Riksdagsvalet 2019

Nu, en bra diskussion om riksdagsvalet, kandidater och partier. Vilka åsikter har varje kandidat? Vem är pålitlig och har hållit sitt ord tidigare? Nya kandidater med bra åsikter?
Låt oss börja med en fråga, vad tycker vi om Elina Lepomäki?
Jag ska rösta för första gången nu, därför skulle jag vilja höra andras tankar.

Det här är främst ett investeringsforum, men eftersom politik naturligtvis även påverkar investeringar är den här tråden okej. Låt oss ändå hålla diskussionen på en bra nivå och om det övergår till skrik/personliga påhopp kommer tråden att stängas.

9 gillningar

Om man tänker på ekonomisk kompetens så är Lepomäki, tillsammans med Vartiainen, förmodligen en av de mest kvalificerade i riksdagen. Men det känns som att Lepomäki blev lite förstörd när hon blev politiker. Hennes tankar blev lite mer allmängiltiga. Och jag förstår inte varför hon ställde upp i Samlingspartiets ordförandeval. Det var helt onödigt att sträva efter makten när hennes chanser var minimala. I politiken klarar man sig inte bara med sakkompetens, utan man behöver politisk erfarenhet och kunskap. Politik handlar om kohandel och relationen mellan regering och opposition.

Att rösta på Lepomäki är inte ett dåligt val, men det känns som att hon inte nödvändigtvis får något större gjort. Men det är ändå bra att ha en röst för förnuft i riksdagen, någon som kan berätta för kollegorna hur saker och ting verkligen är. Kanske kan hon påverka i bakgrunden. Å andra sidan får få vanliga riksdagsledamöter något gjort, men bättre smarta rader än dumma rader.

Lepomäki verkar vara kandidat från Nyland, men om vi hoppar till Helsingfors så måste jag säga att Jussi Halla-aho har överraskat mig mest av alla. Å andra sidan har han också varit mycket i media. Tidigare fokuserade han bara på invandringsfrågor, men ju mer man lyssnar på honom om andra politikområden, desto mer förnuftigt intryck får man. Jag måste hålla med Jussi om det mesta, åtminstone ganska mycket. Till exempel i Nordnets Rahapodi var det ganska övertygande grejer. Utan Sannfinländarnas och den invandringskritiska ballasten skulle Halla-ahos anhängarkrets se helt annorlunda ut. På grund av hans tidigare rykte vill förmodligen få erkänna att de håller med Halla-aho i sakfrågor.

Det känns som att det finns två saker som delar väljarkåren i två: klimatpolitik och invandringspolitik. Dessa är för många tröskelfrågor, och man kan inte rösta på någon som man inte håller med om, även om man är nästan exakt överens i andra frågor. När det gäller klimatfrågor är det ganska intressant, eftersom alla partier stöder minskade utsläpp, den enda skillnaden är hur det ska genomföras.

Många verkar tycka att Finland borde vara en föregångare och ligga betydligt före resten av världen. Att vara en föregångare får dock inte innebära att Finlands konkurrenskraft raseras med stränga regleringar. Även här måste man snarare agera uppmuntrande än med tvång. Det är helt klart att genom att begränsa finska företags möjligheter med stränga miljöregleringar kommer produktionen att flytta någon annanstans. Och till mer förorenande länder.

Om man som nation vill stödja mindre förorenande lösningar, så måste staten helt enkelt göra miljövänliga val i sina egna upphandlingar. Det blir inget av det om man försöker forma utbudet, men konsumtionsbehovet fortfarande ligger i de mest förorenande alternativen. Detta leder oundvikligen till att produktionen som tillfredsställer efterfrågan flyttas till de mest förorenande länderna. Slutresultatet blir ännu mer negativt.

Miljölösningar måste göras internationellt, annars blir det ingenting. Finland kan vara en föregångare, men det får inte betyda att vi går så mycket före andra att det börjar påverka konkurrenskraften. Det måste finnas någon form av vett i hur snabbt saker kan ändras. Saker händer inte på ett ögonblick, utan kräver tid.

Sedan den andra frågan, det vill säga invandring. Många anser att ojämlikhet är dåligt, men sedan är dessa samma personer ändå villiga att ta emot en bråkdel från krisområden hit. Samtidigt lämnas de mest utsatta kvar i krisområdet. Är detta rätt? Nej, det är det inte. Här är jag helt på samma linje som Jussi Halla-aho. Även om många förmodligen kommer att fördöma detta. Det är allmänt accepterat att tycka att de nödställda måste hjälpas här i Finland. Även om samma satsning skulle kunna åstadkomma mycket mer där de allra mest utsatta befinner sig. Ganska mycket att snurra i sin egen lilla krets, om man bara hjälper dem som nu råkar komma hit. Och hit kommer man, om nuvarande praxis är denna. Asylsökande hamnar inte här av en slump, utan de måste ha ett intresse. Även här måste man skilja på två saker: det ena är om det verkligen handlar om någon som behöver hjälp och det andra är varför de kom hit. Även de hjälpbehövande styrs av en naturlig tendens att maximera sitt eget välbefinnande. Det försvinner inte ens under en kris.

