Verkkokauppa.com - Truer Amazon?

Lad os starte en Verkkis-tråd, da der ikke er en endnu. Her kan man så smide alle tanker om selskabet, sparre egne synspunkter, udfordre analyser og følge med i, hvordan selskabets forretning udvikler sig. Især er jeg interesseret i scenarier for, hvad der sker, når Amazon udvider til Norden. Nedenfor er der et sjovt billede :stuck_out_tongue:

5 Synes om

Her er Seppäläs egne tanker om decembers ROAST https://youtu.be/P7ha5I7SpiY?t=1423

Jeg har ikke læst analyser eller andre tråde om Verkkokauppa (Verkkokauppa) andre steder, så her er en helt upåvirket mening: Som ejer/investor i firmaet ville jeg være meget bekymret over Amazons ankomst. Verkkokauppa vil ikke gå konkurs, men Amazon vil have en negativ indvirkning.

1 Synes om

Konkurrencen skærpes, men den har altid været hård i handelsbranchen, som er en svær branche. Jeg ville selv være mere bekymret for andre aktører end Verkkis, men investorerne er tydeligt blevet forsigtige på grund af AMZN. Amazon er en stor og seriøs udfordrer, men for eksempel Best Buy og andre discount-forhandlere har været i stand til at give dem modstand.

Amazon er dog en topvirksomhed, og det er interessant at følge Bezoks bevægelser. Jeg anbefaler alle at følge virksomheden, i det mindste med et halvt øje.

Amazons omsætningsvækst i Q2’18 var igen “imponerende” i betragtning af dens størrelse (>200 mia. $ i salg TTM): “Second Quarter Sales up 39% to $52.9 Billion

Salg af tjenester steg +60 % og produkter +29 %. Internationalt salg +27 %. Næsten misundelsesværdige væksttal.

Verkkis blev også kommenteret i porteføljens seneste rapport:

"Blandt selskaber, der har udviklet sig dårligt for nylig, skal
Verkkokauppa.com stadig fremhæves, hvor markederne efter vores mening
tydeligt har overreageret på truslen fra Amazon-konkurrencen. Aktien
faldt kraftigt i foråret og var nede med næsten 50 % fra sine
højdepunkter, før situationen begyndte at stabilisere sig. Samtidig
faldt Verkkokauppa.com også ind i det negative område i vores modelportefølje,
og dens afkast er stadig -8 %. Vi tror, at selskabet
vil være i stand til at forsvare sin position på det finske marked for
hjemmeelektronik også mod Amazon, og faktisk var Amazons
udvidelse til sidst også til Norden i overensstemmelse med vores
forventninger. Samtidig lykkedes det os dog klart ikke at
vurdere markedets reaktioner på, at udvidelsen kun
rygtedes."

2 Synes om

Interessant Q2 er på vej, nu kan det fås til en god pris (5,8€).

PS. @Yu_Gong skal denne tråd linkes til e-handelsvirksomhedens side?

2 Synes om

Det er fixet, brormand! @Aston_Livingstone Der var et lille problem tidligere, da verkkokauppa.com havde et punktum i navnet, men jeg har rettet det :stuck_out_tongue:

2 Synes om

Der kommer en interessant kvartalsrapport, mon Verkkokauppa (Verkkis) lever op til jeres forventninger. Jeg har undret mig lidt over deres kedelige markedsføring, der er lang vej op til Elgiganten og Powers markedsføring. Jeg er skeptisk over for Verkkokauppa (Verkkis), butikken i Raisio gør nok ikke forskellen alene…

1 Synes om

I hvert fald på sociale medier (f.eks. Facebook) har Verkkis efter min mening fået mere synlighed end Gigantti eller Power. I hvert fald i min egen omgangskreds har man bedre kunnet lide Verkkis’ reklamer…

Jeg venter spændt på, hvilken rapport de præsenterer i morgen. Jeg tror, at regnskabet vil blive modtaget godt. Måske er det derfor, jeg har købt en lille smule af virksomheden i dag…

Redigering: Så blev ordren ventende på godkendelse i går, og jeg opdagede den senere. I dag læste jeg regnskabet om morgenen og slettede den glade ventende ordre. Jeg kom ikke til at opdatere noget i “købte/solgte i dag”-tråden. Hvis der er mange klaphatte som mig, der handler meget uden at det går galt, så kan markedet måske alligevel ikke være så effektivt.

