Duell - Motorsport til aktiemarkedet

Lad os oprette en tråd for virksomheden Duell, som planlægger en notering på Nasdaq First North-markedspladsen.

Virksomhedsside Duell - Inderes

Interview med den administrerende direktør Jarkko Ämmälä om børsnoteringsplanerne Duell suunnittelee listautumista - Inderes

Virksomhedens informationsmøde Duellin tiedotustilaisuus 3.11.2021 - Inderes

Kauppalehti: Børsnoteringsmæthed skræmmer ikke ledelsen i Duell, der søger mod børsen:

10 Synes om

I dag afholdes et live informationsmøde om børsnoteringen på InderesTV: Duellin tiedotustilaisuus 3.11.2021 - Inderes

7 Synes om

Jeg ville ønske, at starten havde nævnt, hvad virksomheden overhovedet laver.

10 Synes om

Duell

Distributionsvirksomhed fra Mustasaari, grundlagt i 1983. Den har været rentabel siden etableringen.

Virksomheden tilbyder sine forhandlere produkter inden for motorcykling, terrængående køretøjer, snescootere, sejlads og cykler.

Disse omfatter tekniske dele og reservedele samt beklædning og udstyr, men den importerer ikke selv maskiner, såsom motorcykler eller snescootere.

Duell kan tilbyde forhandlere et produktsortiment fra over 290 mærker med ca. 150.000 lagervarer.

De største produktkategorier er onroad-motorcykler og offroad-motorcykler med udstyr og tilbehør. De udgjorde størstedelen af Duells omsætning i det seneste regnskabsår.

Duell havde i alt 168 ansatte ved udgangen af august. Heraf var 46 procent baseret i Finland, 22 procent i Sverige, 21 procent i Frankrig, 3 procent i Norge og 8 procent i resten af Europa.

7 Synes om

…at et aktiesalg (“Aktiesalget”), hvor visse af Selskabets aktionærer sælger deres aktier (“Sælgende Aktionærer”)…

…Selskabet forventer at anvende nettoprovenuet fra Aktieemissionen til at indfri de resterende konvertible obligationer og tilhørende renter, som aktionærer og visse ledelsesmedlemmer har ydet Duell…

Ingen af delene er særlig gode signaler. Værdiansættelsen ville også være rart at kende. Selvfølgelig er det en ret usexet branche, hvilket kan gøre prisfastsættelsen lidt mere moderat.

6 Synes om

Jeg har redigeret startindlægget og vil tilføje mere materiale, så snart medlemmerne kommer med gode observationer om virksomheden. :slight_smile:

9 Synes om

Her er nyheder om virksomheden i åbningsopslaget.

Pressemeddelelse: https://www.sttinfo.fi/data/attachments/00528/30a9b4ec-5821-4b7e-a903-0b3f34133a01.pdf

Investeringsselskabet Sponsor Capital blev i juni 2018 Duells nye majoritetsejer

• “Duell er markedsleder inden for powersports-produkter i Norden og Baltikum og repræsenterer motorcykeludstyr fra bl.a. Oakley, Scott, Alpinestars, HJC og Schuberth samt tekniske produkter fra bl.a. Pirelli, Metzeler, Dunlop, Fox og Brembo.”

Meddelelser om ekspansion på de europæiske markeder:

• Duell opkøbte Tecno Globe, en betydelig fransk importør og grossist af motorcykel- og cykeltilbehør. Tecno Globe har en stærk position i Frankrig.
  • Tecno Globe har allerede 4000 kunder i Frankrig, herunder store detailkæder som Intersport og Decathlon samt adskillige vigtige onlinebutikker.
  • Duell opkøbte forretningsaktiviteterne i den hollandske powersports-grossist IGM Trading BV og den tyske Grand Canyon GmbH.
  • “Opkøbet giver os adgang til et nyt markedsområde i Benelux-landene og især Tyskland, som er et af Europas største markeder for motorcykeludstyr.”

“Det er dog et marked på over seks milliarder. Norden er et marked på omkring 300 millioner i denne motorcykelbranche. Nu springer vi ind på de store markeder. Men vi er allerede en af de store spillere der.”

“De største konkurrenter er de samme, som har været imod os her i Norden i ti år. Vi ved, hvad de gør, og hvordan de gør det.”

14 Synes om

Hvilken form for konkurrencemæssig position har dette i forhold til Relais på reservedelsfronten? Eller fokuserer Relais mere på biler, og dette på mindre køretøjer (da jeg ikke har undersøgt Relais dybere)?

Det er dog en interessant virksomhed, især hvis værdiansættelsen ikke bliver i samme klasse som Modulight eller Inderes’ IPO :sweat_smile:. Som motorvognsfan kan jeg godt ende med at få en andel i IPO’en, hvis de senere oplysninger er tilstrækkeligt attraktive.

Igen en virksomhed med stærke “Kamux-vibes” (2020), hvor omsætningen allerede er over 100 mio., EBIT% er lidt under 10%, og vækstraten ifølge meddelelsen har været lige under 20%. Og der er sandsynligvis rigelig plads til at udvide på markederne i Europa, hvis de kun opererer i Norden i stor skala i øjeblikket.
Jeg ved så ikke, hvor konkurrencepræget markedet er, men hvis de har været i stand til at vokse 18% de seneste par år med en rimelig rentabilitet, er forretningsmodellen i hvert fald næppe dårlig.

