Lohilo Foods - Global vækst med superfoods og energidrikke

Der har allerede været en del diskussion her om det svenske firma Lohilo Foods. Lohilo blev noteret på First North Stockholm i november 2020. Jeg har endnu ikke fundet nogen analytikeropfølgning, og det meste af materialet er skrevet på svensk, så det ser ud til at flyve under radaren :slight_smile:

Lohilos udbud består primært af forskellige energidrikke, proteinprodukter og is, som alle indeholder en ingrediens, der fremmer sundhed eller vågenhed. Efter hvad jeg forstår, er marginerne i disse produkter gode, eller i det mindste hvis man skal tro på succesen med Red Bull og lignende. Brandet ser og føles moderne for mig, og begrebet “Fitness” bruges ofte. Dette ses også i Instagram-opslag https://www.instagram.com/explore/tags/lohilo/?hl=en

Navnet Lohilo kommer fra vores is, der betyder: Lavt sukkerindhold, højt proteinindhold, lavt fedtindhold!

Her finder du de seneste kvartalsrapporter, og den 25. februar skulle 2020-opsamlingsrapporten komme ifølge investeringskalenderen https://lohilofoods.com/finansiell-kalender/ Gennem Avanza findes dog følgende nyhed: Lohilo Foods försäljning ökade 43 procent i fjärde kvartalet - Placera.se som via Google Translate oversættes til:

Lohilo Foods’ salg steg med 43 procent til SEK 51,0 millioner i fjerde kvartal (35,6).
For hele 2020 udgør salget foreløbigt SEK 247,1 millioner (141,6), hvilket svarer til en vækst på 75 procent.

Q3 2020 kvartalsrapport, som indeholder et bredere overblik https://lohilofoods.com/wp-content/uploads/2020/11/Q3-Rapport-2020-LohiloFoods_.pdf

Tak @Pohjolan_Eka for disse oversættelser! Jeg tilføjede dem til denne startbesked.
Lohilos marginer fra egne produkter og andre distribuerede brands:

Salg efter segmenter egne brands og distributionsbrands.

Salgsvækst i Sverige og eksport til udlandet er godt i gang med at vokse!
LohiloExport

Lohilo kan altså i øjeblikket fås med sidste års realiserede resultat til en EV/S på ~1,6 - 1,7, hvilket virker billigt med disse væksttal. Jeg afventer derfor med spænding Q1 2021-tallene og hvordan distributionen er kommet bredere i gang, men disse skal man vente på til maj. Distributionsaftalen er indgået sidste år med Halo Top https://lohilofoods.com/wp-content/uploads/2020/10/PM-_-Halo-Top-10.2020-Lohilo-Foods-AB.pdf

38 Synes om

Det ville være fantastisk at høre forumets tanker om Lohilo. Især hvis nogen har evnerne til at grave i kvartalsrapporter og Avanza (svensk investeringsplatform) ved hjælp af det andet nationale sprog (svensk) :pray:

Jeg overvejer, hvilken slags voldgrav virksomheden har. Det er meget muligt, at brandet blot lykkes ved at gøre tingene rigtigt på et marked, hvor sådanne produkter værdsættes. Det er meget sjovere at spise proteinis foran Netflix efter træning end almindelig Valio (finsk mejeri). Andre lignende virksomheder er for eksempel Nocco, Celcius og Barebells.

5 Synes om

Nå ja, jeg vil virke endnu mere professionel efter dette, men antallet af # på Insta gjorde et ret stort indtryk… For det er der, synligheden for denne forretning skabes. Lad os tilføje fitness + den stadig mere mærkbare bodypositive stemning. Findes der en mere perfekt kombination end en sund snack? Den rammer begge dele passende.

Okay, måske lidt med et glimt i øjet, men jeg vil give jer en forudsigelse, der er 99 % off-topic. I år vil vi se utallige fitness-influencere vende jakken. Det vil ske sådan, at pludselig er strenge diæter og dræbertræning ikke længere sagen, men netop denne afslappede motion og nydelse af mad.

Hvorfor? Fordi også denne scene skal ændre sig, og et par store stjerner har allerede startet dette, så det er bedre at følge trop, hvis du vil have, at din egen konto skal sælge.