Vi fortsætter øvelserne

3 Synes om

En ret tam rapport, hvor den tamme markedssituation får skylden https://www.inderes.fi/tiedotteet/puolivuosikatsaus-11-3062018-q2-liikevaihto-kasvoi-32-vaisussa-markkinassa

1 Synes om

Bløde tal ja. Der lægges stor vægt på forventningerne til andet halvår 2018…

På den anden side, er det store billede uændret?

Redigering: Jeg gætter på, at inderes målpris bliver 6,5€-7€ i morgen. Resultatet i henhold til guidance vil sandsynligvis blive opnået (2018), og kursen vil delvist genoprette sig inden aften.

Er der en konkurrencemæssig årsag til, at Verkkis ikke rapporterer engrosomsætningen separat i sine indtjeningsrapporter? Da historien stort set er baseret på omsætningsvækst, er det sandsynligvis heller ikke til gavn for virksomheden, hvis engroshandelen forårsager hovedpine for analytikere og investorer og fører til overraskelser og unødvendig usikkerhed i omsætningslinjen.

2 Synes om

Det er værd at fokusere på at danne sine egne konklusioner. Målpriser og anbefalinger er inden for en 12-måneders horisont, når mange af os sikkert investerer på længere sigt. Verkkis står nu over for en prøvelse. Virksomheden har været en frustrerende sag de sidste ~10 måneder med selskabets egne negative fejl, svingende vækst og nu denne bløde rapport. Amazon-truslen oveni gør det til en udfordring, selvom jeg selv mener, at den er lidt overdrevet (f.eks. Best Buy-sagen i USA osv.: Amazon er ikke enden på al anden detailhandel).

Det der er dårligt her er, at detailhandel er en meget svær forretning, hvor en stor del af aktørerne bliver irrelevante på længere sigt (i USA har der været en sand “massakre” i 2000’erne, Sears-sagen osv.). Forhåbentlig mister Verkkis ikke grebet om kunderne, selvom en hurtigere vækst end markedet indikerer, at dette ikke er tilfældet.

3 Synes om

Sandt! Der er ingen grund til at spekulere i dagskursen, og fokus skal uden tvivl være på den lange bane :blush:

Jeg stoler på denne sag, da online-shopping stille og roligt bliver mere almindeligt her også.

Lad os håbe, at Verkkis i sin digitale rus ikke glemmer sine kunder, som det netop skete for Nokia. Virksomhedssalgsafdelingen betjener kun via e-mail, og et svar på et presserende spørgsmål kom først efter næsten 2 dage. Processerne ser ikke gode ud!

1 Synes om

{“content”:“Verkkokauppa: Nyt revideret kursmål 6,0 €/aktie”,“target_locale”:“da”}

{“content”:“Mon jeg har købt katten i sækken, da jeg købte denne aktie? Jeg stolede nok for meget på analyser og for lidt på mine egne observationer. Jeg har dog købt næsten al min IT fra Verkkis i over ti år; i starten af 2000’erne fungerede det fremragende, for omkring fem år siden (da der stadig var en fysisk butik i Lauttasaari) begyndte jeg at blive irriteret over det lave antal medarbejdere og fejl i kvalitetskontrollen, og for et år siden, da jeg skulle handle i Jätkäsaari og stå i kø i over en halv time midt mellem slikhylderne for at hente et eller andet simpelt kabinet til en stationær computer, var jeg virkelig forundret.\n\nDet er bekymrende, at en virksomhed, der oprindeligt startede og voksede i Finland med netbutik, nu satser så meget på butikker og en tilsyneladende udvidelse til provinsen. Jeg bebrejder mig selv, at jeg ikke lugtede lunten og undgik at deltage, selv under andre trusler (bl.a. international konkurrence). Nu må vi se, hvordan det går.”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Sådan som jeg forstår det, er der en god grund til at åbne fysiske butikker. For eksempel åbner Amazon og en online skobutik ved navn Zappos fysiske butikker, fordi de giver en tættere kontakt med kunderne, og det er mere omkostningseffektivt at returnere og teste produkter på denne måde. Trenden for onlinebutikker i verden går, så vidt jeg forstår, mod fysiske butikker. Et sjovt fænomen…

6 Synes om

JD.com, altså “Kinas Amazon”, har netop offentliggjort resultaterne for Q2’18. Her er lidt perspektiv på vækstraten: +30 % i første halvår 2018 og over 40 % vækst i tidligere år. Et interessant marked at følge og få nogle proportioner på plads.

https://seekingalpha.com/article/4200156-jd-com-2018-q2-results-earnings-call-slides

PS. JD.com udvider vist også gradvist til udlandet, så vi får en konkurrent til e-handel derfra med tiden.

1 Synes om