Duolingo är säkert en välkänd app för många, men företaget är också intressant som investeringsobjekt. Duolingos kärnverksamhet är en gamifierad mobilapplikation fokuserad på språkinlärning, där användaren utför skriv-, hörförståelse- och läsförståelseövningar på det språk hen valt. Som kuriosa är företagets VD och en av medgrundarna grundarna av de för alla välkända CAPTCHA och reCAPTCHA (vilka också är intressanta affärscase).
Appen kan användas gratis, då visas annonser från Duolingo och tredje parter mellan övningarna. Med en månads-/årsavgift får man tillgång till extrafunktioner i appen, såsom riktade övningar, repetition av misstag, etc. Duolingo erbjuder dessutom nivåtester för läroanstalter. På senare tid har företaget även börjat utveckla liknande utbud för studier i musik och matematik.
Appens position är stark, då det i praktiken inte finns lika utvecklade konkurrenter.
Duolingo strävar efter att engagera sina användare genom att gamifiera appen på olika sätt, t.ex. med den för Duolingo-användare välkända “streak”, som i praktiken bara är antalet sammanhängande dagar med övningar. Till skillnad från många andra mobilappar gynnar Duolingos regelbundna användning både företaget och kunden. Ett större antal användare skapar konkurrensfördelar för företaget, bland annat genom att utnyttja data i produktutvecklingen. Företagets starka tillväxt har till stor del baserats på mun-till-mun-marknadsföring samt olika kampanjer.
Tack för trådstarten! Visst intresserar det! Till och med i så hög grad att jag i och med den nya matematikdelen vid ett tillfälle övervägde att söka jobb på företaget i fråga, då en intressant tjänst fanns ute. Det stannade dock vid tanken och det enda jag gjorde var att byta färgskala på mitt CV till Duolingos färger.
Jag ägde även aktien en kort tid. Jag förstår bara inte vad det markerade området i kassaflödesanalysen betyder. Kan någon förklara?
Aktiebaserade incitamentsprogram. Företaget lägger till posten i kassaflödesanalysen eftersom posten är en så kallad non-cash item. Istället för att till exempel betala VD:n mer i fast lön, ger man aktieoptioner. Värdet på dessa ändras sedan beroende på aktiekursens utveckling. Nedan Salesforce som ett annat exempel:
@_TeemuHinkula Och det är värt att notera gällande de där SBC-kostnaderna att de är helt verkliga kostnader för ägarna och de MÅSTE tas i beaktande t.ex. vid beräkning av fritt kassaflöde. Det är ett ganska typiskt misstag att dessa inte beaktas, och om bolaget betalar mycket SBC ser siffrorna artificiellt för bra ut.
En viktig rad att alltså alltid kontrollera i kassaflödesanalysen!
Jag är investerare i Tammerfors-baserade Master English och har därigenom även följt Duolingo. Det är ju en framgångssaga, men värderingen är helt orimlig om man hoppar på nu. Bland annat P/S 20 och P/E 700?
Jag ser ett mycket bättre risk/avkastningsförhållande/potential i denna inhemska utmanare. Affärsverksamheten utvecklas som en raket, men jag kan inte avslöja exakta siffror eller investeringar. De som är med i detta delar säkert min entusiasm.
Man kan se AI som ett hot eller en möjlighet inom språkinlärning. Själv ser jag det mer som en möjlighet.
Duolingo $DUOL är ett utmärkt företag som jag verkligen gillar. Jag har skrivit en djupgående artikel (på över 3 000 ord) om denna pärla, helt gratis. Du kan läsa den genom att klicka här.
Uppenbarligen är nuvarande P/E ca 200, är det rea nu då? Jag har själv blivit Duolingo-beroende, och det känns som att de flesta av mina bekanta också är Duolingo-användare. Baserat på min egen bekantskapskrets har tillväxten i antalet användare varit helt enorm under de senaste två åren, men min krets är så pass liten att jag inte vågar dra några slutsatser av detta. Appens förmåga att få en att fastna verkar vara otroligt bra, skickligt byggda element som får en att använda appen dagligen. Man kan inte låta bli att tänka att det här är en guldgruva.
Berätta nu, ni som är mer insatta, vad är verkligheten? Hur snabb är användartillväxten, och hur genererar användarna pengar till bolaget?
Själv har jag inte en enda investering i USA än. Duolingo har ofta funnits i tankarna. Det låter dyrt, inte bara sett till värderingen utan även styckpriset, för en småsparare som jag. Med min budget skulle jag bara få ett par stycken😪
Några tankar.
För några dagar sedan lanserade Duolingo även matematik och musik. Jag testade ett par lektioner, men det gav ingen mersmak.
På min arbetsplats finns det många invandrare. Främst från Filippinerna och Afrika. Nästan utan undantag använder de Duolingo som stöd för att lära sig finska. Just Duolingo, inget annat. Faktum är att jag inte ens vet namnen på konkurrenternas appar.
