Köpte förra veckan en ny position till långa portföljen, nämligen VMP. Skriver ner något så jag kanske själv kommer ihåg varför jag köpte:
Casen börjar där var och en ser värde. Vissa vill köpa nära eller under bokfört värde, andra kvalitet, hög utdelning osv. Jag gillar stigande utdelning och undervärderad resultatstillväxtpotential. Personaltjänstbranschens omsättning i Finland är ca 2,8 miljarder. VMP:s omsättning för 2020e är 325 miljoner. Tack vare den enkla affärslogiken inom personaluthyrning är förvärvade bolag i genomsnitt lättare att integrera. Bland bolagets ägare finns bl.a. Sentica (som förresten har köpt VMP-aktier på sistone). Senticas tidigare innehav inkluderar bl.a. Kotipizza och Pihlajalinna. Sentica var delaktiga i Kotipizza 09/2011-02/2017 och i Pihlajalinna 12/2009-05/2016. Ägarlistan stöder sannolikheten för framgångsrik oorganisk tillväxt. Sami Asikainen (VD) är den 5:e största ägaren med 404 000 aktier.
Resultatet belastas av höga goodwillavskrivningar, därför är det tydligen meningen att bolaget ska noteras på huvudlistan, troligen H2/2020. Man skulle kunna tro, med tanke på ägarlistan, att bolaget säljs genom att kasta ut ganska höga tillväxtmål. Med justerat resultat är ROE ca 19%, bokfört värde 3,79e. Om ROE 19%, tillväxt 6%, avkastningskrav 12% så är FCF 0,53e, värde 8,84e. Investeringskvoten skulle vara 31%, utdelningskvoten 68% och utdelningen 0,36e. Kursen ca 5e.
Inden 2020e justerad EPS 0,82e. Med kursen 5,10 skulle P/E alltså vara 6,2. Alltså om 2020 EPS-prognosen skulle avvika med -50% skulle bolagets P/E vara 12,4!
Ett bolag vars omsättning har utvecklats 2016 → 2020e 90 milj. → 325 milj. Konjunkturcykeln har gynnat bolaget och värderingen baserad på toppresultat borde vara ca P/E 9 men jag anser att vi redan kan tala om en tillräcklig säkerhetsmarginal här. +Tillväxt kommer att sökas oorganiskt, den låga räntemiljön stöder detta. Besparingar från Smile-integrationen har redan setts så man kan vara ganska trygg med dem också.
Mest av allt lockar värderingen i VMP. Om bolaget växer i någon takt i framtiden och får investerarnas uppmärksamhet finns en dubbel hävstång för resultat/värdering. I tider med låg ränta lönar sig en oorganisk strategi och ägarna har tidigare bevis. Utdelningen är också på en bra nivå för ett tillväxtbolag och växer. Vi väntar med spänning på den nya strategin och de finansiella målen.
En nackdel är verksamhetens cykliska natur, men detta anser jag redan har prissatts in “tillräckligt”.
Det blev en lite för optimistisk ramsa men vad kan man förvänta sig när jag har förvärvat detta till min portfölj. Andra får fatta sina egna köpbeslut självständigt.