Top 3 for 2024

Lad os åbne den traditionelle gættetråd.
Vi gætter altså ”for sjov” på de tre største kursvindere i 2024 på Helsinki-børsen.
Giv gerne en kort begrundelse for jeres valg. Sidste dag for at deltage er 1.1.2024.

Min egen tanke:

Tecnotree: Hjemtagelsen af penge (cash collection) forbedres mod slutningen af året, og investorernes tillid begynder at vende tilbage. Kursen er efter min mening presset alt for langt ned.

Dovre Group: Energibyggeri får et nyt boost, og fra denne pulje lykkes det Dovre at snuppe gode projekter, samtidig med at ekspansionen i Sverige giver et godt resultat.

Fodelia: Sikrer sig kontrakter i den offentlige sektors udbud, og for de øvrige dele forventer jeg et stabilt, let stigende resultat.

26 Synes om

KH Group: Har ikke engang formået at ride med på bølgen af årets julemandsrally. Kursen kravler afsted et godt stykke under 1 P/B. En ændring i regnskabspraksis midt i 2023 forvirrede investorerne, og f.eks. screening-programmer har endnu ikke taget højde for proforma-tallene, hvilket er det mest væsentlige i denne skjulte perle. I 2024 bliver alt anderledes (berømte sidste ord af hopium :wink:). Vi får et sammenhængende regnskabsår i kvartalsrapporterne, og forretningsområdernes resultater bliver tydeligere. Som bonus ses bl.a. ejendomssalg i Tallinn og en mulig divestering af HTJ.

Duell: Børsens hadeobjekt og et ikon for IPO-antiklimaks. Nye og gamle aktier sammenlægges den 4.1., og en effektiv prisdannelse begynder. Covenanterne bliver ikke længere brudt, to sparerunder fra 2023 afspejles i resultatet, og der er kontanter i kassen. Efterspørgslen vil sandsynligvis også komme sig mod slutningen af året, og forhandlerne får brug for varer på hylderne igen. Krisevirksomheden var ude på dybt vand med sine nettogæld/EBITDA-covenanter, men man har formentlig lært af fejlene. Den nye adm. direktør kan i hvert fald ikke gøre det dårligere, når det kommer til troværdighed i kommunikationen.

Lassila&Tikanoja: “Årtiers sidevejs-slider” gik glip af julemandsrallyet. Hesulis (Helsingfors) eneste cirkulær økonomi-/genbrugsvirksomhed. Har lovet (at overveje) at smide ejendomsservicen over bord. En virksomhed med rent fokus på miljøforretning er trendy, og selv L&T vil begynde at nyde godt af ESG-interessen mod slutningen af 2024, efterhånden som bevidstheden øges. Frasalget annonceres sandsynligvis inden udgangen af 2024.

20 Synes om
  • Kamux
  • Duell
  • Kesko

Forhåbentlig bliver udbytter regnet med.

11 Synes om

Boreo

Der har været alle mulige cyklusser og sektorspecifikke problemer… måske også lidt uheld. Boreo har en god ledelse, som i hvert fald ser ud til at tro på selskabet baseret på deres aktiebeholdninger. Jeg tror, at selskabet har ramt bunden nu, men der er plads til stigning – Boreo er en kapitallet aktør med en let omkostningsstruktur og lånekapacitet. Omorganiseringen vil formentlig gøre godt, og den kedelige cyklus vil vige… samt det faktum, at selskabet langsomt har lagt fundamentet til sin pyramide og følger en langsigtet plan, kan bringe god lønsom uorganisk og organisk vækst.

KH Group

Jeg føler, at selskabet er absurd billigt eller også en ubehagelig fælde. Der er potentiale i KH, og det har taget en del sektorspecifik skade (damage), men ser man lidt længere frem, er det dette selskabs tid, når den ubehagelige cyklus slutter – eller det tror jeg i hvert fald. Der er en ny strategi og tydelige ting at finpudse, så hvorfor skulle 2024 ikke være KH’s år? Desuden har møbelhandlen ligget underdrejet dybt og dybere i lang tid, så jeg tror på, at Indoor, i det mindste med Asko, langsomt vil begynde at trives igen.

Siili

Ikke den bedste i sin branche endnu, men et selskab der er blevet tævet helt vildt og har lidt under de økonomiske makroforhold. Selskabet har nu effektiviseret og forsøger aktivt at effektivisere driften yderligere, hvilket bør give lønsomhed. Siili opererer i en vækstbranche, og især på længere sigt vil international vækst og den offentlige sektor hjælpe med at bringe både frisk og lønsom vækst. Siili-aktien er blevet banket hårdt i bund – efter min mening alt for meget, eller også tager jeg helt fejl. Jeg forstår intet om AI, men Siili og AI er blevet nævnt. :cowboy_hat_face:

20 Synes om
  1. Gofore
    Konjunkturerne i IT-servicesektoren har været nedadgående i et års tid, men Gofore har som en kvalitetsvækstvirksomhed i branchen alligevel formået at præstere god vækst og lønsomhed i et svært marked. Værdiansættelsen er faldet støt, mens aktien har stået i stampe på tredje år trods en god indtjeningsudvikling. Derfor er en kursstigning sandsynlig i løbet af de næste 12 måneder, hvis branchens udsigter forbedres og renteniveauet falder.

