Kahoot! - Læringsøkosystem i skyen

Kahoot!. Dette er velkendt for alle lærere og elever. Mit eget barn i skolealderen er helt vild med det.

• Kahoot blev grundlagt i 2012. Bag sig har det en kraftig vækst gennem de seneste par år og planlægger at vokse kraftigt også i fremtiden.
  • 6 millioner lærere og hundredvis af millioner elever som brugere
  • økosystem i skyen, fjernundervisning, lærere som indholdsskabere
  • Kahoot er også ved at udvide til læringsbehov i arbejdslivet.

CEO Eilert Hanoa præsenterer Kahoot https://tv.streamfabriken.com/2020-09-11-kahoot

Et par uddrag fra præsentationen.
image

image

image

image

https://kahoot.com/kahoot-news/kahoot-rises-to-top-5-education-apps-during-covid-19-lockdown/

Jeg ejer aktier i Kahoot, fordi jeg tror på, at megatrends vil øge Kahoots absolutte driftsoverskud. Jeg planlægger at købe og sælge alt efter, hvordan jeg ser på aktiens værdiansættelse. Jeg tager ikke stilling til, om aktien er billig eller dyr lige nu.

33 Synes om

Hvor kan man købe det?? :nerd_face:

Aktien handles på Oslo Børs, så du kan købe den gennem mange mæglere :slightly_smiling_face:

Fantastisk, tak!

Det virker meget interessant ved første øjekast, hvorfor er vurderingen så moderat? Har du haft tid til at se nærmere på det?

Jeg har ikke selv haft tid til at sætte mig ordentligt ind i virksomheden endnu. Nu vil jeg dog begynde at gennemgå information om virksomheden og aktien, for at se om den passer til min portefølje :slightly_smiling_face:
Trådstarter @MoneyWalker ville nok kunne fortælle mere om virksomheden og dens værdiansættelse/mulige sammenligningsgrundlag først og fremmest

1 Synes om

{“content”:“Interessant. I starten af ugen tog jeg et fjernkursus i førstehjælp, hvor Kahoot blev brugt til at besvare spørgsmål, som på en måde sikrede, at eleven fulgte med. I Kahoot blev svarmulighederne vist, og på skærmen var der et spørgsmål + mulighederne.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Kahoot! er nok det mest kendte gamificerede spørgeskema-værktøj i skolerne, og jeg formoder, at de fleste af vores grundskoleelever har spillet det. Appen begyndte at sprede sig bredt i de finske skoler for nok 4-5 år siden.

Jeg når ikke at gennemgå investormaterialet mere detaljeret nu, så et par hurtige spørgsmål til dem, der har analyseret det:

1. Hvad er firmaets forretningsmodel? Så vidt jeg ved, betaler næsten ingen for det i Finland, men alle synes at bruge gratisversionen. Kommer indtægterne kun fra premium eller også f.eks. fra reklamer osv.? Hvordan konverteres gratisbrugere til premium-brugere?

2. Økosystem-netværket. Der er listet et ret fantastisk sæt af forskellige uddannelses- og arbejdslivsapps der. Er det sådan, at Kahoot! er integreret i de nævnte platforme og/eller at de nævnte platformes gamificerede spørgeskema-værktøjer er lavet af Kahoot!-virksomheden? Det ville på en eller anden måde virke mærkeligt, hvis f.eks. Microsoft eller Zoom ikke selv lavede deres egne spørgeskema-værktøjer oven på deres platforme, men brugte en ekstern aktør.

3. Jeg har kun stiftet bekendtskab med det gratis gamificerede spørgeskema-værktøj. Hvilke andre tjenester tilbyder Kahoot!?

Med den yderst marginale viden, jeg har om virksomheden, ville jeg gætte på, at voldgravene for et sådant spørgeskema-værktøj måske ikke er særlig dybe.

4 Synes om

En hurtig undersøgelse tyder på, at indtægterne hovedsageligt kommer fra premium-licenser. Der er tre markedssegmenter: Work (ca. 37% af omsætningen), School (46%) og Home and Study (17%). Hvert segment har sin egen prismodel og sine egne funktioner. Kort sagt tilbyder alle segmenter flere prisniveauer, der giver adgang til flere funktioner (større quizzer, personaliserede spørgsmål, import af diaspræsentationer, organisering af kahoots osv.)

Teams er i hvert fald en platform, hvor man kan installere mange forskellige apps. Kahoots app gør det muligt at starte quizzer direkte fra Teams. Microsoft ejer i øvrigt også 5% af Kahoot.

Kahoots tilbud kan opdeles i to grundlæggende elementer:

• live-quizzer
  • “self-paced challenges”
    Live-quizzer bruges ofte i forbindelse med præsentationer eller i skolen i løbet af en lektion. “Selvstyrede udfordringer” bruges f.eks. til at gennemføre træningsforløb på arbejdspladsen eller som lektier i skolen. Udfordringer kan også tildeles direkte til brugere via Teams.