Men den viktigaste frågan för Finlands framtid är ändå hur de strukturella reformerna ska hanteras. Det är oundvikligt att välfärdsstaten kommer att urholkas i viss mån. Eftersom befolkningsstrukturen är som den är, kan man inte med några förnuftiga medel finansiera nuvarande offentliga tjänster, om inte något stort genombrott sker. Det hårda faktumet är helt enkelt att bland annat äldreomsorgen sannolikt kommer att behöva skäras ner i framtiden. Ju mer lagstiftningen skärper kraven på servicenivån, desto svårare tider kommer ungdomarna att få.

Att höja pensionerna och öka den offentliga servicenivån kommer att leda till en ganska stenig väg och en urholkning av det finska välfärdssamhället på längre sikt. Som Juhana Vartiainen konstaterade är köpkraften för grundtryggheten för närvarande större än någonsin tidigare. Att inkomstklyftorna ökar är inte ett problem om allas välbefinnande ökar.

Rösta alltså klokt :smiley:

11 gillningar

Hjallis Liike nyt-parti verkar vara bra på ytan, men vad kan sanningen vara? Är Hjallis bara en oföränderlig affärsman som strävar efter pengar eller har han en genuin vilja att förändra saker och förbättra samhället?
Jag har väldigt motstridiga åsikter om Hjallis, ibland känns det som att han har riktigt bra poänger och ibland känns det som att han bara pratar för att prata och försöker vinna popularitet.

Hjallis är bara lagom fräck. Säger vad han tänker. Kanske det är därför han tilltalar kvinnor också :smiley:

Jag har inte så stor tilltro till den där Rörelse Nu (Liike Nyt). Ingen som på allvar vill till riksdagen ställer upp i ett sådant litet parti. Mycket större chanser att komma in i ett större parti. Tanken är trevlig, men det kommer inte att fungera i slutändan att man frågar folket om deras åsikt med omröstningar. Man röstar fram representanter till riksdagen just för att man inte ska behöva rösta i enskilda frågor. Partiet kommer inte att ha några möjligheter att påverka, åtminstone inte på länge.

Politiken har blivit Hjallis nya hobby, och han gillar att få uttrycka sina åsikter ännu mer och åtminstone skenbart påverka. Hjallis är ibland en ganska underhållande karaktär :smiley:

1 gillning

{“content”:“Bra grejer från Gnumero. I vilken valkrets ställer han upp och för vilket parti?”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Man måste komma ihåg att i riksdagsvalet är partiets ståndpunkt i frågor viktigare än den enskilda representantens. Ur en investerares synvinkel är de klokaste valen förmodligen Samlingspartiet, Centern eller Sannfinländarna. T.ex. De Grönas Antero Vartia röstade emot aktiesparkontot på grund av gruppdisciplin.

Här kan du se vilka som röstade för och emot aktiesparkontot:
https://www.eduskunta.fi/FI/Vaski/sivut/aanestys.aspx?aanestysnro=10&istuntonro=166&vuosi=2018

Just det. Först väljer man ett parti och sedan en person. Tyvärr hittar man bara inget lämpligt parti. Om Samlingspartiet och Sannfinländarna på något mirakulöst sätt skulle komma in i regeringen efter valet, skulle det kunna vara den bästa lösningen för framtiden.

Jag fruktar dock, och det verkar också mer sannolikt, att SDP blir statsministerparti. Då kommer det finska välfärdsstaten att köras i botten, samtidigt som man maximerar äldres och pensionärers kortsiktiga välfärd.

Problemet med politiken ligger just i att människor huvudsakligen tänker på sin egen kortsiktiga nytta. Både politiker och väljare. Man kan inte se det långsiktiga perspektivet. Ett mycket bra exempel är de grönas motstånd mot kärnkraft. Först var kärnkraften totalt ond, men nu är den ett bra övergångsalternativ.

4 gillningar

Så. Var Gnumerot nominerad och i så fall vilket parti?

Frågare-Masse, genuint intresserad

Det borde bara finnas några personer i riksdagen, så skulle man alltid kunna skylla på enskilda personer för besluten och folket skulle tillsammans kunna “stena” den typen som inte driver den sak de blivit röstad in för.

Berätta mer!

Jag ställer inte upp. Jag fokuserar hellre på att förklara här hur saker borde göras :smiley:

Nackdelen med politik är att alla möjliga frågor, även privata, granskas offentligt. Man måste vara mycket offentlighetsvänlig för att klara sig i politiken. Jag misstänker att många potentiella kandidater med expertkunskaper skyr kandidaturen just därför.

Jag är själv ganska introvert och undviker hellre sociala situationer, åtminstone IRL, än att hamna i dem. På nätet kan man sedan, åtminstone delvis anonymt, granska saker och behöver inte bry sig så mycket om sin offentliga bild.