Edit. Markedet er tilsyneladende også ret fragmenteret, så væksten kan også fremmes gennem virksomhedsovertagelser, som direktøren også talte om i interviewet. Skalerbarhed er også nævnt :stuck_out_tongue_winking_eye:

7 Synes om

Her er et interview med CEO’en :slight_smile:

20 Synes om

Og en optagelse fra dagens briefing (varighed 45 min):

www.inderes.fi/fi/videot/duell-tiedotustilaisuus-3112021-kello

“tak jarkko, vi vil følge jeres færd herfra og fremefter”

Kunne det lugte af, at det vil blive fulgt? :wink:

Interessant selskab. Med disse specifikationer (inkl. materiale fra informationsmødet) ville man allerede kunne lave cigaretpakke-beregninger for, hvad man kunne betale for det.

6 Synes om

Hvis virksomheden kan replikere den model, der tog halvdelen af hele det finske marked for 10 år siden, er jeg interesseret.
Jeg har ikke fulgt de seneste års aktiviteter så nøje, men i hvert fald før var driften baseret på virkelig effektiv logistik, leveringssikkerhed og et bredt udvalg.

5 Synes om

Vurderingen virker ganske rimelig, men er absolut ikke billig. Selskabet har en nettogæld på ca. 39 mio. euro, som vil blive reduceret til omkring 20 mio. euro med midlerne fra børsnoteringen. EV lander således på ca. 150 mio. euro, hvilket giver en proforma justeret EV/EBITDA på 13,3x.

Den organiske vækst har tilsyneladende været ganske god, 18 %/år de seneste to år, så den vurdering kunne måske accepteres.

En family office som hovedejer er altid et godt tegn, både med hensyn til et langsigtet fremtidsperspektiv og vurderingen. Disse parter betaler sjældent for meget, selvom det ikke siger meget om netop denne sag :slight_smile:

Branchen er på en eller anden måde behageligt kedelig og uinteressant. Denne IPO vil blive seriøst overvejet af andre grunde end blot at opnå hurtige gevinster…

14 Synes om

Der er tegn på vækst og en meget stærk vækstambition. Selskabet har karakteristika, som investorer kan lide.
Men hvorfor er det så svært at finde information om, hvordan ESG-spørgsmål er blevet håndteret på selskabets hjemmeside?

1 Synes om

Jeg tog båden til service i dag, og faldt i snak med ejeren af værkstedet. Virksomheden servicerer motorcykler, snescootere, ATV’er og både. Mens vi snakkede, kom vi ind på Duell, som virksomheden har været kunde hos i lang tid. Ejeren havde intet dårligt at sige om Duell. Ikke altid den billigste, men pålidelig, forsøger altid at hjælpe kunden, og leveringssikkerheden er høj.

Oprindeligt var jeg ikke interesseret i denne type forretning, men denne snak fik mig til at overveje, om jeg alligevel skulle gå ind i det :thinking:. Det er dog kun en enkelt, omend langvarig, kundes synspunkt.

25 Synes om

Her kan man vel antage, at det ikke altid er hobbyer for de fattige, så måske kan folk i gennemsnit også betale lidt mere for en pålidelig service.

3 Synes om

Empiriske studier er altid gode :+1:
Jeg undrer mig over, når i det mindste bilreservedele og tilbehør, fra motordele til kofangere, kan købes af enhver fra europæiske netbutikker betydeligt billigere end i Finland.
Måske er ejere af både, motorcykler, snescootere rige nok til ikke at skulle købe fra nettet.
Importørernes rolle bliver mere og mere betvivlet; når det involverer tjenester som f.eks. vedligeholdelse osv., er situationen en smule anderledes, men blot at formidle varer er måske ikke den mest voksende forretning i fremtiden. Lageropbevaring er selvfølgelig også en service.
Nå, selv det at formidle mad ser ud til at være en forretning… :smiley:

3 Synes om

Det er rigtigt, men i dette tilfælde var det en virksomhed, der bestiller op til hundredvis af dele dagligt, altså B2B-handel. Når kundens enhed (måske bortset fra en båd) er til service, og en vis leveringstid er lovet, er prisen ikke det vigtigste, men om man får den nødvendige del inden for den lovede tid. Med gør-det-selv-kunder konkurrerer man selvfølgelig med andre faktorer.

En komponentforhandler sagde engang til mig, at deres vigtigste produkt er leveringssikkerhed.

11 Synes om

Tegningsprisen i det offentlige udbud bliver 5,16 euro pr. aktie. I medarbejderudbuddet fås aktierne lidt billigere, til 4,65 euro pr. aktie.

Baseret på tegningsprisen vil Duells markedsværdi blive 131,3 millioner euro.

Tegningsperioden starter den 15. november kl. 10.00. Tegningsperioden for det offentlige udbud og medarbejderudbuddet slutter forventeligt den 22. november kl. 16.00, og for institutionelle investorer den 24. november kl. 11.00, medmindre tegningsperioden afbrydes tidligere.

Selskabet udsteder foreløbigt maksimalt 3.884.472 nye aktier og sigter mod at rejse 20 millioner euro i bruttoprovenu fra udbuddet. Derudover udbyder nuværende aktionærer maksimalt 11.820.837 af selskabets eksisterende aktier til salg.

De samlede udbudte aktier svarer til 61,7 procent af selskabets samlede aktier, og 71 procent hvis der udnyttes en yderligere aktieoption på 2.355.796 aktier.

16 Synes om

Er der nogen talnørder, der har regnet på tallene og værdien til en spotpris?
Jeg er ikke god nok til det

1 Synes om