Jag funderar på hur Duolingo tjänar pengar? Appen är gratis. Och om man kör gratisversionen visas annonser efter varje avklarad nivå. Om man däremot köper Super Duolingo slipper man reklamen, och det ger företaget intäkter. Vad kan andelen sådana användare vara? Kanske skulle man få reda på något om man satte sig in i det. Kanske.
Trots allt är Duolingo marknadsledande för tillfället. Och det är smart att investera i marknadsledaren. AI och de nya möjligheter det medför kan dock förvandlas till ett hot och på ett ögonblick rita om spelplanen till en konkurrents fördel.
Hemma hos oss använder hela familjen gratisversionen, vilket är helt tillräckligt för studier. Den dagen de bestämmer sig för att sluta med dessa gratisversioner eller på sin höjd erbjuda sällsynta provperioder, får man räkna om sitt business case.
Själv har jag också en streak på över 500 dagar i mina svenskstudier Alla andra appar är så pass usla för språkstudier att detta i praktiken är det enda alternativet. Matten verkar vara riktad till länder där tillgången till utbildning/skola är dålig.
Jag rekommenderar att undersöka företagets sidor för investerarrelationer (Investor Relations) och andra publikationer samt VD-intervjuer
Du har helt rätt. Det finns gott om information och den är dessutom lätt att hitta. Jag har bara inte letat, för jag har inga stålar att köpa för😒
Jag kollade i Play-butiken och Duolingo är en helt överlägsen marknadsledare, och det vore ju smart att investera i ett sådant bolag. 500 milj+ nedladdningar när nästa har 10 milj+, vad jag såg när jag snabbt skummade igenom. Det kan ju finnas sådana appar på andra ställen också.
Bolaget är verkligen intressant, både som företag och för en spelare/student. Gratisversionen räcker gott och väl, åtminstone hittills.
(Mitt användarnamn är förresten: Late Lammas, om någon är intresserad eller vill bli kompis🙂)
Hittade en nackdel med Duolingo. Jag undrade när det plötsligt ändrades till en sådan där cirkel, och inte vanliga fält. Jag trodde att det var någon utmaning eller liknande. Jag nötte samma frågor i några veckor och googlade sedan för att se vad i hela friden det var. Det här betyder tydligen att kursen är slutförd, och att Duolingo inte har mer att erbjuda…
Vissa människor har tagit illa vid sig av detta. Särskilt sådana som har betalat riktiga pengar för tjänsten.
Nåväl, inget att göra åt det. Det finns några alternativ. Byta till ett annat språk. Nöta redan avklarade fält på nytt. Ta bort framstegen i inställningarna och börja om från början.
Det här kanske inte är direkt relaterat till själva aktien. Eller så är det det, det beror på hur man ser på saken. Efter tre “världar” är leken slut. Någon kan sluta använda appen på grund av detta när motivationen försvinner. Det finns förstås en del att göra där också. Det tog mig ungefär 1,5 år att slutföra svenskursen. Jag bytte nu till italienska, bara för att. Salve, ciao e arrivederci.
(Jag ligger förresten för tillfället etta i HELA världen🙂 På förstaplats i Diamantligan. 34 miljoner spelar dagligen och den här tjejen ligger i täten.)
Glädjedödare Jag trodde redan att jag var bra på något åtminstone. Och jag måste medge att jag samtidigt undrade mycket över detta.
Hur som helst rekommenderar jag verkligen alla att prova den här appen. Ett ord av varning: den här är beroendeframkallande! Om en vuxen man spelar svenska 15 min–2 h 500 dagar i sträck, så finns det verkligen något beroendeframkallande här
Jag tror inte att det finns hundratusentals spelare i toppen av de parallella diamantligorna, eftersom man för att komma dit först måste klättra i minst tio veckor från en liga till en annan, och att vara i toppen av den sista kräver ganska mycket no-life-grindande (även om det förstås beror lite på vilken grupp man hamnar i). Som en tävlingsinriktad person var jag förstås tvungen att vinna den ligan en gång, men jag vill verkligen aldrig göra det igen. Flickvännen fick vänta i Florens när jag var tvungen att stanna på några museitrappor för att grinda extrapoäng precis innan dygnet skiftade men utan tvekan finns det tiotusentals eller hundratusentals sådana parallella ligor. Kanske kan det finnas tusentals ledare i diamantligan, men hur som helst har @Suppilovahvero fått spela flitigt.
Jag visste inte ens att Duolingo är börsnoterat. Appen är kanske den mest beroendeframkallande jag någonsin har använt, och i en alltmer globaliserad värld finns det också ett genuint behov av den. Det kommer definitivt att undersökas närmare, om det kanske skulle hamna i min egen portfölj också.