Huhtanen Capital - Værdi skabes gennem kompetence

Huhtanen Capital - Tulos tehdään arvonkorotuksella

Vuonna 2017(Arvonmuutos olisi suurempi kuin tilikauden voitto)
Myyntivoitto 609 K€ ja Käyvän arvon muutokset 1 495 K€.
Voitto ennen veroja 1 336 K€
Tilikauden voitto verojen jälkeen 1 096 K€.

Vuonna 2016 (Arvonmuutos olisi suurempi kuin tilikauden voitto)
Tilikauden aikana saadut vuokratulot olivat 2 025 607,12€ (liikevaihto), realisoituneet myyntivoitot olivat 1 125 187,28€ (liiketoiminnan muut tulot, ml. Myynnit) ja käyvän arvon muutokset olivat 5 796 198,63€. Konsernin tilikauden voitto oli 4 680 157,79€. Yhtiökokous päätti jakaa osinkoa 0,23euroa osaketta kohden

Hieman on huteralla pohjalla nämä uudet listautumiset, yritysten tulos tehdään arvonkorotuksilla ja vuokratuotot kuluvat juokseviin menoihin. En osallistu tähänkään, varsinkin kun kiinteistösektori on nyt suhdanteen (kuplan) huipulla.

3 Synes om

Nu gik det ikke helt efter planen igen, og exit-scenariet ser heller ikke ud til at blive realiseret, da handlen med Privanet er suspenderet, og det seneste handelsforsøg var til en pris på 0,5 euro…

“I værdiansættelsen reduceres værdien af Huhtanen af det nuværende lave værdiansættelsesniveau for sammenlignelige selskaber, men til gengæld understøtter det høje afkastpotentiale i exit-scenariet værdiansættelsen.” -Inderes sommeren 2018

Der er ingen forudgående kandidater til bestyrelsen. Selskabets administrerende direktør har trukket sig fra sin stilling. -Huhtanen Capital 2018

ifølge ledelsens og hovedejernes opfattelse ville det bedste resultat for aktionærerne opnås ved at sikre finansiering på normale vilkår, hvorefter alle lejligheder kunne sættes til salg enkeltvis. 15. Selskabets mulige ansøgning om rekonstruktion På grund af selskabets økonomiske situation har bestyrelsen undersøgt og forberedt selskabets ansøgning om rekonstruktion. Selskabet har ikke opnået tilstrækkelig finansiering, og salget af lejligheder er for en stor del ikke muligt inden for en tilstrækkelig hurtig tidsplan for at rette op på selskabets økonomiske situation. Selskabets finansieringsomkostninger er ikke bæredygtige. Selskabets bestyrelse foreslår generalforsamlingen, at den nye bestyrelse, der vælges af generalforsamlingen, om nødvendigt bemyndiges til at indgive en ansøgning om rekonstruktion for selskabet til Helsinki byret." -Huhtanen Capital 2018

Dette havde efter min mening alle tegn på Ovaro i potens 10, fordi gearing var så meget større - ellers var specifikationerne næsten de samme. Der burde have været givet yderligere rabat for, at papiret ikke ville have været særlig likvidt, men hvad ved jeg om det…

Det kan være, at Huhtanens fritid med familien ændrer sig til mere i stil med “Kylmä Rinki” (Cold Ring/Prison Break), når sagen skal behandles i retten.

http://tinypic.com/view.php?pic=69qdee&s=9#.XSLgYbwzYuV

Jeg venter spændt på nye drejninger og information om, hvad pengene fra emissionen i 2017 er blevet brugt på.

3 Synes om

Masse husker altid behørigt at nævne, at investering også skal have en underholdningsværdi.

Huhtanen Capital har nu opnået omtrent samme underholdningsværdi på forskellige onlinefora som Wincapita og Hillomies i sin tid (nogle forummedlemmer er sandsynligvis for unge til at kende dem). :smiley:

Er dette i øvrigt den første sag, hvor Inderes’ virksomhedskunde (købt virksomhedsrapport) (sandsynligvis) går konkurs? Hvis ja, ville en “Hvad lærte vi af dette” i ånden fra Enersense-videoen være den berømte gennemsigtighed. Især hvordan ledelsens historier bliver troet/ikke troet, ville være en interessant vinkel.

I øvrigt fortæller rapporten (nu fjernet fra Inderes’ hjemmeside, men stadig tilgængelig i internettets dybder) mellem linjerne om risici forårsaget af nærtstående parter, men i resuméet fokuseres der på, hvordan aktiens tegningskurs er 26% under (den forudsagte) NAV.

