I den här tråden kan man diskutera olika energispartips, till exempel vilka knep som har använts för att sänka husets energiförbrukning, och man kan även diskutera alla möjliga energisparfrågor.
Här kan man också prata om elförbrukningssiffror samt mer allmänt och fritt om ämnena i rubriken.
Om man vill diskutera elförsäljningsavtal, det vill säga deras priser och villkor, finns det en egen tråd för dem här:
Dessutom finns det en egen tråd för allmän diskussion om elmarknaden i Finland och globalt, där man fritt kan diskutera elproduktion, överföring och annat som allmänt rör elmarknaden:
Inlägget får flyttas till en lämpligare tråd om en sådan finns. I de senaste inläggen har det pratats mycket om komfortvärme i badrummet. Hur mycket el sparar man i genomsnitt genom att stänga av den i en tvåa/trea? Lisäkysymys. Om ni bor i hyresrätt, har ni funderat på vad hyresvärden säger om att värmen inte hålls igång? Kan det åtminstone på ett teoretiskt plan orsaka skada på hyresvärdens egendom? Åsikter.
Varför har du inte på den? Är det värt att ta minsta lilla risk för fuktskador och dessutom pruta på komforten för några hundralappars skull på årsbasis?
Om luftmängderna i ett badrum i ett flerbostadshus är korrekta och ytorna inte förblir fuktiga länge efter dusch, kan man mycket väl stänga av komfortvärmen. Komfortvärmen räddar dock inget om det finns brister i tätskiktet och fukt har trängt in i betongen.
Det blev lite off-topic och det är väl inte meningen att prata om förbrukning i den här tråden, men här är en trerummare på 81 m² i ett flerbostadshus med centraliserad frånluftsventilation och en förbrukning på ca 2 600 kWh/år.
Elförbrukningen i flerbostadshus känns väldigt låg. Den andra sidan av saken är väl att man betalar 300–500 €/mån för fjärrvärme och lika mycket för stadens arrendetomt.
Hemma hos oss är vi rejäla slösare. Elförbrukning 8000 kWh per år och för uppvärmning (dragigt gammalt hus) 2200 liter olja.
I ett flerbostadshus behövs ingen golvvärme, badrummet torkar även utan det. Komfortgolvvärme är till just för komforten! Vi har dessutom en “handdukstork” som värmer.
Var har du fått ifrån att golvvärme i våtrum bara är komfortgolvvärme? Det kan hända att det torkar förr eller senare även utan, men värmen bidrar till torkningen. Sälj av lite aktier då så att du slipper ha duschgolvet kallt…
Det kanske inte behövs, men golvvärme lönar sig nog. För golvvärme som torkar våtrum räcker det enligt min kännedom med 20–21 °C, medan komfortvärme börjar ligga kring +23–24 °C. Två helt olika saker.
I våtrum bör det vara varmare än i resten av lägenheten/huset så att fukt aldrig kondenserar där, utan istället avdunstar och torkar upp ytorna. Därför bör man till exempel även under sommarhettan hålla värmen så att våtrummen är den varmaste platsen i bostaden. Själv har jag haft golvvärmen inställd på 24–24,5 grader som komfortvärme, men nu när jag sparar el har jag sänkt till 22,5–23 grader. I någon tidningsartikel rekommenderades det visst någon gång som ett säkert alternativ att inte ställa golvvärmen under 22 grader.
Därför skulle jag vilja kommentera att 20–21 börjar bli lite väl lågt. Utrymmena torkar förmodligen oftast, men under vissa omständigheter inte nödvändigtvis alltid tillräckligt bra. Enligt min mening är det inte värt risken att dra ner det så lågt..
Ja, det kan orsaka skada om badrummet blir blött och man inte sköter om torkningen. Man bör inte experimentera på egen hand om man inte vet vad man gör. Och om man gör det, bör man göra en noggrann sensorisk bedömning. Om badrummet känns fuktigt och luktar det minsta instängt länge efter duschning m.m., är inte allt helt normalt. Å andra sidan, om till exempel elektrisk golvvärme är på, kan man spara elenergi genom att stänga badrumsdörren, eftersom badrummet i teorin kan börja värma upp hela lägenheten. Men detta påverkas bland annat av termostatens inställningsvärde. Det finns ingen entydig lösning.
I de flesta äldre lägenheter i flervåningshus finns ingen golvvärme. Den installeras ofta i samband med badrumsrenovering. Det är alltså inte möjligt att genomföra i väldigt många fall.
Om man vill stänga av golvvärmen är det särskilt då bra att skrapa ner vattnet från golvet i brunnen med en gummiskrapa. Och detta rekommenderar jag i vilket fall som helst. Om det inte finns en så kallad handdukstork (vattenburen eller elektrisk) i badrummet, kan avstängning av golvvärmen orsaka en lucka i lägenhetens dimensionerade värmebehov. I grunden vore det dock önskvärt att ha en egen värmekälla i badrummet, ifall dörren stängs och ventilationen är som den är. Om ventilationen är bristfällig, det saknas värmekälla och man stänger dörren till ett vått badrum, så torkar det åtminstone inte.
