Först drog sig ett pensionsbolag ur, nu säljer fonderna (tvångssituation?).
Bolaget borde istället köpa tillbaka egna aktier genom ett anbudsförfarande, i stället för att ge utdelning.
Först drog sig ett pensionsbolag ur, nu säljer fonderna (tvångssituation?).
Bolaget borde istället köpa tillbaka egna aktier genom ett anbudsförfarande, i stället för att ge utdelning.
@Joni_Gronqvist, förstod jag rätt från den presentationen att DWF har ett ramavtal med UK NHS som möjliggör expansion till olika sjukhus etc. möjligen med ett riktigt snabbt schema? Detta låter intressant ur ett investeringsperspektiv.
Joni intervjuade Digital Workforces VD Jussi Vasama på bolagets investerardag. ![]()
Ämnen:
00:00 Inledning
00:51 Investerardagen i ett nötskal
02:56 AI-agenter
09:21 Lösta flaskhalsar
11:25 Försäljningsfokus
Om man antar att marknaden är en giltig barometer, är den korrekta frågan förmodligen hur lågt kursen skulle vara om dessa offentliggöranden inte fanns. AI är paradoxalt nog ett hot och en möjlighet för DWF: internt arbete ökar, men jag bedömer att en del av DIY-experimentörerna så småningom kommer att ge upp och medge att AI åtminstone ännu inte är den silverkula som magiskt löser affärsproblem på ett ögonblick.
Jag har inte fått klarhet i vad DWF:s vallgrav är i AI-eran? AI-verktyg får man för en spottstyver och åtminstone teoretiskt kan samma grundläggande tjänst erbjudas med mindre marginal. Vad är det premiumvärde som kunderna är villiga att betala för, som kräver den nivå som ett börsbolags kostnadsstruktur kräver? Något saknas i berättelsen.
Felet kan ligga här och jag ser branschen som en nära följare, kanske mer allmän än hur kunderna ser den.
Kanske har det redan framgått av mina tidigare meddelanden och jag beklagar min pessimism, men jag kan inte köpa ledningens budskap. Ord och handlingar är i strid med varandra.
Som @Karhu_Hylje skrev ovan är ledningen passiv i sina aktieköp. Varför signalerar de inte sin egen tro till marknaden genom att investera pengar? När huvudägaren säljer skulle det finnas en möjlighet att hjälpa till. Redan baserat på CMD:s överord vore det önskvärt att följa upp talet med något mer konkret engagemang. Eller som @Mainari föreslog, ett rejält återköp av egna aktier istället för utdelning.
Här finns det verkligen potential och e18-förvärvet verkar vara nyckeln till tillväxt, åtminstone under de närmaste åren. Främst om man lyckas öka faktureringen från UK-kunderna till samma nivå som i Finland.
Här är en ny företagsrapport från Joni om investerardagarna ![]()
Vi höjer rekommendationen för aktien till Köp (tidigare Öka) och upprepar riktkursen på 3,2 euro. Digital Workforce anordnade en investerardag igår där företaget presenterade sin strategi, AI och dess tillämpning i företaget, hälsovårdsmarknaden och sitt uppdaterade finansiella mål. Enligt vår bedömning har strategin och berättelsen förfinats i rätt riktning under de senaste åren, men resultaten i form av siffror har varit magra. Gårdagens presentationer gav en djupare inblick i företagets positionering och konkurrensfördelar på en AI-färgad marknad. Företaget verkade mer optimistiskt än tidigare inför framtiden och att lösa flaskhalsar i försäljningen även framöver. Vi ändrade praktiskt taget enbart prognoserna på grund av en förändring i licensredovisningen, vilket inte påverkar resultatet. Med våra prognoser i den nedre delen av guidningen har aktiens värderingsbild, till följd av kursnedgången (13 %), blivit mycket attraktiv (2026e EV/EBIT 12x med en EBITDA-marginal på 9 %). Presentationen från investerardagen kan ses här och VD:ns intervju kan ses här.
Mycket bra resonemang, särskilt det om vallgraven. Frågan uppstår vad som plötsligt görs så mycket bättre än andra för att tillväxten nu skulle kunna ta fart, även om den inte riktigt har kommit tidigare. Bygger detta enbart på att man kan dubbla/trippla den nuvarande faktureringen från den brittiska kundbasen?
Å andra sidan ser jag potential i detta, eftersom att köpa en ChatGPT-licens till HUS inte gör någon skillnad där. Det krävs alltså en intern resurs som kan bygga dessa processer, eller så måste de köpas som en tjänst, som man gör nu och HUS är kund hos DW. Var hittar varje sjukvårdsdistrikt en så pass kompetent AI-expert att de kan göra något sådant och koppla det till alla gränssnitt? Och sedan underhålla och uppdatera det.
