Eezy som investeringsobjekt - Vänder konjunkturen och Eezy med den?

Japp, mister marknaden var inte övertygad av 400 miljoner euro i omsättning och 10 % i vinstmarginal :sweat_smile:

Jag har adderat igen. Om det här är en tia 2023 så är “det galet om man inte erbjuder hälften”

1 gillning

Jag funderar på att lägga till mer, och VD:n är redan inne. Målen är höga. Så om vi ens kommer i närheten av det är det nuvarande priset inte mycket.

1 gillning

Det slutade med att jag också köpte lite mer :grin::+1:. Jag tycker att det här har potential för en bra konsolideringshistoria på några års sikt.

1 gillning

Idag har vi fiskat från en nivå på 5,65 för att höja genomsnittet. Hur man än ser på det så verkar det fortfarande vara prisvärt.

Utöver siffrorna, så stöder VD:ns trovärdiga, realistiskt energiska stil mitt investeringsbeslut. Sami inger förtroende och verkar vara mycket insatt i det företag han leder. Killen har också en respektabel pott på 2,5 miljoner euro i Eezy :facepunch:

2 gillningar

https://youtu.be/M3qflf07wuI

Här hittar du VD:ns presentation, helt färsk.

Håller med. En VD som inger förtroende, och dagens video är återigen ett bra bevis på mervärdet av videointervjuer.

1 gillning

Hur har VD:n presterat (track record) innan detta?
T.ex. Wulff. Neutral fråga.

Har Inderes ändrat sina prognoser? I början av veckan låg P/E-talet fortfarande runt sju för åren 20–22, och nu är det tio. Vilket är det rätta?

2 gillningar

https://www.inderes.fi/fi/aamukatsaukset/noho-partners-puhtaalta-poydalta-uuteen-vuoteen

I morgonrapporten upprepar Inderes köp och riktkursen 7 euro, med en tydlig uppsida i värderingen.

1 gillning

Prognoserna ändrades eftersom bolaget övergick från FAS-redovisning till IFRS-redovisning. Här, här och här har vi förklarat saken mer utförligt.

Den justerade P/E-kvoten du hänvisar till ändrades eftersom bolaget tidigare, i enlighet med FAS, amortiserade goodwill som uppkommit vid företagsförvärv, vilket vi justerade i den justerade P/E-kvoten. När redovisningsstandarden ändrades, allokerades en del av den goodwill som uppkommit vid företagsförvärv till immateriella tillgångar, vilka fortfarande avskrivs enligt IFRS även om goodwill inte avskrivs. Därmed minskade avskrivningarna, även om inte så mycket som FAS-baserad goodwillavskrivning skulle ha antytt.

Det bör noteras att om bolaget skulle upphöra med företagsförvärv skulle avskrivningarna på immateriella tillgångar minska, och därmed skulle P/E-kvoten sjunka från den nuvarande låga nivån.

Detta är enligt min åsikt ett bra exempel på varför värderingar bör granskas med flera värderingsmultiplar och metoder. Även om siffrorna visserligen ändrades avsevärt, har det inte skett någon betydande förändring i våra underliggande lönsamhetsprognoser, och därmed har vår riktkurs och vår syn på aktien förblivit oförändrad.

Med Smile-förvärvet och ändringen av redovisningsstandarden har det skett många förändringar i siffrorna, men jag hoppas att jag lyckades förklara denna förvirrande förändring tydligt :slight_smile:

8 gillningar

I Inderes video pratar de om Eezy. Värderingsnivån är måttlig och det finns gott om utrymme för tillväxt, som de tidigare har konstaterat.

Detta lugnar mig när coronafruktan börjar smyga sig in även i min egen portfölj.

1 gillning

Sakta men säkert, i takt med att strömmen av coronanyheter blir allt dystrare, känns det som att en uppjustering av aktiekursen för ett företag som Eezy kommer att skjutas fram ganska långt. Även om jag anser att mycket dåligt redan är inprisat i kursen, är sådana här företag de som trampas ner när en negativ stämning börjar stiga på börsen.

