Dovre Group - Snerydning og torsk

Sådan er det åbenbart indimellem i det her game. Aktien giver, aktien tager. En sørgelig historie med mærkværdige snerydningsomkostninger og det hele. Måske man burde lære noget af det her.

Jeg forstår ordet insolvent på den måde, at der ikke er noget at rekonstruere. Kassen er tom.

7 Synes om

Jeg vender tilbage til denne overvejelse fra tre måneder siden, nu hvor Dovre måske forsøger at undgå konkurs gennem en rekonstruktion (yrityssaneeraus).
Betingelsen for en rekonstruktion er, så vidt jeg forstår, at der er en sund forretning, der kan reddes, hvilket gør min tidligere overvejelse til et brændende centralt spørgsmål.

Hvad mener I?

De resterende dele af Dovre er lidt af et mysterium, men man finder i det mindste:

  • Den gamle Proha-konsulentvirksomhed i Finland, formentlig et par medarbejdere og måske 1-2 mio. euro i omsætning.
  • eSite, som blev købt af Fortum; jeg ved ikke helt, hvad de laver, men omsætningen er næppe over 0,5 mio. euro.
  • Renetec – jeg undrede mig over stiftelsen af dette tidligere, men måske var tilliden til Suvic allerede ved at slippe op, og derfor blev det et selvstændigt selskab (dog ikke til projektudførelse, men mere til design, så vidt jeg husker). Omsætningen her er næppe over 1 mio. euro, da informationen har været ret sparsom.
  • Som associeret selskab har der længe været Suvirasa eller lignende, hvoraf 20 % ejes; værdien i årsregnskabet har vist været i omegnen af 2 mio. euro.

Man kan godt gøre disse elementer rentable, men omstruktureringskniven skal være massiv, hvis man skal få et betydeligt cashflow ud af de emner. Det bliver spændende at se, om ledelsen stadig har kræfterne til at trække dette tunge læs, da upsiden trods alt er ret begrænset. Jeg har selv været med her i nok 10 år eller mere. Dengang stod valget mellem Revenio eller dette, og jeg satsede måske ikke på den rigtige hest :smiley: men jeg kendte Dovre i forvejen, og dengang var der gang i et tydeligt oprydningsprojekt, som skred frem i den rigtige retning år for år. Suvic var bare en virkelig tung fejl; endnu en gang har man fundet et firma i Oulu, der praktiserer økonomistyret projektledelse, altså i samme kategori som Lehto. Dette er faktisk endnu mere chokerende, da tabene er på titals millioner, og omsætningen har ikke været meget større i den tilsvarende periode. Nå, heldigvis har jeg løbende reduceret min aktiebeholdning her, så dette eventyr ender måske lige akkurat i et nulresultat (±0).

8 Synes om

Finsk børsnoteret selskab erklærer sig insolvent – datterselskab går konkurs

Den sidste slukker lyset. Sikke en fadæse. Dette var ellers et ganske lovende og overskudsgivende firma. Det ville helt sikkert have endt anderledes med en bedre ledelse.

11 Synes om

Hvis man vil af med aktierne, kan man sende os en besked, konkurs ser nu ret sikker ud.

4 Synes om

Er Dovres historie slut her? Tilbyder en “bad bank” at købe aktier til en nominel pris?

Kommer Koskelo, som forsvarede Suvic og Dovre, ikke med et modbud?

Det er mærkeligt, at debatten er gået helt i stå her.

Det er også interessant, hvad Dovre Groups bestyrelsesformands reelle rolle er i dette setup. Kalervo Rötsä har i det mindste været en fremtrædende profil hos advokatfirmaet Eversheds. Er hans rolle her at være et “forklæde” for de egentlige magthavere, eller hvad?

Nå – det er nok nytteløst at forvente nogen kommentar fra ham eller andre, der kender sagen bedre. Det er dog mærkeligt, at 84,7 mio. € af Suvics gæld på 133 mio. € var gæld til moderselskabet Dovre. Var det reelt, eller var det noget helt andet?

Hele denne Suvic/Dovre-sag lugter ikke bare – den stinker ligefrem!

8 Synes om

Virksomheden ansøger i øjeblikket om rekonstruktion. Der er vist ikke rapporteret noget om fremskridtene i denne proces endnu? Hvorvidt Dovre kommer med i en sådan ordning, afhænger i høj grad af kreditorerne og hvor store nedskrivninger, de er villige til at foretage på lånene. Og naturligvis også om der ses realistiske muligheder for, at virksomheden med de resterende dele (efter Suvics konkurs) igen kan blive en overskudsgivende forretning.

Så vidt jeg forstår, er omsætningen i de resterende dele ret marginal sammenlignet med Suvic og de tidligere forventninger hertil.

Rekonstruktionsforhandlingerne kan vare længe, og selvom man når frem til en rekonstruktionsplan, kan slutresultatet i sidste ende blive konkurs. Aktionærerne får næppe noget ud af det.

