Duell - Motorsport til aktiemarkedet

Nordeas kortdata indeholder ikke et segment, der er direkte knyttet til Duell, men detailhandel og sportsudstyrsbutikker fortæller formentlig mest om forbrugersentimentet over for Duells produkter:

Her i juli er udviklingen relativt okay sammenlignet med andre:

I øvrigt er salget af sportsudstyr steget en anelse fra det helt lave bundniveau.

Og hvad angår de der gæt på positive profitvarsler, så kom Duell først med et stort negativt profitvarsel i 2023 den 19. september, altså et godt stykke efter kvartalets afslutning. Det siger nok en del om, hvor svag forudsigelighed og synlighed de i sidste ende har i deres forretning.

4 Synes om

Det svensknoterede e-handelsfirma for motorcykeludstyr og -reservedele rapporterede for nylig Q2-tal, der lå nogenlunde på niveau med det foregående år. Selskabet understregede, at en overgang til et nyt lagersystem har påvirket både omsætning og resultat negativt, hvorfor Pierces rapport sandsynligvis giver et mindre præcist billede af markedsudviklingen end normalt. I Norden faldt Q2-omsætningen med 3 %, mens den i det øvrige Europa steg med 6 % år-til-år.

4 Synes om

Jeg sidder lige og overvejer, om Pierce mon kunne være interesserede i at opkøbe Duell. Hartwall som stor hovedaktionær gør naturligvis et købstilbud på de nuværende niveauer vanskeligt, da de har købt aktierne til en meget højere kurs og næppe er villige til at sælge fra til disse priser. :thinking:

Fra Pierces kvartalsregnskab:

“Vores finansielle position er fortsat meget stærk. Likviderne ved kvartalets udgang udgjorde cirka 319 millioner SEK, hvilket giver os betydelig strategisk fleksibilitet.
Det europæiske marked for motorcykeludstyr og -beklædning er fortsat meget fragmenteret, og stordriftsfordele er væsentlige. Som en af de største aktører, den eneste ægte pan-europæiske platform og det eneste børsnoterede selskab i sektoren, er vi godt positioneret til at føre an i en markedskonsolidering. Vores multikategori-udbud og høje andel af private label-produkter skaber et stærkt fundament for synergier og værdiskabelse, og vi ser potentiale i at påtage os en aktiv rolle, når mulighederne opstår.” :face_with_monocle:

1 Synes om

Pierces regnskab ser ikke ud til at falde i markedets smag.

Pierce har brugt en stor sum penge på konsulenter. Jeg har selv overvejet, om der mon var opkøb på vej. Administrerende direktør Göran trommer dog konstant for sit Pierce 2.0-program, og han bevæger sig vist ikke ud på sidespor med det.

Pierces private label-varer kan allerede købes via Amazons webshop. Hvorfor skulle der stadig være brug for fysiske butikker?

1 Synes om

Når det gælder private label, mener jeg, man skal huske, at et brand virkelig har stor betydning, især inden for udstyrssegmentet.

Jeg ser dette som en af de største udfordringer for Duell. Pierce har udviklet deres egne udstyrsbrands i lang tid, men selv for dem har vejen været, og vil med sikkerhed forblive, stenet. Som nørd inden for MC-udstyr kan jeg sige, at Duells egne brands på nuværende tidspunkt personligt ikke appellerer til mig, hverken på gade- eller offroad-siden.

Hvis, og når, Duell igen begynder at foretage virksomhedsopkøb, ville jeg ønske, at de var modige nok til at købe kendte og stærke brands til deres portefølje. Jeg ser ikke den store værdi i igen at opkøbe små grossister, hvis værdi hurtigt kan forsvinde, hvis de eksterne brands eller distributionsaftaler, de repræsenterer, bortfalder.

Jeg mener, at det bliver afgørende for fremtiden at øge andelen af egne brands i omsætningen. Faktum er, at risiciene er enorme, hvis en grossist lever næsten udelukkende af eksterne brands. I Frankrig så vi, hvor ødelæggende det i værste fald kan være i forbindelse med tabet af Garmin og Cardo. Nu er HJC det næste tilfælde i Norden, selvom effekten naturligvis ikke er af samme størrelsesorden som de franske tilfælde.

Det ville være interessant at se et klart strategisk træk fra Duell, hvor man for eksempel opkøber et eller flere kendte udstyrsbrands og langsigtet bygger sin egen mere kontrollerbare forretning op omkring dem.

4 Synes om

Det ser nu ud til, at der kommer en emission og en voldsom negativ meddelelse. Jeg ejer ikke længere aktier. Jeg har lidt mine største tab nogensinde.

1 Synes om

Hvad fik dig til at skifte mening? Du var ellers måske den største optimist (bull) på hele dette forum?

2 Synes om

Iran var det sidste søm i ligkisten, og forbrugertilliden er på et historisk lavpunkt. Der er også sket noget med kerneforretningen. Jeg solgte alt til 2,6-2,7.

