Danske Banks framtidsutsikter

Hur ser Danskes framtid ut nu när skandalen utvecklas? Tydligen undersöker även USA:s finansinspektion Danskes härva. Finns det en väg upp?

3 gillningar

Sauli: Officiella kopplingar mellan DB och Nordea? DB:s problem = Nordeas problem? Till slut är alla banker i samma knipa, men till att börja med denna enkla fråga.

Masse, Nordea-boskapsägare

Kanske det är dags att köpa Danske Bank?

Idag kom nyheten i Kauppalehti att Norges oljefond bytte ut Nordeas aktier mot Danske Bank. Börjar det här vara en signal om att det är dags att slå till?

3 gillningar

Jag köpte också Danske Bank och om kursen sjunker tillbaka till runt 120 DKK tankar jag förmodligen på mer. Jag bläddrade igenom årsredovisningen och utskriften från telefonkonferensen och där verkade det som att DB arbetar hårt för att återfå förtroendet från både privat- och företagskunder, och åtminstone vid en snabb titt verkade marknadsandelarna inte ha minskat nämnvärt. Inte heller resultaträkningen såg särskilt alarmerande ut. När man kombinerar detta med att jag tycker att DB åtminstone i Finland konkurrerar ganska smart om högutbildade kunder, som sannolikt har en lägre riskprofil jämfört med resten av befolkningen plus mer investeringsintresse och därmed eventuellt mer intäkter från provisioner etc., samt den låga värderingen, så anser jag att caset är ganska väl grundat.

2 gillningar

{“content”:“Snart är det så billigt att det skulle vara intressant att ta en bit av Danske. Så vitt jag förstår är deras digitala tjänster i ganska gott skick och de är därmed redo för framtida tjänster. Men kommer vårens röra att sänka aktien ännu mer, under 100 DKK?”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Sällan får man ordentlig avkastning utan stor risk… Europeiska banker är till synes billiga, men om och när volymerna faller ytterligare och räntorna förblir låga kommer det inte att finnas någon återgång till tidigare års nivåer. Danske har ytterligare risker jämfört med många andra banker.

Innan penningtvättskandalerna var Danske, mätt i avkastning, en av de bästa, och min uppfattning om deras digitala tjänster är densamma som din. Så ja, det finns säkert förutsättningar för en uppgång där.

Man skulle kunna lägga in en liten position i en “låt oss se vad som händer”-anda, men annars skulle jag personligen låta bli. Själv nöjer jag mig med att se vad som händer med min ganska lilla Nordea-position. Jag tror inte att man förlorar mycket på Danske med dessa priser, inte ens på kort sikt. Om man har tålamod för en längre tid är Danske enligt mig redan ett köp. 100dkk verkar vara en ganska stabil botten, om inte världspolitiken blandar sig i. I så fall spelar det väl ingen roll vad man äger. :slight_smile:

3 gillningar

Danske sänker utsikterna för 2019

Danske Bank Q2 idag. Kursen reagerade måttligt. Resultatet för den finska filialen har förbättrats och kostnaderna sjunker tydligt.

Danske Banks styrelsemedlemmar Jakob Groot och Glenn Söderholm har köpt aktier i banken.

https://m.finanswatch.dk/article/11549635

Ledningen är ommöblerad. Några tankar?

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-09-05/danske-bank-says-cfo-baltzer-leaves-amid-organization-changes

Danske Bank med ett bättre resultat än jämförelseperioden, en del av detta förklaras av omstruktureringen av bostadslån. ROE Q3 7,6 procent (jämförelseperioden 6,4 procent).

Mål för 2023:

• Vi vill vara bland de två bästa när det gäller kundnöjdhet i allt vi gör

• Mer än 90 % av de anställda ska vara engagerade (mätt i vårt Employee Engagement Index)

• Vi agerar hållbart, etiskt och transparent – och har en positiv inverkan på de samhällen vi är en del av. Vi kommer att mäta framsteg inom sju identifierade fokusområden

• Vi ska uppnå en avkastning på eget kapital på 9–10 % och ett kostnads/intäktsförhållande i de låga 50-procenten genom att kontinuerligt förbättra lönsamhetsnivån – och utnyttja vår fulla potential

OP:s branschrapport för banksektorn från i morse. Värderingen är attraktiv, men det finns risker och man måste tåla dem.

