Jag har följt svenska Chromogenics i ungefär fyra år och tänkte starta en tråd om företaget här, eftersom jag personligen ser att en vändning är på gång. Följande text är baserad på mina egna erfarenheter och minnen av företagets historia, och jag kan inte garantera att allt är 100% fakta. Jag har också samlat på mig aktier i portföljen och ser fram emot framtiden med intresse.
Allmänt
Företagets rötter sträcker sig tillbaka till forskning vid Uppsala universitet 2003, där man studerade beteendet hos elektrokroma material. Efter 16 års utvecklingsarbete lanserades en produkt som bär namnet ConverLight. Produkten är en smart glasfilm som automatiskt mörknar fönstret vid solsken och därmed förhindrar värmestrålning från att komma in, utan att förstöra utsikten från fönstret eller fasadens utseende, som exempelvis gardiner och markiser fortfarande gör. På vintern, när värmestrålning behövs, hindrar fönstret inte värmen från att komma in. Glaset kan också fjärrstyras, till exempel med en smartphone.
Produkten har en bevisat växande marknad och efterfrågan, särskilt i varma och soliga länder. Jag kan bara föreställa mig hur mycket kylkostnaderna för en stor och glasad kontorsskyskrapa är på årsbasis i soliga länder. Med smarta fönster får fastighetsägarna verkliga besparingar på lång sikt.
Kunder
Företagets kunder är för närvarande stora nordiska fastighetsbolag och produkterna har installerats i flera objekt i åtminstone Sverige och Norge. Skolfastigheter, kommersiella lokaler samt även en del privata bostadsfastigheter finns bland deras referenser. Syftet är nu att få igång produktionen och skala upp globalt via separata hubbar.
Strategin bygger på roll-to-roll-metoden, där glasfilmen produceras i Sverige och transporteras kostnadseffektivt (jämfört med färdiga glas runt om i världen, skador etc.) till hubbar, där auktoriserade glasmästerier sedan färdigställer fönstret och levererar till byggarbetsplatsen. Detta skapar en betydande skalbarhetsfördel jämfört med flera konkurrenter.
Konkurrenter
Det finns andra tillverkare av liknande smarta glas. View Inc. är den mest kända av dessa, där Softbank investerade 1,1 miljarder dollar för ett par år sedan. Dessutom finns till exempel SageGlass, och fler hittas genom att googla. Chromogenics strategi att använda den ovan nämnda Roll-to-Roll-processen är dock betydligt bättre när det gäller kostnadseffektivitet och skalbarhet när syftet är att växa.
Vändningen
Sedan kommersialiseringen av produkten har företaget gått en lång och stenig väg. Företaget hade en underleverantör som praktiskt taget skötte hela tillverkningsprocessen. Försäljnings- och marknadsföringsinsatserna under produktens tidiga skede (2017-2019) gick till stor del till spillo under de första två åren, eftersom underleverantörens produkter upprepade gånger hade betydande kvalitets- och leveransproblem. Detta ledde till att trots efterfrågan kunde produkten inte levereras till marknaden tillräckligt snabbt och med tillräckligt hög kvalitet, vilket försvårade försäljningen. Skulderna från dessa kvalitetsproblem betalas fortfarande av.
I en svår situation beslutade företaget i slutet av 2019 att ändra sin strategi. Produktens känsliga kvalitetskontroll är A och O, och för att behålla den i egna händer måste företaget självt hantera tillverkningsprocessen från början till slut. För att lyckas med detta var företaget tvunget att etablera en egen fabrik. En aktieemission genomfördes, där pengar samlades in för produktionsmaskiner (Sputtering machines, 2 st), som jag förstår är kanske, om inte säkert, de enda i sitt slag i Europa. Maskinernas inköpspris var nya totalt 10 miljoner euro och de köptes från en tysk konkursbo. Affärens villkor var ”båda eller inget”, till ett pris av cirka 5 miljoner euro. Syftet är att ändra produktionsmodellen så att företaget självt producerar glasfilm i bulk till flera fönstertillverkare och därmed uppnår en effektivare logistik globalt.
Det har sagts om maskinkapaciteten att Sputter 1-maskinen har tillräcklig kapacitet för att tillverka fönsterfilm i mycket stora volymer. Sputter 2-maskinen anpassas för andra produkter, som till exempel flexibla tryckta kretskort. Den andra maskinen möjliggör helt nya erövringar genom att utnyttja företagets kärnkompetens.
Nedan en bra artikel från förra hösten om denna vändning! Google-översatt sida till engelska:
Länk till artikeln: https://translate.google.com/translate?sl=sv&tl=en&u=https://etn.se/index.php/reportage/67298-egna-maskiner-ska-garantera-kvalitet.html
“ One idea is to make flexible printed circuit boards.
- Imagine that you have a lot of conductors, maybe a meter long, which you replace with a flexible printed circuit board. For example, it can reduce cabling in cars or other types of products
Other ideas are about making different types of materials for heaters in, for example, batteries, or co-materials for bactericidal surfaces in hospitals.
- There are very many customers. The solar cell industry can be one, where we can make passivation layers in the form of oxide or similar, says Leif Ljungqvist, and states:
- Right now we have an overcapacity. At the same time, there is a great demand, so I think we can also become an important player in that market for sputtered film for a long time.”
Maskinerna anlände till fabriksfastigheten i Uppsala i början av 2020 och sedan slog pandemin till. Utländska installatörer kallades hem, och installationsarbetet försenades och försvårades avsevärt. Aktiekursen började åter sjunka. Nu, våren 2021, befinner sig företaget i en situation där de sista kvalitetstesterna av tillverkningsprocessen pågår, och det förväntas bekräftelse om produktionsberedskap i april-maj. Denna information baseras på företagets senaste delårsrapport.
Närheten till produktionsberedskap bekräftas också av att en norsk institution gjorde en beställning värd 2,3 miljoner euro på fönsterfilm i början av mars. Omedelbart efter beställningen gjorde ett svenskt bygg- och fönsterföretag ett köp-/aktiebytarerbjudande på CG:s aktiekapital, vilket CG:s styrelse rekommenderade att avvisa. Information om detta finns på företagets hemsida och i pressmeddelanden. Detta visar att ledningen har förtroende för att projektet kommer att lyckas.
Sammanfattningsvis kan konstateras att läropengarna för underleverantörer och vikten av kvalitetskontroll nu har betalats i nästan 2,5 år. Nu är vi enligt min mening nära produktionsberedskap, och baserat på VD:s uttalanden och de senaste rapporterna verkar efterfrågan vara stor. Det finns fortfarande mycket att göra, men riktningen är rätt. Det kan hända att motgångar uppstår. Enligt min mening har dessa redan prissatts i företagets värdering, och de som har ägt länge har förmodligen redan grått hår och frusen skägg efter nedgången… Bilden nedan visar historiken:
Jag rekommenderar att titta på en ganska ny video från den senaste finansieringsrundan. Språket är svenska, men även om du inte talar språket finns det bra bilder i videon om processer och affärsverksamhet. På Youtube finns det också några andra presentationsvideor.
https://www.youtube.com/watch?v=xrqLV3_1s4c
Åsikter och kommentarer, tack!