Selv et stærkt markedslederskab er ingen garanti for fremtiden. Oatly opbyggede praktisk talt hele havremælkskategorien, men i takt med at konkurrencen spidsede til, faldt markedsandele, vækstforventninger og multipler drastisk.
Konkurrence er ikke min største bekymring i øjeblikket. Tværtimod indikerer et stigende antal konkurrenter ofte, at kategorien vokser og tiltrækker nye aktører. De færreste ønsker at gå ind på et marked, der allerede er døende.
Det, der bekymrer mig mest, er kapitalbehovet. Hvis målet er at opbygge det næste europæiske eller globale snack-brand, kræves der betydelige investeringer i markedsføring, distribution, arbejdskapital og potentielt opkøb. Historien er fuld af eksempler på fødevarebrands, der er vokset hurtigt, men som samtidig løbende har måttet rejse mere kapital for at finansiere væksten.
Emissioner i sig selv ville ikke være et problem for mig, hvis Dellia var børsnoteret på de “sunde og dybe” amerikanske kapitalmarkeder, hvor hurtigtvoksende forbrugerbrands ofte opnår høje værdiansættelser, og der er rigelig adgang til kapital.
Min bekymring går mere på, at denne historie bliver bygget fra en nordisk small cap-liste. Hvis markedet værdiansætter aktien “forkert” eller for lavt på samme tidspunkt, som der er brug for flere ressourcer til vækst, kan ledelsens hænder være bundet, og alternativerne kan blive ødelæggende for aktionærværdien.
Det spørgsmål, der kværner i mit hoved, er snarere: Er pengestrømmen og den nuværende balance tilstrækkelig til at finansiere supervækst, fremfor spørgsmålet om “hvorvidt andre også kan tørre mango”.