Duolingo er sikkert en velkendt app for mange, men virksomheden er også interessant som investeringsobjekt. Duolingos kerneforretning er en gamificeret mobilapplikation, der fokuserer på sprogindlæring, hvor brugeren udfører skrive-, lytteforståelses- og læseforståelsesøvelser på det valgte sprog. Som en sjov detalje er virksomhedens CEO og den ene medstifter grundlæggerne af de velkendte CAPTCHA og reCAPTCHA (som også er interessante forretningscases).
Appen kan bruges gratis, hvor der vises reklamer fra Duolingo og tredjeparter mellem øvelserne. Med et måneds-/årsabonnement får man adgang til ekstra funktioner i appen, såsom målrettede øvelser, gennemgang af fejl osv. Duolingo tilbyder desuden niveautests til uddannelsesinstitutioner. For nylig er virksomheden også begyndt at udvikle lignende tilbud til musik- og matematikindlæring.
Appens position er stærk, da der praktisk talt ikke findes lige så veludviklede sammenlignelige alternativer.
Duolingo stræber efter at engagere sine brugere ved at gamificere appen på forskellige måder, f.eks. med den for Duolingo-brugere velkendte ‘streak’, som i praksis blot er antallet af sammenhængende træningsdage. I modsætning til mange andre mobilapps gavner Duolingos regelmæssige brug både virksomheden og kunden. Et større antal brugere skaber konkurrencefordele for virksomheden, bl.a. ved udnyttelse af data i produktudviklingen. Virksomhedens stærke vækst har i høj grad været baseret på mund-til-mund-markedsføring samt forskellige kampagner.
Tak for tråden! Det har helt sikkert interesse! Selv i en sådan grad, at jeg med den nye matematiksektion endda overvejede at søge job hos det pågældende firma, da der var en spændende stilling ledig. Det blev dog ved tanken, og jeg gjorde ikke andet ved det end at ændre farvetemaet i mit CV til Duolingos farver.
Jeg ejede også aktien i en kort periode. Jeg forstår bare ikke, hvad det markerede område i pengestrømsopgørelsen betyder. Er der nogen, der kan forklare det?
Aktiebaserede incitamentsprogrammer. Virksomheden tilføjer posten i pengestrømsopgørelsen, fordi posten er et såkaldt non-cash item. I stedet for f.eks. at betale den administrerende direktør mere i fast løn, giver man aktieoptioner. Værdien af dette ændrer sig derefter afhængigt af aktiekursens udvikling. Herunder Salesforce som et andet eksempel:
@_TeemuHinkula Og det er værd at bemærke ved de SBC-omkostninger, at de er helt reelle omkostninger for ejerne, og de SKAL tages i betragtning i f.eks. beregningen af det frie cash flow. Det er en ret typisk fejl, at disse ikke medregnes, og hvis et firma udbetaler store beløb i SBC, ser tallene kunstigt for gode ud.
En vigtig linje altid at tjekke i pengestrømsopgørelsen!
Jeg er investor i Master English fra Tampere og har ad denne vej også fulgt Duolingo. Det er jo en succeshistorie, men værdiansættelsen er helt vanvittig, hvis man går ind nu. Bl.a. P/S 20 og P/E 700?
Jeg ser et meget bedre risiko/afkast-forhold/potentiale i denne finske udfordrer. Forretningen udvikler sig som en raket, men jeg kan ikke afsløre præcise tal eller investeringer. De, der er med i dette, deler helt sikkert min begejstring.
AI kan ses som en trussel eller en mulighed inden for sprogindlæring. Jeg ser det selv mere som en mulighed.
Duolingo $DUOL er en fremragende virksomhed, som jeg virkelig godt kan lide. Jeg har skrevet en dybdegående artikel (på over 3.000 ord) om denne perle, helt gratis. Du kan læse den ved at klikke her.
Tilsyneladende er den nuværende P/E på ca. 200, så er det mon på udsalg nu? Jeg er selv blevet helt hooked på Duolingo, og det føles som om, at størstedelen af mine bekendte også er Duolingo-brugere. Baseret på min egen lille observationscirkel har væksten i antallet af brugere været helt fænomenal i løbet af de sidste to år, men min observationscirkel er så lille, at jeg ikke tør drage konklusioner ud fra det. Programmets evne til at fange brugeren virker utrolig god, med dygtigt opbyggede elementer, der får en til at bruge appen dagligt. Man kan ikke lade være med at tænke, at det her er en guldmine.
Fortæl mig nu, I mere oplyste, hvad er virkeligheden? Hvor hurtig er væksten i antallet af brugere, og hvordan genererer brugerne penge til selskabet?
Jeg har endnu ikke en eneste investering i Amerika. Jeg har ofte tænkt på Duolingo. Det lyder dyrt, ikke kun i forhold til nøgletallene, men også hvad angår stykprisen for en småinvestor som mig. Med mit budget ville jeg kun kunne få et par stykker😪
Nogle tanker.
Matematik og musik blev også tilføjet til Duolingo for et par dage siden. Jeg prøvede et par niveauer, men det første indtryk faldt ikke helt i min smag.
