Lad os tage KL’s historie fra i dag om den nye børsnoteringskandidat Fodelia op som en ny tråd. Rentabiliteten er overraskende høj for en finsk fødevareindustrivirksomhed (jf. Atria, HKScan, Apetit og Raisio), og væksten har været meget hurtig de seneste år. Har forummedlemmer erfaringer med produkter fra Fodelias porteføljevirksomheder (Real Snacks og Feelia)?
Alle smagsvarianterne fra Real Snacks har været mine yndlingschips i årevis. Udover smagen har jeg altid godt kunnet lide, at hver pose angiver navnet på den gård, der har produceret kartoflerne.
Med hensyn til Feelia kan jeg i det mindste sige så meget, at jeg dagligt undrer mig over, hvor meget mere gods der kommer igennem nu, end der gjorde for år tilbage. En betydelig del går til køkkener via store grossister (Kesko og partnere). Det ser ud til at give gode resultater, og jeg spekulerer på, hvornår handelsmanden vil begynde at skære i marginerne. Man hører af og til om dette, når bonden genforhandler priserne, men hvad kan man gøre, når S-mafiaen og Kesko kontrollerer hele værdikæden.
Jeg er ikke vildt begejstret for fødevareproducenter, primært af de ovennævnte grunde. Indimellem klarer nye aktører sig godt ved at opfinde noget nyt og trendy.
Dette er sandsynligvis den største prøvesten for ethvert fødevarefirma, der opererer i Finland, at forblive lønsomt på lang sigt, når disse to giganter får lov til at råde og diktere vilkårene for andre parter i værdikæden.
Med hensyn til Real Snacks’ chips og havre snacks er dette S- og K-problem sandsynligvis en berettiget bekymring, da produkterne sandsynligvis hovedsageligt sælges gennem disse butikker. For Feelias vedkommende ser en stor del af forretningen dog ud til at gå et andet sted hen end gennem disse handelsgiganters kanaler, så det ser ud til at være bedre beskyttet mod K- og S-gruppernes stramme greb.
Restauranter, tankstationer, personalerestauranter og alle andre steder, der er listet på Feelia’s forside, vil sandsynligvis kun handle via aktører som Kespro. Det er ikke realistisk, at de ville levere varer til deres kunder landsdækkende på anden vis
Kespro er i gang med at købe Heino, og dette er også endt i konkurrencemyndighedernes net. Måske kommer afgørelsen på et tidspunkt
{“content”:“Begge produkter sælges ved sommerlejr, og det bliver sandsynligvis solgt direkte. Sikkert en betydelig enkelt handel, når ~75.000 mennesker spiser i 3-5 dage.”}
Jeg var sidste sommer og dømte Finntriathlon-konkurrencen i Joroinen, og der blev deltagerne tilbudt Feelia-mad efter konkurrencen. Jeg tror, at den ene mulighed var noget i stil med skinkegratin, og den anden var en suppe, hvis jeg husker rigtigt. Hvis Feelia-mad har været tilgængelig i Joroinen, kunne man forestille sig, at de også har indgået en aftale om at levere mad til hele Finntriathlons organisation, som omfatter mange begivenheder om året forskellige steder (Vanajanlinna, Tahko, Joroinen og Vierumäki). Antallet af deltagere er sandsynligvis omkring 10.000 mennesker i alt. Jeg kunne forestille mig, at de sandsynligvis sælger direkte til disse arrangementer og ikke gennem Kespro eller lignende. Dette er dog ikke en særlig stor del af Feelia’s omsætning endnu.
Min interesse for dette firma er vokset en smule. De har opnået en overraskende høj rentabilitet. Er der nogen, der ved mere om Feelia’s produktionsprocespatent? For en lægmands øre lyder det i hvert fald stærkt, hvis de kan øge holdbarheden uden konserveringsmidler. Kunne det være den berømte vedvarende konkurrencefordel…
Redigering: Jeg ville også spørge, om firmaet kommer under Inderes’ dækning?
{“content”:“Man kunne godt gætte på, at det bliver til en opfølgning. Når en analytiker åbner en tråd, og der samtidig er nyheder om en mulig børsnotering, betyder det ofte, at Inderes begynder at følge virksomheden under børsnoteringen. Glæder mig til Petris børsnoteringsrapport i de kommende uger
”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Tilmelding til virksomhedspræsentationen er åben nu! 11.11. kl. 17.00 Helsinki og 12.11. kl. 17.30 Oulu.
\nhttps://www.inderes.fi/fi/fodelia-tapahtumat",“target_locale”:"da”}
Fint. Får vi en videostream? Er meget interesseret i dette.
Jeps. Jeg sørger for, at der er en webcast til arrangementet. Optagelsen kan også ses med det samme efter arrangementet.
\nPræcisering: webcasten kommer fra arrangementet i Helsingfors Hvide Sal den 11. november kl. 18.00. Jeg sender linket senere.
Indtil videre har kursudviklingen for Atria/HKscan(dal)/Apetit/Raisio ikke været særlig appetitlig, branchen er sandsynligvis lidt mere defensiv/forbrugerafhængig. Brandet er i hvert fald ikke i “coca-cola”-klassen.
En positiv stemning kunne komme, hvis de nuværende ejere satte deres aktier i salgsforbud i mindst et par år.
Real Snacks Oy
Feelia
Der var lidt mere snak end KL
Hvordan har de kunnet trylle driftsresultatet op på 14 procent… En kraftig vækstspurt og høj udnyttelsesgrad hjælper selvfølgelig, men de vil nok ikke se på det længe hos S-ryhmä og Kesko ![]()
E. Som jeg skrev tidligere, vil jeg ikke engang røre ved dem med en pind
Nu er webcast-siderne klar til at live-transmissionen starter
Vi ses måske også på mandag, hvis I kommer forbi.
Fodelia yhtiöesittelyn webcast ma 11.11.2019 klo 18.00–20.00 - Inderes
Hvem er der fra Fodelia på stedet?
I hvert fald administrerende direktør Mikko Tahkola ![]()
Arrangementets program
Kl. 17.00–18.00 Dørene åbner, buffet, forfriskninger
Kl. 18.00–20.00 Præsentation af Fodelia, administrerende direktør Mikko Tahkola
Produktudvikleren ville have været nyttig ![]()
Jeg prøver at spørge ![]()
4,3€ pr. aktie. Mens jeg venter på Petris analyse, ser der ud til at være en vis interesse på investerings-Twitter.