CDON - Nordens mini-Amazon

Mens jeg skriver dette, tænkte jeg, at jeg burde have skrevet dette i tråden om investeringsfejl. Jeg fik nys om, at Norden har fået sin egen markedsplads-forretning lige efter en helt ny IPO. Det drejer sig jo om CDON, som vi alle kender.

At misse den IPO for lidt over en måned siden er “lidt ærgerligt”… men lad os fokusere på fremtiden.

CDON IR-sider (på svensk). På denne side findes dog Redeyes seminar, hvor slides er på engelsk

Slidesæt nedenfor:

Yhteenveto

Capture7.PNG

Virksomhedsbeskrivelse / prospekt (svensk):

Min egen research er stadig i gang, men her er en virksomhed, der har gennemgået en fornyelse de seneste år. Fra detailhandel er man gået over til en markedsplads-forretning, som er kapitallet, meget skalerbar, og høje marginer er en del af spillet. Man kan vel fjernt kalde det en mini-Amazon? I baggrunden ser det ud til at køre på en ret smart udviklet platform “CDON connect”, som markedspladsen kører på. Altså via digitalisering… personligt forårsager nye attraktive platform-forretninger mig altid en enorm erek… reaktion :slight_smile:

Efter kursstigningen efter IPO’en er kapitaliseringen omkring 1,5 mia. SEK…

image

Jeg tror, at der er personer på forummet, som har noget at bidrage med til denne case - også på talfronten. På grund af de gode udsigter har jeg taget denne ind i porteføljen med en vægt på et par procent til overvågning.

Virksomheden har også sine egne sider på inderes-tjenesten: CDON - Inderes

Jeg har indtil videre ikke fundet analytikerovervågning for virksomheden.

Tilføjelse Januar 2021. Frisk analysepakke om casen:

30 Synes om

Jeg er med. Jeg har tilføjet vægt :blush: Overgangen fra detailhandel til en markedspladsmodel er det gode ved casen… hvilket heller ikke rigtig kan ses i tallene endnu :blush: Hvis du laver beregningerne, vil du forstå, hvor forbandet billigt selskabet er baseret på prognoser et par år frem…

6 Synes om

Dette er gjort: CDON - osake - Inderes Pressemeddelelser vil også komme her fra nu af :slight_smile:

Jeg har allerede linket den tidligere pressemeddelelse derhen og linket forummet til virksomhedssiden.

12 Synes om

God åbning! Fra et forbrugersynspunkt er CDON’s service blevet dårligere år for år, og den nævnte overgang til marketplace-forretningen har i hvert fald ikke fungeret for komponenter, sælgerne har været ret dårlige, og man køber bogstaveligt talt katten i sækken (leveringer kan tage flere uger). Derudover bliver kundeservicens tilgængelighed og responstid konstant dårligere.

Det bliver spændende at se, hvordan marketplace-omdannelsen realiseres fremover, men 2019 vs. 2020 tallene ser i hvert fald gode ud. Hvor meget af det er “corona-boost” og hvor meget er reel vækst, er svært at sige. Baseret på mine egne (og andres) erfaringer ønsker jeg dog ikke at eje virksomheden, jeg vil hellere investere pengene i f.eks. Tokmanni eller Verkkokauppa (online butik).

Jeg må sige, at jeg er bange for udviklingen på aktiemarkedet, værdien af denne virksomhed er også fordoblet på en måned:

22 Synes om

{“content”:“Jeg er enig i dette forbrugerperspektiv; på grund af dårlige oplevelser tjekker jeg ikke længere CDON, når jeg køber noget online.”,“target_locale”:“da”}

35 Synes om

{“content”:“For mange år siden brugte jeg cdon.com meget, men nu om dage køber jeg ikke længere fysiske kopier af spil, bøger eller film. De har dog et rimeligt udvalg af dufte.\n\nDer er flere forskellige sælgere, så nogle oplevelser er dårligere. For mig har det et par gange taget rigtig lang tid, før produktet ankom.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

https://www.trustpilot.com/search?query=cdon

1 Synes om

Cdon var et hit for ca. 8-12 år siden, med kvalitetsvarer til en god pris, hurtig levering og ofte rigtig gode tilbud. Derefter er den forsvundet ud af min omgangskreds’ brug, og jeg huskede heller ikke selv dens eksistens. Jeg talte med min kone, der sagde, at hun sidste år havde bestilt “ægte læder” telefoncovers, som ikke var i nærheden af læder. Ifølge hende var det sidste gang, hun rørte ved denne markedsplads, når der er så mange andre sider :thinking:

Jeg følger dog tråden med interesse og vil følge, hvordan tallene udvikler sig. Disse “mini-amazons” er ved at blive ret mange efterhånden, og det bliver spændende at se, om “den store amazons” komme til Norden vil påvirke det.

2 Synes om

Her er podcasten til denne tråd. Nordiske markedspladser er ikke “lige rundt om hvert hjørne”?

“Forkastet af investorer” lyder ret passende kombineret med denne transformation - men vi følger med. Jeg tror, dette har potentiale til at overraske markedet inden for 1-2 år.

