Så är det tydligen ibland i den här branschen. Aktien ger och aktien tar. En sorglig historia med sina märkliga snöröjningskostnader och allt. Kanske borde man lära sig något av det här.
Jag tolkar ordet insolvent som att det inte finns något kvar att rekonstruera. Stålarna är slut.
Jag återvänder till denna fundering från tre månader sedan nu när Dovre kanske försöker undvika konkurs genom en företagsrekonstruktion.
Villkoret för en företagsrekonstruktion är såvitt jag förstår att det finns en sund affärsverksamhet att rädda, vilket gör min tidigare fundering till en brännande central fråga.
De återstående delarna av Dovre är lite av ett mysterium, men där finns åtminstone;
Gamla Prohas finska konsultverksamhet, har troligen ett fåtal anställda och kanske 1–2 MEUR i omsättning.
eSite som köptes från Fortum, jag vet inte riktigt vad de gör, men omsättningen lär knappast vara mer än 0,5 MEUR.
Renetec, jag förundrade mig över grundandet av detta tidigare, men kanske förtroendet för Suvic redan satt trångt och därför skapades ett eget bolag (dock inte för att utföra projekt, utan mer för planering om jag minns rätt). Omsättningen här är knappast över 1 MEUR, informationen har varit ganska knapphändig.
Som intressebolag har det länge funnits Suvirasa eller liknande, där man äger 20 %, dess värde i bokslutet har väl legat kring 2 miljoner euro.
Man kan nog få även dessa delar lönsamma, men saneringsyxan måste vara massiv för att få ett betydande kassaflöde ur dessa byggstenar. Vi får se om ledningen fortfarande har ork att dra detta tunga lass, uppsidan är dock ganska begränsad. Själv har jag varit med i säkert 10 år eller mer, på den tiden stod valet mellan Revenio eller detta och jag satsade kanske inte på rätt häst men jag kände till Dovre sedan tidigare och då pågick ett tydligt uppstädningsprojekt som faktiskt framskred i rätt riktning år för år. Suvic var bara ett riktigt tungt misstag, ännu en gång har man hittat ett företag från Uleåborg som ägnar sig åt ekonomistyrd projektledning, det vill säga i samma kategori som Lehto. Det här är faktiskt ännu mer chockerande då förlusterna är tiotals miljoner och omsättningen har knappt varit större under motsvarande period. Som tur är har jag minskat min exponering här, så det här äventyret landade kanske på knappt ±0.
Finländskt börsbolag meddelar insolvens – dotterbolag i konkurs
Siste man släcker ljuset. Riktigt klantigt. Det här var ändå ett ganska lovande och lönsamt företag. Det hade säkert blivit ett annat slutresultat med en bättre ledning.
Är historien om Dovre slut här? Erbjuder en skräpbank att köpa aktier till ett nominellt pris?
Gör inte Koskelo, som försvarade Suvic och Dovre, ett motbud?
Märkligt att diskussionen har avstannat här.
Det är också intressant vad Dovre Groups styrelseordförandes verkliga roll är i det här mönstret. Kalervo Rötsä har åtminstone varit en namnkunnig profil på advokatbyrån Eversheds. Är rollen här att vara ett förkläde för de verkliga makthavarna eller vad?
Nåväl – det är nog lönlöst att förvänta sig någon kommentar från honom eller andra som känner till saken bättre. Det är dock märkligt att 84,7 miljoner euro av Suvics skuld på 133 miljoner euro var skuld till moderbolaget Dovre. Var det på riktigt eller något helt annat?
Hela det här Suvic/Dovre-fallet luktar inte bara – det stinker!
Bolaget ansöker ju för tillfället om företagsrekonstruktion. Det verkar inte ha rapporterats något om hur den här processen framskrider ännu? Huruvida Dovre beviljas en sådan beror sannolikt i hög grad på borgenärerna och hur stora nedskrivningar de är villiga att göra på lånen. Och naturligtvis även på om man ser realistiska möjligheter att bolaget med de kvarvarande delarna (efter Suvics konkurs) fortfarande kan bli ett lönsamt företag.
