Dovre Group - Snöarbete och torsk

Ny tråd om Dovre Group, jag hittade åtminstone ingen befintlig.

På grund av oljekraschen var Dovre redan ganska djupt nere i träsket, då verksamheten var för beroende av oljebolag. Omsättningen och resultatet föll katastrofalt, och fusionen med norska NPC gick inte heller helt smärtfritt.

Aktien tyngdes länge av de norska storägarna som kom med NPC, genom deras långvariga aktieförsäljningar.

Nu senare har norrmännen sålt sitt ägande som en blockaffär till ett flertal inhemska investerare, bland annat Kari Kakkonen, Erkki Etola samt Ilari Koskelo, som länge suttit i Dovres styrelse.

Verksamheten har “diversifierats”

Omsättningen har återigen ökat, och rörelseresultatet växer nu för fjärde eller till och med femte kvartalet i rad.

Det senaste förvärvet är Tech4Hire As, och mycket verkar hända bakom kulisserna. Tiden får utvisa om detta bär frukt och om fler förvärv är på gång. Dovre är ju ett skuldlöst bolag.

På våren delas en cent i utdelning ut.

UTSIKTER FÖR ÅR 2020:
Under 2020 beräknas omsättningen och rörelseresultatet förbättras jämfört med 2019, exklusive engångsposter.

Kan en permanent vändning ha skett?

6 gillningar

Toppen att du startade en tråd för det här företaget! Enligt min mening är företaget på rätt väg och risk/belöningsförhållandet är relativt attraktivt. Jag hoppade själv ombord runt 0,29 €. Vad kan ha pressat aktiekursen de senaste dagarna? Kan det vara den senaste emissionen?

2 gillningar

Hoppas du sålde dina aktier med god vinst, för nu är den ju redan under dina inköpspriser.
Visst har denna nedgång nu gått överstyr, verkar vara en av de största tapparna under denna coronapanik.

Ursprungligen sänktes aktien förmodligen av besvikelse över utdelningens storlek.

I sig är denna nedgång inte motiverad eftersom Dovres huvudmarknader finns i Norge, och corona förödmjukar åtminstone inte Norden ännu.

Idag serveras sannolikt bra köplägen.

Det ska bli intressant att se nästa vecka om Kakkonen har fortsatt med sina inköp.

1 gillning

Kakkonen vågade inte röra Dovre längre.
Nåja, jag har å andra sidan köpt detta nästan varje dag från panikförsäljningar, kommer det att gå bra, dåligt eller mycket dåligt för mig i slutändan :slight_smile:

1 gillning

Bra. Utvidgat verksamheten från olja och gas till infrastruktur, vattenkraft och andra industrier.

Kakkonen äger redan 12 % av Dover. Igår flaggades det.

Det börjar verka som ett intressant fall.

3 gillningar

Dovren Q3 närmar sig…

Under den senaste veckan har aktien stigit något, men omsättningen är fortfarande ganska låg.

Hur skulle Q3 förväntas bli och utdelningen kommer nog också att delas ut den 2020-11-04

Cirka 3% avkastning skulle erbjudas

Vi väntar spänt på delårsrapporten

Jag antar att morgondagens resultat är helt OK, precis som de senaste kvartalen.

De som söker snabba vinster kommer säkert att vilja sälja sina aktier i morgon, med tanke på den jämna uppgången med låg omsättning.

Kanske får vi också höra något trevligt om utdelningen i morgon.

Edit. Jag måste ha blandat ihop dagarna någonstans, Q3 kommer tydligen att publiceras först nästa vecka och inte idag.

Kul i sig att någon köper ganska rejält med Dovre-aktier via JP Morgan idag.
Jag har inte sett JPAG i Dovre tidigare.

Undrar om något intressant är att vänta imorgon

Jag har köpt JPAG ett tag nu. Här är månadens statistik

Jag har också lite Dovre, även om jag har minskat lite. Ursprungligen gick jag in med tanken att det fanns lite uppsida att hämta när kursen svalnade av från Q2-hoppet och inköpen fortsatte. Om media igen uppmärksammar hur Kyösti köper, kan det bli lite Dovre-entusiasm. Annars har Dovre haft ett ganska bra år och det ska bli intressant att se hur rapporten ser ut.

1 gillning

Idag, efter att börsen stängt, kom det positiva nyheter

Dovre Group Oyj:s styrelse har idag, baserat på den auktorisation som beviljades vid årsstämman 2020, beslutat att dela ut en dividend på 0,01 euro per aktie. Dividenden betalas till aktieägare som är registrerade i bolagets aktieägarregister som förs av Euroclear Finland Oy på avstämningsdagen den 2 november 2020. Dividenden betalas den 10 november 2020.

