2024 års Topp 3

Vi öppnar den traditionella tippningstråden.
Vi tippar alltså ”på skoj” de tre största kursvinnarna på Helsingforsbörsen under 2024.
Ge gärna korta motiveringar till valen. Sista dagen att tippa är 1.1.2024.

Mina egna tankar

Tecnotree: Hemtagningen av pengar förbättras mot slutet av året och investerarnas förtroende börjar återvända. Kursen har enligt min mening pressats ner onödigt lågt.

Dovre Group: Energibyggandet får en ny boost och Dovre lyckas knipa bra projekt från den potten, samtidigt som expansionen i Sverige ger ett bra resultat.

Fodelia: Man kammar hem avtal i den offentliga sektorns upphandlingar, i övrigt väntar jag mig ett stabilt och något växande resultat.

26 gillningar

KH Group: Har inte ens hängt med i jultomterallyts drag i år. Kursen krälar långt under 1 P/B. Ändringen i redovisningspraxis mitt under 2023 förvirrade investerarna och till exempel screening-programmen har ännu inte beaktat pro-forma-siffrorna, vilket är det mest väsentliga i denna dolda pärla. År 2024 kommer allt att vara annorlunda (de berömda sista “hopium” :wink:). Vi får ett helt räkenskapsår i kvartalsrapporterna och affärsverksamheternas prestationer blir tydligare. Som bonus bland annat fastighetsförsäljningen i Tallinn och en eventuell avyttring av HTJ.

Duell: Börsens hatobjekt och en ikon för IPO-antiklimax. Nya och gamla aktier slås samman den 4.1. och en effektiv prisbildning inleds. Kovenanterna smäller inte längre, två sparpaket från 2023 syns i resultatet och det finns kontanter i kassan. Efterfrågan lär också återhämta sig mot slutet av året och återförsäljarna behöver återigen saker att sälja på sina hyllor. Krisbolaget var djupt nere i sina nettoskuld/EBITDA-kovenanter, men man har troligen lärt sig av misstagen. Den nya VD:n kan åtminstone inte bli sämre när det gäller kommunikationens trovärdighet.

Lassila & Tikanoja: “Årtiondenas surdeg” blev utan jultomterally. Hesulis enda bolag inom cirkulär ekonomi/återvinning. Har lovat (överväga) att kasta ut fastighetsservice. Ett renodlat miljöbolag är trendigt och till och med L&T börjar dra nytta av ESG-suget mot slutet av 2024 i takt med att medvetenheten ökar. Information om avyttringen lär komma före utgången av 2024.

20 gillningar
  • Kamux
  • Duell
  • Kesko

Hoppas att utdelningarna räknas med.

11 gillningar

Boreo

Det har varit alla möjliga sorters cykler och sektorspecifika problem… kanske även lite otur. Boreo har en bra ledning som, åtminstone sett till deras innehav, verkar tro på sitt bolag. Jag tror att bolaget har bottnat nu, men det finns potential för uppgång – Boreo är en kapitalalätt aktör med en lätt kostnadsstruktur och lånekapacitet. Omorganisationen gör sannolikt gott och den tråkiga cykeln kommer att vika undan… samt det faktum att bolaget sakta har skapat en stabil grund för sin pyramid och följer en långsiktig plan kan ge fin lönsam oorganisk och organisk tillväxt.

KH Group

Jag upplever att bolaget är extremt billigt, eller så är det en tråkig fälla. KH har potential och har tagit en hel del sektorspecifik skada, men när man tittar lite längre fram och den tråkiga cykeln tar slut, är det dags för detta bolag – eller det tror jag i alla fall. Det finns en ny strategi och tydliga förbättringsområden, så varför skulle inte 2024 kunna vara KH:s år? Dessutom har möbelhandeln harvat i botten länge, så jag tror faktiskt att även Indoor, åtminstone med sitt Asko, sakta kan börja njuta igen.

Siili

Inte bäst i branschen än så länge, men ett bolag som blivit rejält nedtryckt och har lidit av det makroekonomiska läget. Bolaget har nu effektiviserat och strävar efter att aktivt effektivisera sin verksamhet, vilket bör medföra lönsamhet. Siili verkar i en växande bransch och särskilt på längre sikt kommer internationell tillväxt och den offentliga sektorn att bidra till både snabb och lönsam tillväxt. Siilis aktie har fått rejält med stryk – enligt min mening alldeles för mycket, eller så har jag helt fel. Jag förstår ingenting om AI, men Siili och AI har nämnts. :cowboy_hat_face:

20 gillningar
  1. Gofore
    Konjunkturen inom IT-tjänstesektorn har försvagats under ett års tid, men trots det har Gofore som ett tillväxtbolag av hög kvalitet i branschen lyckats uppnå god tillväxt och lönsamhet på en svår marknad. Värderingsnivån har sjunkit kontinuerligt medan aktien har stått och stampat för tredje året i rad trots en god resultatutveckling, så under de kommande 12 månaderna är en kursuppgång sannolik om branschens utsikter förbättras och räntenivån sjunker.

