Låt oss diskutera lite om investeringslån, att ta/jämföra dem och liknande.
Hur många använder hävstång i sina investeringar? Och i vilka typer av investeringar används hävstången? Inom bostadsinvesteringar verkar användningen av hävstång vara mer regel än undantag, men hur är det på aktiesidan eller i andra tillgångsslag? Ganska många verkar använda Nordnets kredit åtminstone sporadiskt, men man stöter inte så ofta på investeringslån från andra banker.
Och vilka typer av villkor för investeringslån har folk? Hur höga är marginalerna, vilka amorteringsplaner finns det och från vilka banker kommer de bästa erbjudandena?
Jag har själv använt Nordnets kredit i liten utsträckning, men jag har länge funderat på att utnyttja lite djärvare hävstång. Jag skulle använda hävstång för aktieinvesteringar, där investeringsperspektivet huvudsakligen är mycket långsiktigt buy & hold.
Ett utmärkt ämne och relevant för mig också just nu. Jag tänkte testa vilka villkor jag skulle få för att lägga 50 000 på ett aktiesparkonto. Jag skickade in en ansökan via Lendo idag och åtminstone de första erbjudandena har varit mördande med en effektiv årsränta på 10 %+. Vi får se hur det slutar, men jag måste nog gå till min hembank nästa gång för att förhandla ansikte mot ansikte. Så tips/andras erfarenheter skulle vara värdefulla även för denna fråga.
Du får ett bra och förmånligt lån från banken om du har säkerheter. Utan säkerheter blir lånet dyrt. Aktier kan också användas som säkerhet, men det låser ditt avkastningskonto (och förmodligen också ditt investeringssparkonto). Säkerhetsvärdet för aktier är i de flesta banker 70 %, för utländska aktier 50 %. Alltså säkerheter, säkerheter, säkerheter… Utan dem händer inget i bankerna.
Jag har själv inte tagit ett investeringslån annat än för mitt eget företag. Men istället tar jag ibland amorteringsfria perioder om jag hellre investerar på aktiemarknaden än betalar av lånet.
{“content”:“Du kan få ett lån med ok ränta om du har säkerheter eller använder instrument som accepteras som säkerheter. Till exempel är säkerhetsvärdet för vissa produkter 50%-80%…\n\n[quote="Elina_A, post:3, topic:2177"]\nmen det låser det underliggande kontot (och förmodligen också aktiesparkontot).\n[/quote]\n\nKan inte användas som säkerhet.\n\n\u003e Kan jag använda kredit på ett aktiesparkonto?\nDu kan använda kredit i dina investeringar även på ett aktiesparkonto, men krediten måste komma från ett kreditavtal kopplat till en aktie- och fondportfölj, det vill säga ett värdeandelkonto. Detta innebär att tillgångar på ett aktiesparkonto inte kan användas som säkerhet för en handelskredit, utan säkerheten utgörs av tillgångarna på det värdeandelkonto till vilket kreditavtalet har aktiverats. I så fall debiteras också räntorna för handelskrediten från värdeandelkontot, inte från aktiesparkontot. Begränsningarna för handelskrediter beror på lagstiftningen som rör aktiesparkontot. -Nordnet”,“target_locale”:“sv”}
Jag har lika mycket bostadslån som aktieinvesteringar. Med andra ord är min portfölj 100 % hävstångsfinansierad. Räntorna på lånen är för närvarande 0,088 % och 0,517 %. Det är knappast möjligt att få billigare investeringslån någonstans. Jag planerar att ansöka om amorteringsfria månader så länge som möjligt, när bara den nedgång som alla förutspår på marknaden väl börjar.
Jag kommer att skicka in några låneansökningar till olika banker inom kort, så får vi se vilka erbjudanden jag får. Jag kommer sedan att lista dem här för granskning.
Om någon har begärt erbjudanden nyligen eller till och med tagit ett investeringslån (särskilt med tanke på aktieköp), vänligen dela med er av marginaler och lånevillkor.
Även privatpersoner börjar tillämpa den nya IFRS-standarden. Då kommer hyresgästerna att ha lån, när leasingansvaret för ett trettioårigt avtal fortsätter i ytterligare ett halvt sekel
P.S. Om du inte har ett hem eller annan fast säkerhet är det ingen idé att ens bry dig om att gå till banken.
En intressant öppning. Jag har själv i flera år drömt om att skaffa ett avtal för ett investeringslån som en bullet, ifall den stora nedgången någon gång skulle börja därifrån. Då skulle jag kunna börja förvärva aktier med en lite större hand. Problemet med det enorma kontantinnehavet är att det sänker den procentuella avkastningen på portföljen. Hos Nordnet är räntan rimlig om lånet är en försumbar summa. Naturligtvis använder jag ändå övertrassering just nu.
