Oatly Group AB - Den Originale Havredrikvirksomhed

Det ville være rart at høre forummedlemmernes synspunkter om Oatly Group AB.

Jeg er især interesseret i meninger og diskussion om virksomheden, den kommende børsnotering og den fremtidige aktieudvikling (ikke meninger om produkternes smag, produkternes synlighed i Finland osv.).

10 Synes om

Hej og velkommen til forummet. Det har været kutyme på det seneste, at den der starter en ny tråd, samler en omfattende pakke af informationer i det første indlæg. Eller i det mindste en form for intro, selvom f.eks. Oatly er kendt for mig gennem nogle af deres produkter.

15 Synes om

Her er lidt info.

4 Synes om

Link til Oatly’s IPO prospekt nedenfor

2 Synes om

Seneste HS Vision-artikel om Oatly:

Et par uddrag:

Oatlys salgsmargin, dvs. margenen efter råmaterialer og andre variable omkostninger, var sidste år 31 procent. Det er et rimeligt godt tal for en fødevarevirksomhed og markant højere end for eksempel det danske mejeriselskab Arla.

Oatly fordoblede sin omsætning sidste år til over 400 millioner dollars. Tempoet viser ingen tegn på at aftage, da virksomheden forventer, at omsætningen vil stige til over 800 millioner dollars i år. Samtidig er der ingen nævneværdig vækst på det traditionelle mælkemarked.

Meget interessant firma. Jeg er især interesseret på grund af den høje salgsmargin og det enorme markedspotentiale. Hvis jeg skulle finde nogle ulemper, ville det være, at man ikke får dette billigt til sin egen portefølje, hvilket igen reducerer afkastpotentialet.

4 Synes om

Verden har ændret sig fra de gyldne, nemme Coca-Cola-tider; nu er der en enorm markedsføring i gang for nye sodavand, og markedssituationen er allerede ændret betydeligt i udviklede lande.

Det samme vil gælde for havredrikke; det vil gå hurtigere end med sodavand, fordi opskriften på havredrik er enkel, så der vil komme havredrikke fra Lidl – jeg ved ikke, om de allerede er der.

Men hvis nogen har en unik “Benecol”, ville det være meget interessant.

1 Synes om

Er der en tidsplan for børsnoteringen? Jeg bruger selv produkterne, og de er helt fantastiske. Det ville være rart at investere i dette.

Jeg ville være interesseret i at investere i Oatly. Min egen erfaring fra engrosbranchen er, at Oatly sælges fra en palleplacering, mens konkurrenterne står på hylderne. For et par år siden blev der produceret rigtig mange indenlandske konkurrenter på kort tid, men Oatly nåede at etablere sig som en solid pioner. Hvis jeg skal nævne noget negativt, så kunne produkterne i Europa godt laves ægte glutenfri, som de tilsyneladende er i USA. Herhjemme bliver de i hvert fald på hylden på grund af min kones cøliaki. Det er nok usandsynligt, at man får det billigt, men lad os følge situationen.

1 Synes om

I dag var jeg lige nede i supermarkedet for at hente havremælk til ugen. Jeg købte en Rainbow havredrik, der var 0,30 € billigere og smagte fuldstændig det samme for mig. I betragtning af Oatlys fuldstændig vanvittige høje værdiansættelse og ikke-eksisterende konkurrencefordele, ser jeg ikke, hvorfor denne IPO skulle være af særlig interesse.

Situationen er ikke nødvendigvis den samme andre steder i verden, men hvis en fødevare, der kan produceres i bulk fra en produktionslinje, får succes, så vil konkurrenter og butikkernes egne mærker helt sikkert begynde at producere næsten identiske produkter overalt.

Oatly vokser smukt, men igen, prissætningen af denne IPO…

4 Synes om

Hvad angår almindelig havredrik, ser jeg heller ingen konkurrencefordel smagsmæssigt. Brandet er dog stærkt. Derimod er iKaffe, der bruges til kaffe, et helt overlegent produkt. Jeg har vel købt tusind pakker af dette produkt, nok i hvert fald tæt på det antal. En anden ting er, at havredrikke andre steder i verden, især i USA, først nu er ved at slå igennem. En virksomhed som Oatly kan nemt tage en stor markedsandel fra et enormt marked.

9 Synes om

Ifølge Bloomberg: “Oatly Group bliver snart offentligt noteret. Sandsynligvis i maj, men den præcise IPO-dato er stadig ukendt.”

2 Synes om

Som sagt sælges en palle iKaffe i den tid, det tager at sælge ti tilsvarende produkter fra hylden. Jeg ser det største potentiale for Oatly på cafémarkedet. Jeg vil naturligvis ikke købe ind til en ublu pris.

