Tog lite stryk. Det var alltså ingen vits att lägga pengar på det där. Nåja. Det går till skatteavdrag. Det betyder att det blir en hel del försäljningar i år. Den här lotten vann inte.
“Kan någon säga i vilket ljus detta samarbetsavtal med Alight framstår nu i och med konkursansökan?”
Dovre Group Abp har tagit emot ett uppsägningsmeddelande från Alight Ukko Oy adresserat till Suvic Oy gällande byggprojektet för Eurajoki solpark
i dag kl. 08.44 ∙ MFN
Dovre Group Abp | Insiderinformation | 2.1.2026 kl. 08.44
Dovre Group Abp har tagit emot ett uppsägningsmeddelande från Alight Ukko Oy adresserat till Suvic Oy gällande byggprojektet för Eurajoki solpark.
Dovre Group Abp informerar separat om ärendets ekonomiska konsekvenser.
Ytterligare information:
Dovre Group Abp
Företagsrekonstruktion framöver?
Betalning av garantiskuld krävs av Dovre Group Abp – bolaget är insolvent
Dovre Group Abp | Insiderinformation | 7.1.2026 kl. 11.45
Dovre Group Abp (”Dovre”) har idag mottagit ett betalningskrav på 5,5 miljoner euro från Nordic Guarantee Insurance Ltd, Finlands filial, baserat på ett garantiramavtal, vilket förfaller till betalning den 12.1.2026.
Grunden för betalningskravet är en leveransgaranti som beviljats Alight Ukko Oy.
Dovre kan inte betala det krävda beloppet. Dovre utreder ansökan om företagsrekonstruktion på grund av hotande insolvens.
Betalning av garantiskuld krävs av Dovre Group Abp – bolaget är insolvent Dovre Group Oyj:ltä vaaditaan takausvelan maksamista - yhtiö on maksukyvytön
Jaha, en nitlott i portföljen.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/b9b98777-8df8-4ef0-b67c-a46c37b3dafc
Skickade de här kommentarerna till en kompis (som köpte denna först och jag hängde på lite efteråt för en swing inför jul):
“Den där Dovre kan nog vara ett rent lik, men jag orkar inte läsa igenom det.”
“Bara den inte går omkull / gör en nyemission innan man hinner få en ‘dead cat bounce’ i januari.”
Nåja, i Lehto fick man på sin tid riktigt bra uppgångar i en liknande situation (fast jag visste väl inte hur akut läget var i Dovre), ibland vinner man och ibland förlorar man. Det svider lite att det liknande swing-objektet Summa drog iväg +100 % i samma veva, men jag ansåg Dovre vara mer pålitlig än Summa eftersom den förstnämnda i alla fall har haft någon form av riktig affärsverksamhet tidigare.
Så är det tydligen ibland i den här branschen. Aktien ger och aktien tar. En sorglig historia med sina märkliga snöröjningskostnader och allt. Kanske borde man lära sig något av det här.
Jag tolkar ordet insolvent som att det inte finns något kvar att rekonstruera. Stålarna är slut.
Jag återvänder till denna fundering från tre månader sedan nu när Dovre kanske försöker undvika konkurs genom en företagsrekonstruktion.
Villkoret för en företagsrekonstruktion är såvitt jag förstår att det finns en sund affärsverksamhet att rädda, vilket gör min tidigare fundering till en brännande central fråga.
Vad anser ni?
De återstående delarna av Dovre är lite av ett mysterium, men där finns åtminstone;
- Gamla Prohas finska konsultverksamhet, har troligen ett fåtal anställda och kanske 1–2 MEUR i omsättning.
- eSite som köptes från Fortum, jag vet inte riktigt vad de gör, men omsättningen lär knappast vara mer än 0,5 MEUR.
- Renetec, jag förundrade mig över grundandet av detta tidigare, men kanske förtroendet för Suvic redan satt trångt och därför skapades ett eget bolag (dock inte för att utföra projekt, utan mer för planering om jag minns rätt). Omsättningen här är knappast över 1 MEUR, informationen har varit ganska knapphändig.
- Som intressebolag har det länge funnits Suvirasa eller liknande, där man äger 20 %, dess värde i bokslutet har väl legat kring 2 miljoner euro.
Man kan nog få även dessa delar lönsamma, men saneringsyxan måste vara massiv för att få ett betydande kassaflöde ur dessa byggstenar. Vi får se om ledningen fortfarande har ork att dra detta tunga lass, uppsidan är dock ganska begränsad. Själv har jag varit med i säkert 10 år eller mer, på den tiden stod valet mellan Revenio eller detta och jag satsade kanske inte på rätt häst
men jag kände till Dovre sedan tidigare och då pågick ett tydligt uppstädningsprojekt som faktiskt framskred i rätt riktning år för år. Suvic var bara ett riktigt tungt misstag, ännu en gång har man hittat ett företag från Uleåborg som ägnar sig åt ekonomistyrd projektledning, det vill säga i samma kategori som Lehto. Det här är faktiskt ännu mer chockerande då förlusterna är tiotals miljoner och omsättningen har knappt varit större under motsvarande period. Som tur är har jag minskat min exponering här, så det här äventyret landade kanske på knappt ±0.
Finländskt börsbolag meddelar insolvens – dotterbolag i konkurs
Siste man släcker ljuset. Riktigt klantigt. Det här var ändå ett ganska lovande och lönsamt företag. Det hade säkert blivit ett annat slutresultat med en bättre ledning.
Om man vill bli av med sina aktier kan man skicka ett meddelande till oss, konkurs ser nu ganska säker ut.