2 Synes om

Jeg købte forresten lige en lille smule enersense til 1,82 EUR.

1 Synes om

Ja, disse har sandelig underholdningsværdi, så længe det ikke er ens egne eller ens kæres penge, der går ned i toilettet. På Kauppalehti’s side virker folk slet ikke til at have det sjovt, snarere en lynchstemning.

Jeg har selv deltaget i et par Invesdor-sager med et par hundrede euro som en test og har fundet ud af, at det er mere velgørenhed end noget, der kan betale sig. Jeg vil hellere give pengene til UNICEF, selvom 1% flere mennesker i verden øger 1% af alle mulige forurenende stoffer og opvarmer kloden… Måske får de også pigerne i skole og prævention i brug – og ikke alle pengene går til mad og sprøjter.

Inderes blev dog ikke helt vanvittig over denne Huhtanen-sag, men fremhævede også i nogen grad risici, men jeg ville selv have undladt at lave analysen og ville i fremtiden arbejde endnu mere omhyggeligt for at sikre, at virksomhedens, ejernes og ledelsens interesser er fælles.

“Tillidssager” bør man glemme, selvom man måtte få et par tiere ud af dem, efter min vurdering…

1 Synes om

Så vidt jeg ved, ja. Tecnotree indsendte tidligere en konkursbegæring, men den blev senere trukket tilbage, og virksomheden eksisterer stadig. FIT Biotech blev erklæret konkurs, og vi lavede tidligere et par videoer for dem. De var dog ikke rigtigt virksomhedskunder, dvs. vi har ikke udarbejdet analyserapporter om dem, og virksomheden var ikke under analyseovervågning. Blandt de virksomheder, Inderes fulgte, er i hvert fald Elcoteq og Talvivaara gået konkurs, men disse var ikke virksomhedskunder.

2 Synes om

Vi har modtaget nogle spørgsmål vedrørende Inderes’ investeringsanalyse af Huhtanen Capital, udarbejdet den 28. maj 2018. Her er svarene:

Hvorfor udarbejdede Inderes oprindeligt en investeringsanalyse af Huhtanen Capital Oy?

Inderes udgav den 28. maj 2018 en investeringsanalyse for at give baggrundsinformation til investorer, der overvejede at tegne sig for Huhtanen Capitals dengang igangsatte aktieemission. Investeringsanalysen indeholdt ikke en investeringsanbefaling eller et kursmål, men den indeholdt bl.a. fremtidige prognoser samt en vurdering af Huhtanen Capitals aktiekapitals værdi, hvis aktieemissionen blev gennemført.

Hvad baserede investeringsanalysen sig på?

Investeringsanalysen baserede sig på offentligt tilgængelig information. Disse var især de reviderede årsregnskaber for 2016 og 2017 samt det af Finanstilsynet godkendte prospekt vedrørende selskabets aktieemission, offentliggjort den 25. maj 2018.

Hvorfor indeholdt investeringsanalysen en antagelse om aktieemissionens gennemførelse?

Huhtanen Capitals aktieemission var betinget af, at selskabet modtog tegninger i aktieemissionen til en værdi af mindst 3 MEUR, og at selskabet indgik en ny finansieringsaftale. Aktieemissionens vilkår var, at hvis ikke begge disse betingelser blev opfyldt, ville emissionen blive annulleret, og midlerne ville blive tilbagebetalt til investorerne. Dette skete også, og selskabet annullerede aktieemissionen den 27. juni 2018. Tegnerne af aktieemissionen fik herefter deres penge tilbage.

Hvorfor blev investeringsanalysen fjernet fra Inderes.fi-tjenesten?

Investeringsanalysen blev fjernet fra tjenesten i juni 2018, fordi selskabet annullerede sin aktieemission, og selskabets situation ændrede sig væsentligt som følge heraf. Oplysningerne i investeringsanalysen blev forældede, da den indeholdt en antagelse om aktieemissionens gennemførelse.

Hvorfor offentliggjorde Inderes ikke senere oplysninger eller analyser om Huhtanen Capital?

Inderes offentliggjorde udelukkende investeringsanalysen i forbindelse med Huhtanen Capital Oy’s aktieemission, der startede den 28. maj 2018 og blev suspenderet den 27. juni 2018. Huhtanen Capital indgik og indgår ikke i Inderes’ løbende analyseovervågning, og Inderes offentliggjorde derfor ikke andre oplysninger eller analyser om Huhtanen Capital eller opdaterede prognoser for selskabet.