Om det till exempel i en lägenhet i ett flervåningshus varken finns ett lägenhetsspecifikt ventilationsaggregat eller elektrisk golvvärme i badrummet, så är baslasten för elförbrukningen för en enskild lägenhet (egen elmätare) kylskåpet/frysen när övriga apparater är avstängda. Varför skulle man inte kunna köpa en sådan lägenhet?
om du är intresserad så har Energimyndigheten finansierat gratis energirådgivning för konsumenter landskapsvis. Rådgivning fås via e-post och telefon. Jag rekommenderar att ta kontakt om du är intresserad av energirådgivning!
Om man vill stänga av golvvärmen är det särskilt då viktigt att skrapa ner vattnet från golvet i golvbrunnen med en gummiskrapa. Och det rekommenderar jag faktiskt även i övrigt. Om det inte finns en så kallad handdukstork (vattenburen eller elektrisk) i badrummet, kan avstängning av golvvärmen skapa ett underskott i lägenhetens dimensionerade värmebehov. I utgångspunkten är det dock önskvärt att badrummet har en egen värmekälla, ifall dörren till exempel stängs och ventilationen är som den är. Om ventilationen är bristfällig, det saknas värmekälla och dörren stängs till ett vått badrum, kommer det i alla fall inte att torka.
Ja, det lönar sig inte att generalisera, då byggnader är av olika ålder och utförda enligt de byggbestämmelser som gällde vid byggtiden. Det borde jag ha insett själv också. Men åtminstone i ett sådant här cirka tjugo år gammalt flerbostadshus med enbart mekanisk frånluft, torkar badrummet faktiskt alldeles utmärkt utan golvvärme. Visst kräver detta att luftflödena är korrekta. Badrum placerades ju ofta i mitten av byggnaden på grund av avloppsdragningen, så ofta är värmegenomgångskoefficienten noll, eftersom det finns utrymmen med samma temperatur på andra sidan väggarna, golvet eller taket. Ersättningsluften kommer i sin tur som överluft från andra utrymmen, så den är också rumstempererad. I utrymmet finns vattenburna radiatorer som värmekällor, vilka ger omkring ett par hundra watt i värmeeffekt. Men jag anser fortfarande att om tätskiktet ger vika, så tränger fukt in i konstruktionerna och det räddas inte av golvvärme. Vid badrumsrenoveringar måste man ibland torka ren betong i veckor med fläktar och infraröda värmare, så nyttan med golvvärme är ganska marginell om man dessutom duschar dagligen. Jag antar att alla förstår att hålla koll på att det inte pärlar sig vatten på trälister eller takpaneler, eller att något börjar växa där.
I byggbestämmelserna styrde man mot lägenhetsspecifika ventilationsaggregat (IV-koneet) från och med ca år 2003, om jag minns rätt, då värmeåtervinning blev obligatoriskt. I dessa betonas sedan användarens ansvar för att utrustningen underhålls och hålls i funktionsdugligt skick. Ungefär samtidigt började man, åtminstone i den här staden, att ”kräva” elektriska handdukstorkar istället för VVC-radiatorer (LVK-patterit) i nybyggnationer.
I marknadsföringsmaterialet för vårt nybygge kallas det för komfortgolvvärme. Det finns ingen annan värmekälla i badrummet, så jag har för säkerhets skull haft den på med en måttlig termostatinställning. Förbrukningen är rimlig.
Det där med golvvärme i badrummen är för vissa lite som underhållsvärme i sommarstugan på vintern. Jag har under mitt liv bott i 5 olika höghuslägenheter och ett radhus som inte hade någon som helst golvvärme i badrummet, och det har aldrig funnits några som helst mögelproblem i varken något av bostadsbolagen eller i mitt eget badrum. Det fanns förstås ett element på väggen som såg till att det alltid var lägenhetens varmaste rum, som någon nämnde, och mekanisk ventilation.
Signerat med att släktens sommarstuga nyss fyllde 60 år, och inte en enda gång har någon form av underhållsvärme hållits i den stugan; den står kall hela vintern och inte heller där har något mögel dykt upp under dessa 60 år. Visst finns det inga vattenrör som kan frysa osv. vilket vore en helt annan sak. Detta är ingen rekommendation i någon riktning, och var och en får göra som de anser bäst med sin egen stuga och golvvärme utifrån hur bostaden eller stugan är konstruerad.
Det är nog lite så att man bör vara extra noga med underhållet av våtrummen om de används morgon och kväll, särskilt i äldre hus där tätskikten är lite sådär. Man bör skrapa av golven, se till att ventilationen fungerar och det är bra om det finns någon form av golvvärme.
I sommarstugor är fuktbelastningen väldigt sporadisk. Så länge inomhusutrymmena ventileras väl, luktar det enligt min erfarenhet inte unket och det växer inte mögel på väggarna.
egentligen behöver ingen människa duscha morgon och kväll. Inte ens varje dag. Ibland känns det som att en del människor är neurotiska när det gäller att slaska med vatten.
Kanske man kan förstå det hos tonåringar, när det väller ut talg och andra utsöndringar från ansiktet och överallt annars under hela dygnet.