Chromogenics AB – turnaroundbolag från Sverige?

Jag har följt svenska Chromogenics i ungefär fyra år och tänkte starta en tråd om företaget här, eftersom jag personligen ser att en vändning är på gång. Följande text är baserad på mina egna erfarenheter och minnen av företagets historia, och jag kan inte garantera att allt är 100% fakta. Jag har också samlat på mig aktier i portföljen och ser fram emot framtiden med intresse.

Allmänt

Företagets rötter sträcker sig tillbaka till forskning vid Uppsala universitet 2003, där man studerade beteendet hos elektrokroma material. Efter 16 års utvecklingsarbete lanserades en produkt som bär namnet ConverLight. Produkten är en smart glasfilm som automatiskt mörknar fönstret vid solsken och därmed förhindrar värmestrålning från att komma in, utan att förstöra utsikten från fönstret eller fasadens utseende, som exempelvis gardiner och markiser fortfarande gör. På vintern, när värmestrålning behövs, hindrar fönstret inte värmen från att komma in. Glaset kan också fjärrstyras, till exempel med en smartphone.

Produkten har en bevisat växande marknad och efterfrågan, särskilt i varma och soliga länder. Jag kan bara föreställa mig hur mycket kylkostnaderna för en stor och glasad kontorsskyskrapa är på årsbasis i soliga länder. Med smarta fönster får fastighetsägarna verkliga besparingar på lång sikt.

Kunder

Företagets kunder är för närvarande stora nordiska fastighetsbolag och produkterna har installerats i flera objekt i åtminstone Sverige och Norge. Skolfastigheter, kommersiella lokaler samt även en del privata bostadsfastigheter finns bland deras referenser. Syftet är nu att få igång produktionen och skala upp globalt via separata hubbar.

Strategin bygger på roll-to-roll-metoden, där glasfilmen produceras i Sverige och transporteras kostnadseffektivt (jämfört med färdiga glas runt om i världen, skador etc.) till hubbar, där auktoriserade glasmästerier sedan färdigställer fönstret och levererar till byggarbetsplatsen. Detta skapar en betydande skalbarhetsfördel jämfört med flera konkurrenter.

Konkurrenter

Det finns andra tillverkare av liknande smarta glas. View Inc. är den mest kända av dessa, där Softbank investerade 1,1 miljarder dollar för ett par år sedan. Dessutom finns till exempel SageGlass, och fler hittas genom att googla. Chromogenics strategi att använda den ovan nämnda Roll-to-Roll-processen är dock betydligt bättre när det gäller kostnadseffektivitet och skalbarhet när syftet är att växa.

Vändningen

Sedan kommersialiseringen av produkten har företaget gått en lång och stenig väg. Företaget hade en underleverantör som praktiskt taget skötte hela tillverkningsprocessen. Försäljnings- och marknadsföringsinsatserna under produktens tidiga skede (2017-2019) gick till stor del till spillo under de första två åren, eftersom underleverantörens produkter upprepade gånger hade betydande kvalitets- och leveransproblem. Detta ledde till att trots efterfrågan kunde produkten inte levereras till marknaden tillräckligt snabbt och med tillräckligt hög kvalitet, vilket försvårade försäljningen. Skulderna från dessa kvalitetsproblem betalas fortfarande av.

I en svår situation beslutade företaget i slutet av 2019 att ändra sin strategi. Produktens känsliga kvalitetskontroll är A och O, och för att behålla den i egna händer måste företaget självt hantera tillverkningsprocessen från början till slut. För att lyckas med detta var företaget tvunget att etablera en egen fabrik. En aktieemission genomfördes, där pengar samlades in för produktionsmaskiner (Sputtering machines, 2 st), som jag förstår är kanske, om inte säkert, de enda i sitt slag i Europa. Maskinernas inköpspris var nya totalt 10 miljoner euro och de köptes från en tysk konkursbo. Affärens villkor var ”båda eller inget”, till ett pris av cirka 5 miljoner euro. Syftet är att ändra produktionsmodellen så att företaget självt producerar glasfilm i bulk till flera fönstertillverkare och därmed uppnår en effektivare logistik globalt.