1 gillning

Enligt S&P Global kan Danske Bank undvika betydande böter från amerikanska justitiedepartementet.

https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/latest-news-headlines/56654589

2 gillningar

Är det någon som har följt om Danske betalar ut utdelning 2021? En snabb googling gav mig inget bekräftat om ämnet, bara uppskattningar.

Skulle det vara möjligt att Danske också skulle betala ut utdelningarna som blev kvar 2020 nästa år?

Signerat: Håller jag förgäves?

En personlig iakttagelse gällande Danske Banks bolån. Jag jämförde precis mitt första bolån mellan fyra banker: Aktia, Danske, Hypo och Säästöpankki (en liten lokalbank). Danske kom med det bästa erbjudandet, inklusive ingen uppläggningsavgift och den lägsta marginalen på 0,35 %. Aktia och Hypo hade 0,4 %, och mellan raderna läste jag att Säästöpankki hade minst 0,5 %. Dessutom, eftersom jag är under 28, fick jag ett ungdomspaket från Danske för de kommande fem åren, så det var också en bonus :smiley:.

Aktia hade för övrigt ett intressant erbjudande: öppna en aktiesparkonto hos oss, köp våra fonder och vi sänker din marginal. Tja, Aktias fonder har ju marknadsförts flitigt för sin framgång, men jag drar mig för höga löpande kostnader (1-2 %), så det blev inget med det. Jag frågade inte om Danske hade något liknande erbjudande.

Som en liten extra anmärkning, med Danske var det enklast att hantera säkerhetsfrågan: helt elektroniskt! Åtminstone med Hypo skulle det ha krävt brevpost eller ett besök på kontoret.

Så, detta är en kort kundupplevelse av Danske: hittills mycket positiv.

2 gillningar

Sådär, äntligen börjar det hända. Positiv vinstvarning från Danske, verkar som att EPS kommer att vara runt 14 DKK, varav 40-60 % delas ut enligt utdelningspolicyn. Och det finns utrymme att förbättra ytterligare. Price/book är nog fortfarande under 0,7. Så det här börjar äntligen återhämta sig! Bra att jag bunkrade i intervallet 70-90 DKK. En ganska medioker bank, dålig avkastning på eget kapital osv… men man får den billigt!

1 gillning

Vilken bra tajming igen. Jag undersökte anledningen till Danskes goda nyckeltal igår och nu idag kommer en positiv vinstvarning. Jag köpte inte igår, och jag köper inte idag heller. Varför?

Jag frågade igår i Finanskedjan om någon har följt Danskes penningtvättshärva i Baltikum och eventuella böter i miljardklassen (euro). Nu läste jag en länk som finns i den här tråden och när det där misstänks att en lösning inte kommer förrän efter år 2021, bör jag lämna saken tills vidare. Detta är inte ett investeringstips, utan tom spekulation under sommarsemestern när man inte har något bättre att göra på en molnig städdag.

Den penningtvättskandalen var verkligen en stor faktor i kursfallet, och är det fortfarande. Men det är ganska väl inprisat redan, om man tittar på P/E- och P/B-talen. Jag tror inte att amerikanerna är redo att döda Danmarks största bank i denna geopolitiska situation.

Vad tycker ni om Danske Bank just nu?

Jag noterade att Nordnets 25-års promo erbjöd gratis köp, och enligt dem är P/E-prognosen 8 och P/B 0,53, vilket naturligtvis skulle vara lockande.

2 gillningar

Jag vet inte om någon läser det här forumet men jag tog en bra del Danske in i portföljen, på lång sikt..

2 gillningar