Mine egne ordrer, kun et par stykker i 2018-2020, er blevet håndteret som forventet.

1 Synes om

Mine egne oplevelser fra tidligere år er heller ikke særlig positive. For fire år siden, da jeg flyttede til Sverige, bemærkede jeg dog, at det var ret populært der. En bekendt sagde endda direkte om Amazons ankomst til Sverige: “Jeg skal stadig købe fra Cdon”. For at relatere lidt til samme emne ser det i hvert fald ud til, at svenskerne i min omgangskreds også foretrækker Boozt frem for Zalando.

Jeg har ikke tid til at lytte til podcasten lige nu (absolut senere), men hvilken konkurrencefordel giver det at være nordisk? Hvis man laver en “markedsplads”, skulle man tro, at platformens popularitet, synlighed og prisforhandlingsevne ville være det vigtigste. Cdon har dog et stærkt greb om hjemmemarkedet, det vil jeg ikke benægte :slight_smile:

Jeg er også nødt til at lytte til den podcast igen. Efter at have lyttet til den i efteråret, fik jeg det indtryk, at Amazon tager sin bid, men ikke kommer til at dominere hele markedet alene.

Netop min egen løse opfattelse er CDONs kendskab gennem lang tid i Norden. Ud fra de anmeldelsestal, jeg har nævnt, kan man se, hvor CDON sandsynligvis foretrækkes. Mindre i Finland.

Transformationen interesserer mig her. Sandsynligvis kan det overraske som en meget skalerbar platform. Jeg vil følge med en lille overvågningsposition og se, hvad 2021 bringer.

1 Synes om

Set fra et forbrugersynspunkt har jeg været meget skuffet over CDON’s drift. Generelt har jeg forstået, at virksomheden bruger måneder på at behandle produktretur, og det oplevede jeg også selv. Det tog cirka 2 måneder at returnere en computerkomponent, hvilket er lang tid at have omkring 300 euro i ukendtes hænder. Jeg ved ikke, om processernes smidighed kun er træg i Finland eller også andre steder.
Også produkttilgængeligheden varierer ofte. Man kan sælge såkaldt fra lager, men lageret er på den anden side af landet, og leveringstiderne trækker ud. Her ender det nok med at handle om, hvilken screening der bruges til at sælge varer på platformen. Jeg føler, at forretningsmodellen stadig finder sig selv, og CDON ønsker at påtage sig mindst muligt ansvar. En hurtigere reaktionsevne fra CDON’s side ville helt sikkert øge tilfredsheden hos slutbrugerne, men også hos sælgerne.

Her linker jeg også til en diskussion om CDON fra computerhobbyisternes perspektiv CDON.com | TechBBS

8 Synes om

Ekspert CDON-indsigt i denne tråd :sweden:

Kunne det tænkes, at CDON sælger produkter til betydeligt højere priser end konkurrenterne og ikke får solgt noget?

CDON:

Verkkokauppa (Onlinebutik):
image

Og så er rabatterne i denne kategori (dette blev annonceret på forsiden som en “vinterrabat”):

19 Synes om

Hvor kan jeg finde kvartalsrapporterne? Jeg kunne ikke finde dem på CDON’s egen hjemmeside.

CDON har altid føltes som at have en meget dårlig og uklar brugerflade, dårlig leveringshastighed og pålidelighed, dårlige rabatter og normalt er rabatkatalogerne fulde af udgående produkter og parfumer. Kundeservice er langsom og stiv.

På grund af dårlige oplevelser køber jeg ikke engang en aktie. Og andre ser ud til at have lignende oplevelser.

4 Synes om

Det ser ud til, at CDON nu er dropshipping, de har nok ikke deres egne lagre, hjemmesiden er klodset, priserne er dyre, ikke godkendt.

2 Synes om

CDON bestemmer jo ikke prisen på de produkter, men derimod sælgeren af produktet. CDON tilbyder bare en platform, hvor salget finder sted (jf. eBay). Sælgeren af objektivet på billedet er ComputerSalg A/S, og bag iPhone-svindelrabatten er Teknikproffset Nordic AB.

Det fjerner selvfølgelig ikke det faktum, at negative oplevelser påvirker hele platformens omdømme. Udbyderen af platformen kan næppe påvirke salg til overpris, men rabatsvindlen burde forhindres (f.eks. ved at fastsætte en minimumsrabat på -5% og måske endnu mere for annoncer på forsiden). Anmeldelser af sælgere kunne måske også fremhæves bedre på produktsiderne, så de dårligste kundeserviceudbydere faldt fra.

1 Synes om

Hvor kan man se de største aktionærer, hvis man ikke kan svensk? :grimacing:

Jeg fandt kun bestyrelsens beholdninger:

Marcus Lindqvist 3666 stk
Christoffer Häggblom (Rite Ventures) 1 574 782 stk
Josephine Salenstedt (partner i Rite Ventures)
Niklas Andersson 0 stk
Kristina Lukes 436 stk