Det kan anbefales at lytte til analytikerens spørgsmål fra 18:30 og frem; jeg synes, det er en god udfordring af guidance.
Min egen fortolkning er, at man ønsker at spille helt sikkert for at undgå at skulle udsende en negativ profitadvarsel under nogen omstændigheder, og samtidig har man holdt døren på klem for at kunne udsende en positiv profitadvarsel inden for et par måneder.
Hvis vi følger den nuværende guidance, vil det give en omsætning på ~115 mio. for hele året. Med 93,3 millioner samlet indtil nu, efterlader det 22 millioner i omsætning til Q4, hvilket ville være et enormt fald fra Q3’s 39,5 millioner og også sammenlignet med sidste års 30,9 millioner.
Jeg lyttede selvfølgelig til den, men der var ikke noget særligt udfordrende i den. Direktøren blev udfordret en del i den webcast, og han mente, at guidance var realistisk.
Der er to måneder tilbage af kvartalet, og jeg ville finde det yderst mærkeligt, hvis direktøren ikke kan forudsige omsætningen inden for en ramme på 10%. I så fald er der god grund til at udskifte direktøren, hvis vedkommende er så uvidende om virksomhedens udvikling, når han samtidig fortæller, at han følger salgets udvikling flere gange dagligt.
Jeg har meget svært ved at forstå, hvorfor en 30% overskridelse af den kvartalsomsætning eller EBITA, som Inderes’ analytiker har forudsagt i forhold til direktørens guidance, overhovedet skulle være troværdig.
En ganske berettiget udfordring. Jeg tjekkede tallene i modellen igen, da helheden er en smule forvirrende. Jeg er enig i denne beskrivelse:
Jeg tog udgangspunkt i den franske forretnings andel af omsætningen for at skitsere prognosen. For regnskabsåret 2025 var omsætningen i den franske forretning, baseret på virksomhedens datterselskabs regnskabsoplysninger, 17,4 MEUR (27 % af hele Duells omsætning i segmentet “Andet Europa” for FY 2025 eller 14 % af Duells samlede omsætning).
For H1’25 kommenterede virksomheden, at den organiske udvikling i “Andet Europa” var positiv, så Frankrig må også have opnået vækst i H1’25. Dette understreger, at sammenligningstallene for H2’25 og især Q4’25 er ekstremt svage. Sidste år kom en negativ profitadvarsel lige før offentliggørelsen af Q3-rapporten, hvor virksomheden henviste til en svag markedsefterspørgsel. På trods af dette opnåede markedsområdet “Andet Europa” stadig organisk vækst, så et sammenbrud i den franske forretnings niveau var sandsynligvis ikke set endnu på det tidspunkt. Derfor må Q4’25 enten have været en meget svag sammenligningsperiode, eller også er der noget galt med logikken.
Til direktørens forsvar tror jeg, at ledelsesteamet har hænderne fulde med at vende virksomhedens kurs, uden at jeg dermed vil underkende vigtigheden af investorkommunikation. Jeg tolker også virksomhedens brug af ordet “omkring” i deres guidance som værende ret bredt defineret.
Når man tager de rapporterede omsætningsandele for “Andet Europa”, de beregnede vækstprocenter derfra og det franske datterselskabs rapporterede omsætning fra forrige regnskabsår i betragtning, skal man vride modellen en del for at nå frem til min nuværende prognose for Q4-omsætningen i “Andet Europa”. Her er et bud på, hvordan det kunne se ud:
Hvis omkring 2 MEUR forsvinder fra den franske forretning i sammenligningsperioden, og vi antager en dækningsgrad på ca. 20 %, ville det betyde en belastning af EBITA på ca. 0,4 MEUR. Prognosen for den justerede EBITA i Q4’26 er ca. 0,6 MEUR, altså under sammenligningsperiodens niveau. Det er sådan, det er bygget op.
Selskabet har ikke ligefrem været særlig god til at give vejledning, selvom branchen heller ikke er den nemmeste at spå om. Fyringen af Miemois skyldtes sandsynligvis også, at dybden af problemerne i Frankrig blev tydelig, og der gik endnu en god rum tid, før der kom en profitadvarsel. Det vil sige, at resultater, der var svagere end forventningerne, var kendt længe før, tallene var gjort op.
Det er vist den samme kvinde, så endnu en forbindelse til Nokian Tyres (Nokian renkaat). CEO’en minder mig om en yngre Kim Lindström, helt klart en tal-mand, selvom han pludselig virkede til at være ældet 10 år. Nå, det skyldtes måske bare videokvaliteten og ikke bekymringer
Når man spiller det lange spil, giver det ikke meget mening at fokusere på de enkelte kvartaler..