Hälso- och sjukvård, jag ser potential. Hela Europa befinner sig i en situation där dessa processer måste effektiviseras massivt på grund av en åldrande befolkning, och DW har medicinen för detta. Åtminstone enligt dem själva.
Den där finanssektorn är däremot vansinnigt utmanande. Pengar finns och används, men befintliga verktyg som till exempel Salesforce har redan AI inbyggt och säljs ganska aggressivt. Om DW kan bryta sig igenom dessa med sin egen lösning är en bra fråga.
Jag vet inte, vi får se vad Q1 för med sig och utifrån det kan man titta lite närmare på caset. Det finns bevis på försäljning men vad de slutgiltiga siffrorna blir återstår att se.
Här kan du även lyssna på vd Jussi Vasamas presentation från gårdagens investerardag! ![]()
Jussi Vasamas färska intervju.
Visst kommer detta att slukas av en större fisk, när storägaren Capmans (Capman) hantlangare snart kommer in i styrelsen.
https://www.mobihealthnews.com/news/qa-digital-workforce-looks-expand-further-us-market
Enligt ChatGPT matchar Vasamas beskrivning av affären på 1,4 miljoner:
Beskrivningen passar bäst för organisationen Mass General Brigham.
Motivering:
Ligger på USA:s östkust, i norr (Boston, Massachusetts)
Över 80 000 anställda
Ett omfattande akademiskt hälsovårdssystem, nära kopplat till bland annat Harvard Medical School
Inkluderar toppklassiga sjukhus som Massachusetts General Hospital och Brigham and Women’s Hospital
Internationellt mycket respekterat och ett av USA:s ledande sjukhussystem
Ett par nya upprepningar av NHS-kontrakt, och Jussi sa att kundbehållningen är 100 %.
Nytt NHS-kundskap publicerat.
Fint 2,6M€ ettårigt avtal från USA med en gammal kund. Bra jobbat!!
Superbra! Varför finns det här meddelandet bara på deras webbplats?
Bra fråga, men den publicerades som insiderinformation, det vill säga som en betydande nyhet. Ett fel i publiceringssystemet eller liknande?
EDIT: Meddelandet publicerades tydligen i morse 9:45. Det syns dock inte i till exempel Kauppalehtis nyheter, förmodligen därför har det inte heller påverkat handeln. I affären handlar det dock om en andel på knappt 10% av den årliga omsättningen….
Det har varit en vild start på året kommersiellt.
14.1: Välfärdsområdena Norra Savolax och Birkaland förvärvar Finlands ledande automationslösning för arkivering av Uranus-system – avtalens totala värde 2 miljoner euro
28.1: Digital Workforce levererar en transformativ agentautomationslösning till ett ledande nordiskt storföretag
11.2: Digital Workforce får ett avtal värt 1,4 miljoner dollar per år med en amerikansk hälsovårdsorganisation – kunden är jämförbar i storlek med europeiska nationella hälsovårdssystem
24.2: Ett stort försäkringsbolag inför en AI-agent levererad av Digital Workforce för hantering av personskadeersättningar, inga hallucinationer i produktionspiloten
Till detta kommer den nya NHS-kundrelationen och de 2,6 miljonerna utöver det! Det lönade sig att hoppa på tåget. Jag ser verkligen fram emot Q1-resultatet, om omsättningen under Q1 förra året var 6,5 miljoner och endast en affär meddelades? Vad jag snabbt tittade på förra årets meddelanden.
Här är Jonis förhandskommentarer inför DW:s affärsöversikt den 22.4.2026 ![]()
Vi förväntar oss att bolagets omsättning har vuxit kraftigt, drivet av förvärv. Vi prognostiserar även att lönsamheten har vänt till vinst tack vare skalbarheten i de återkommande tjänsterna och genomförda effektiviseringsåtgärder. I rapporten fokuserar vi särskilt på styrkan i den organiska tillväxten och kommentarer om utsikterna. Bolaget höll en kapitalmarknadsdag i mars, där bolaget presenterade sin strategi väl, och våra kommentarer om detta kan läsas här.
Digital Workforces dotterbolag berättar om konkreta besparingar i NHS-caset. Med dessa bevis lär väl resten av NHS-organisationerna bli kunder inom kort.
Digital Workforces dotterbolag e18 Innovation verkar ha ett ganska fast grepp om NHS. Fler nyheter på gång…?
Det här AI-robotikbolaget publicerade starka siffror för Q1. Hörs det vårligt surr under ytan i Helsingfors småbolagsträsk?