Det har sagts om maskinkapaciteten att Sputter 1-maskinen har tillräcklig kapacitet för att tillverka fönsterfilm i mycket stora volymer. Sputter 2-maskinen anpassas för andra produkter, som till exempel flexibla tryckta kretskort. Den andra maskinen möjliggör helt nya erövringar genom att utnyttja företagets kärnkompetens.

Nedan en bra artikel från förra hösten om denna vändning! Google-översatt sida till engelska:

Länk till artikeln: https://translate.google.com/translate?sl=sv&tl=en&u=https://etn.se/index.php/reportage/67298-egna-maskiner-ska-garantera-kvalitet.html

One idea is to make flexible printed circuit boards.

• Imagine that you have a lot of conductors, maybe a meter long, which you replace with a flexible printed circuit board. For example, it can reduce cabling in cars or other types of products

Other ideas are about making different types of materials for heaters in, for example, batteries, or co-materials for bactericidal surfaces in hospitals.

• There are very many customers. The solar cell industry can be one, where we can make passivation layers in the form of oxide or similar, says Leif Ljungqvist, and states:
    - Right now we have an overcapacity. At the same time, there is a great demand, so I think we can also become an important player in that market for sputtered film for a long time.”

Maskinerna anlände till fabriksfastigheten i Uppsala i början av 2020 och sedan slog pandemin till. Utländska installatörer kallades hem, och installationsarbetet försenades och försvårades avsevärt. Aktiekursen började åter sjunka. Nu, våren 2021, befinner sig företaget i en situation där de sista kvalitetstesterna av tillverkningsprocessen pågår, och det förväntas bekräftelse om produktionsberedskap i april-maj. Denna information baseras på företagets senaste delårsrapport.

Närheten till produktionsberedskap bekräftas också av att en norsk institution gjorde en beställning värd 2,3 miljoner euro på fönsterfilm i början av mars. Omedelbart efter beställningen gjorde ett svenskt bygg- och fönsterföretag ett köp-/aktiebytarerbjudande på CG:s aktiekapital, vilket CG:s styrelse rekommenderade att avvisa. Information om detta finns på företagets hemsida och i pressmeddelanden. Detta visar att ledningen har förtroende för att projektet kommer att lyckas.

Sammanfattningsvis kan konstateras att läropengarna för underleverantörer och vikten av kvalitetskontroll nu har betalats i nästan 2,5 år. Nu är vi enligt min mening nära produktionsberedskap, och baserat på VD:s uttalanden och de senaste rapporterna verkar efterfrågan vara stor. Det finns fortfarande mycket att göra, men riktningen är rätt. Det kan hända att motgångar uppstår. Enligt min mening har dessa redan prissatts i företagets värdering, och de som har ägt länge har förmodligen redan grått hår och frusen skägg efter nedgången… Bilden nedan visar historiken:

Jag rekommenderar att titta på en ganska ny video från den senaste finansieringsrundan. Språket är svenska, men även om du inte talar språket finns det bra bilder i videon om processer och affärsverksamhet. På Youtube finns det också några andra presentationsvideor.

https://www.youtube.com/watch?v=xrqLV3_1s4c

Åsikter och kommentarer, tack!

60 gillningar

Intressant kursutveckling…

3 gillningar

Detta är också en referens till samarbetspartnern som är värd att nämna. Jag är själv med på en liten post för att se om denna Via Dolorosa snart tar slut, efter att ha följt den i många år är det äntligen en bra chans.

5 gillningar

Är det här verkligen en butik under 2 miljoner euro? Den är åtminstone inte bortskämd med sin storlek.

Jag måste titta lite närmare, men hur lång tid sträcker sig den där ordern på 2,3 miljoner euro över? Den är större på en gång än hela förra årets (corona) omsättning och drygt hälften av hela 2019 års omsättning.