6 Synes om

Officielt har der været friskt blod i virksomheden siden starten af året

“Tyrone Andersson bliver ny administrerende direktør for Lohilo Foods fra 1. februar 2020. Han efterfølger Richard Hertvig, der er grundlægger og har fungeret som administrerende direktør siden virksomhedens grundlæggelse i 2008. Han har over 20 års erfaring med hurtigt omsættelige forbrugsgoder i internationale virksomheder, senest som salgsdirektør hos Unilever og Red Bull. Tyrone har en Master of Science i Business Administration fra Linnaeus Universitet i Växjö.”

"Daniel Ullström bliver ny salgschef hos LOHILO Foods.

Daniel har været Regional Manager for Red Bull i Sverige siden 2018.
Han har tidligere arbejdet flere år som Key Account Manager for Red Bull
og har mange års erfaring inden for FMCG-branchen." Startede i januar.

"Tuss Odin Ekman bliver ny marketingchef hos LOHILO Foods, med start 01.04.2021

Tuss Odin Ekman er udnævnt til ny marketingdirektør for LOHILO Foods. Tuss har fungeret som Brand and Marketing Director hos Nelly.com siden 2018 og har mange års erfaring inden for FMCG-branchen. Hun har tidligere arbejdet flere år hos Procter & Gamble i både Sverige og Storbritannien."

EDIT: Det ser ud til, at der er blevet forvekslet årstal i nyheden om den administrerende direktør, og Tyrone Andersson tiltræder selvfølgelig som administrerende direktør i februar 2021. Han har været i virksomheden som viceadministrerende direktør/COO siden sommeren 2020.

11 Synes om

Fra et brandingperspektiv er den virkelige perle ikke Lohilo, men Nocco, som ejer f.eks. Barebells, Vitamin Well osv. Jeg mener, at branding er nøglen i dette rum, og Lohilos produktportefølje er andenrangs (bare mine 2 cents).

Så vidt jeg ved, ejes Nocco af Bridgepoint. Der er dog meget lidt information om ejerstrukturen for Nocco.

Aktien i Celcius Holdings (CELH) er derimod værdiansat til vanvittige beløb. I løbet af de sidste 12 måneder er dens værdi steget med over 1000 %.

5 Synes om

Interessant virksomhed. Jeg begyndte at tænke på dette “fitness” eller wellness som en trend. Man kunne undre sig over, hvordan konkurrencelandskabet ville se ud for bear. Red Bull, Monster osv. “Drikkevarer” … som ses i ungdomsidræt. - eller i det mindste i “ekstremsport”. Ekstrem.

Hvordan ser folk så på denne, man kunne sige, “hippie-idé” … eller en virksomhed, der ligner Beyond Meat, fra Sverige, VOLAB.ST - Veg of Lund AB (publ).

Er Veg of Lund overhovedet på samme konkurrencemarked som Lohilo?

https://vegoflund.se/en/about-us/

Mærket ser anderledes ud. Det ene er mere jordnært, det andet er Miami Vice i 80’erne.

Kundegruppen ville være interessant.

Edit: Disse veganere fra Lund ville igen være til IPO-priser. Jeg kan ikke vurdere markedet, fordi jeg spiser pølser :rofl:

2 Synes om

Jeg deltog, fordi jeg stoler på svenskernes evne til at markedsføre fødevareprodukter globalt. Et eksempel er Oatly, som stadig føles som en lille og afslappet virksomhed, selvom den er vokset globalt og blandt andet reklamerede under sidste weekends Super Bowl. Lohillo virker til at have den samme afslappede og skørt sjove stemning:

16 Synes om

Red Bull, Monster og andre energidrikke skaber efter min mening ikke voldsom konkurrence lige nu. Grunden til, at folk ønsker at drikke disse Lohilo- og Nocco-produkter, er, at de er kategoriseret som “sundere” energidrikke.

Branding skal lykkes rigtig godt. Lige nu vinder Nocco, men de bør kunne komme op på siden af dem.

