År 2017 (Värdeförändringen skulle vara större än räkenskapsperiodens vinst)
Försäljningsvinst 609 K€ och förändringar i verkligt värde 1 495 K€.
Vinst före skatt 1 336 K€
Räkenskapsperiodens vinst efter skatt 1 096 K€.
År 2016 (Värdeförändringen skulle vara större än räkenskapsperiodens vinst)
Hyresintäkterna under räkenskapsperioden var 2 025 607,12€ (omsättning), realiserade försäljningsvinster var 1 125 187,28€ (andra intäkter från affärsverksamheten, inkl. försäljningar) och förändringar i verkligt värde var 5 796 198,63€. Koncernens räkenskapsperiodens vinst var 4 680 157,79€. Bolagsstämman beslutade att dela ut en utdelning på 0,23 euro per aktie.
Dessa nya noteringar vilar på lite skakig grund, företagens vinst görs på uppvärderingar och hyresintäkterna går åt till löpande utgifter. Jag kommer inte att delta i denna heller, särskilt när fastighetssektorn nu är på topp i konjunkturen (bubblan).
Den här gången gick det inte riktigt som planerat, och exitscenariot verkar inte heller bli verklighet, då handeln i Privanet är avbruten och det senaste handelsförsöket var till priset 0,5 euro…
“I värderingen sänker Huhtanens värde jämförbara bolags nuvarande låga värderingsnivå, men å andra sidan stöder exitscenariots höga avkastningspotential värderingen.” -Inderes sommaren 2018
Det finns inga förhandsnominerade till styrelsen. Bolagets verkställande direktör har avgått från sin tjänst. -Huhtanen Capital 2018
enligt ledningens och huvudägarnas åsikt skulle det bästa resultatet för aktieägarna uppnås genom att säkerställa finansiering på normala villkor, varefter alla lägenheter skulle kunna läggas ut till försäljning enskilt. 15. Bolagets eventuella ansökan om företagssanering. På grund av bolagets ekonomiska situation har styrelsen utrett och förberett bolagets ansökan om företagssanering. Bolaget har inte erhållit tillräcklig finansiering och i huvudsak är det inte möjligt att sälja lägenheterna tillräckligt snabbt för att förbättra bolagets ekonomiska situation. Bolagets finansieringskostnader är inte hållbara. Bolagets styrelse föreslår bolagsstämman att den nya styrelsen som väljs av bolagsstämman bemyndigas att vid behov lämna in en ansökan om företagssanering för bolaget till Helsingfors tingsrätt." -Huhtanen Capital 2018
Detta hade enligt mig alla tecken på Ovaro i potens 10, eftersom skuldsättningen var så mycket högre – i övrigt var specifikationerna nästan desamma. Ytterligare rabatt borde ha getts för att pappret inte skulle vara särskilt likvidt, men vad vet jag om det här…
Det kan vara så att Huhtanens lediga tid med familjen byts ut mot mer “Kall Ringen”-stil, när fallet ska granskas i rätten.
Massa påminner alltid förtjänstfullt om att investeringar också måste ha ett underhållningsvärde.
Huhtanen Capital har nu uppnått ungefär samma underhållningsnivå på olika nätforum som Wincapita och Hillomies i sin tid (en del forummedlemmar är antagligen för unga för att känna till dessa).
Är detta förresten det första fallet där Inderes företagskund (köpt bolagsrapport) går (antagligen) i konkurs? Om så är fallet, skulle en “Vad lärde vi oss av detta” i samma anda som Enersense-videon vara den berömda transparensen. Särskilt hur ledningens berättelser troddes/inte troddes skulle vara en intressant vinkel.
I sig berättar rapporten (nu borttagen från Inderes webbplats, men fortfarande tillgänglig i internets djup) mellan raderna om riskerna som orsakas av närstående, men i sammanfattningsavsnittet fokuserar man på hur teckningskursen är 26% under (förväntat) NAV.
Ja, dessa har verkligen ett underhållningsvärde, så länge det inte är ens egna eller nära och käras pengar som spolas ner i toaletten. På Kauppalehtis sida verkar folk inte ha det roligt alls, utan snarare lynchstämning.
Jag har själv deltagit i några Invesdor-case med hundralappar som ett test och upptäckt att det mer är välgörenhet och inte lönar sig. Jag ger hellre pengarna till Unicef, även om 1 % fler människor i världen ökar all världens föroreningar med 1 % och värmer upp planeten… Kanske får de också tjejerna till skolan och preventivmedel där - och inte alla pengar går till mat och sprutor.
Inderes blev dock inte helt galna över Huhtanen, utan tog också upp risker till viss del, men jag skulle själv ha låtit bli att göra analysen och skulle i fortsättningen göra ett ännu noggrannare arbete för att säkerställa att företagets, ägarnas och ledningens intressen är gemensamma.
“Förtroende-case” bör glömmas bort, även om man skulle få några tior från dem, enligt min egen bedömning…
Såvitt jag vet, ja. Tecnotree skickade in en konkursansökan tidigare, men den drogs tillbaka senare och företaget är fortfarande verksamt. FIT Biotech försattes i konkurs och vi gjorde tidigare några videor för dem. De var dock inte direkt en företagskund, vilket innebär att vi inte har utarbetat analysrapporter om dem och företaget var inte under analysbevakning. Bland de företag som Inderes bevakar har åtminstone Elcoteq och Talvivaara gått i konkurs, men dessa var inte företagskunder.
Vi har fått några frågor angående Inderes placeringsanalys om Huhtanen Capital, daterad 28.5.2018. Här är svaren:
Varför gjorde Inderes ursprungligen en placeringsanalys om Huhtanen Capital Oy?
