Oma Säästöpankki

Bolagsstämmodag idag. En aning bortglömd aktie. Hoppas att även Inderes tar upp denna till analys.

I Kauppalehti:

I samband med börsnoteringen berättade banken att den får cirka tusen nya kundrelationer i månaden. Oma Säästöpankki har 40 kontor.

Danske Bank framhåller i sin aktieanalys (10.1) att Oma Säästöpankki är ”troligtvis Nordens snabbast växande bank”.

Danske Bank förutspår att OmaSp:s nettovinst växer i en takt på 20 procent under åren 2018–2021. Danske rekommenderar köp av OmaSp-aktien och ger den en riktkurs på 8,80 euro.

”Bankens vinsttillväxt är nästan dubbelt så snabb som för vilken som helst av de noterade nordiska bankerna”, framhåller Danske i analysen.

1 gillning

I princip ett ganska intressant fall. Förmodligen finns det lite extra drivkraft nu när man vill visa upp sig efter noteringen…

Kostnads-/intäktsförhållandet är dock dåligt (>62%), betydligt sämre än till exempel Nordea (~52-56%)…

Jag vet inte, kanske skulle det kunna vara ett M&A-fall, men då blir det spekulativt…

Jag tar tillbaka min kommentar, Nordeas kostnadskvot försämrades till 64 %… Ja, jag skulle hellre äga OmaSP nu än Nordea :smiley:

OmaSP och Nordea tävlar i olika serier. Visst kan man jämföra kostnads-/intäktsförhållandet etc. men OmaSP:s föråldrade affärsmodell blir utmanande när digitaliseringen fortsätter att utvecklas.

Men det är bra att de upprätthåller kontor så att tjänster även finns tillgängliga i periferin. Lycka till bara.

Som investering är det förmodligen inte det sämsta, även om det är cementerat i Säästöpankkisäätiöns ägande, så det är ingen ren börsbolag.

Stark start på året:

Oma Säästöpankki Oyj:s delårsrapport 1.1–31.3.2019: Affärsvolymer och resultat i stark tillväxt

Verkställande direktör Pasi Sydänlammi:

En fantastisk start på året

En utmärkt kundupplevelse drev vår lönsamma tillväxt under det första kvartalet 2019. Detta syntes både i tillväxten av affärsvolymer och resultat. Av våra huvudsakliga intäktskällor ökade räntenettot med 17,3 % och nettoprovisionsintäkterna med 5,1 % jämfört med jämförelseperioden. Affärsintäkterna totalt ökade tack vare engångsposter för nettointäkterna från finansiella tillgångar och skulder i samband med värdering av ägarandelen i Oy Samlink Ab till verkligt värde samt en utdelning. Som ett resultat av detta ökade vårt resultat före skatt med imponerande 7,2 miljoner euro och uppgick till 11,9 (4,7) miljoner euro. Även vårt jämförbara resultat växte starkt med 15,3 % och uppgick till 5,2 (4,5) miljoner euro.

Vår inlåningsstock växte utmärkt under början av året, vilket delvis möjliggjorde tillväxten av kreditstocken. Vår kreditstock växte med cirka 100 miljoner euro och uppgick i slutet av mars till 2,6 (2,5) miljarder euro. Efterfrågan på både bostadskrediter och företagskrediter var fortsatt stark under hela början av året. Vår bostadskreditstock ökade med 4,16 % under första kvartalet. Nya bostadslån beviljades för 49,6 miljoner euro under början av året och vår bostadslåneportfölj uppgick i slutet av mars till 1,24 (1,19) miljarder euro. Även tillväxten av företagskreditstocken var i god takt och uppgick till 3,98 %. Nya företagskrediter beviljades för 33,5 miljoner euro och företagskreditstocken uppgick i slutet av mars till 874,6 (841,2) miljoner euro.

Förutom Danske har även Carnegies analytiker dykt upp på OmaSP:s webbplats. Tydligen kommer de snart att följa upp.

Jag har köpt aktier i det här företaget i små omgångar efter rapporten. Jag tycker att det är ett liknande fall som Ålandsbanken, dvs. det har gått lite under marknadens radar trots att verksamheten har utvecklats utmärkt. Kursen är 8,76 i skrivande stund, vilket med årets vägledning skulle ge ett P/E-tal (justerat) på cirka 10-11 och ett P/B-tal på cirka 0,8.

En speciell egenskap i det här fallet är dock tillväxtambitionerna och en historik av att uppfylla dem. Finansiella mål:

För närvarande, i slutet av Q3, är årets ROE fortfarande bara 7,8 % och kapitaltäckningen (CET1) 17,4 %, vilket innebär att det finns utrymme för tillväxt. Till nuvarande pris får man nästan gratis tillväxtutsikterna för nästa år.

Utöver de vanliga riskerna inom banksektorn ser jag följande risker:

• Dålig likviditet: 3/4 av aktierna ägs av olika föreningar (främst sparbankföreningar) och en del av resten av pensionsförsäkringsbolag. Endast 10-20 % av alla aktier är alltså fritt tillgängliga på marknaden.
  • Jag undrar om Nordeas mål att höja ROE-procenten kan öka konkurrensen om lån så dramatiskt att det skulle påverka konkurrenterna betydligt?

Kommentarer? Känslor från de som kanske har följt historien längre?

1 gillning

Förhållandet mellan kostnader och intäkter har utvecklats väl, och om det håller sig på nuvarande nivå bör det synas på sista raden.
Låneportföljen har vuxit stadigt, vilket är positivt. Ökade kreditförluster under de två senaste kvartalen har haft en betydande inverkan på resultatet. Antalet slutliga kreditförluster har dock varit betydligt lägre, vilket leder till spekulationer om den framtida utvecklingen. I bästa fall klarar dessa kunder sina skulder, vilket skulle ha en ansenlig resultateffekt.

1 gillning

Kostnad/intäkt:

• Antalet kontor kommer inte att röras (kostnaderna kommer inte att öka)
  • Vi kommer att fortsätta satsa på IT-investeringar.

Jag bedömer att kostnaderna kommer att förbli ungefär desamma.

Jag tittade också på antalet kreditförluster och funderade på om konkurrens/tillväxt skulle återspeglas i detta. Jämfört med Ålandsbanken är kreditförlusterna betydligt högre i förhållande till låneboken och räntenettot. Jag vet inte om finlandssvenskarna är bättre lånebetalare.

Å andra sidan kan även realiseringen av bara några större fall på ett tråkigt sätt påverka detta nyckeltal, eftersom antalet kreditförluster i sig är mycket litet.

E: Jag gjorde min egen jämförelse mot ÅAB eftersom mitt eget investeringsbeslut huvudsakligen låg mellan dessa, och jag hade nyckeltalen därifrån bättre i minnet.

OmaSP meddelade väl precis före jul att de skulle stänga cirka 5 kontor?

1 gillning

Jag kommer inte ihåg antalet, men det var så här.

1 gillning

Jag hade på något sätt uppfattningen att man var nöjd med det nuvarande nätverket, men det är bättre så här om kostnaderna kan sänkas.

1 gillning

Tillväxten i riskvägda poster kan inte ligga på samma nivå (15,2 %) om man vill ligga över minimimålnivån (16 %). Avkastningen på eget kapital bör vara högre. Tillväxtmålet är 10-15 % och kärnprimärkapitalrelationen minst 16 %. Begränsar detta inte tillväxten på lång sikt till cirka 6 %, åtminstone om det är tänkt att uppnås genom att öka utlåningen? Problemet löses dock ganska enkelt genom att sänka minimimålnivån.

“Oma Säästöpankki-koncernens kapitaltäckningsgrad (TC)
förblev stark och uppgick vid periodens slut till 18,0 (19,3) %. Kärnkapitalets
(CET1) förhållande till riskvägda poster var 17,4 (18,4) %
och översteg tydligt styrelsens fastställda finansiella
målnivå på minst 16 %. Risktvägda
poster på 1 725,9 (1 498,7) miljoner euro ökade från jämförelseperioden
med 15,2 % vilket delvis försvagade koncernens kapitaltäckningsposition.
De riskvägda posterna ökade främst på grund av
stark tillväxt i utlåningen till privat- och företagskunder
samt investeringar i investeringsfonder.”

1 gillning

Jo, de meddelade trevligt att de slog ihop kontor, men visst, de låg lite väl nära varandra i småbyarna. Efter uppsägningstiderna var det och i motsvarande mån har de i Seinäjoki
anställt ny personal till det nya pampiga kontoret…
Seinäjoki-kontoret är tydligen så dyrt att det är lite samma fråga som om Kamux skulle bygga den första marmorborgen för begagnade bilar…

1 gillning

Julfirandet i Seinäjoki är över och jag passade på att fånga det nya kontoret på bild. Det är en 9-vånings affärs- och bostadsbyggnad vid Seinäjoki torg. OmaSp:s tidigare kontor låg på exakt samma plats innan OmaSp och Elite bestämde sig för att riva komplexet.

6 gillningar

Jaha, vad bra att huset är klart nu, det byggdes väl som Isaks katedral…
Hoppas att den nya fina kontorsbyggnaden lockar nya kunder även om chattkunderna inte ser den… Precis kommer nyheten från Yle att bankärenden digitaliseras i en rasande takt, tiden för marmorkolosserna är förbi…

1 gillning

Eget kapital är nu 317 miljoner. På två år skulle det kunna växa 8% per år och uppgå till 370 miljoner. Då skulle eget kapital ge en avkastning på 10%, vilket motsvarar 37 miljoner, i enlighet med målet.

Om värderingen är PE 9, 10 eller 11 skulle kursen öka från nuvarande 9 euro med:
PE 9 25%
PE 10 39%
PE 11 53%

Årsavkastningen skulle vara:
PE 9 12%
PE 10 18%
PE 11 24%

Och lite utdelning på det.

1 gillning

Hmh, varför inte.

Å andra sidan ansökte jag just om ett investeringsbostadslån och Nordea krossade OmaSPs erbjudande. Jag frågade kundtjänsten hur detta var möjligt och hur OmaSP tänker konkurrera, svaret var att de konkurrerar med service och kontorsnät.

Det återstår att se, jag kan inte säga om det är en konkurrensfördel om det annars är dyrt?

4 gillningar

Samma upplevelser, OmaSp bad om dubbla marginaler, det var inte ens på en hektar.
Antagligen nyper man 20-eurosedlar från mormödrar :sign_of_the_horns:

1 gillning

2021(e) PE 7,2
2021(e) P/B 0,72
Nuvarande riktkurs 9,5 € och rekommendation KÖP
https://www.marketscreener.com/OMA-SAASTOPANKKI-OYJ-47382023/financials/

1 gillning