Nu när jag har sålt av min portfölj av investeringsbostäder under de senaste åren, är jag särskilt intresserad av lån som inte kräver att man pantsätter några bostäder. En “låneportfölj” kan visserligen vara pantsatt där, så länge det inte är för begränsande att handla med de aktierna. Man skulle tro att om man säljer en aktie är kontanternas belåningsvärde 100% och aktiernas kan sedan vara till exempel 70%. Så om man skulle söka ett lån på 100 000 euro och föra över några tiotusentals euro som komplement, skulle man få en lite brantare hävstång vid en eventuell ekonomisk kris.
Jag har bostadslån och investeringslån.
Bostadslånets marginal är 0,55 % och investeringslånets 1,2 % – minus 12 månaders euribor. Får bonusar på försäkringar m.m. för båda.
Företaget har kontanter och utrymme att ta rejäla lån om det skulle bli riktigt illa…
{“content”:“Om du har en lägenhet som säkerhet för ett annat lån och har haft det under en längre tid, bör du kontrollera säkerhetsvärdet. Om det har ökat kan du enkelt få mer säkerhet för lånet. Du behöver inte alltid ha säkerhet för hela lånet om du har en god bankrelation.”,“target_locale”:“sv”}
När du investerar med lånade pengar måste du vara försiktig. Volatilitet blir då en verklig risk. Om du har 100 000 euro i skuld som är investerad i aktier med 50 % säkerhetsvärde, behöver du först 50 000 euro av dina egna pengar som säkerhet. Om aktiekurserna börjar sjunka, får du ett margin call från banken, vilket innebär att aktierna som tagits som säkerhet inte längre täcker lånet. Alternativen är då antingen att tvångsförsälja aktierna med förlust eller att flytta in mer säkerhet för att täcka lånet.
Jag tror att de som köpte Nordea för 10 euro med lånade pengar i hopp om utdelning fick kalla fötter när kursen sjönk till runt 5,20 euro. På papperet borde en utdelningsavkastning på 5 % täcka en låneränta på 1 %, men det är mer komplicerat. Det blir ingen utdelningsavkastning när aktierna måste tvångsförsäljas och efter återbetalning av lånet finns det inget eget kapital kvar.
Aktierna är dessutom så dyra nu att jag inte skulle våga spela med lånade pengar.
3,5% ränta utan säkerhet låter nästan billigt. Om man vill belåna portföljen avsevärt, anser jag att man måste ha en bostad eller någon annan fast egendom som säkerhet för att räntan ska ligga under 1%. Att ha portföljen som säkerhet är ganska riskabelt.
Kortsiktiga placeringar är ingen “walk in the park”, så om vi återgår till ämnet från början, rekommenderar jag verkligen inte att vem som helst investerar med lånade pengar. Speciellt inte om man bara har 0-5 års investeringserfarenhet. Det kan slå fel på ett eller annat sätt. Överraskande och snabbt. Så man bör åtminstone ha plan-b och plan-c utöver plan-a.
När det gäller säkerheter kan både bostäder och aktieportföljer i princip sjunka i värde. Aktiers volatilitet beaktas genom att deras säkerhetsvärde beräknas med en lägre procentandel. Och även bostäder kan överraska med sitt värde. De är inte helt skyddade mot volatilitet. Priserna har bara stigit länge nu, åtminstone i tillväxtcentra.
Jag minns fortfarande min avlidne fars kommentar från 80-talet, att bostadspriserna aldrig hade sjunkit. Och tidiga 90-talet bevisade undantaget från den regeln. Jag är verkligen ingen – snarare rimligt optimistisk – men detta finns alltid i mitt sinne när någon säger att så-eller-så inte kan hända. Så kom ihåg planerna a, b och c
{“content”:“Jag övervägde att ta ett investeringslån i förbigående sommaren 2018. Främst Nordnets Superlån var under utredning. Detta stannade sedan där, eftersom villkoren för den låga räntan i Superlånet kräver en ganska enhetlig diversifiering. Jag föredrar att ta en tydlig position i ett bolag och å andra sidan vill jag inte tänka på portföljens diversifiering på bekostnad av investeringslånet. Å andra sidan funderade jag på min egen karaktär och insåg att jag i denna fråga väljer vägen med lägre risk och lägre avkastning. +Att skaffa en egen bostad har äntligen blivit aktuellt, och jag vill börja arrangera dess finansiering med blanka papper, då jag inte har andra lån. \n\nVisst passar ett investeringslån många och ger bättre avkastning. Själv strävar jag dock med investeringar efter att minimera lånebeloppet i mitt liv, så det kan hända att jag i fortsättningen bara håller mer kontanter.”,“target_locale”:“sv”}
Jag skulle kanske själv ta lånet om mina egna kontanter började ta slut när kurserna föll, och om kurserna bara hade sjunkit mycket jämfört med min egen uppfattning och jag ändå hade en stabil inkomst, men inte tillräckligt med pengar för tillfället.
Då skulle jag kunna köpa ännu billigare.