1 gillning

Baserat på Dovres beslut om utdelning skulle jag tro att styrelsen nu har någon form av förtroende för företagets framtida utveckling. Det är osannolikt att en utdelning skulle delas ut om de närmaste framtidsutsikterna var mycket svaga. Naturligtvis medför projektkaraktären alltid sin egen osäkerhet vad gäller verksamhetens förutsägbarhet.

Från Dovres perspektiv kan den norska regeringens beslut om skatteändringar för oljebolag ha gett viss stöttning. Företag har försökts uppmuntras att investera efter oljeprisraset.

• Efter skattebesluten i augusti uppskattade Statistisk sentralbyrå (SSB) att investeringar i olja och gas i Norge kommer att minska mindre år 2021 än vad som tidigare förutspåtts.
  • Fitch bedömde i början av september att beslutet bland annat kommer att gynna Aker BP och skattelättnaderna stöder bland annat den finansiella stabiliteten hos tjänsteföretag som verkar på oljefält.

Å andra sidan underlättar skattelättnaderna bara situationen och konkurrensen är fortfarande hård i Norge. Den hårda konkurrensen lyftes redan fram i VD:s översikt i årsredovisningen för 2019, där det stod: “Konkurrensen är mycket tuff på vår huvudmarknad i Norge”.

3 gillningar

Mina tankar om Dovres resultat:

Juli-September

Ungefär som förväntat, ett “tråkigt” resultat, alltså inget omvälvande.
Omsättningen hade minskat, vilket tydligen var förväntat.
Resultatet var 0,6 miljoner (1,5 miljoner), men under jämförelseperioden ökade försäljningsvinsten med 0,8 miljoner från försäljningen av en affärsfastighet, så utan den var resultatet i stort sett i samma storleksklass.

Utsikterna är i stort sett oförändrade.

Jag skulle kanske börja utforska utvecklingen och tillväxten av Dovres verksamhet genom företagsköp.

2 gillningar

Det verkar finnas många lediga jobb hos Dovre. För närvarande verkar det finnas 96 lediga tjänster på deras hemsida, varav de flesta i Norge.

På tal om hemsidan, den skulle behöva en uppdatering, så om någon webbutvecklare läser detta, blink blink :wink: Bara att sälja sin kompetens dit :slight_smile:

Redigering: Är det verkligen något på gång där? Jobben och förra veckans meddelande om ledningens transaktioner (Förvärv; Koskelo Ilari, Volym: 50 000, Genomsnittligt pris: 0,27 EUR) kan ge upphov till misstankar. :thinking:

3 gillningar

Jag har undrat varför Etola (Etra Group) äger nästan 20 % av företagets aktier. Industriinvesterare, mjukvaruföretagsinvesterare, men ett konsultföretag? Vet någon som har studerat företaget närmare vilken som är företagets mest lönsamma del?
Förvärvet av Tech4Hire gjordes förra året. Företaget sysselsätter ett stort antal konsulter inom teknik, IT och projektledning, främst i projekt inom olje- och gasindustrin.

1 gillning

Tack @Cadel för ett bra inlägg. Jag sålde mina Dovre-aktier runt Q3-rapporten, som var lite för mjuk för min smak. Nu har jag mest följt utvecklingen från sidlinjen, men med denna information bestämde jag mig för att bli ägare igen, om än med en liten position. Jag noterade förstås Ilaris köp, men inte jobben.

Det är fortfarande lite för stort säljtryck för min smak, men å andra sidan ger detta och Ilaris köp mig förtroende. Kanske K2 också kommer att frigöra lite Revenio-pengar till Dovre. :wink:

1 gillning

Jag tittade lite på historiken sedan januari.

OP:s specialplaceringsfond har varit starkt på säljsidan. I januari hade den fortfarande 3,7 miljoner aktier, och sedan dess har den sålt 90 000 - 415 000 aktier per månad. I huvudsak har det varit -100 000 aktier/månad

Sedan juni har Joensuun kauppa ja kone oy å andra sidan köpt fler aktier varje månad, 10 000 - 214 000 aktier/månad. Ilaris köp har varit mer sporadiska under året.

Skandinaviska Enskilda Banken har å andra sidan köpt och sålt aktier under hela året. Det största köpet var i februari. Sedan dess har det varit små försäljningar och köp…

så att situationen i slutet av förra månaden såg ut så här

Etra Capitals portfölj har inte förändrats sedan 29.11.2019, då de köpte 5 miljoner aktier.

3 gillningar