Som ægte mangomanikær har jeg også sammenlignet forskellige mangoprodukter. I dag spiste jeg Lidls tørrede mangoer, og for pokker hvor var de decideret s-tier. Smagsløse og nogle mærkelige rynkede trevler af rester. Jeg har også smagt Pirkan, og de var overraskende gode, men i det mindste havde den pose, jeg købte, et par rigtig store og tykke stykker, og så var de andre stykker væsentligt mindre og tynde. Dave & Jon’s mangoer er tættest på Sunshine Delights, men efter min mening har de også oftere, på Pirkka-vis, haft nogle enkelte store stykker og derefter noget mindre trevl. Sunshine Delights mangoer er, set i lyset af min fuldstændig forudindtagede mening, mere ensartede, og sjældent har de disse store klumper. De har også færre rester, da de, så vidt jeg forstår, går til produkter som Dippies og disse smagssatte versioner, som jeg ikke bryder mig så meget om. Nå ja, og så var der den der Exotic Snacks, hvor jeg ikke husker andet, end at den heller ikke kunne måle sig med Sunshine Delights og Dave & Jon’s, som jeg anser for at være de bedste i denne produktkategori.
På en tur til Sverige kiggede jeg på mangohylderne og testede endda et eller andet, men desværre kan jeg ikke huske, hvad det var, men de gjorde heller ikke et særligt stort indtryk på mig. Jeg købte en eller anden latterlig dyr pose frysetørrede mangoer til 6 euro.
De var ikke pengene værd, og ifølge den bedre halvdel lugtede de også forfærdeligt.
I Norden er markedet allerede ret mættet, og noget, jeg selv undrer mig over, er, at Dellias produkter alligevel er dyrere pr. kilo end deres konkurrenter af høj kvalitet. For mig er den prisforskel ikke et problem, fordi Dellias mangoer, på grund af min fuldstændig forudindtagede og helt sikkert skæve holdning, er de bedste. Men er en lidt billigere, men dog tålelig alternativ nok til den gennemsnitlige mango enjoyer? Forbrugerne er prisbevidste, og i hvert fald herude på bagsiden af bussen i Finland ser det ud til, at man vender hver en øre, selvom der også er lyspunkter. Derfor er det også godt, at man søger mod markeder andre steder, og det er nok også grunden til, at man skal holde fast i disse mangoer her. Jeg har dog tænkt lidt over, hvad man skal stille op med dem, men bruttomavnen er faktisk steget til over 40 %. Bare alverdens one-offs bliver skruet ned for i fremtiden, så skal det nok blive godt endnu.
Og så til det tilsatte sukker. Jeg har det nok lidt lempeligt med det, men jeg ser det ikke som et stort problem. Nå okay, de der Dellia-ferskners 10 % tilsatte sukker er alligevel så meget, at det efterhånden generer lidt og smager præcis af, at der er 10 % tilsat sukker i. Men de der mangoers omkring 4 % tilsatte sukker er dog ikke så vildt meget, især ikke hvis man erstatter f.eks. slik med mangoer. Og hvad er forskellen egentlig mellem det tilsatte saccharose og frugternes naturlige fruktose, når begge dele er forholdsvis hurtigt optagelige kulhydrater, som man under alle omstændigheder ikke bør spise for meget af? Man kan ikke rigtig spise for mange friske frugter, hvad angår sukkerindtag, men tørrede frugter kan man ifølge min erfaring (
) godt. Derfor kan man alligevel ikke rigtig gøre disse forholdsvis energitætte mangoer til helsekost, og derfor betragter jeg heller ikke det tilsatte sukker som en så slem ting.