2. Admicom
    Lidt samme case som Gofore. Branchens konjunkturer er svage, og diskonteringsrenten er steget, hvilket har sænket værdiansættelsen trods en god indtjeningsudvikling. Inden for byggesektoren tror jeg, at når konjunkturerne begynder at vende, vil stigningen ramme Admicom tidligere eller mere sandsynligt end selve byggefirmaerne, hvis vækst og lønsomhed over cyklussen er svagere.

3. Elisa
    Renterne vil sandsynligvis falde næste år, og som følge heraf vil værdien af obligationer og obligationssubstitutter som Elisa stige.

11 Synes om

Nanoform, WithSecure og Spinnova.

5 Synes om
  1. Optomed. Fordobler mindst sin kurs næste år efter FDA-godkendelse
  2. Faron. Bliver solgt fra børsen eller partnerskab
  3. Mandatum
6 Synes om

Det helt store næste år bliver rentenedsættelser. Dette vil gavne vækstselskaber og gældstyngede selskaber. På dette grundlag:

1. Talenom
  2. NoHo
  3. Boreo
5 Synes om

Kamux: bilmarkedet fortsætter med at lysne, og Tapio styrer driften i den rigtige retning.
Incap: efter et svagt år vender tingene tilbage til det normale spor.
Stocka, som bliver til rent Lindex. Alle vil eje dette kvalitetsselskab, og aktien går direkte mod månen!

4 Synes om
  1. oriola
  2. rapala
  3. incap
5 Synes om
  1. KH Group: ser billig ud uanset målestok, fanger slet ikke dette rally. Byggeriet begynder formentlig at rette sig senest i H2/2024. Jeg forventer også en bedring på møbelområdet.

2. Stocka: stigningerne mindsker potentialet for yderligere stigning, men det er der stadig. Strukturændringerne bliver forhåbentlig konkretiseret i løbet af næste år, og retssagerne bliver afsluttet.

3. Reka: det bliver nok ikke en kursraket, men den ser for billig ud. Forhåbentlig finder de en god anvendelse for pengene i løbet af næste år.

5 Synes om
  1. Marimekko
  2. Titanium
  3. Lifeline
5 Synes om
  1. NoHo Partners

2. Boreo

3. Aiforia Technologies

3 Synes om

1. Nurminen Logistics

Virksomheden har en forrygende indtjeningsevne, og markedsværdien er kun 76 mio. EUR. De voksende internationale jernbanetransporter muliggør et meget højt afkast af den investerede kapital (30 %), og forretningen binder ikke arbejdskapital, som i stedet kan kanaliseres over i udvikling af jernbanevirksomheden i Norden, Europa og Asien i form af virksomhedsopkøb. Jeg tror, at virksomheden næste år vil foretage et opkøb i Sverige med det formål at øge jernbane- og multimodale transporter i Norden. Et opkøb ville også støtte den nye Trans-Kaspiske rute samt et muligt Kina-tog i fremtiden, hvis det en dag efter krigen skulle åbne igen. I Sverige er der tre gange så meget industri egnet til jernbane som i Finland, hvilket Nurminen kunne transportere til forskellige dele af verden. Med Inderes’ ret konservative prognose for næste år er P/E 6,3x, hvor jeg ser et betydeligt potentiale, når virksomheden begynder at blive prissat som en vækstvirksomhed i stedet for en turnaround-case. Virksomheden var tidligere en kriseramt virksomhed, da egenkapitalen gik i minus på grund af mangeårige tab i 2020, og ophøret af Kina-toget sidste år gjorde virksomheden til en turnaround-case, men virksomheden har vist sig at være omstillingsparat. En grund til, at Nurminen er et interessant investeringsobjekt, er, at de fornyer en meget konservativ branche med uudnyttet potentiale. Virksomhedens marginer er blandt branchens højeste, hvilket jeg tror vil fortsætte takket være en effektiv organisation. Forretningen i Baltikum nyder også godt af sanktionerne mod Rusland, da fragt ikke længere går til russiske havne, men til Letland. Nurminens case hviler i høj grad på dets team, som opportunistisk søger nye forretningsmuligheder, hvilket gennem årene er bevist af bl.a. Kina-toget, nordiske jernbanetransporter, Trans-Kaspien og opkøbet af North Rail, hvor Nurminen i alle tilfælde fungerer som pioner i branchen.