Såvitt jag förstår är omsättningen i de kvarvarande delarna ganska marginell jämfört med Suvic och dess tidigare förväntningar.
Rekonstruktionsförhandlingarna kan ta lång tid, och även om man skulle beviljas ett rekonstruktionsprogram kan slutresultatet ändå bli konkurs. Det blir knappast något kvar till aktieägarna.
I det avseendet kan det vara helt förnuftigt att sälja aktierna till ett nominellt värde för att kunna göra skatteavdrag för det. Risken är dock att skattemyndigheten numera kan tolka en sådan försäljning av typen ”jag säljer konkursbolagets aktier för en euro till en kompis” som skatteflykt.
Har någon förresten redan nappat på det där erbjudandet från Evon Capital? Vilka erfarenheter finns?
Inga blockaffärer. Låt oss höra vem som gjorde vad och om någon till och med får sitta inne. Styrelsen och dess beslutsfattare ställde till med en rejäl soppa.
Antagligen kommer någon så småningom att skriva en bok om detta och berätta vad fan som egentligen hände där. Precis som om ICON. Men författaren till den boken verkade mest skylla på andra och försvara sig själv.
Det verkar sannerligen som att Ilari har fått nog av styrelseansvaret, bara ansvarsfriheten för den senaste perioden klubbas igenom på stämman. Ingen ställs till svars för att ett tidigare nettodeskuldfritt bolag försattes i likvidation på bara ett par år.
Jag tänker rösta, med mitt lilla antal aktier, mot att bevilja ansvarsfrihet. Det har ju klantats till rejält när bolaget har hamnat i det här skicket. Hoppas att Kyösti Kakkonen kommer och ger ledningen en uppläxning för deras inkompetens, så man åtminstone får lite cirkus istället för förstörelse av aktieägarvärde. Jag förundras också lite över bemyndigandet att trycka 400 miljoner nya aktier och vad syftet med dem egentligen är. Jag undrar också över de höga mötesarvoden i förhållande till tillgångarna i ett bolag som är moget för konkurs, och om det verkligen är nödvändigt att utse en ny styrelsemedlem när det mervärde denne tillför förblir oklart.
16. Bemyndigande för styrelsen att besluta om aktieemissioner och utfärdande av särskilda rättigheter som berättigar till aktier Bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv av egna aktier
Styrelsen föreslår för bolagsstämman att styrelsen bemyndigas att besluta om
(i) emission av nya aktier och/eller
(ii) överlåtelse av bolagets egna aktier och/eller
(iii) utfärdande av sådana särskilda rättigheter som avses i 10 kap. 1 § i aktiebolagslagen på följande villkor:
Styrelsen kan med stöd av bemyndigandet besluta om aktieemission och utfärdande av särskilda rättigheter även som en riktad emission, det vill säga med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt på de villkor som anges i lag. Med stöd av bemyndigandet kan högst 400 000 000 aktier emitteras.
Styrelsen kan använda bemyndigandet i en eller flera poster. Styrelsen kan använda bemyndigandet för att stärka bolagets och dess dotterbolags kapitalstruktur, minska borgensansvar, förbättra likviditeten och bolagets finansiella ställning, genomföra företagsköp och andra arrangemang, emittera konvertibellån eller för andra ändamål som styrelsen beslutar om. Nya aktier kan emitteras och bolagets egna aktier kan överlåtas antingen mot vederlag eller vederlagsfritt, dock så att högst 125 000 000 aktier kan emitteras vederlagsfritt. Nya aktier kan även emitteras som en vederlagsfri aktieemission till bolaget självt. Styrelsen bemyndigas att besluta om övriga villkor för aktieemissionen och utfärdandet av särskilda rättigheter. Styrelsen kan med stöd av bemyndigandet besluta om realisering av egna aktier som bolaget eventuellt innehar som pant.
Bemyndigandet föreslås vara i kraft fram till den ordinarie bolagsstämman år 2027, dock högst till den 30 juni 2027. Bemyndigandet upphäver tidigare givna bemyndiganden avseende aktieemission samt utfärdande av optionsrätter och andra särskilda rättigheter som berättigar till aktier.