2. Admicom
    Lite av ett liknande case som Gofore. Branschkonjunkturen är svag och diskonteringsräntan har stigit, vilket har sänkt värderingen trots god resultatutveckling. Inom byggsektorn tror jag att när konjunkturen börjar vända, kommer uppgången snarare eller mer sannolikt att nå Admicom än själva byggbolagen, vars tillväxt och lönsamhet över cykeln är svagare.

3. Elisa
    Räntorna kommer sannolikt att sjunka nästa år och som en följd av det stiger värdet på obligationer och obligationssubstitut, det vill säga Elisa.

11 gillningar

Nanoform, WithSecure och Spinnova.

5 gillningar
  1. Optomed. Kommer minst fördubbla sin kurs nästa år efter FDA-godkännande
  2. Faron. Köps ut från börsen eller partnerskap
  3. Mandatum
6 gillningar

Nästa års stora grej är räntesänkningar. Tillväxtbolag och skuldsatta bolag gynnas av detta. På dessa grunder:

1. Talenom
  2. NoHo
  3. Boreo
5 gillningar

Kamux: bilmarknaden fortsätter att återhämta sig och Tapio styr verksamheten i rätt riktning.
Incap: efter ett svagt år återgår verksamheten till normala spår
Stocka, som blir enbart Lindex. Alla vill äga detta kvalitetsbolag och aktien bär av rakt mot månen!

4 gillningar
  1. oriola
  2. rapala
  3. incap
5 gillningar
  1. KH Group: ser billigt ut med vilket mått som helst, hakar inte på det här rallyt på något sätt. Byggbranschen torde börja återhämta sig senast under H2/2024. Jag förväntar mig även en återhämtning på möbelsidan.

2. Stocka: uppgångarna minskar uppsidan, men den finns fortfarande kvar. Strukturförändringarna konkretiseras förhoppningsvis under nästa år och rättstvisterna avslutas.

3. Reka: det blir nog ingen kursraket av det här, men det ser för billigt ut. Förhoppningsvis hittar de ett bra användningsområde för pengarna under nästa år.

5 gillningar
  1. Marimekko
  2. Titanium
  3. Lifeline
5 gillningar
  1. NoHo Partners

2. Boreo

3. Aiforia Technologies

3 gillningar

1. Nurminen Logistics

Bolaget är i en fantastisk vinstform och börsvärdet är endast 76 M€. Växande internationella järnvägstransporter möjliggör en mycket hög avkastning på sysselsatt kapital (30 %) och affärsverksamheten binder inte rörelsekapital, vilket kan plöjas ner i utvecklingen av järnvägsverksamheten i Norden, Europa och Asien i form av företagsförvärv. Jag tror att bolaget kommer att göra ett företagsförvärv i Sverige nästa år, i syfte att öka järnvägs- och multimodala transporter i Norden. Ett förvärv skulle också stödja den nya Trans-Kaspiska rutten samt ett eventuellt Kinatåg i framtiden, om det någon dag efter kriget skulle öppnas igen. Sverige har tre gånger mer industri lämpad för järnväg än Finland, som Nurminen skulle kunna transportera till olika delar av världen. Med Inderes ganska konservativa prognos för nästa år är P/E-talet 6,3x, där jag ser en betydande uppsida när bolaget börjar prissättas som ett tillväxtbolag snarare än ett turnaround-bolag. Bolaget har tidigare varit ett krisbolag då det egna kapitalet blev negativt på grund av fleråriga förluster 2020, och nedläggningen av Kinatåget förra året gjorde bolaget till ett turnaround-case, men bolaget har visat sig vara förändringsbenäget. En anledning till att Nurminen är ett intressant investeringsobjekt är att de förnyar en mycket konservativ bransch med outnyttjad potential. Bolagets marginaler är bland de högsta i branschen, vilket jag tror kommer att fortsätta tack vare en effektiv organisation. Verksamheten i Baltikum gynnas också av sanktionerna mot Ryssland, då frakten inte längre går till ryska hamnar utan till Lettland. Nurminens case vilar till stor del på dess team, som opportunistiskt söker efter nya affärsmöjligheter, vilket under åren visats genom bland annat Kinatåget, nordiska järnvägstransporter, Trans-Kaspiska rutten och förvärvet av North Rail, där Nurminen i samtliga fall fungerar som en pionjär i branschen.