Der er også en enorm mulighed i den tøjkollektion. Alle har sikkert bemærket, hvor meget de bliver promoveret (eller følger jeg bare bestemte profiler :face_with_hand_over_mouth:), så hvis de kunne få en masse synlighed, ville det helt sikkert skabe en masse efterspørgsel efter andre produkter.

5 Synes om

Fedt, at vi fik en tråd op at stå, tak! Jeg har selv været med i snart et par måneder og har tænkt mig at være med i lang tid. Trenden er bestemt på Lohilos side, hvad angår sunde snacks, og jeg tror, at der i hvert fald er efterspørgsel efter produkterne.

7 Synes om

Jeg ville ikke se Red Bull eller andre energidrik-giganter som direkte konkurrenter. Temaet for Lohilo og f.eks. Nocco er netop mellem fitness og wellness, og på lang sigt håber jeg i det mindste, at Lohilo vil ramme sidstnævnte sektor. Et enormt marked for 15-40-årige, der ikke ønsker at leve efter en bikini fitness-disciplin, men snarere leve lidt sundere og nyde livet.

Derudover smager produkterne virkelig godt, efter min mening.

5 Synes om

Jeg har fulgt udviklingen af denne “fitness scene” i 15 år, arbejdet i branchen og været en sponsoreret atlet. Jeg husker, da det kun var mænd i “fart-træningsbukser” og Gasp Windbreaker-jakker, der kom i fitnesscenteret. Jeg husker kvindernes første Better Bodies-bukser, Freddy-bukserne, og hvordan fitness spredte sig massivt dengang. Sociale medier spillede sandsynligvis en stor rolle. Da NOCCO kom på markedet, tænkte jeg allerede på, hvordan man kunne få en bid af det.

I fitness-/wellness-scenen er cyklussen hurtig. Det, der er hot, er virkelig hot og køler hurtigt ned. Markedet vokser, og der er meget at erobre, USA. For eksempel konkurrerer Red Bull/Monster om forskellige kunder, primært de “Jeg sagde, jeg aldrig ville gøre det igen”-kunder, der kører i Jonnetesla. :sweat_smile:

Lohilos “bull case” kulminerer efter min mening meget i de ledere, der kom fra Red Bull, og deres evne til at gøre brandet mere kendt. Lohilos produkter er kommet ret godt frem i Kesko-butikkerne, så vidt jeg har fulgt med.

Lohilos værdiansættelsesmultipler, især Ev/TamG (opfundet af mig selv), er ret rimelige. (Det var en joke)

Jeg er involveret med en lille indsats.

19 Synes om

Sådan en fandt jeg, og et interessant punkt nederst på siden.

https://nordic9.com/news/lohilo-foods-adds-sek-10m-and-santhe-dahl-as-major-investor-in-the-company-news0181896773/

“Lohilo Foods, grundlagt i 2008 og ledet af CEO Richard Hertvig, er en producent af drikkevarer og is med hovedkvarter i Småland (Växjö). Virksomheden producerer funktionelle drikkevarer og fødevarer, hvor produkterne indeholder en eller flere funktioner, såsom vitaminer, mineraler eller noget andet, der vil hjælpe kroppen. Produktporteføljen inkluderer mærkerne Lohilo, Häagen Dazs, Alvestaglass, Nick’s, Bubbies og Järnaglass.”

Häagen Dazs er, så vidt jeg forstår, meget populær i Europa. Den synes i hvert fald at være lige så udbredt som Karjala-øl i Finland. Og det er forresten en dyr is. Man skulle tro, at dækningsbidraget var i orden.

2 Synes om

“Jeg spiser hellere Ben & Jerry’s, når jeg forkæler mig selv” - det argument hører man ofte blandt fitnessfolket. Jeg husker, at isen dog smagte helt okay…

Det er tydeligvis undervurderet, så jeg er med, indtil den bryder ud.

3 Synes om

Dette går måske lidt uden for trådens emne, men i Sverige findes der også Zinzino i kategorien “ting man kan indtage for sundhed”. Er det noget, nogen kender til? (Hvis det går for meget udenfor emnet, så :black_flag: frit frem.)

