Duell - Motorsport til aktiemarkedet

Godt skrevet.

Lagerets købsværdi er 50 millioner, og med Duells bruttoavanceprocent på ca. 24 % fås en salgsværdi på ca. 65 millioner €.

Der er sikkert for millioner af uhåndterlige varer (ikke titusinder), men det er heller ikke værdiløst, og det at skaffe sig af med de varer, du taler om, kommer ikke til at koste en øre.

I den nuværende situation er det usandsynligt, at priserne på varer og produkter vil falde inden for en periode på 1-2 år; snarere vil indkøbspriserne på varer stige, og det vil gavne dem, der har lager at sælge.

Duell afskriver også lager hvert år, hvor værdierne nedskrives, dvs. de uhåndterlige varer fjernes også hele tiden. (Man kan selvfølgelig diskutere, om de nuværende afskrivninger er tilstrækkelige).

Jeg har selv en lille overvågningsliste over lagerprodukter, der skønnes at ligge et sted mellem 5-10 millioner, hvor udtagelsen kun er fra få måneder, siden jeg har været ejer. Salget af vinterprodukter stoppede ret pludseligt, da forårsvejret kom over en måned for tidligt. Så igen går andre produkter støt. Spil, skovvogne, batterier, olier osv. Der var i øvrigt problemer med tilgængeligheden af disse hos Duell for godt et år siden, men det ser ikke ud til at være tilfældet længere.

Kørselsudstyrsbranchen er naturligvis Duells største indtægtskilde, og her ses forbrugernes svage tillid og fremtidsudsigter sandsynligvis mest. (Men vejret påvirker også dette betydeligt). Hvor en dårlig vinter svækkede –> skulle en tidlig forår booste sommersalget, når køresæsonen forlænges.

Al kortfristet fremmedkapital var ved udgangen af Q1 i alt 19.362.000 € og tilsvarende kortfristede tilgodehavender og likvide midler i alt 21.844.000 €.

Kredittab er sikkert vokset i den nuværende situation, men på den anden side bør enkelte kundekonkurser ikke ændre billedet væsentligt på grund af det brede forhandlernetværk, hvor enkelte sælgeres andel ikke er stor procentuelt.

Og det at fungere som en slags bank er et grundlæggende princip inden for engroshandel. For normale ordrer er betalingsfristen 14 dage, for forudbetaling og sæsonordrer typisk 30-90 dage.

Min egen opfattelse er stadig, at der i balancen er fuldt omsættelige varer, der er mange gange mere værd end den nuværende markedsværdi.

Det vigtigste ville nu være at få styr på tabene i Frankrig, hvilket virker som en virkelig hovedpine, og få pengestrømmen i den rigtige retning ved at afvikle lagre, og dermed også lette låneomkostningerne, hvilket jeg mener er fuldt ud muligt.

5 Synes om