Inderes publicerade den 28.5.2018 en placeringsanalys för investerare som övervägde att teckna sig i Huhtanen Capitals dåvarande aktieemission, som bakgrundsinformation. Placeringsanalysen innehöll ingen investeringsrekommendation eller riktkurs, men den innehöll bland annat framtidsprognoser och en uppskattning av värdet på Huhtanen Capitals aktiekapital om aktieemissionen genomfördes.
Vilken information baserades placeringsanalysen på?
Placeringsanalysen baserades på offentligt tillgänglig information. Detta var i synnerhet de reviderade boksluten för 2016 och 2017 samt prospektet för bolagets aktieemission, godkänt av Finansinspektionen och publicerat den 25.5.2018.
Varför innehöll placeringsanalysen antagandet om att aktieemissionen skulle genomföras?
Huhtanen Capitals aktieemission var villkorad av att bolaget fick teckningar i emissionen till ett värde av minst 3 MEUR och att bolaget ingick ett nytt finansieringsavtal. I emissionsvillkoren stod det att om båda dessa villkor inte uppfylls, skulle emissionen avbrytas och medlen återbetalas till investerarna. Så skedde också och bolaget avbröt aktieemissionen den 27.6.2018. Därefter återbetalades pengarna till de som hade tecknat sig i emissionen.
Varför togs placeringsanalysen bort från Inderes.fi-tjänsten?
Placeringsanalysen togs bort från tjänsten i juni 2018 eftersom bolaget avbröt sin aktieemission och bolagets situation därmed förändrades avsevärt. Informationen i placeringsanalysen blev föråldrad, eftersom den innehöll antagandet om att aktieemissionen skulle genomföras.
Varför publicerade Inderes inte senare information eller analyser om Huhtanen Capital?
Inderes publicerade placeringsanalysen enbart i samband med Huhtanen Capital Oy:s aktieemission som inleddes den 28.5.2018 och avbröts den 27.6.2018. Huhtanen Capital ingick inte och ingår inte i Inderes löpande analysbevakning och därför publicerade Inderes ingen annan information eller analyser om Huhtanen Capital eller uppdaterade prognoser om bolaget.
Ni påstår att ni ger ut rekommendationer även till vissa företag, så vilka kriterier måste ett företag uppfylla för att Inderes inte ska gå med på att göra en analys? Jag kommer bara på ett företag från First North som ni kanske har hoppat över…
Även om emissionen hade gått igenom, så skulle Huhtanen enligt min mening ha fortsatt att lura folk i sin egen ficka, för killen är lika slug som en korkskruv. Detta är bara min egen analys av den här snubben.
Enligt min uppfattning skulle detta ha hållit i sig så länge man kunde få in mer pengar genom emissioner (samma som Orava för länge sedan), som Huhtanen snuvade ut på olika sätt och genom att göra olika affärer där Huhtanens 100 % ägda enheter gjorde betydligt bättre affärer än Huhtanen Capital.
Due diligence är enligt min mening extremt viktigt i dessa småföretag. Även i denna flod är hälften av balansräkningen luft. Ingen förnuftig människa köper lägenheter från Huhtanens egna fastighetsbolag för dyrare än vad Huhtanen skulle göra, om ens till det priset, eftersom läget är helt värdelöst.
Edit: För att förtydliga ytterligare, kriterierna som nämns i videon gäller främst börsintroduktioner (IPO-forskning) och Huhtanen Capitals investeringsforskning var inte IPO-forskning. I börsintroduktioner är kriterierna för att delta i investeringsforskning strängare än i annan investeringsforskning.
Investeringsbedrägerier har begåtts både inom fastighetsfonder och skuldebrev, vilket fallen med Huhtanen och Icon visar, och det finns några fler, plus Orava.
Man har ägnat sig åt mycket kreativ vinstredovisning med värdeökningar och försäljningsvinster. Man har uppnått utmärkta resultat under ett par år, och sedan har pengar sugits ut från godtrogna (blinda?) investerare genom emissioner och lån. Pengarna har placerats där de har placerats, och sedan har företaget stått på randen till konkurs och investerarna lider av baksmälla från sin tro.
Håll huvudet kallt, om någon lovar 7-8 % avkastning på skuld eller en fond, lönar det sig att fördjupa sig mer i grunderna. Det kan vara möjligt, men inte alltid. Kostnaderna för fastighetsinvesteringar är höga.
Jaa, sånt händer, men nu blåser det nya vindar. Skulle ni i nästa veckas Q&A-avsnitt kunna förklara lite om avkastningsvärdesmetoden (tuottoarvomenetelmä) kontra marknadsvärdesmetoden (kauppa-arvomenetelmä)? Vilken formel använder till exempel Hoivatilat i allmänhet när de beräknar verkligt värde? Några exempel om det går – tack.
Ja, det här Huhtanen Capital är en knepig fastighetsspekulation.
Jag har dock mest förvånat mig över handeln runt Ungdomsstiftelsen, som polisen nu förstås utreder. I symbios med Ungdomsstiftelsen har det funnits både fastighetsmäklare-investerare och Finlands största investeringsbolag, vars ribba man skulle tro vara högre, jag undrar…
Sådana här oklara situationer urholkar förtroendet för noterade fastighetsinvesteringsalternativ.
Det är bara bättre att köpa små ettor, fixa dem och hyra ut dem.
Det här var säkert ingen överraskning för någon. Några inlägg i den här tråden räcker.
Sen är det bara att vänta på att Oravan stiger, eller vad fan det gnagaren nu heter. Synd att sådana här bluffmakare har förstört fastighetsinvesteringarnas rykte för lång tid framöver.