Eltel "Lönsam partner för framtidens infrastruktur"

Utmärkt resultat, och det verkar som att prognoserna överträffades rejält:

Jag har köpt på mig en skaplig position under det senaste året (med ett medelpris som börjar på åtta) med tanken att marknaden på målmarknaderna, det vill säga Norden, kommer att utvecklas gynnsamt under de kommande åren tack vare elektrifiering, datacenter och andra trender, även om kommunikationssidan för tillfället främst handlar om uppgraderingar och underhåll. Ett annat argument är företagets potentiella turnaround vad gäller lönsamheten. Ledningens aktieköp har gett ytterligare förtroende för vändningen och enligt min mening börjar båda teserna se mycket sannolika ut baserat på detta resultat (men även tidigare kvartal). Bolaget är ju inte särskilt sexigt och det verkar som att knappt någon följer det, att döma av tystnaden i den här tråden. Detta har nog delvis hållit aktiekursen på en måttlig nivå.

Det här känns riktigt bra nu, och särskilt den här kommentaren från VD:n värmer: “I Q4 konstaterade jag att jag var övertygad om att vi skulle nå vårt lönsamhetsmål på 5 % inom 12 till 18 månader, och nu, ett kvartal senare, stärker den positiva starten på 2026 min tro på detta.”

Kanske vi snart börjar se en liten re-rating här.

2 gillningar