Tidigare covenants tog hänsyn till variationer i nettoskulden och rörelsekapitalet. Därmed stramas covenantgränserna åt mot slutet av räkenskapsåret, då antagandet är att rörelsekapital frigörs och nettoskulden minskar. De nya covenantvillkoren har sannolikt samma dynamik.
Om rörelseresultatet före avskrivningar (EBITDA) blir sämre detta räkenskapsår än det föregående, som jag förutspår, kommer balansräkningen återigen att vara stram i början av räkenskapsåret 2027.
Därför skulle jag inte andas ut än. Ett bättre rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) än förväntat, eller en kraftigare lagerneddragning under Q2’26, skulle kunna ändra situationen. Detta anser jag osannolikt, och motiveringarna finns i den förhandsrapporten.
Företaget har sedan räkenskapsåret 2023 genomfört betydande besparingsåtgärder årligen (enligt min tolkning delvis av nödvändighet för att skydda balansräkningen). En saneringsspiral och en stram balansräkningssituation vore enligt min åsikt viktigt att bryta, så att ledningen kan fokusera på att utveckla affärsverksamheten. Med affärsverksamhetens kassaflöde ser detta enligt min mening realistiskt ut i slutet av räkenskapsåret 2027.
Limiten fungerar precis så. ![]()
Trots denna dystra grundbild finns det onekligen mycket dåligt inprisat i aktiekursen. Därför var det svårt att bilda en uppfattning. Om man är mer optimistisk än jag om lönsamhets- och kassaflödesutvecklingen, är det förmodligen ett bra köptillfälle nu.