Nu när de nya tillväxtmålen har publicerats är det praktiskt taget säkert att förvärvsdriven tillväxt kommer att fortsätta. Räntorna kommer inte att stiga och priserna på förvärvsmål kommer knappast att blåsas upp i den här ekonomiska situationen. Om man bara är beredd att se bortom detta coronakaos, är detta enligt mig en av de första riktigt saftiga köpmöjligheterna i Helsingfors. Kursen har inte inkluderat något av vad företaget har erbjudit under det senaste året. Synligheten för företagets potential förbättras ständigt men detta återspeglas inte i priserna.

Visst kan Eezys resultat ta en smäll på grund av coronan, men det är ju det investeringar handlar om. Nu när marknaden prissätter ökande osäkerhet, måste man bara försöka tänka på vilka objekt som kommer att justeras uppåt när kaoset är över. Om P/E-talet redan nu är under 10 för årets prognoser och antagandet om fortsatta förvärv är praktiskt taget säkert, kommer jag att fortsätta köpa i takt med att investerarna ger upp hoppet. Med facit i hand kan jag konstatera att det hade lönat sig att sälja åtminstone en del där vid sju, men vad ska man göra…

Jag personligen anser att det inte bara är priset som gör ett investeringsobjekt attraktivt. Synligheten för resultatet i förhållande till priset är också något att tänka på. Detta intresserar mig för närvarande i Eezy.

Visst är allt möjligt och jag kan vara överoptimistisk med Eezy, mina egna köp upphör när 1. kursen börjar stiga igen 2. Eezys vikt når 20% i portföljen. Får se vilket som inträffar först.

4 gillningar

Det dröjer nog inte länge innan det blir nya företagsförvärv. Skulle Panostajas Carrot kunna flytta till Eezy?

1 gillning

Jag är skeptisk till att köpa Carrot, särskilt på kort sikt, av flera skäl. Jag uppskattar att Panostaja inte skulle vara villiga att avyttra verksamheten på kort sikt. Investeringen är relativt ny för dem, och att i praktiken sälja den nu till ett pris som skulle vara lönsamt för Eezy att köpa skulle innebära att Panostaja anser att de har misslyckats helt med sin investering. För det andra, på kort sikt, bedömer jag att Eezy har fokus på Smile-integrationen av bemanningsverksamheten, och att företagsförvärv inte i första hand kommer att övervägas förrän detta är klart. Detta skulle också vara förnuftigt ur ett riskhanteringsperspektiv, enligt min åsikt. För det tredje är det tydligt att Carrots verksamhet har lidit efter företagsförvärvet på grund av att nyckelpersoner har lämnat, och även ur detta perspektiv skulle det, enligt min åsikt, vara ett något riskabelt köp för Eezy. På längre sikt tror jag dock att Carrot kommer att vara en del av företagsomstruktureringar.

4 gillningar

Jag deltog i en börskväll i min hemstad där Eezys ekonomidirektör Hannu Nyman också talade. Han fick, överraskning, överraskning, en fråga om coronapandemins inverkan på företagets verksamhet. Hannu svarade att han ser på saken på två sätt: påverkan på den egna personalen är ganska liten = tjänstemännen är fördelade på flera kontor i Finland. En större påverkan skulle sannolikt komma via kunderna. Denna påverkan är verkligen svår att förutsäga. Efter finanskrisen har användningen av hyrd arbetskraft ökat inom mindre cykliska branscher, och å andra sidan, om produktionsanläggningar har osäkerhet inför framtiden, kan man undvika att anställa fast personal och istället använda hyrd arbetskraft. Vissa faktorer stöder eventuellt omsättningen, andra minskar den. Svårt att förutsäga, det tror jag. Sammantaget tror jag inte att coronapandemin kommer att ge någon draghjälp, men vägledningen ger lite spelrum även om omsättningen inte skulle öka, och å andra sidan anser jag att resultatvarningen redan är inprisad.