2. HKScan

En cigarrfimp (tupakantumppi) vars case vilar på strukturella arrangemang för att slippa ur skuldfällan. Vändningen för den finska verksamheten har gått i rätt riktning och vinstförmågan är, såvitt jag förstår, på rekordnivå efter ett decennium av harvande, och i år kan man nå ett rörelseresultat på 24 M€. Om den finska vändningen är bestående skulle bolaget för första gången ha stjärnorna i rätt position gällande strukturella arrangemang och ägarbas (den finska verksamheten kommer aldrig att säljas på grund av andelslaget). Om verksamheterna i Sverige och Danmark såldes, skulle HK kunna kvitta nästan alla sina skulder och kvar skulle bara finnas leasingavtalsskulder från Finland. Sverige har som bäst gjort ett rörelseresultat på 22,6 M€ år 2021 och bolaget har även tillgångar, så för den svenska verksamheten skulle man kunna få 200 M€, när man för det förlustbringande Baltikum fick 70 M€ + en villkorad del på 20 M€ för eventuell resultatförbättring (55 M€ betalat). Danmark är också i sitt livs form för tillfället och för det skulle man kunna få kanske 50 M€. De finska dotterbolagen som blir kvar i bolaget har rejäla förluster som de kan utnyttja skattemässigt under de kommande åren. Om det finska rörelseresultatet stabiliserades på en årsnivå om 24 M€ och övriga verksamheter säljs, skulle bolaget efter finansieringskostnader göra en vinst på ca 20 M€ med 0 % skattesats. Prissatt med siffror för 2023 blir P/E 75 M€ / 20 M€ = 3,75x och EV/EBIT (28,9 M€ hybrid inkluderad i beräkningen) (75 + 300 + 28,9 - 200 - 50 - 15) / 24 = 5,7x. Detta är förstås en mycket grov beräkning som jag gjort genom en ytlig genomgång av bolaget.

Negativa scenarier är givetvis möjliga, men bolaget lär knappast drivas i konkurs när man fortfarande har verksamheterna i Danmark och Sverige som kan säljas till ett rimligt pris, och bolaget har en god resultatvändning på gång som man väntat på i ett decennium. Aktien ligger ändå fortfarande nära ATL-nivåer. Jag ser det som möjligt att aktien dubblas efter strukturella arrangemang, vilket ger bolaget en nystart. Här finns lite samma element som i Reka Industrials strukturella arrangemang, varefter aktien dubblades.

3. Componenta

Detta är mitt kort för nästa års företagsförvärv. Börsvärdet är endast 22 M€ och ägarbasen hindrar enligt min mening inte ett eventuellt uppköp. Componenta har också möjlighet att utveckla sin egen verksamhet organiskt och genom förvärv, vilket den nuvarande balansräkningen och åren av harvande i företagsrekonstruktion möjliggör.

21 gillningar
  1. Neste
  2. Kempower
  3. F-Secure

Alla finns naturligtvis i min egen portfölj :smiley:

5 gillningar

1: Optomed FDA-godkännande lyfter kursen med tiotals procent nästa år.

2: Kempower Fortsätter växa och ett FOMO-rally lyfter kursen.

3: Enento Köps ut från börsen.

3 gillningar

Dessa har alltid gått helt uruselt för mig, så låt oss försöka förlora den här gången, om det nu skulle fungera.

1. Nokia
  2. BBS
  3. YIT
7 gillningar
  1. Nexstim - Försäljningen börjar ta fart och så även kursen.
  2. Admicom - Räntorna ner, byggandet upp. Eller så blir det uppköp.
  3. Raisio - Elovena även till andra länder.
3 gillningar

SSH
Solteq
Oriola

Motivering: Ingen förväntar sig något av dessa, så vändningen kommer från ingenstans om den väl sker.

4 gillningar
  1. Duell – Fokus på lönsamhet och sjunkande räntor ger fart åt Duell (billigare att hålla lager). Inledningen av året kan fortfarande vara svår. Sentimentet kring aktien är riktigt dystert. (Dessa resonemang gäller vid värderingen av den nya aktien. Den gamla aktien befinner sig i en bubbla på grund av emissionen)
  2. Toivo – Sjunkande räntor och därmed lättat tryck på avkastningskraven. Myllymäkis navigerar lönsamt i fastighetssektorns turbulens.
  3. Kamux – Marknaden återhämtar sig och äntligen syns en positiv utveckling även i Sverige och Tyskland. Sjunkande räntor är inte heller till nackdel för Kamux finansieringsverksamhet.
3 gillningar