Eezy som investeringsobjekt - Vänder konjunkturen och Eezy med den?

Köpte förra veckan en ny position till långa portföljen, nämligen VMP. Skriver ner något så jag kanske själv kommer ihåg varför jag köpte:

Casen börjar där var och en ser värde. Vissa vill köpa nära eller under bokfört värde, andra kvalitet, hög utdelning osv. Jag gillar stigande utdelning och undervärderad resultatstillväxtpotential. Personaltjänstbranschens omsättning i Finland är ca 2,8 miljarder. VMP:s omsättning för 2020e är 325 miljoner. Tack vare den enkla affärslogiken inom personaluthyrning är förvärvade bolag i genomsnitt lättare att integrera. Bland bolagets ägare finns bl.a. Sentica (som förresten har köpt VMP-aktier på sistone). Senticas tidigare innehav inkluderar bl.a. Kotipizza och Pihlajalinna. Sentica var delaktiga i Kotipizza 09/2011-02/2017 och i Pihlajalinna 12/2009-05/2016. Ägarlistan stöder sannolikheten för framgångsrik oorganisk tillväxt. Sami Asikainen (VD) är den 5:e största ägaren med 404 000 aktier.

Resultatet belastas av höga goodwillavskrivningar, därför är det tydligen meningen att bolaget ska noteras på huvudlistan, troligen H2/2020. Man skulle kunna tro, med tanke på ägarlistan, att bolaget säljs genom att kasta ut ganska höga tillväxtmål. Med justerat resultat är ROE ca 19%, bokfört värde 3,79e. Om ROE 19%, tillväxt 6%, avkastningskrav 12% så är FCF 0,53e, värde 8,84e. Investeringskvoten skulle vara 31%, utdelningskvoten 68% och utdelningen 0,36e. Kursen ca 5e.

Inden 2020e justerad EPS 0,82e. Med kursen 5,10 skulle P/E alltså vara 6,2. Alltså om 2020 EPS-prognosen skulle avvika med -50% skulle bolagets P/E vara 12,4!
Ett bolag vars omsättning har utvecklats 2016 → 2020e 90 milj. → 325 milj. Konjunkturcykeln har gynnat bolaget och värderingen baserad på toppresultat borde vara ca P/E 9 men jag anser att vi redan kan tala om en tillräcklig säkerhetsmarginal här. +Tillväxt kommer att sökas oorganiskt, den låga räntemiljön stöder detta. Besparingar från Smile-integrationen har redan setts så man kan vara ganska trygg med dem också.

Mest av allt lockar värderingen i VMP. Om bolaget växer i någon takt i framtiden och får investerarnas uppmärksamhet finns en dubbel hävstång för resultat/värdering. I tider med låg ränta lönar sig en oorganisk strategi och ägarna har tidigare bevis. Utdelningen är också på en bra nivå för ett tillväxtbolag och växer. Vi väntar med spänning på den nya strategin och de finansiella målen.
En nackdel är verksamhetens cykliska natur, men detta anser jag redan har prissatts in “tillräckligt”.

Det blev en lite för optimistisk ramsa men vad kan man förvänta sig när jag har förvärvat detta till min portfölj. Andra får fatta sina egna köpbeslut självständigt.

5 gillningar

Jag har haft samma tankar och värderingar som Eurotehdas under en längre tid, och efter all granskning och fördjupning är min egen uppfattning att det lönar sig att satsa på detta papper även till nuvarande pris. Dessutom är insidan, både den verkställande ledningen och styrelsen, involverad med så mycket pengar att jag inte omedelbart kan komma på ett liknande fall. När målet är gemensamt ökar det tron på att de knappast kommer att göra några dumheter, som att till exempel köpa en halvfärdig stålfirma i USA :smiley:

3Q-resultatet kom ut på morgonen och det ser fortfarande bra ut. När vd:n säger att de siktar på marknadsledarskap inom sin bransch, och man tittar på de största ägarna och tänker att de är i en ganska stram symbios med NoHo, så tror jag inte på något sätt att VMP ännu är i sin slutliga form. Antingen växer det till den eftersträvade marknadsledaren, eller så finns det också en möjlighet att det någon gång, på ett eller annat sätt, köps upp. Den närmaste tiden kommer förmodligen att ägnas åt att genomföra integrationen, och under våren väntar en övergång till huvudlistan och ökad synlighet. Jag tror att jag någon gång räknade ut att mitt eget målkurs skulle ligga runt 8€, och jag anser fortfarande att det är helt giltigt. Utdelning är säkert att vänta under våren, 25-30c. Absolut värt att äga.

