Att vara i bankens våld är det värsta tillståndet. Förra gången skulle relationerna med finansiärerna vara så goda enligt Ämmälä, men ändå blev det en företrädesemission på 20 miljoner. Det förstörde ägarvärdet helt och nu föregriper kursen tydligt samma sak.
Enligt artikeln har smörjmedel fortfarande funnits väl tillgängliga i Finland. Jag skulle ändå inte se det som någon överraskning om återförsäljarna nu har tagit in lite mer oljeprodukter i sina egna lager för säkerhets skull.
Hobbyvädret förblev mycket bra i Finland under hela Q3. Enligt färska förtroendeindikatorer från EK har försäljningen inom detaljhandeln varit stark och lagren ligger klart under det historiska genomsnittet. Visst är siffrorna för hela detaljhandeln ett ganska grovt mått jämfört med Duells siffror.
I Frankrike har de ekonomiska siffrorna och konsumentförtroendet varit dystra, så därifrån kommer marknaden knappast att ge någon draghjälp till den redan utmanande situationen. I Storbritannien var detaljhandelssiffrorna också svaga. Jag förväntar mig fortfarande en stark utveckling för Duell i Norden under Q3, men på andra håll lär det vara svagare och min egen insyn där är dålig.
Jag tror att nettorörelsekapitalet utvecklas gynnsamt och att skuldsättningen därmed sjunker betydligt under resten av räkenskapsåret. Ändå är resultatnivån så pass svag att tyvärr en hel del torde ligga i bankens händer.
Hur ser branschaktörer som @S_Nyyssonen på den nuvarande affärsmiljön och hur ser din uppföljning av lagernivåerna ut?
Siffrorna för den motorcykelrelaterade handeln i Sverige för mars har också kommit, och det verkar vara den högsta månadssiffran någonsin. Man undrar vad som är drivkraften bakom detta:
När det gäller hobbysäsongen kunde Q3 knappast ha varit bättre för Duell, åtminstone inte i Norden.
Jag har fått försiktiga signaler om att handeln har börjat piggna till för många aktörer i branschen.
När jag har följt lagersaldon har varor sålt bra, och vissa produkter har till och med tagit slut eller visar noll i saldo, med nya leveranser på väg i juni. (Detta gäller främst ATV-relaterade produkter)
På utrustningssidan är det svårare att få en lägesbild på grund av det enorma sortimentet, men jag har mina egna bevakningspunkter för vissa produkter och även de säljer i jämn takt.
Vad jag har hört från fältet vidtas det nu riktiga åtgärder för att få ut varor från lagret och därmed frigöra kapital.
Gällande oljeprodukter kom det också ett meddelande om att prisökningar träder i kraft från och med 1.6. Som en följd av detta köpte jag hem en pall skoterolja till mig själv inför nästa vinter, då jag inte tror att priserna på dessa kommer att sjunka inom den närmaste tiden.
Jag har också noterat att Duell har tagit in helt nya varumärken i sortimentet under den senaste dryga månaden. (Dessa skulle knappast tillkomma om bolaget led av penningbrist eller en kassakris)
Körde en längre sträcka i Finland och mötte fler motorcyklar än jag någonsin kan minnas, och det var inte grupper på väg till mc-träffar eller liknande. Likaså var det lastbilskonvojer precis som i Centraleuropa, för första gången i Finland såg jag kolonner med 5–7 lastbilar. Många utländska lastbilar också; industrin i Finland går redan på högvarv, hoppas det äntligen börjar synas i orderböckerna hos företagen på hemmamarknaden.