Det finns säkert utrymme för uppgång om saker och ting börjar rulla. Jag tror att jag själv kommer att titta från sidlinjen med tanken att något så litet och lite följt knappast kommer att skjuta i höjden omedelbart, om vi får lite faktiska siffror från en lyckad vändning. I en sådan situation skulle man bättre kunna bedöma situationen och kliva in med gott mod även till ett lite högre pris.

3 gillningar

Jag hoppade redan på för några år sedan, slutade nästan följa den, så mycket är positionen i minus, men nu ser det bättre ut.
En bra strategi är förmodligen att vänta och se lite nu och hoppa på senare om det börjar stiga, jag orkar inte längre sänka medelpriset utan väntar på en eventuell större uppgång.

2 gillningar

Intressant fall. Jag såg ett meddelande om detta i köp/sälj-tråden för en månad sedan och bekantade mig lite med företagets verksamhet redan då, och det verkade helt okej vid en snabb titt.

Nu har jag dock läst på det lokala forumet med hjälp av Google Translate, och det verkar inte finnas alltför mycket förtroende för företaget. Tydligen är hela ledningen alldeles för akademisk, affärssinnet saknas, bara hobbyverksamhet. Det var mycket av allt möjligt, men i grund och botten negativt. Det är värt att ta en titt:

1 gillning

Jag har också följt Avanza-forumet länge och frustrationen som de långsiktiga ägarna känner är tydlig. En förståelig reaktion när ens position är -80% i rött :slight_smile:

Produkterna talar för sig själva och affärerna verkar gå bra… Bättre att de finslipar processerna utan att stressa, även om det säkert finns tidspress och kassan börjar sina… :+1:

3 gillningar

Det verkade intressant och att underleverantörsfelet redan är åtgärdat och att deras egen fabrik är igång är ett plus, men kursen berättar också sin egen historia – en riktig A-klassad fallande kniv hittills… Dessutom är jag lite orolig över det grundläggande att den förra “nyhetsartikeln” på hemsidan är från juni 2020, där de hyllar en kommande produkt i samarbete med Samsung, men 9 månader senare har ingen liknande nyhetsartikel publicerats om att den skulle vara klar.

Även i pressmeddelandena finns bara den där enda beställningen från en månad tillbaka och så kallade tekniska meddelanden (kvartalsrapporter och det där uppköps-aktiebytesärendet).

Visst är en potentiellt större rally möjlig om saker börjar hända, men det är svårt att bedöma sannolikheten för detta…

3 gillningar

Åtminstone finns det mer uppsida än nedsida, för mig skulle 200kr räcka :face_with_hand_over_mouth: Jag bläddrade också igenom Avanzas diskussioner med hjälp av en översättare. Det fanns många kommentarer om att nyckelpersonerna var för akademiska, men OM produktens värdering ursprungligen var så hög och nedgången berodde på kvalitetsproblem som kunde åtgärdas med egen produktion, ser jag detta som mycket intressant. Jag kan själv inte bedöma vilken inverkan dessa maskinanskaffningar har och vilken inverkan intern expertis har på kvalitetsstyrningen, har någon som följt detta under längre tid information om detta?

Edit. Finns det någon information om prisklassen för köperbjudandet i början av mars?

1 gillning

Att ta produktionen i egna händer var något som ledningen såg som nödvändigt när strategin ändrades. Endast genom att ha process- och kvalitetskontrollen i egna händer kan man garantera tillräcklig kvalitet. Jag minns att detta betonades vid flera tillfällen, och om ni bläddrar igenom årsredovisningarna för 2019, så hittar ni information om det där.

2 gillningar

Erbjudandet var inte särskilt speciellt, så vitt jag förstår erbjöds en fusion med en större koncern inom branschen och därmed tillgång till större försäljningskanaler. Den faktiska premien i förhållande till det nuvarande marknadsvärdet var liten, cirka 12%. Styrelsen uppmanade att avvisa erbjudandet, så det verkar finnas mer tilltro till det egna arbetet.

3 gillningar

Intressant företag, måste definitivt undersöka mer.

Jag undersökte smarta fönster med View Inc., men jag investerade aldrig i View. Det fanns för många konkurrenter och värderingen var för hög. Det finns faktiskt flera konkurrenter och en enkel googling hittar många intressanta företag. Det är ganska svårt för en nybörjare att säga vilken av dessa som är bäst, och varför Chromogenics skulle klara sig i längden mot dessa.

Finns det några nyare prognoser för omsättningsutvecklingen eller liknande? Jag hittade inget nyare än IPO:n.

https://www.chromogenics.com/content/uploads/2018/06/chromogenics-emissionsteaser.pdf
https://www.chromogenics.com/content/uploads/2018/06/chromogenics-prospekt-feb2017.pdf

2 gillningar

De har förutspått väldigt lite om framtida siffror, jag minns inte att jag sett några diagram på ett tag. En viktig sak kommer dock upp när det gäller tillväxtutsikterna. Hittills har fokus endast legat på fönsterfilmer och deras möjligheter. För detta har Sputter 1-maskinen reserverats. Sputter 2-maskinen är dock också i installationsfasen och i Q4/2020-rapporten fanns en ganska uppmuntrande mening om den:

“Installation av Sputter II fortskrider parallellt med justering av processerna, och installationen beräknas vara klar under första halvåret 2021. Försäljningen av överkapaciteten i Sputter II har påbörjats och diskussioner förs med cirka 35 potentiella kunder”

Detta öppnar spelet för en helt ny marknad och åtminstone för mig är möjligheten och omfattningen den ger okända än så länge. Förhoppningsvis kommer mer information om detta snart, åtminstone pågår det med 35 potentiella kunder i bakgrunden.

I Q4/2020-rapporten nämndes det också att kvalitetstesterna för Sputter 1-maskinen är i slutskedet och att de tar 90 dagar. Redan efter 60 dagar kommer vissa resultat att finnas tillgängliga. Rapporten publicerades den 19.2.2021, så dessa 3 månader betyder att det i slutet av maj skulle kunna finnas information om produktionsstarten om allt går bra. Förhoppningsvis går det!

Företaget implementerar nu de sista justeringarna av nickeloxidprocessen. När processen har etablerats kommer volframoxid och nickeloxid att produceras för att kunna utföra de slutgiltiga hållbarhetstesterna innan ConverLight®Dynamic återigen släpps på marknaden. Testerna som kommer att utföras är omfattande och kommer att köras under en period av 90 dagar. Medan testerna pågår kan företaget regelbundet utvärdera produkten och bedöma dess hållbarhet. Produktens kvalitet kommer redan att visa sig efter cirka 60 dagar.

Källa: Q4/2020-rapporten:
https://www.chromogenics.com/content/uploads/2021/02/chromogenics-q4-2020-eng.pdf

4 gillningar

Ett intressant fall absolut och det finns potential, om vändningen faktiskt lyckas genomföras och de nya produktionsmaskinerna rullar igång.

Angående det tidigare avvisade budet, kommersialiseringen och internationaliseringen, bedömer företaget att TopRight inte skulle ha haft kapacitet att driva verksamheten tillräckligt framåt. En nyemission är på gång baserat på kommentarerna. Förmodligen redan känt för många intresserade, men det har åtminstone inte synts i tråden.

https://www.chromogenics.com/press-and-news/the-board-of-chromogenics-advises-against-topright-nordics-takeover-bid/

”It is the Board’s assessment that commercialization and international expansion requires working capital that may – to a significant extent – need to be met through a new issue of shares. The Board assesses that neither TopRight as a possible principal owner nor TopRights’ principal owners has the necessary financial resources to be able to meet ChromoGenics’ external working capital needs in their capacity as shareholders in ChromoGenics. ”

2 gillningar

Jaha, om man vill få en del av detta kan man vänta på nästa emission, som kommer att späda ut gamla ägare igen och öka irritationen.

4 gillningar

Så här är det i princip, mitt intresse för köp upphörde vid det här laget. Naturligtvis beror det på prissättningen av emissionen eller andra möjliga finansieringsarrangemang, men med tanke på historien är det osannolikt att det blir en värdehöjande emission.

Tidpunkten är också avgörande; om maskinerna till exempel kan fås att producera och försäljningen kommer igång på hemmamarknaden först, kan värderingen snabbt öka. Efter det skulle det vara mer optimalt att söka kapital för internationalisering när det finns bevis på produktionens funktion och marknadens intresse.

En form av fusion med en större aktör är naturligtvis också möjlig, om bara den erbjudna värderingen möter ägarnas syn. Så mycket pengar har pumpats in i företaget under åren att prislappen kan vara ganska hög :sweat_smile:

Glaston, till exempel, skulle vara en utmärkt partner för att skapa mervärde :rofl: [sarkasm]

1 gillning

En sådan nyhetsartikel hittades.

“Erbjudandet till aktieägarna innebär att varje aktieägare i ChromoGenics erbjuds en TopRight-aktie per 0,74 ChromoGenics-aktier.
TopRight erbjuder också TO3-serieinnehavare en TopRight-aktie för varje 1,94 TO3-serieoptioner i ChromoGenics.
Erbjudandebedömningen för varje ChromoGenics-aktie är 12 kronor och för varje option i TO3-serien cirka 4,58 kronor.
Erbjudandet kommer dock endast att genomföras om TopRight blir ägare till aktier som motsvarar mer än 60 procent av det totala antalet aktier i ChromoGenics.”

1 gillning

Jag har tänkt detsamma. Det är osannolikt att man ger sig ut för att erövra världen innan grunderna är på plats – maskinerna rullar och ordrar från de nordiska länderna faktureras bevisligen in som kronor i kassan. Då finns det konkretion i tillväxtutsikterna, en högre värdering är motiverad och finansiärerna blir intresserade. Stämningen är avvaktande och omsättningen är verkligen liten…

1 gillning

Joo, jag investerade faktiskt i det här med exakt samma synsätt som jag en gång gjorde i Tecnotree när det tillkännagav att det inte skulle ansöka om konkurs. Det vill säga, företaget har slagits ner så lågt som det praktiskt taget kan. Jag tycker att det skulle kunna vara dags att vända. Så om det nu kommer några positiva nyheter etc. stiger procentsatserna snabbt. Att hålla kräver mod, men jag själv ser ingen större risk nedåt längre. Men i verkligheten finns det en hel del risk, och därför måste man investera sådana summor att man inte förlorar sömnen. Med detta papper är det säkert det smartaste sättet att vänta tills kursen/nyheterna ger en tydlig signal uppåt! :victory_hand::beer_mug:

9 gillningar

Jag läste snabbt igenom den senaste kvartalsrapporten. Observera risken i detta fall, att kvaliteten på den första maskinen som tagits i drift i företagets verksamhet inte ens är känd än. Vilka garantier finns det att kvalitetsproblemen med membranen och processen inte kommer att fortsätta? Kvalitetstesterna av maskinen pågår nu. Det är lite av ett tärningskast, för om resultaten inte är positiva, kommer det sannolikt att leda till en ny rejäl nedgång, eftersom förseningen blir i storleksordningen 6-12 månader? Kvalitetstestet ensamt tar 90 dagar, plus nödvändiga tekniska ändringar och produktionsförsök.

Det är positivt att beställningar också har kommit in, men är ett litet företag från Sverige en vinnare på denna marknad, när det också finns mycket stora spelare att möta? Jag tror att spöket av utspädning också är något att oroa sig för i det här fallet.

11 gillningar