3 gillningar

Här är de första kommentarerna om resultatet i morse: VMP Q3: vahva kannattavuus siivitti tulosylitykseen - Inderes

Bolagets Q3-rapport börjar kl. 10 och kan lyssnas på här: VMP Q3'19 osavuosikatsauksen webcast 12.11. klo 10.00 alkaen - Inderes

4 gillningar

Ser lovande ut!

3 gillningar

Det verkar som att vissa människor av princip undviker VMP, även om god tillväxt förväntas de närmaste åren. Många har uppenbarligen dåliga erfarenheter av att arbeta för bemanningsföretag, så de vill inte investera i dem.

Visst är det väl så att en hatad aktie kan vara en bra investering, eftersom priset då oftast kan pressas ner mycket lågt. När vissa har fått god avkastning börjar människor sedan strömma till köpsidan i allt större utsträckning, och sakta men säkert är den hatade aktien inte längre hatad, utan en lönsam investering!

1 gillning

Jag började följa Vmp närmare först i höstas men jag minns att företagets börsintroduktion följde den klassiska vägen, dvs. att det noterades som ett tillväxtföretag och nästan under första kvartalet rapporterade man helt överraskande 0 tillväxtsiffror. Mika Heikkilä kommenterade nog någonstans i höstas händelsen i stil med att “marknaden kommer att straffa om resultatet på listan är så här”. Hösten 2018 var verkligen en otacksam tid för börsintroduktioner när inbromsningen i ekonomisk tillväxt började visa sig just när de första rapporterna gavs ut. Om Vmp inte annars är det sexigaste investeringsobjektet, så skakade nog det noteringstillfället bort potentiella investerare från tåget.

Vad gäller värdestegringen vore det bra om Smile/Vmp-fusionen nu gick igenom med heder, man bytte till IFRS-redovisning och kunde erbjuda en realistisk tillväxtprognos för framtiden. Om det uppstår några missöden längs vägen tror jag inte att aktien kommer att locka positiva nyhetsflöden särskäilt snart. Värde är naturligtvis något annat än kurskurvan, men om man vill att kursen ska prissätta Vmp:s potential lite mer optimistiskt, så vore det bra att skapa ett sådant gott nyhetsflöde.

3 gillningar

Jag nämner också att jag tillbringade en stund med att bekanta mig med Vmp:s webbplats, och Eezy (eezy.fi) verkar vara en ganska smart lösning på ett av problemen i dagens arbetsliv. Naturligtvis finns det andra företag som erbjuder liknande produkter, men Vmp kan faktiskt erbjuda mer än bara en billig värdering som investering.

1 gillning

Ofta när VMP har diskuterats har de första kommentarerna varit “jävla skit”. Nu med namnbytet hoppas jag att vi kan komma lite längre i dessa diskussioner :smiley:

Den nya strategin som presenterades i morse kan beskrivas som mycket förväntad. Under 2020 kommer företaget att göra grundarbetet, på vilket tillväxt sedan kommer att byggas. Jag tror att målet för 2022, “marknadsledarskap”, också kommer att stödjas av tuffa numeriska mål när de ekonomiska målen offentliggörs.

Det är värt att notera att när företaget övergår till IFRS-redovisning kommer en betydande del av omsättningen att “försvinna”. Detta beror på hur Eezys, det vill säga tjänsten för egenföretagare, redovisas annorlunda i IFRS jämfört med FAS. Mer information om detta finns i den omfattande rapporten på sidan 19, det vill säga här. Samtidigt kommer skalbarheten i denna verksamhet att framträda tydligare. I FAS är verksamheten en högvårds- och lågmarginalverksamhet, medan den i IFRS är en lågvårds- och högmarginalverksamhet.

