjligheter. Marknadsvärdet är nog under 60 miljoner euro. Pågår det konsolidering i branschen och vad är QA:s position på marknaden? Kommer tillväxten helt organiskt eller även genom företagsförvärv? (Jag slänger bara ut frågor här, vad som kommer upp i huvudet…)
Jag funderade också på inträdesbarriärerna. Företaget hävdar själva att de har patent och att de har utvecklat filterteknik i ett decennium eller längre, men det är svårt att säga hur bra skydd det ger. Är tekniken verkligen överlägsen konkurrenterna på något sätt, och är patenten sådana att de inte kan kringgås? Det finns tydligt en konkurrensfördel när affärerna utvecklas, men hur hållbar är den?
Där hittade jag också en bild från länken om dessa “barriers to entry”. Enligt den fanns det 30 patent vid IPO-tillfället och 10 nya var på gång. Rubriken antyder att det finns ett hinder för inträde på marknaden.
Zehnder och Camfil är åtminstone jättestora företag, men de konkurrerar endast inom ett segment. Resten är, vid en snabb titt, ungefär lika stora eller mindre.
Jag gick med i detta. Ganska snabbt efter att ha bekantat mig.
Med nuvarande pris erbjuder kombinationen av vinstavkastning och tillväxt (förutsatt att den fortsätter på över 10 % även under kommande år) en totalavkastning på över 20 %. Detta räckte för mig, med de fakta som nämns i tråden som bakgrund. Och beräkningen har inte ens tagit hänsyn till en möjlig ökning av värderingsmultiplar.