Mindst et par måneder siden blev prisskiltet sat til 10 milliarder. Selvom omsætningen i 2021 ville stige til omkring ~800 millioner dollars, ville prisskiltet stadig være EV/S 2021 estimeret til x12,5. Og dette er, hvad institutionerne kan få en betydelig andel af. Hvad den åbner for detailhandlen med, tør jeg ikke engang gætte på :woman_shrugging:

https://www.ft.com/content/b214af48-5f6c-42de-b092-090354eae8fe

3 Synes om

Ja, jeg er helt enig. For eksempel tilbød Starbucks Oatmilk Latte med Oatly iKaffee i marts 2021.
https://stories.starbucks.com/press/2021/oatly-oatmilk-coming-to-starbucks-nationwide-in-the-us/

2 Synes om

Jeg kiggede også på den foreløbige pris og tænkte, om hele Oatley virkelig kunne være et firma, der er næsten lige så meget værd som Kesko :smiley: De laver dog god kaffe med mælk.

17 Synes om

Som nybegynder spørger jeg: hvordan kan jeg få dette ind i min portefølje? Produkterne er nemlig velkendte og, efter min mening, af meget høj kvalitet :+1:t2:

2 Synes om

Oatly er et velkendt brand, som jeg godt kan lide, og jeg kunne sagtens overveje at tilføje det til min portefølje. Her er et par tanker, baseret på min mavefornemmelse, som jeg kunne bruge til at begrunde casen for mig selv:

• Den megatrend inden for økologi, som Oatly ubetinget er en del af.
  • Produktet er fremragende. Produktudviklingen er primært lavet til baristaer, for at give produktet de egenskaber, der gør, at det skummer korrekt og dermed helt sikkert bliver en standardvare på cafeer. Adgang til cafeer kombineret med forbrugermarkedsføring virker som en effektiv go-to-market-strategi, der får varen til at forsvinde hurtigt fra butikshylderne (eller pallerne), og folk vil også spørge efter den på cafeer (hvor den også kan fås).
  • Takket være sit stærke brand kunne Oatly sagtens dominere andre kategorier udover kaffemælk. For eksempel mangler kategorierne veganske oste, is, spreads og yoghurter alle stadig et vinderprodukt, der ligner iKaffet, som konkurrenterne benchmarkes mod. Deres egen produktudvikling virker til at fungere, men Oatly kunne sandsynligvis også udvide gennem opkøb (?). Mælkforbruget pr. husstand er begrænset, men der er mange andre produkter i indkøbskurven, hvor Oatlys logo kunne pryde.
  • Et stærkt brand og et godt produkt retfærdiggør en lidt højere salgspris. Brandet vil ikke udvandes, svenskerne kan den slags.

Alt i alt ser jeg Oatly lidt som RedBull. De sælger ikke et produkt, men en historie, et statement, medlemskab i Oatly-troendes cool rebelske stamme, der kæmper for klimaet.

Som en ekstra ressource anbefaler jeg at lytte til første afsnit af Soaked by Slush-podcasten, hvor Oatlys Creative Director John Schoolcraft er gæst. Han åbner op for virksomhedens historie og vision der.

6 Synes om

Otaly tilbyder også yoghurt, saucer og havrebaserede fraiche-produkter osv., så en udvidelse til andre produktkategorier kan meget vel ses som strategisk rentabel. Brandet og det visuelle udtryk er perfekt egnet til at være en pioner inden for den “mælkefri revolution”.

I de sande veganske kredse er Oatly dog blevet udsat for boykotter på grund af det kinesiske investeringsselskabs ejerandel, men jeg tror ikke, at det vil sprede sig ud over en vis boble. Jeg vil sandsynligvis investere mine penge i dette, når det er muligt.

1 Synes om

Jeep. Ja, Oatlys produkter bliver brugt, men før brugte jeg dem endnu mere. Konkurrenternes produkter er forbedret betydeligt, og selv i mine egne woke-city-vegan-kredse ser man ingen anden forskel på Oatly og konkurrenterne end en højere pris.

Så aktien er interessant, og firmaet er helt sikkert godt. Men der er det samme problem med aktien som med produkterne – jeg er ikke villig til at betale den ønskede pris for den.

1 Synes om

I Kauppalehtis Kina-podcast er der interessante observationer/datapunkt om det kinesiske marked for havreprodukter osv., som også påvirker Oatly Groups markedsomgivelser. Virksomheden har nævnt Kina som et af sine prioriterede markeder i fremtiden.

3 Synes om