Duell - Motorsport til aktiemarkedet

Gælden er reduceret som forventet, da Duells lagre er blevet reduceret, men udsigterne ser rigtig dårlige ud i lyset af gårsdagens negative nyheder, når nu kvartalsresultatet ikke var en total katastrofe.

1 Synes om

Ja. I praksis har de tisset i bukserne for at varme sig ved at sælge lager til nedsat pris. I sig selv er det ret smart, men hvordan får man den operationelle drift tilbage på sporet i en svag økonomisk situation og efterspørgsel?

Det kræver sandsynligvis en hård sanering af driften. Kan/tør man?

Det går den rigtige vej, og de dårligste kvartaler i år er bag os. Nu fokuserer vi på at frigøre kapital fra lageret, hvor der stadig kan frigøres betydeligt mere end selskabets markedsværdi efter gårsdagens kursfald.

Varelager i alt 49.427.000€ vs Langfristet fremmedkapital i alt 21.125.000€ forskel = 28.302.000€. :money_bag: (Markedsværdi efter gårsdagens fald 6,8 millioner €)

Kortfristet fremmedkapital i alt 22.483.000€ vs Kortfristede tilgodehavender + likvide beholdninger i alt 22.795.000€ forskel = 312.000€.

Den, der med disse tal taler om en aktieemission eller dens nødvendighed, forstår ikke, hvad han/hun taler om.

2 Synes om

Er det blevet nævnt et sted, hvor store besparelser der forventes at blive opnået i fremtiden ved at slå Frankrigs lageroperationer sammen?

Tommis hurtige kommentar

Fra rapporten

Duells nettogæld \r
28.2.2026 i forhold til justeret EBITDA for de seneste 12 måneder var 5,4x (4,0x).\r
Kovenantbetingelserne for andet kvartal 2026 blev ændret og opfyldt.

4 Synes om

Bliver forholdet mellem nettogæld og EBITDA ikke væsentligt forringet, hvis de næste seks måneder forløber i henhold til den seneste vejledning?

1 Synes om

Webcastista: “Vores finansielle position er tilstrækkelig til at drive forretningen, og vi frigør kontanter hver dag fra driftskapitalen”

1 Synes om

{“content”:“Jeg fortryder allerede lidt, at jeg solgte 20t stykker i går, men jeg har stadig 100t stykker tilbage. Det føles som om, at der igen er blevet lavet en høne ud af en fjer. Den eneste fordel er, at jeg fik skattefradrag.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

2 Synes om

Forhåbentlig skal dette ikke læses som: “Vi flyttede lageret i marts, og nu er alle produkter forsvundet.”

8 Synes om

Det gør det, og @Karhu_Hylje gjorde allerede i går opmærksom på det samme:

Jeg nåede selv frem til, at det justerede EBITDA ville være omkring 3,4 mio. euro med Ebita-vejledningen på 2 mio. euro. Beregnet ud fra morgenrapportens data er nettogælden over 7x i forhold til det justerede EBITDA.

En observation fra rapporten var stigningen i ekstern kapital fra Q1-situationen. Ovenfor blev det kommenteret, at lagrene var faldet, men efter min mening har lagerets størrelse været relativt stabil de sidste tre kvartaler.

E: Flyttede ordet “justeret” til den rigtige plads i sætningen.

2 Synes om

Boldbanen er korrekt, men man skal bemærke, at Duells forretning er meget sæsonbetonet, og nettogælden er altid lavest ved regnskabsårets udgang og lige nu højest. Således vil nettogælden ved regnskabsårets udgang, når den 12-måneders justerede EBITDA er 3,4 mio. euro, sandsynligvis være næsten 10 mio. euro lavere, afhængigt af hvor meget lager, der kan sælges. Lige nu er de seneste 12 måneders EBITDA endnu højere.

Fremmedkapitalen er altid højest på dette tidspunkt af regnskabsåret, når lagrene er fyldte til sommersæsonen. Nettogældssituationen ser dog bedre ud end virkeligheden nu, da tilgodehavender var et par millioner lavere end for et år siden, og leverandørgæld var tilsvarende 1,5 mio. euro højere.

2 Synes om

Midlertidig CEO Tomi Virtanen og CFO Caj Malmsten blev interviewet af Tommi. :slight_smile:

Emner:

00:00 Start
00:18 Tomi Virtanen præsenterer sig
01:18 Q2-opsummering
02:32 Udvikling af omsætning i resten af Europa
04:09 Rentabilitet og arbejdskapital
07:00 Indtjeningsadvarsel
09:46 Engangsudgifter og indflydelse på pengestrømme
12:15 Foranstaltninger til at vende den historisk svage udvikling
14:46 Modstridende mål
17:32 Balanceposition
18:59 Fremtidsudsigter

3 Synes om

Lagerværdien steg med 434 tusind euro i Q2, hvilket ikke forklarer stigningen i ekstern kapital med 1,6 millioner euro.

Hvordan i alverden når man frem til en reduktion af denne gældsbyrde på 10 millioner? Lagerets størrelse har været nogenlunde den samme i flere kvartaler, og der kommer ikke 10 millioner ud derfra. Den justerede EBITDA bliver heller ikke fuldt ud til cash flow, som kan bruges til at reducere gælden.

Tag for eksempel og se på udviklingen i nettokapital fra de seneste år, Q2 → Q4, og så taler vi om det igen.

2 Synes om

En ret arrogant kommentar, men jeg svarer alligevel. Her snakkes der om faldende lagerniveauer, men der er næsten ingen beviser for det. Virksomheden er begyndt at udvide sine egne betalingsfrister og har dermed fået manøvrerum i en stram likviditetssituation.

Nettokapitalen fortæller heller ikke noget om virksomhedens udvikling, når den betragtes isoleret. Lad os vende tilbage til den nævnte reduktion af nettolånet på 10 millioner euro efter Q4-tallene. Det er muligt via en aktieemission, ellers ikke.

1 Synes om

Det var arrogant, det indrømmer jeg. Først og fremmest vil jeg understrege, at jeg absolut ikke har en positiv holdning til Duell i øjeblikket, og jeg lover dig ikke noget sådant. Men hvis man overhovedet har studeret Duells forretning, ved man udmærket, at gælden falder i løbet af regnskabsåret præcis på den måde, jeg beskriver. Jeg talte ikke om faldende lagerniveauer, men om faldende gældsniveauer, ligesom du. Udviklingen i nettoarbejdskapitalen er virkelig vigtig i Duells forretning, og det er godt at forstå sæsonudsvingene, når man analyserer virksomheden.

1 Synes om

Ledelsen har tydeligt kommunikeret flere gange i dag, at reduktionen af lagerniveauer og dermed frigørelse af kapital er topprioriteter.

Alle kan se, hvordan likvide beholdninger og pengestrømme har udviklet sig mellem kvartalerne, når man går fra vintersæson til sommersæson (Q2 → Q3).

Sandsynligvis vil de likvide beholdninger efter Q3 allerede overstige den nuværende markedsværdi, og der vil stadig være snesevis af millioner i varelager i kapital efter gæld, hvilket er mere end den nuværende værdiansættelse.

Jeg kiggede sidst i dag på de vigtigste produkter på min overvågningsliste, og alle produkter var blevet solgt mere end mine egne forventninger.