Helheden omfatter mange små ting (f.eks. personlig læring i de dyreste licenser → AI vælger spørgsmål til brugerne fra en pulje baseret på, hvilke der er svære for dem). Forretningsmodellen er under alle omstændigheder baseret på, at du som gratis bruger kan lave individuelle quizzer, og som betalende kunde kan du administrere en større helhed. En lærer kan f.eks. som betalende kunde genbruge opgaver, de har lavet én gang, på senere kurser.

5 Synes om

{“content”:“Det er interessant! Jeg forsøgte at finde information om konkurrenter i præsentationen, men fik i hvert fald ingen dybdegående information. Hvad gør Kahoot! bedre end sine konkurrenter? I det mindste er det ret udbredt i USA inden for virksomheds- og universitetssektoren. Fortæller dette os noget om en konkurrencefordel?”,“target_locale”:“da”}

De var de første på markedet, når det handler om brugervenlige (og gratis) interaktive læringsapps? Jeg ved ikke, om der er dukket nogle seriøse konkurrenter op endnu, men der er nok ikke en dyb voldgrav her.

1 Synes om

Jeg købte et par stykker af dette i foråret, da det begyndte at se ud til, at lockdown ville give pote.

Kahoot! købte for et par år siden den norsk-franske læringsspilsvirksomhed Dragon Box. Jeg har fulgt dette firma med stor interesse på grund af mit professionelle virke, og jeg synes, de laver de bedste spil i branchen. Udviklerne har tydeligvis øje for både læring og spil. De har også udvidet til gamificerede og narrative undervisningsmaterialer. Udviklingen er rettet mod folkeskolen, og disse materialer er allerede i brug i Finland.

Rygterne siger, at Kahoot! også er ved at forberede en platform til disse læringsspil.

Jeg ser altså et stort potentiale, og firmaet er absolut på toppen af trendene.

10 Synes om

Dette sælges til skoler og arbejdspladser som et “læringsøkosystem”. Gratisversionen er ikke egnet til det formål.

Det er et helt andet spørgsmål, hvor stor efterspørgslen er efter dette “økosystem”. I øjeblikket ser vækstkurven for omsætningen lovende ud.

1 Synes om

Jeg har snakket med en sproglærer om Kahoot mange gange. I øjeblikket bruger han det til sjov i timerne, men han ser også muligheder for mere seriøs brug. Han bruger gratisversionen. Hvis han kunne være sikker på, at eleverne indtaster deres rigtige navne, kunne det erstatte nogle glosetest, og det ville gøre det lettere at rette.

1 Synes om

Hmm.. ser ikke ud til, at OP kan købe den aktie enten… x(

Dette virker da interessant. Den næste hype-aktie? :smiley:

Jeg kan i hvert fald godt lide, at markedet og potentialet er lettere at forstå end f.eks. i en smarteye-sag.

2019 100k betalte abonnementer og 2020 200k betalte abonnementer. Alt i alt synes jeg, at det ser ud til, at det ville være rart at tage en lille bid af dette :slight_smile:

{“content”:“Tips til, hvor man skal handle?\n\nJeg handler med OP, og der finder jeg i hvert fald ikke aktier fra den norske børs”,“target_locale”:“da”}

Du kan købe via Nordnet.
Du kan ikke købe via Manadatum, da det er på Merkur Market.

1 Synes om

Fremragende case-eksempel. Gratisversionen er fin som “underholdning”, men til “mere seriøs” brug kræves en betalt version. Jeg synes, monetariseringen er lykkedes i den henseende.

En hurtigtvoksende, skalerbar forretning, der netop er blevet positiv i den operationelle pengestrøm. Der er potentiale, og kassen er i orden. Risiciene er efter min mening forbundet med øget konkurrence – hvad sker der, hvis en større spiller udgiver en lignende applikation?

1 Synes om

Pokker.. Alle undtagen Nordnet.. De gamle logins er låst, og det tager mange uger at få bestilt nye.. :sob:

1 Synes om

Hvis man tænker på skolesiden, bør man grundigt overveje kundens finansiering. I Finland er budgetterne stramme, og køb af forskellige applikationer er ret sjældent, medmindre det drejer sig om digitalt undervisningsmateriale eller en teknologigigants platform. Jeg ved ikke, hvordan indkøbsbeslutninger træffes og finansieres i uddannelsesinstitutioner i andre lande, men det er nok værd at undersøge, hvis virksomheden er interessant.

Selvfølgelig er skoler og uddannelsesinstitutioner kun én målgruppe, og i erhvervslivet er anskaffelsen af sådanne uddannelsesapplikationer sandsynligvis meget mere ligetil. Og der er sikkert også meget hype på edtech-fronten globalt, så i mindre digitaliserede lande kan sådanne ting være store nye ting også til skolebrug.

2 Synes om