Jeg bliver nødt til at spørge min kone om denne sag nærmere (hun siger, hun ikke har tid til at undersøge svenske virksomheder lige nu), men hun gav i det mindste et tip om at studere virksomhedens branding nøje og især at være opmærksom på sundhedsanprisninger og andre lovgivningsmæssige krav, når det drejer sig om fødevarer inden for denne branche. Alle sundhedsrelaterede anprisninger mv. overvåges ret nøje, og hvis den del ikke er i orden, kan virksomheden opleve alvorlige tilbageslag, hvis denne side af virksomhedens produkter fremhæves særligt.

Ellers er det proteinberigede fødevareområde efter min mening allerede overkonkurreret, og det kan også være ret svært inden for wellnessdrikke. Man skal altså forsøge at finde en ret betydelig konkurrencefordel, eller stole på, at brandet er så slående, at det kan skille sig ud i konkurrencen og bære frugt i fremtiden. Desuden er prissætningen et stort spørgsmålstegn; hvor meget er jeg villig til at betale for et lækkert brand, hvis barer eller drikkevarer ikke nødvendigvis er sundere end de hundreder af andre? Og så selvfølgelig smagen, er smagen af produkterne overhovedet ok, endsige god, i forhold til alle sundhedsanprisninger og forbedringer af velværet?

6 Synes om

Jeg brugte søgefunktionen på Pakkotoisto-forummet og fandt en del information om Lohilo-is, både for og imod. Men ikke et ord inden for de sidste to år.

1 Synes om

@Julle

Jeg tog engang i mit eget købt/solgt-trådindlæg som en +/- begrundelse, at produkterne er brandet ret feminint, i hvert fald efter min smag. Jeg har selv trænet i næsten 4 år, men Pakkotoisto-siderne (pakkotoisto) er ukendte, men jeg kunne forestille mig, at de ikke nødvendigvis er det første valg for den gennemsnitlige mandlige fitnessentusiast. Men for den kvindelige fitnessentusiast er det et valg, og når hun begynder at promovere produktet på forskellige sociale mediekanaler, spreder det sig som en steppebrand. Verden går selvfølgelig fremad, og grænserne for femininitet/maskulinitet nedbrydes konstant.

10 Synes om

Nå ja, om brandets differentiering…

Jeg ved ikke, om den ene skiller sig ud fra den anden…

11 Synes om

Jeg kan måske kaste lidt lys over sagen, da jeg er en del af målgruppen og også nuværende ejer. For forbrugeren er fordelen ved disse proteinrige is den gode smag. Når man f.eks. spiser efter en bestemt kaloriemængde og makroer på diæt, betyder det ret meget for nogle, at der også er plads til nogle lækkerier. Jeg har selv spist dem mange gange på diæt, de fungerer fint som erstatning for almindelig is, og der er markant færre kalorier i. Man mærker ikke engang forskel i smagen.

Der er ingen sundhedsanprisninger ved disse. De sælges simpelthen som produkter med et højt proteinindhold og færre kalorier end normale versioner. Så der er ikke tale om fup-produkter.

På Pakkotoisto (finsk forum for træning og fitness, o.a.) er der sandsynligvis ikke meget diskussion om disse, da hovedparten af brugerne i dag nok er mænd i alderen 30-40 år, som allerede ved årtusindeskiftet indtog usmagssat valleprotein og kvark som kilde til ekstra protein. Jeg tilhører selv denne kategori. I dag gider man ikke at gøre så meget væsen ud af en enkelt proteinkilde.

På drikkevaresiden ser jeg til gengæld ingen fordel i forhold til konkurrenterne. Alle producenter har en række fitness-piger i stramme træningsdragter, der sipper af disse på PR-siden, selvom en helt almindelig kaffe ville gøre det samme.

16 Synes om

Lohilo i en nøddeskal, altså en IPO-præsentationsvideo udgivet for 4 måneder siden. Jeg anbefaler at se den

Her kommer det også tydeligt frem for mig, at isen er i fokus, og at biprodukterne er et nyt område, der supplerer forretningen og brandet. Denne video har også det svenske glimt i øjet :sweat_smile:

7 Synes om