7 gillningar

Japp, politik är ett tufft spel och många kloka människor har blivit helt sönderslitna, nervvrak där. Klokt att hålla sig borta. Och det är helt okej för farbror att du med dina kritiska kommentarer här på forumet fortsätter att hålla farbrors värsta köpbehov i schack. Mängden massa och vinstkolumnen är alltid i första hand. Visst är tummar upp också viktiga, men de delas inte ut av G-nummer – med undantag för den enda som farbror fick i ett mentalt sammanbrott och den hänger nu i glasram på bakväggen i församlingssalen :slight_smile:

Masse & masse, en högklassig duo

Du har tydligen fått hela två hjärtan och fem andra har fått ett var. Jag hittade inte snabbt var jag kan se hjärtade meddelanden :smiley:

1 gillning

{“content”:“Nu tänker Rinne alltså sänka momsen. Så sdp:s klimatvänliga handling är att öka konsumtionen genom att sänka momsen? \n\nFörst kött, sedan mjölk och slutligen sökte man en livräddare i denna moms. De gräver bara ner sig djupare i denna skattediskussion.”,“target_locale”:“sv”}

2 gillningar

JA! Masse har fått 2 tummar upp från Gnumrorna totalt. Åldern tar ut sin rätt: med åldern börjar man bli slappare, och det verkar ha hänt Masse-farbrorn för länge sedan, och nu även Gnumrorna. :slight_smile:

Masse, FA, numera bara en skugga av sitt forna stränga jag

1 gillning

Sannfinländarna har hela tiden förbättrat sina positioner i opinionsmätningarna. Det verkar som att Sannfinländarna i de två senaste valen har fått ett par procentenheter större andel av rösterna än vad opinionsmätningarna visat. Det kan bli ganska intressanta slutresultat här. Om trenden håller i sig, så blir Sannfinländarna det största partiet efter valet. Jag vill ärligt talat av någon anledning se den situationen och hur man skulle reagera på den.

Om Sannfinländarna sitter i regeringen, skulle vi även kunna se en situation i EU-politiken där Finland inte längre bara är den medgörliga mönstereleven. Det skulle till och med kunna ha en betydande inverkan på EU-nivå, eftersom många frågor kräver enhälliga beslut.

Halla-aho verkar verkligen vara en sådan man för vilken stöd inte är det viktigaste och där väljare inte smickras. Han håller rakt på sin egen linje, och väljare kommer att följa om de vill. Sannfinländarna är det enda partiet som har erkänt att de kommer att skära ner offentliga utgifter. Inget annat parti klarar av något sådant. Här ser vi dock att väljarna uppskattar trovärdighet och ärlighet.

Det är naturligtvis lätt att ignorera dessa fakta med argumentet att Sannfinländarna tar pengarna från invandringen. Det gör de, och det är partiets val. Andra partier vill bara skära ner lite här och där med en osthyvel om det behövs nedskärningar, men Sannfinländarna gör val och prioriterar.

Sannfinländarna kan förstås också göra en helomvändning efter valet, men jag tror inte på det så länge Halla-aho är ordförande. Även om de gjorde det, skulle det inte vara något nytt i politiken :smiley:

Nu blir det lite Sannfinländarna-hype, men av någon anledning har jag börjat gilla Halla-ahos sätt att bedriva politik. Jag måste dock tillägga att dessa åsikter till stor del bygger på Halla-aho och därmed på Sannfinländarna. Som parti intresserar Sannfinländarna mig inte så mycket, men Halla-aho gör saken intressant.

2 gillningar

Men vem ska en investerare rösta på? Jag skulle vilja hitta en kandidat som till exempel förstår sig på marknaderna, förespråkar marknadsliberalism och helst själv investerar. Ibland dyker en potentiell kandidat upp, men partiet är tyvärr fortfarande en gåta för mig.

Eftersom jag är en arbetare i ett litet eller medelstort företag, skriker jag inte högt på kaffepausen vilka frågor jag prioriterar hos min kandidat. Självklart vill 99 % av mina kollegor att arbetarnas intressen drivs, vilket är bra, men enligt min mening är en kandidat som driver framåt folkets kapitalism redan ett starkt argument. För att undvika större konflikter kommer jag inte att fördjupa mig i vilka frågor jag inte skulle vilja driva framåt, eller vad jag inte anser vara så väsentligt. Men ja.

Kommer @g3235286 (eller någon annan) på någon bra kandidat från Birkaland? Men partiet är fortfarande ett frågetecken för mig.

Pyysing har haft ganska aktuella krönikor på sistone. Här är den senaste Mainettaan parempi hallitus taksiuudistuksineenkin | Sijoitustieto.fi

Om någon annan hittar en Lepomäki (Lepomäki) klon från Birkaland (Pirkanmaa) skulle jag också vara väldigt intresserad :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 gillningar

Hon verkar ha funnits i andra valkretsar också. För farbrorn är Elina L. en lite för ung kandidat, men flera juniorer i den närmaste kretsen har frågat precis samma sak. De har förmodligen läst något av Elinas tankesmedjor och gillat det.

Masse, en väljare av den gamla skolan