1. Nurminen Logistics
Bolaget är i en fantastisk vinstform och börsvärdet är endast 76 M€. Växande internationella järnvägstransporter möjliggör en mycket hög avkastning på sysselsatt kapital (30 %) och affärsverksamheten binder inte rörelsekapital, vilket kan plöjas ner i utvecklingen av järnvägsverksamheten i Norden, Europa och Asien i form av företagsförvärv. Jag tror att bolaget kommer att göra ett företagsförvärv i Sverige nästa år, i syfte att öka järnvägs- och multimodala transporter i Norden. Ett förvärv skulle också stödja den nya Trans-Kaspiska rutten samt ett eventuellt Kinatåg i framtiden, om det någon dag efter kriget skulle öppnas igen. Sverige har tre gånger mer industri lämpad för järnväg än Finland, som Nurminen skulle kunna transportera till olika delar av världen. Med Inderes ganska konservativa prognos för nästa år är P/E-talet 6,3x, där jag ser en betydande uppsida när bolaget börjar prissättas som ett tillväxtbolag snarare än ett turnaround-bolag. Bolaget har tidigare varit ett krisbolag då det egna kapitalet blev negativt på grund av fleråriga förluster 2020, och nedläggningen av Kinatåget förra året gjorde bolaget till ett turnaround-case, men bolaget har visat sig vara förändringsbenäget. En anledning till att Nurminen är ett intressant investeringsobjekt är att de förnyar en mycket konservativ bransch med outnyttjad potential. Bolagets marginaler är bland de högsta i branschen, vilket jag tror kommer att fortsätta tack vare en effektiv organisation. Verksamheten i Baltikum gynnas också av sanktionerna mot Ryssland, då frakten inte längre går till ryska hamnar utan till Lettland. Nurminens case vilar till stor del på dess team, som opportunistiskt söker efter nya affärsmöjligheter, vilket under åren visats genom bland annat Kinatåget, nordiska järnvägstransporter, Trans-Kaspiska rutten och förvärvet av North Rail, där Nurminen i samtliga fall fungerar som en pionjär i branschen.
2. HKScan
En cigarrfimp (tupakantumppi) vars case vilar på strukturella arrangemang för att slippa ur skuldfällan. Vändningen för den finska verksamheten har gått i rätt riktning och vinstförmågan är, såvitt jag förstår, på rekordnivå efter ett decennium av harvande, och i år kan man nå ett rörelseresultat på 24 M€. Om den finska vändningen är bestående skulle bolaget för första gången ha stjärnorna i rätt position gällande strukturella arrangemang och ägarbas (den finska verksamheten kommer aldrig att säljas på grund av andelslaget). Om verksamheterna i Sverige och Danmark såldes, skulle HK kunna kvitta nästan alla sina skulder och kvar skulle bara finnas leasingavtalsskulder från Finland. Sverige har som bäst gjort ett rörelseresultat på 22,6 M€ år 2021 och bolaget har även tillgångar, så för den svenska verksamheten skulle man kunna få 200 M€, när man för det förlustbringande Baltikum fick 70 M€ + en villkorad del på 20 M€ för eventuell resultatförbättring (55 M€ betalat). Danmark är också i sitt livs form för tillfället och för det skulle man kunna få kanske 50 M€. De finska dotterbolagen som blir kvar i bolaget har rejäla förluster som de kan utnyttja skattemässigt under de kommande åren. Om det finska rörelseresultatet stabiliserades på en årsnivå om 24 M€ och övriga verksamheter säljs, skulle bolaget efter finansieringskostnader göra en vinst på ca 20 M€ med 0 % skattesats. Prissatt med siffror för 2023 blir P/E 75 M€ / 20 M€ = 3,75x och EV/EBIT (28,9 M€ hybrid inkluderad i beräkningen) (75 + 300 + 28,9 - 200 - 50 - 15) / 24 = 5,7x. Detta är förstås en mycket grov beräkning som jag gjort genom en ytlig genomgång av bolaget.
Negativa scenarier är givetvis möjliga, men bolaget lär knappast drivas i konkurs när man fortfarande har verksamheterna i Danmark och Sverige som kan säljas till ett rimligt pris, och bolaget har en god resultatvändning på gång som man väntat på i ett decennium. Aktien ligger ändå fortfarande nära ATL-nivåer. Jag ser det som möjligt att aktien dubblas efter strukturella arrangemang, vilket ger bolaget en nystart. Här finns lite samma element som i Reka Industrials strukturella arrangemang, varefter aktien dubblades.
3. Componenta
Detta är mitt kort för nästa års företagsförvärv. Börsvärdet är endast 22 M€ och ägarbasen hindrar enligt min mening inte ett eventuellt uppköp. Componenta har också möjlighet att utveckla sin egen verksamhet organiskt och genom förvärv, vilket den nuvarande balansräkningen och åren av harvande i företagsrekonstruktion möjliggör.