Bra skrivet.
Inköpsvärdet för lagret på 50 miljoner, med Duells bruttomarginal på ~24%, ger ett försäljningsvärde på ~65 miljoner euro.
Visst finns det föråldrade varor för miljoner (inte tiotals), men inte heller är de värdelösa, och att förstöra de varor du talar om kommer inte att kosta ett öre.
I den nuvarande situationen kommer priserna på varor och produkter sannolikt inte att sjunka inom 1-2 år, snarare kommer inköpspriserna på de varor som ska förvärvas att stiga, vilket gynnar dem som har lager att sälja.
Duell gör också avskrivningar på lagret varje år, där värdena skrivs ner, det vill säga att föråldrade varor också avvecklas hela tiden. (Man kan förstås ha olika åsikter om huruvida de nuvarande avskrivningarna är tillräckliga)
Jag har själv en liten bevakningslista över lagervaror, uppskattad till mellan 5-10 miljoner, baserat på bara några månader sedan jag blev ägare. Efterfrågan på vinterprodukter upphörde ganska abrupt när vårvädret kom drygt en månad för tidigt. Däremot säljs andra produkter i en jämn takt. Vinschar, timmervagnar, batterier, oljor etc. Förresten hade Duell problem med tillgängligheten av dessa för drygt ett år sedan, men det verkar inte vara fallet längre.
Fordonstillbehörsbranschen är förstås Duells största inkomstkälla, och där syns nu konsumenternas svaga förtroende och framtidsutsikter mest. (Men vädret påverkar också detta betydligt) Precis som en dålig vinter hade en negativ inverkan, borde en tidig vår förstärka sommarförsäljningen när körsäsongen förlängs.
Alla kortfristiga skulder uppgick i slutet av Q1 till 19 362 000 euro, och motsvarande kortfristiga fordringar och likvida medel uppgick till totalt 21 844 000 euro.
Kreditförluster har säkert ökat i den nuvarande situationen, men å andra sidan borde enskilda kunders konkurser inte förändra bilden nämnvärt på grund av det breda återförsäljarnätet, där enskilda säljares andel inte är procentuellt stor.
Och att agera som en så kallad bank är en grundläggande princip inom grossisthandel. Normala beställningar har 14 dagars betalningstid, förskott och säsongsbeställningar har typiskt 30-90 dagar.
Min egen åsikt är fortfarande att det finns fullt gångbara, säljbara varor i balansräkningen som är värda många gånger mer än det nuvarande marknadsvärdet.
Det viktigaste nu vore att få stopp på förlusterna i Frankrike, vilket verkar vara ett verkligt bekymmer, och att få kassaflödet i rätt riktning genom att avveckla lager, och därmed även underlätta lånekostnaderna, vilket jag anser är fullt möjligt.