12 gillningar

Det var trevligt att se VD:n uppträda på mässan. Han verkar verkligen entusiastisk över att utveckla företaget och det finska arbetslivet. Även om en VD alltid lyckas övertyga mig, med undantag för de galnaste fallen. Kommentaren om restaurangbranschens kontracykliska tillfälliga arbetskraft var ganska intressant. Om restaurangerna är osäkra på framtiden skulle de hellre satsa på inhyrd arbetskraft än egen personal.

Vmp (snart eezy) investeringscase tuffar på lovande och aktiekursen följer med. Jag skulle fortfarande behöva se den gå förbi Kamux aktiekursnivå för att vara nöjd med att pengarna gick till detta istället för Kamux.

Det finns naturligtvis en tråkig sida med detta, att vi snart måste leverera resultat, just nu lever vi fortfarande lite med vackra framtidslöften. Men allt som allt ser spåret bra ut, jag har förtroende och värderingen är inte oroande än. Kommer vi att se en p/e 10-värdering nästa år om allt som utlovats och drömts om blir verklighet? Det återstår att se :grinning_face:

Ps. köpte detta till min son i ISK i januari

2 gillningar

En liten hint om början av nästa år från ManpowerGroups senaste undersökning:

https://www.manpowergroup.fi/Ajankohtaista1/ManpowerGroupin-tyomarkkinabarometri-Ita-Suomessa-vahvimmat-nakymat-seitsemaan-vuoteen/?utm_campaign=ManpowerGroup%20Views&utm_source=hs_email&utm_medium=email&utm_content=80875675&_hsenc=p2ANqtz-__2Qkr2s86Nmt25iHXut7u5_sOiTMAyEXfc3M_TJe9UF_v2Q9T0llhULQDWmIMl-35Ve1nQwsthvwf_r5XzC8fKcsWMluFQdUjlZ4-1xSRCdAlHLY&_hsmi=80875675

En extra bolagsstämma beseglade även namnändringen idag

1 gillning

@Petri_Gostowski
Kan du säga om det har kommit någon ny information om övergången till huvudlistan / övergången till IFRS-redovisning, eller om något sådant förväntas?

Har inte hörts sedan november (kommentar här).

Det är värt att notera att när företaget har gjort ett flertal företagsköp och bland annat det stora köpet av Smile nyligen, är förändringen i rapporteringen säkert ett mycket stort och tidskrävande projekt. Därför är jag inte direkt förvånad över att det har tagit tid. Jag är dock övertygad om att företaget kommer att övergå till IFRS-redovisning och även till huvudlistan. Jag skulle bli förvånad om detta inte kommuniceras mer senast vid eller i samband med Q4-rapporten.

2 gillningar

{“content”:“Tack för din snabba kommentar.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

Små positiva vibbar från personalmarknaden i december:

2 gillningar

Här kom IFRS-redovisningen och flytten till huvudlistan:

5 gillningar

Nu väntar vi (och hoppas) att marknaden ska börja prissätta aktien mer i ljuset av de justerade siffrorna :clap:

1 gillning

Jag gick med i detta med en liten position så här på kvällen före rapporten, även om jag vanligtvis undviker “rapportlotteriet” :smiley: , men detta borde ha god långsiktig potential när förvärven är integrerade och vi flyttar till huvudlistan etc. Dessutom har det sjunkit fint på grund av corona och jag tror inte att det kommer att påverka Eezy mycket om inte arbetet i det här landet helt upphör, och då är många andra företag också i knipa.

3 gillningar

Jag har också ökat mina innehav i Eezy under coronadippen, nu utgör det 16% av min portfölj. Samma sak med min sons portfölj, där har vi satsat ordentligt. Får se vad marknaden tycker, men Eezy har åtminstone ambitiösa mål. Om aktien fortsätter att handlas runt sex euro kommer jag att köpa mer, eftersom caset har utvecklats åt det håll jag har önskat.

1 gillning

Det gick ju dåligt i den där rapportlotten :pensive_face: