Som en tørret mango-enjoyer over gennemsnittet, har de her premium-mangoer altid irriteret mig med deres helt forfærdelige kilopris, og det overrasker mig slet ikke, at avancerne har været tårnhøje.
For et par uger siden blev jeg meget overrasket, da jeg i K-Citymarket opdagede mangoer af mærket Dave & Jon til -50%, og naturligvis røg der 4 pakker med hjem – jeg kiggede ikke engang i retning af Dellias mangoer.
Sammenlignet med Dellias mangoer var de efter min mening præcis lige så gode, og Dave & Jons branding er også i mine øjne tydeligere og mere “strømlinet” vs. Dellia, der har omkring 5 forskellige produktbrands. Dave & Jon er jo især blevet kendte for deres smagsatte dadler, som for nogle år siden var overalt, og det virker smart, at det samme brand er bevaret på andre produkter.
I forgårs besøgte jeg så S-market, og mens jeg ledte efter snacks, sammenlignede jeg også priserne lidt. Dellias “røver-mangoer” på øverste hylde kostede 36 €/kg. Dave & Jon kostede 26 €/kg (en ginger lime twist røg med, den var ekstremt god – måske den bedste mango jeg har smagt, lime-ginger twistet afbalancerer mangoens sødme rigtig godt).
Så opdagede jeg, at der også findes en “billig-premium” mango fra “Exotic Snacks” el.lign. til 16 €/kg (ikke de der tørre Lidl-style poverty-mangochips, men samme konsistens som Dellia og Dave & Jon). Købte også nogle af dem; de var ikke lige så gode som Dave og Dellia, men de var absolut ikke over 50% dårligere – tværtimod en helt okay hverdagsmango.
Jeg købte ingen Dellia, for hvorfor skulle jeg købe et fuldstændig sammenligneligt produkt 10 €/kg dyrere end de ligeså gode fra Dave? Jeg forstår selvfølgelig godt, at når man køber f.eks. Coca-Cola, har forbrugeren klare præferencer pga. årtiers vaner, milliarder i reklamekampagner og image (Pepsi Max er altid mit eget valg, hvis muligt), men hvilken forbruger er interesseret i at købe Sunshine Delights-brandede mangoer 10 €/kg dyrere end Dave & Jon?
Pointen er: Hvordan i alverden kan Dellias avancer undgå at få en voldsom “tukanleikkuu” (nedjustering), efterhånden som mangomarkedet modnes?