Jag frågade själv om de möjliga effekterna av coronapandemins marknadssituation på företagets planer att notera sig på huvudlistan. Hannu svarade att noteringen utreds och att förhoppningen har varit att noteringen skulle ske före sommaren eller i början av sommaren, om det är möjligt. Inget annat har sagts offentligt. Jag tänker att de förmodligen kommer att notera sig om de bara hittar köpare. Om de hittar några, kan jag inte säga något.

Beträffande den nuvarande kursen är min åsikt att när Hannu presenterade företagets rapporterade siffror, så ser de inte direkt ut som “Här är århundradets investering”. Låg EPS och hög skuldsättning skrämmer förmodligen bort de flesta investerare direkt.

Q1 går tydligen fortfarande åt att smälta Smile-integrationen, företagsförvärven fortsätter.

Detta är nu skrivet här från minnet, de stora linjerna var nog med där. Bra och smidigt framträdande från Hannu, om de rapporterade siffrorna hade varit annorlunda tror jag att intresset för företaget skulle vara betydligt större.

Mitt eget köpprogram fortsätter. En växande marknad, företagsförvärv, bra kassaflöde och en fortfarande mycket låg värdering i förhållande till potentialen är fortfarande mina kriterier. Å ena sidan tankar jag Sampo i jakten på utdelningar, men med Eezy siktar jag på att slå index under de kommande 3 åren.

8 gillningar

Efter Honkas meddelande är det inte förvånande att även Eezy förbereder sig för permitteringar https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/eezy-oyj-varautuu-mahdollisiin-lomautuksiin-koronaviruksen-takia

Poäng till denna duvduo för snabb reaktion och agerande.

2 gillningar

Ja, detta statliga “allt omedelbart stopp”-beslut överraskade mig. Jag trodde inte att sådana drastiska åtgärder skulle behövas. Å andra sidan är det bra att man reagerar på situationen, det viktigaste är att hålla smittspridningen i schack, ekonomin kommer att återhämta sig.

Jag tror att Eezy kommer att få sig en rejäl smäll av detta. För i år är jag redo att glömma resultatet, vi får se längre fram. Jag har fortfarande medel att investera i detta, får se om vi kan få en helt “gratis” sats aktier ovanpå den redan imponerande förlusten :expressionless:

Eezy gav på morgonen upp sin prognos för innevarande år: Eezy luopui ohjeistuksestaan ja muuttaa osinkoesitystä - Inderes

Helt förväntat, eftersom jag uppskattade att efterfrågan inom horeca-sektorn (grovt 30 % av omsättningen) har sjunkit till nära noll. Jag anser också att det är motiverat att hålla tillbaka utdelningen i denna situation, som jag skrev där.

För närvarande baseras prognoserna på antagandet att rörelsebegränsningarna kommer att hävas i slutet av Q2 och att vi från och med Q3 kommer att återgå till det normala. Prognoserna för Q3 har dock också sjunkit, eftersom jag anser det vara självklart att inte alla aktörer kommer att klara denna plötsliga affärsstopp utan ekonomiska utmaningar.

3 gillningar

Hur påverkar Nohos dåliga ekonomiska situation Eezy? Kursen rasade med Noho idag.

Eftersom Nohohan är en kund hos Eezy, så finns det förmodligen alltid ett antal öppna fakturor där. Om Noho får sin finansiering ordnad tror jag att de kommer att betalas, om än med förseningar. Det är vad jag tror med tanke på den nuvarande informationen.

Därmed kommer Nohos kraftiga affärsstopp endast att återspeglas som förlorad omsättning och därmed naturligtvis även som resultat. Detta har jag försökt att ta hänsyn till i mina prognoser.

Eezy hade knappt 6 miljoner euro i kassan och en outnyttjad kreditlimit på 10 miljoner euro i samband med bokslutet, så deras situation är inte densamma som för deras största ägare. Horeca-branschen, som nu tar en smäll, utgör cirka 30% av omsättningen, och inom andra branscher fortsätter verksamheten att rulla.

3 gillningar