2. HKScan

Et “cigarskod” (deep value), hvis case hviler på strukturelle ændringer for at slippe ud af gældsfælden. Turnaround-processen i den finske forretning er gået i en bedre retning, og indtjeningsevnen er efter min forståelse på rekordniveau efter et årtis modgang, og i år kan der opnås et driftsresultat på 24 mio. EUR. Hvis den finske vending er permanent, vil virksomheden for første gang have stjernerne stående rigtigt i forhold til strukturelle ændringer og ejerstruktur (de finske aktiviteter vil aldrig blive solgt på grund af andelsselskabet). Hvis de svenske og danske aktiviteter blev solgt, kunne HK indfri næsten al sin gæld, og kun leasingforpligtelser i Finland ville være tilbage. Sverige leverede i 2021 et driftsresultat på 22,6 mio. EUR, og virksomheden har også aktiver, så man kunne få 200 mio. EUR for de svenske aktiviteter, når man fik 70 mio. EUR + en betinget del på 20 mio. EUR for det tabsgivende Baltikum (hvoraf 55 mio. EUR er betalt). Danmark er også i topform i øjeblikket og kunne måske indbringer 50 mio. EUR. Det finske datterselskab, der bliver tilbage i virksomheden, har betydelige underskud, som det kan udnytte skattemæssigt i de kommende år. Hvis det finske driftsresultat stabiliserede sig på 24 mio. EUR årligt, og de øvrige aktiviteter blev solgt, ville virksomheden efter finansielle omkostninger have et overskud på ca. 20 mio. EUR med en skatteprocent på 0 %. Virksomheden ville blive prissat med 2023 P/E-tal på 75 mio. EUR / 20 mio. EUR = 3,75x og EV/EBIT (inklusive 28,9 mio. EUR hybrid i beregningen): (75 + 300 + 28,9 - 200 - 50 - 15) / 24 = 5,7x. Dette er naturligvis en meget grov beregning, som jeg har lavet efter et overfladisk kendskab til virksomheden.

Negative scenarier er selvfølgelig mulige, men virksomheden bliver næppe kørt i sænk, da den stadig har de danske og svenske aktiviteter, som kunne sælges til en fornuftig pris, og virksomheden står over for en god vending i resultatet, som man har ventet på i et årti. Aktien ligger dog stadig tæt på ATL-niveauer (All-Time Low). Jeg ser det som muligt, at aktien fordobles efter de strukturelle ændringer, hvilket vil give virksomheden en ny start. Der er lidt af de samme elementer her som i Reka Industrials omstrukturering, hvorefter aktien fordobledes.

3. Componenta

Dette er mit bud på næste års opkøbsemne. Markedsværdien er kun 22 mio. EUR, og ejerstrukturen forhindrer efter min vurdering ikke et muligt opkøb. Componenta har også mulighed for at udvikle sin egen forretning organisk og gennem opkøb, hvilket den nuværende balance og årevis af kamp i en rekonstruktion nu muliggør.

21 Synes om
  1. Neste
  2. Kempower
  3. F-Secure

Alle findes naturligvis i min egen portefølje :smiley:

5 Synes om

1: Optomed FDA-godkendelse løfter kursen med ti-tals procenter næste år.

2: Kempower Fortsætter væksten, og et FOMO-rally løfter kursen.

3: Enento Købes af børsen.

3 Synes om

Det her er altid gået helt elendigt for mig, så lad os prøve at tabe denne gang, hvis det nu skulle virke.

1. Nokia
  2. BBS
  3. YIT
7 Synes om
  1. Nexstim - Salget begynder at tage fart, og det gør kursen også.
  2. Admicom - Renterne ned, byggeriet op. Eller også bliver de købt op.
  3. Raisio - Elovena også til andre lande.
3 Synes om

SSH
Solteq
Oriola

Begrundelse: Ingen forventer noget af dem, så en vending kommer ud af det blå, hvis den overhovedet kommer.

4 Synes om
  1. Duell - Fokus på lønsomhed og faldende renter giver medvind til Duell (det er billigere at holde lager). Begyndelsen af året kan stadig være svær. Sentimentet omkring aktien er virkelig dyster. (Disse udtalelser er baseret på værdiansættelsen af den nye aktie. Den gamle aktie er i en boble på grund af emissionen)
  2. Toivo - Faldende renter og det dertilhørende lettede pres på afkastkravene hjælper. Myllymäki-familien navigerer profitabelt gennem turbulensen i ejendomssektoren.
  3. Kamux - Markedet retter sig, og der er endelig positiv udvikling i både Sverige og Tyskland. Faldende renter er heller ikke til skade for Kamux’ finansieringsforretning.
3 Synes om