I den henseende kan det være ganske fornuftigt at sælge aktierne til en nominel værdi for at kunne få skattefradrag. Risikoen er dog også her, at skattemyndighederne i dag kan tolke et sådant ”jeg sælger mine aktier i et konkursfirma til en ven for en euro”-agtigt salg som skatteunddragelse.

Er der for øvrigt nogen, der allerede har benyttet sig af tilbuddet fra Evon Capital? Hvilke erfaringer har I?

2 Synes om

Er der hørt noget om denne rekonstruktion? Har stadig nogle papirer tilbage :slight_smile:

1 Synes om

Vi kan altid aftale en blokhandel. Til hvilken pris sælger du, og hvor mange aktier har du?

Ingen blokhandler. Lad os høre, hvem der gjorde hvad, og om nogen ligefrem skal ind og sidde. Bestyrelsen og dens beslutningstagere har skabt lidt af en suppedas.

2 Synes om

Der skriver vel også en eller anden en bog om det her på et tidspunkt og fortæller, hvad der i alverden skete. Ligesom om ICON. Selvom forfatteren af den bog vist mest beskyldte andre og forsvarede sig selv.

2 Synes om

Nå, mon ikke noget bliver afklaret her.

1 Synes om

Det ser sandelig ud til, at Ilari har fået nok af bestyrelsesansvaret, så snart dechargen for den seneste periode bliver banket igennem på mødet. Ingen bliver stillet til ansvar for, at en tidligere nettogældsfri virksomhed i løbet af et par år er endt i likvidation.

5 Synes om

Jeg agter at stemme, med min beskedne mængde aktier, imod at der meddeles decharge (ansvarsfrihed). Der er da i den grad blevet kludret i det, når selskabet er endt i denne tilstand. Forhåbentlig kommer Kyösti Kakkonen og giver ledelsen en ordentlig opsang for deres manglende evner, så man i det mindste får lidt brød og skuespil i stedet for ødelæggelse af aktionærværdien. Jeg undrer mig også lidt over tildelingen af bemyndigelsen til at trykke 400 mio. nye aktier, og hvad planen er med dem. Jeg undrer mig ligeledes over de høje mødesalærer i forhold til formuen i et selskab på randen af konkurs, og om det reelt er nødvendigt at udpege et nyt bestyrelsesmedlem, når den merværdi, vedkommende bidrager med, står hen i det uvisse.

16. Bemyndigelse af bestyrelsen til at beslutte aktieemissioner og udstedelse af
særlige rettigheder, der giver ret til aktier Bemyndigelse af bestyrelsen til at beslutte erhvervelse af egne aktier

Bestyrelsen foreslår over for generalforsamlingen, at bestyrelsen bemyndiges til at beslutte om
(i) udstedelse af nye aktier og/eller
(ii) overdragelse af selskabets egne aktier og/eller
(iii) udstedelse af særlige rettigheder som omhandlet i den finske aktieselskabslovs kapitel 10, § 1 på følgende vilkår:
Bestyrelsen kan på grundlag af bemyndigelsen beslutte om aktieemission og udstedelse af særlige rettigheder også som en rettet emission, det vil sige ved fravigelse af aktionærernes fortegningsret under de i loven angivne forudsætninger. Der kan på grundlag af bemyndigelsen udstedes højst 400.000.000 aktier.

Bestyrelsen kan udnytte bemyndigelsen i én eller flere omgange. Bestyrelsen kan anvende bemyndigelsen til at styrke selskabets og dets datterselskabers kapitalstruktur, reducere garantiforpligtelser, forbedre likviditeten og selskabets finansielle stilling, til gennemførelse af virksomhedskøb og andre transaktioner, udstedelse af konvertible lån eller til andre formål besluttet af bestyrelsen. Nye aktier kan udstedes, og selskabets egne aktier kan overdrages enten mod vederlag eller uden vederlag, dog således at der højst kan udstedes 125.000.000 aktier uden vederlag. Nye aktier kan også udstedes som en fondsforhøjelse til selskabet selv. Bestyrelsen bemyndiges til at beslutte om de øvrige vilkår for aktieemissionen og udstedelsen af særlige rettigheder. Bestyrelsen kan på grundlag af bemyndigelsen beslutte om realisering af egne aktier, som selskabet måtte have i pant.

Bemyndigelsen foreslås at være gældende indtil den ordinære generalforsamling i 2027, dog senest indtil den 30.6.2027. Bemyndigelsen ophæver tidligere meddelte bemyndigelser vedrørende aktieemission samt udstedelse af aktieoptioner og andre særlige rettigheder, der giver ret til aktier.

4 Synes om

De forsøger vel at rejse finansiering til fortsat drift med disse (og selvfølgelig samtidig udvande de nuværende ejere til næsten nul)

1 Synes om

Der har ikke været lyd fra dem i lang tid? Hvordan mon det går med denne børsstjerne. Er der overhovedet nogen aktivitet?

2 Synes om