På min arbejdsplads er der mange immigranter. Hovedsageligt fra Filippinerne og Afrika. Næsten uden undtagelse bruger de Duolingo som støtte til at lære finsk. Netop Duolingo, ikke andet. Faktisk kender jeg ikke engang navnene på konkurrenternes apps.
Jeg spekulerer på, hvordan Duolingo tjener penge? Appen er gratis. Og hvis man bruger gratisversionen, kører der reklamer efter hvert gennemført niveau. Hvis man derimod køber Super-Duolingo, undgår man reklamerne, og det får firmaet indtægter fra. Gad vide, hvad andelen af sådanne brugere er? Måske ville man finde ud af noget, hvis man satte sig ind i det. Måske.
På trods af alt er Duolingo i øjeblikket markedsleder. Og det er smart at investere i markedslederen. Kunstig intelligens og de nye muligheder, den bringer, kan dog også vende sig til en trussel og i et snuptag ændre spillereglerne til fordel for en konkurrent.
Hos os bruger hele familien gratisversionen, som er fuldt ud tilstrækkelig til læring. Den dag de beslutter at afskaffe de gratis versioner eller højst tilbyder sjældne trials, må business casen genberegnes.
Jeg har selv en streak på over 500 dage i mine svenskstudier Alle andre apps er så elendige til sprogindlæring, at dette i praksis er den eneste mulighed. Matematik er vist rettet mod lande, hvor tilgængeligheden af uddannelse/skole er dårlig.
Jeg anbefaler at undersøge virksomhedens investor relations-sider og andre publikationer samt CEO’ens interviews
Du har helt ret. Der findes masser af information, og den er endda nem at finde. Jeg har bare ikke ledt efter den, da jeg ikke har pengene til at købe for😒
Jeg kiggede i Play Butik, og Duolingo er den suveræne markedsleder, og det ville være smart at investere i sådan en. 500 mio.+ downloads, mens den næste har 10 mio.+, ud fra hvad jeg hurtigt kunne se. Der findes måske også andre apps andre steder.
Det er en interessant virksomhed og også spændende som spiller/studerende. Den gratis version er rigelig fin, i hvert fald indtil videre.
(Mit brugernavn er i øvrigt: Late Lammas, hvis det har interesse for nogen, eller hvis man vil være venner🙂)
Fandt en ulempe ved Duolingo. Jeg undrede mig over, da det pludselig blev til sådan en cirkel i stedet for de normale baner. Jeg troede, det var en eller anden udfordring eller lignende. Jeg tærskede de samme spørgsmål igennem i et par uger og googlede så, hvad i alverden der foregik. Det betyder åbenbart, at kurset er gennemført, og at Duolingo ikke har mere at byde på…
Nogle mennesker er blevet ret fortørnede over det her. Især dem, der har betalt rigtige penge for tjenesten.
Nå, men det er vel sådan, det er. Der er et par muligheder. Skifte til et andet sprog. Terpe de allerede gennemførte baner igen. Slette sine fremskridt i indstillingerne og starte forfra.
Det har måske ikke en direkte forbindelse til selve aktien. Eller det har det, afhængigt af hvordan man ser på det. Efter tre “verdener” er legen slut. Nogen holder måske op med at bruge appen af den grund, når motivationen forsvinder. Der er selvfølgelig stadig ting at lave. Det tog mig cirka 1,5 år at gennemføre svenskkurset. Nu skiftede jeg så til italiensk, bare fordi. Salve, ciao e arrivederci.
(Jeg ligger i øvrigt lige nu som nummer ét i HELE verden På førstepladsen i Diamantligaen. 34 millioner spiller dagligt, og denne her pige ligger i spidsen.)
Lyseslukker Jeg troede ellers lige, at jeg var god til i det mindste ét eller andet. Og indrømmet, så undrede det mig også en hel del.
Nå, uanset hvad, så anbefaler jeg alle at prøve denne app. En lille advarsel: den er stærkt vanedannende! Hvis en voksen mand spiller svensk i 15 min-2 timer 500 dage i træk, så er der altså noget afhængighedsskabende over det
Jeg tror ikke, der er hundredtusindvis af spillere i toppen af de parallelle diamantligaer, da man for at komme dertil først skal klatre i mindst ti uger fra liga til liga, og især at være i toppen af den sidste kræver ret meget ‘no-life’ grinding (selvfølgelig afhænger det også lidt af, hvilken gruppe man ender i). Som en konkurrenceminded person skulle jeg selvfølgelig vinde den liga én gang, men jeg vil aldrig gøre det igen. Kæresten måtte vente i Firenze, da jeg var nødt til at stoppe på nogle museumstrapper for at grinde ekstra point lige før midnat men der er utvivlsomt titusinder eller hundredtusindvis af parallelle ligaer. Måske kan der være tusindvis af ledere i diamantligaen, men under alle omstændigheder har @Suppilovahvero spillet flittigt.
Jeg vidste ikke engang, at Duolingo er på børsen. Appen er måske den mest vanedannende, jeg nogensinde har brugt, og i en stadig mere globaliseret verden er der også et reelt behov for den. Det skal jeg undersøge nærmere, om den også skal ende i min egen portefølje.