4 Synes om

I hævder, at I også giver is til nogle virksomheder, så hvilke kriterier skal en virksomhed opfylde, for at Inderes ikke vil lave en analyse? Jeg kan kun komme i tanke om én virksomhed fra First North, som I måske har sprunget over…

Selvom udbuddet var gået igennem, ville Huhtanen efter min mening have fortsat med at snyde sig selv, for fyren er så snoet som en proptrækker. Dette er min egen rene analyse af denne fyr. :v:

Efter min mening ville dette have holdt sig i live, så længe der kunne skaffes flere penge via emissioner (ligesom Orava i sin tid), som Huhtanen skummede via forskellige ruter og forskellige aftaler, hvor Huhtanens 100 % ejede enheder gjorde væsentligt bedre forretninger end Huhtanen Capital.

Due diligence er efter min mening ekstremt vigtig i disse pølsevogne. Også i denne “koski” (strømfald) er halvdelen af balancen luft. Ingen fornuftig person ville købe boliger fra Huhtanens egne ejendomsselskaber for 100 % dyrere end Huhtanen, eller endda til den pris, for placeringen er helt hen i vejret.

1 Synes om

Sauli har tidligere forklaret disse kriterier i en video: Milloin osallistumme listautumiseen sijoitustutkimuksella? - Inderes

Edit: For at præcisere gælder de kriterier, der er nævnt i videoen, hovedsageligt for børsintroduktioner (IPO-research), og Huhtanen Capitals Investment Research var ikke IPO-research. Ved børsintroduktioner er kriterierne for at deltage i investeringsanalyse strengere end i andre investeringsanalyser.

Der er blevet fusket med ejendomsinvesteringer, både i fonde og obligationer, som sagerne med Huhtanen og Icon viser. Der er et par andre lignende tilfælde, og så er der Orava.

Der er blevet ført meget kreativ regnskabsføring med værdistigninger og salgsgevinster. Strålende resultater er blevet opnået i et par år, og derefter er pengene blevet suget ud af godtroende (blinde?) investorer gennem emissioner og lån. Pengene er blevet anbragt hvor end de er blevet, og derefter er firmaet på randen af konkurs, og investorerne lider af en “tømmermænd” for deres tillid.

Tag det roligt, hvis nogen lover 7-8% afkast på gæld eller en fond, bør man undersøge grundlaget mere nøje. Det kan være muligt, men ikke altid. Omkostningerne ved ejendomsinvesteringer er høje.

Verneri er næsten skaldet i den video, øøøv. :smile:

Jep, sådan noget sker, men nu blæser der nye vinde. Kunne I i næste uges Q&A-sektion forklare lidt om indtægtsmetoden vs. markedsværdien? Hvilken formel bruger Hoivatilat f.eks. generelt, når de beregner dagsværdien? Nogle eksempler, hvis muligt - tak.

1 Synes om

Dette var blevet anmodet om tidligere, så jeg besluttede at skrive en artikel om emnet :nerd_face: Case: Kiinteistöyhtiöiden tasearvot - Inderes

5 Synes om

Tak, ven. Nu er vi lidt klogere. :clap: :partying_face:

Jeg skal også lige have læst det fra Aalto Universitet en dag. :face_with_monocle:

Ja, dette Huhtanen Capital er en snørklet ejendomsspekulation.

Jeg har dog mest undret mig over de handler, der er foregået omkring Ungdomsfonden (Nuorisosäätiö), som politiet nu undersøger. I symbiose med Ungdomsfonden har der været både ejendomshandlere-investorer og Finlands største investeringsselskaber, hvis standarder man skulle tro var højere, det undrer mig…

Sådanne uklare situationer udhuler tilliden til børsnoterede ejendomsinvesteringsalternativer.

Det er bedre bare at købe små etværelseslejligheder, renovere og leje ud.

Dette kom sikkert ikke som en overraskelse for nogen. At læse et par indlæg i denne tråd er nok.

Så er det bare at vente på, at Egern stiger, eller hvad fanden den gnaver nu hedder. Det er ærgerligt, at sådanne fupmagere har ødelagt omdømmet for ejendomsinvestering i lang tid.

1 Synes om

Huhtanen Capital er en ret lille del af det samlede antal ejendomsinvesteringsfonde. Hvor meget af noget lignende mon findes.

1 Synes om