Vi åbner en tråd om norske Dellia Group ($DELIA).
Dellia er en fødevarevirksomhed, der har været i kraftig vækst de seneste år ved at “disrupte” markedet for tørret frugt. Deres spydspidsprodukt er tørrede mangostykker, som forbrugerne har sammenlignet med heroin på grund af deres afhængighedsskabende natur. Allerede den første bid gør forbrugeren afhængig!
Virksomheden
Virksomheden har tre varemærker inden for tørret frugt. Disse er måske allerede kendte for de finske forbrugere, da de hver især sælges i K- og S-kædens butikker. Vigtigst er Sunshine delights:
Som nummer to er Dippies, som i praksis er tørret frugt kombineret med mørk chokolade:
Sidst er det tørrede dadler bestående af A date with:
Virksomhedens hjemland er Norge, hvor den startede sin forretning. Herefter ekspanderede virksomheden til de øvrige nordiske lande, hvor den har nydt stor popularitet. Virksomheden har en tocifret markedsandel i disse lande:
Derudover bliver virksomhedens produkter allerede forhandlet i store europæiske lande. Ekspansion til andre markeder er undervejs:
Trends
Forbruget af stærk spiritus falder, og især unge menneskers forståelse for en varieret kost forbedres. Madpyramiden består ikke længere kun af pølser og kartofler, og det eneste alternativ til alkoholfrie drikke er ikke længere Coca-Cola, der producerer sukkersirupsgift.
Populariteten af relativt sundere fødevarer vokser, og det ses for eksempel i populariteten af sukkerfrie sodavand og, i Dellias tilfælde, tørret frugt. Virksomhedens produkter konkurrerer i praksis i følgende kategorier:
- Snacks
- Lækkerier
I starten sagde jeg, at virksomheden “disrupter” markedet for tørret frugt. Med dette mente jeg, at nødde-rosin-blandinger i gamle dage primært hørte til hos atleter og folk på slankekur, for hvem ved sine fulde fem har lyst til at spise usaltede nødder i stedet for en snackbar eller en yoghurt? Hvor mange af os savler over tørrede bananskiver?
Virksomheden er en af pionererne i branchen, som fandt på at tilbyde tørret frugt i en ny form: Ikke helt tør, men samtidig let sødet. Resultatet er et produkt, der egner sig både som mellemmåltid og til den lille lækkersult. Produktet er dog sundere end en pose slik, men mindre kedeligt end en rå valnød.
Hvis vi undersøger virksomhedens hovedprodukt, de tørrede mangoer, så stiger den globale popularitet ifølge Google Trends bare mere og mere ![]()
Dette afspejles også i tallene:
Forretningsdrift
Virksomhedens omsætning er blevet mangfoldiggjort i de seneste år:
![]()
Også i år forventes virksomheden at vokse kraftigt. Ved den seneste resultataflæggelse sagde den administrerende direktør før tid, at “virksomhedens omsætning (2026Q1) allerede i de første to måneder har oversteget omsætningen fra sammenligningsperioden”. Med andre ord vil der blive rapporteret vækstrater på +50% for det kommende kvartal. Der er blevet trykket endnu hårdere på speederen i de seneste kvartaler, så væksten er ved at aftage en smule:
Hvad vigtigst er, så kommer omsætningsvæksten gennem den berømte volumenvækst:
Og dette ses tydeligt i marginerne og afkastet på kapitalen. ROC +50% og resultatet skalerer:
Det eneste hik i bruttomarginen var sidste kvartals nedskrivning, da virksomheden skiftede fra en iransk leverandør af dadler! ![]()
Eksempel på bruttomarginen: Hvis du køber en pose med 100 g tørrede mangoer i butikken, så indeholder den ~10 skiver mango. Meget forenklet kræves der altså én hel mango for at lave én pose.
Denne samme pose sælges derefter i Finland til en pris på 2-3€, hvilket er en pris mange gange højere end hvad det koster at dyrke mangoen i Asien!
Herudover opererer virksomheden på det attraktive marked for tørre fødevarer, hvor madspild spiller en meget mindre rolle sammenlignet med ferskvarer. Tørret frugt holder sig sandsynligvis brugbart i månedsvis!
Værdiansættelse
Altså en stærkt voksende markedsleder med et stort TAM. Hvordan ser værdiansættelsen mon ud? Ikke umulig med disse resultater.
LTM P/E ~33 og EV/S ~3.1
Med årets prognoser ville P/E være ~15 og under 10 for næste år. Tallene er sikkert gode bud i forhold til, at justeret EBIT voksede med +500% sidste år
Dette er dog “finansdrengenes” estimater, og efter min mening er de ikke helt væsentlige her. Mere væsentligt er følgende:
Investeringstese
Det er indlysende, at der er enorme muligheder i fødevarebranchen. Hvis det lykkes dig at opfinde et vinderprodukt, er vejen banet til praktisk talt hele verden ved hjælp af distributører. Et eksempel på dette er de klassiske aktører på drikkevaresiden, Coca-Cola samt Monster, som begge vist er blandt de bedst præsterende aktier nogensinde. Produkter sælges først lokalt, indtil de til sidst ekspanderer land for land til en global spiller.
Dellia er markedsleder i sin egen niche i Norden. Det nye produkt er blevet godt modtaget, og det næste skridt er at se, om der også er efterspørgsel på produktet uden for Norden. Så længe den organiske vækst opretholdes, og f.eks. Google Trends peger opad, så går det godt for virksomheden.
På min egen lidt sygelige måde ser jeg virksomheden som en “story stock”!
Man må bare stole på virksomhedens tal, indtil andet er bevist. Virksomhedens branche er traditionel på den måde, at hvis omsætningen vokser, så bør resultatet følge med. Samtidig opererer virksomheden i en tung branche: alle mennesker har en mening om mad!
I denne tråd vil der også dukke investorer op, som ikke kan lide virksomhedens produkter og ønsker at give deres mening til kende. Den, der investerer i aktien, skal kunne tåle en del støj og meninger!
Risici
I fødevarebranchen er det største problem konkurrence, konkurrence og endnu en gang konkurrence. At dyrke og tørre mango er ikke raketvidenskab, og man kan ikke opnå ASML-agtige voldgrave i denne branche.
En psykologisk faktor, man dog ikke bør undervurdere, er brandet: forbrugere kan lide kendte og trygge varemærker.
Selvom det i hundredvis af undersøgelser er påvist, at en Coca-Cola-køber ikke kan skelne produktet fra konkurrenternes i en blindtest, så er virksomheden alligevel vokset i et århundrede i træk. Måske er det vigtigste enten at være 1) pioner (såkaldt first mover advantage), eller 2) have det bedste pris-kvalitetsforhold. Når det første er opfyldt, er der gode muligheder for det andet. Selvom Dellias produkter er lidt pebrede, er de efter min mening ikke skandaløst dyre.
Jeg har smagt et par konkurrenters tørrede mangoer, og efter min (skæve, subjektive) mening var de dårligere end Dellias tilsvarende.
Afsluttende bemærkning:
At investere i fødevarevirksomheder er i sig selv simpelt. Man behøver bare at gå ned i den nærmeste butik og købe produkterne for at prøve dem. Hvis du kan lide produktet, kan andre sandsynligvis også. Hvis du spørger et par venner om deres mening om produktet, får du et bedre datagrundlag. Efter denne øvelse kan enhver af os vurdere virksomhedens vækstpotentiale. Jeg og ~10 af mine venner (stikprøve) elsker disse tørrede mangoer.
Hvad er forummedlemmernes mening?