Jeg synes, det er et besynderligt kursskifte af Pyyleva i Duell. Da kursen faldt, forkyndte man hele tiden det gode budskab ved selv den mindste lyd. Nu, hvor det ser ud til, at kursbunden var nået, og en opgangsperiode tegner sig i den finske økonomi, smider man aktierne fra sig. Enhver træffer naturligvis de investeringsbeslutninger, der passer én selv, som man nu vil.

2 Synes om

Jeg hopper helt klart med, hvis der kommer en positiv meddelelse (posari). Da Iran-krisen startede, var der ikke kendskab til den økonomiske vækst i Finland. Det så virkelig dystert ud, især da Duelis balance også var helt i knæ. En aktieemission virkede sikker.

1 Synes om

I Finland forbedres iværksætternes stemning hastigt inden for detailhandel og service, som Duell hører under med sine produkter. Værksteder hører sandsynligvis under service, og ellers bevæger Duells produkter sig gennem detailhandlen:

Forbrugerdramatikken (forbrugertilliden) blev også styrket igen i Finland, og dens underkategori for købsintentioner for varer af varig beskaffenhed.

Skud med spredt hagl, men igen tegn på en bedring af markedet i Finland.

5 Synes om

I Sverige viser detailhandlens tal for juli pæne tal for sportsforretninger og cykelbutikker. Den volumenmæssigt bedste juni-juli siden 2022.

Salgstallene for Duell i Sverige hænger ikke fast på forbrugeren.

Også i Norge forblev markedet i de segmenter, der er relevante for Duell, godt i juli eller i det mindste sammenlignet med sammenligningsperioden.

4 Synes om

Svag juli for Duell i de vigtige kategorier i Finland. Juni-tallene blev også nedjusteret. I euro er man dog foran sidste års juni-juli.

Truslen om en profitwarzel (posari) aftager en smule.

2 Synes om

Hvis vi ser på Iivo Ämmälä-indikatoren fra den seneste aktionærliste, så virker en positiv resultatadvarsel igen i praksis som en sikker sag:

image

2 Synes om

Jeg forstår virkelig ikke, hvordan du kan betragte det som en så enorm indikator, når en eller anden Hr. Hvem-som-helst køber aktier for kaffepenge?

Nå, det her er halvt for sjov, men Iivo har formået at øge sin position lige før gode nyheder og reducere den, når der har været dystre tider i vente. Derudover arbejder han tilsyneladende i virksomheden.

2 Synes om

Ejeraftenerne er ganske rigtigt blevet opdateret, og jeg lagde mærke til, at blandt de største ejere er der ikke nogen, der har reduceret deres beholdninger længere.

Jeg var ganske sikker på, at der var en større sælger på spil, da kursen stort set har stået stille de sidste 2 måneder på de nuværende \~2,10 € priser, og det også har føltes som om, der har været en sælger/sælgere på det niveau.. :face_with_monocle:

Ps. Som det ses på listen, har jeg også selv reduceret mine beholdninger og skaffet mig af med en helt absurd overvægt i porteføljen, men jeg er stadig stærkt med om bord.

1 Synes om

Hvordan ser Duells operative drift ud i dine øjne, @S_Nyyssonen, i lyset af disse udfordrende tider? Er deres leveringssikkerhed og hastighed blevet opretholdt? Er produktudvalget stadig bredt og interessant nok? Er kundeservicen god? Andre bemærkninger? Eller har de økonomiske vanskeligheder også påvirket situationen “ude i feltet”?

Andre i branchen er naturligvis også velkomne til at dele deres synspunkter.

Af det jeg lige har fulgt med i i øjenkrogen, har varerne bevæget sig rigtig fint derfra, dog ikke helt så hurtigt som i det tidlige sommer/forår, hvilket selvfølgelig er helt sæsonbestemt. :thinking:

Leveringssikkerheden har i hvert fald på det seneste været fremragende. Som et eksempel lavede jeg en bestilling i går kl. 11.32 og kl. 12.33 kom der en besked om, at varerne var pakket og klar til afsendelse. (Duell er i dag en af de hurtigste, hvis ikke den hurtigste leverandør ud af vores firmas \~30 forskellige leverandører.)

I produktsortimentet bevæger standardprodukterne og reservedelene sig efter min opfattelse stadig godt, men som en nævnte ovenfor, er det der med udstyr til køreren sin helt egen ting, hvor mærket spiller en stor rolle, og her trækker HJC sig nu ud af motorcykelhjelme, hvilket helt sikkert vil give et pres næste sommer for at finde et nyt mærke i stedet og samtidig begynde at konkurrere mod HJC.

Ingen klager over kundeservice fra min side i hvert fald, selvom man jo ellers ikke har så meget med dem at gøre, bortset fra et par garantisager.

Duell er for mig stadig en value-aktie, markedsværdien til den nuværende pris er \~11 millioner, gældsmængden falder hele tiden, aktiverne er stadig væsentligt større end gælden og markedsværdien tilsammen, og forhåbentlig begynder indtjeningen også at vokse ved hjælp af det forventede turnaround i Frankrig og omkostningsbesparelserne. Til de nuværende priser skal der ikke et stort turnaround til, før kursen er fordoblet i forhold til nu. :face_with_monocle:

4 Synes om