Dellia Group AS - Kan tørrede mangoer være mere afhængighedsskabende end heroin?

Jeg kigger også hurtigt på det, og jeg har ikke sat mig nærmere ind i Dellia, så det er overfladiske oplysninger. En P/E på omkring 15 er dog et ret retvisende skud. Jeg forstår generelt ikke interessen for at se på P/E-tal, når E-komponenten altid indeholder mere eller mindre engangsposter, og P desuden ikke tager højde for virksomhedens finansielle stilling. P/E fungerer godt til at se på indeksniveau, men at kigge på en enkelt virksomhed over ét år er ikke særlig sofistikeret. Om selve Dellia kan man konstatere, at markedsværdien (mcap) er på ca. 1,25 milliarder norske kroner. Der er dog en nettonettogæld (negativ nettogæld) på over hundrede millioner, så når det er medregnet, er værdien 1,1 milliard. Virksomheden har en EBIT-margin på groft sagt 10%, og sandsynligvis er der også potentiale for stigning i takt med højere omsætning. Selvom det kræver markedsføringsudgifter, så burde en højere omsætning skalere ret pænt i produktionen. Virksomheden har en omsætning på et stykke under 1 milliard kroner, og hvis man forventer vækst til næste år, kunne omsætningen ligge omkring 1,1-1,2 milliarder. I så fald ville driftsresultatet være 110-120 millioner kroner. Det ville betyde en EBIT-multipel på 9-10x, hvilket lyder meget rimeligt. Selvfølgelig skal der stadig betales skat osv. af driftsresultatet, men hvis man skærer hjørnerne, betyder det noget i retning af en P/E på 12-13. Med højere rentabilitet, f.eks. en EBIT-margin på 12% (hvilket er lidt over 2025-estimatet på 11,7%), ville virksomheden ved de omsætningsniveauer allerede tjene omkring 150 millioner i driftsresultat, så EBIT-multiplen ville være 7-8x og P/E under 10. Det kunne man allerede betragte som værende ret billigt.

Disse antagelser kræver selvfølgelig vækst fra virksomheden, og jeg kan ikke vurdere, hvor sandsynligt det er med en salgsvækst på 10-20% til næste år. I Factset så analytikernes estimater (3 stk.) ud til at forvente en omsætningsvækst på ca. 30%, hvilket virker voldsomt, men som sagt rækker min viden ikke til at vurdere sandsynligheden for dette. Hvis virksomheden derimod ikke formår at vokse, og rentabiliteten bliver ved med at halte bagefter, så er der selvfølgelig stadig plads til, at kursen kan falde yderligere. Men senest ved 0 kroner stopper faldet, og opad kan man tegne scenarier, der giver et pænt afkast. Under alle omstændigheder kan man ikke betragte den som værende meget stramt prissat, hvis man tror på, at vækst overhovedet er muligt. Med andre ord er der ikke indregnet store vækstforventninger i kursen længere.

Måske er pointen generelt, at det at stirre sig blind på et enkelt års P/E fører til et ret overfladisk syn, da så mange faktorer bliver overset. Man skal dog huske på, at aktionærernes formue ikke akkumuleres gennem de resultater, der fremgår af resultatopgørelsen, men gennem de penge, der bliver i kassen. På kort sigt kan der være stor forskel på de to. Derfor er det langt mere meningsfuldt at vurdere virksomhedens evne til at generere pengestrøm end at stirre på “earnings”-linjerne.

Jeg har ikke selv ejet aktier i selskabet, og det kommer jeg sandsynligvis heller ikke til. Måske kunne man tage en lille position, hvis markedet gav endnu mere sikkerhedsmargen, da den forventede værdi af en mere eller mindre binær case i så fald kunne være meget interessant. Den er bestemt ikke dyr, men produkterne er sårbare over for konkurrence. Det er markedsøkonomi, når den er smukkest.

22 Synes om