Hvad bliver dens position, efter Amazon har etableret en webshop? Vil store A tillade, at produkter sælges andre steder end på deres platform, og hvem ville kunden eller virksomheden mon foretrække…?
Se venligst indlæg nr. 8
Her er en frisk, let analysepakke til overvejelse, så I hver især kan vurdere, i hvilket omfang I er enige eller uenige ![]()
Et par uddrag

Her ses forskellen i detail- vs. markedspladsmarginer. Med henvisning til diskussionen ovenfor er det helt unødvendigt at sammenligne dette med verkkokauppa.com, Tokmanni osv.
Prognoser:
Risici. Af disse er den sidste boks egentlig ikke en “risiko” for mig. Derimod er brandets reelle tiltrækningskraft i Finland i hvert fald tvivlsom, baseret på dette forum.
En betydelig faktor er også afslutningen på coronaboostet. Platformen får et klart boost på grund af corona i 2020-2021, men hvad er væksthastigheden herefter? En del af fordelen fra corona er permanent vækst i efterspørgslen i digitale kanaler, men ikke al den øgede efterspørgsel er permanent.
Rimelig velfunderet, men der er et problem med disse markedspladser; deres kundebase er næsten 100 % prisbevidst. Kan de konkurrere med Amazon på prisen?
Jeg handler selv aktivt på en sådan markedsplads kun som en sidste udvej, fordi jeg ønsker at handle direkte med den, der sælger varen til mig. HihhuliPutiikki A/S behøver ikke at bekymre sig om sit brands omdømme, når de handler på CDON’s eller Amazons platform, og det er velkendt, at onlineanmeldelser konstant manipuleres, så deres pålidelighed er lidt så som så. Groft sagt kan man sige, at så længe der ikke er en pålidelig revision af disse anmeldelser, har de mest underholdningsværdi. Stikprøvestørrelsen er ofte også så lille, at det er svært at drage konklusioner.
På trods af alt dette kan det stadig være et ganske interessant firma som investeringscase. Jeg ser bare mange af de samme ulemper som med Amazon i dag - fordi service og kvalitet er helt tilfældig, da leverandøren ofte er tilfældig, er det kun prisen, der betyder noget. Amazon har i det mindste “shipped and fulfilled by Amazon”, hvilket giver en vis garanti for, at selve leveringsprocessen ikke fuckes op, men alligevel… hvis du køber ud fra prisen, hvorfor så ikke gå direkte til kilden, altså bestille fra Kina…
Risikoen ved den sidste boks opstår, når sagen pludselig forværres, eller hvis der kommer et grimt kvartal, så vil et stort antal investorer sandsynligvis ønske at sælge aktien på samme tid. Når der er for få købere på grund af dårlig likviditet, falder kursen som en sten, og investoren står over for en svær beslutning: Skal man sælge til en klar underpris, eller skal man holde et svagt selskab?
Det skal selvfølgelig huskes, at Marketplacens vækst var over 60 % i 2019, altså før corona-boomet. Derudover tror jeg, at e-commerce penetrationen vil fortsætte med at vokse hurtigere end før Covid, da mange aktører har erkendt vigtigheden af onlinehandel. CDON Marketplace GMV på 5 mia. SEK er fuldt ud muligt allerede næste år. Jeg forventer flere målestokke fra CDON fremover, som man kan følge, f.eks. GMV pr. forhandler osv. Når man får mere information om disse, forstår man også platformens “sundhed” bedre. Deep value average quality-sagen re-rater først, og måske hvis målestokkene ser gode ud efter re-raten, kan virksomheden begynde at blive prissat som en højere kvalitetssag. Jeg ser frem til den første rapport siden IPO’en (begyndelsen af februar).
Kæden er forresten fyldt med så deprimerende feedback, at det er tilladt at sprøjte lidt ATH-ros ind for @Masse. Vi er dog steget over 40 SEK i dag. I det mindste smiler ejerne, hvis ingen andre gør det ![]()
![]()
Næste ros kommer, når vi overstiger 400 SEK.
Tillykke! Det er ikke svært at investere, man skal bare følge Astons råd :D. Jeg købte Tokmanni (Tokmanni) og ikke dette. Vi følger så efter i 4. kvartal!
Qliron nævner antallet af forhandlere i de fire seneste kvartalsrapporter, hvilket kan give et fingerpeg:
2019
- q4: GMV 3P 399,5M / 1000 forhandlere = 399.500 SEK pr. forhandler
2020
- q1: 302,6 / 1117 = 270.904 SEK
- q2: 421,7 / 1248 = 337.901 SEK
- q3: 426,1 / 1385 = 307.653 SEK
Det er sandt, og mange ser primært på virksomheden ud fra deres egne erfaringer (som typisk er negative på grund af CDON
). Denne aktie bør også kunne analyseres fra et mere neutralt perspektiv, da det ellers er muligt, at ens investeringsbeslutning hviler på forkerte fordomme i stedet for fakta. Desuden er det muligt, at netop du ikke er virksomhedens målgruppe, og derfor kan du ikke lide produktet, selvom produktet og virksomheden ellers måtte være acceptable.
Dette er fuldstændig sandt og en relevant pointe, men jeg har i hvert fald kun begrænsede penge til rådighed, og der er for mange interessante aktier at vælge imellem, så sagen er let at ignorere.
Meget vel talt deromme bagved. I CDONs tilfælde er den vigtigste målgruppe markedspladsens sælgere, og når man måler kundetilfredshed, er det mest væsentlige disse sælgeres tilfredshed. Selvfølgelig påvirker platformens generelle omdømme også disse sælgeres forretningsbetingelser, så oplevelserne er ikke i sig selv meningsløse.
Men der er også noget af det samme her som i Kamux; forretningen er sådan, at dårlig feedback uundgåeligt vil komme. Det betyder ikke, at man skal ignorere det med et skuldertræk, men man skal se skoven for bare træer. Jeg mener, at man bør tillægge virksomhedens tal mere vægt.
Lige præcis. Derfor er vi nu med i en fantastisk stigning.
For dem, der kæmper med dette, anbefaler jeg at læse punkt 3 i artiklen nedenfor. Første grad ses ofte i kommentarerne, anden grad mindre ofte.
Ifølge Howard Marks tager anden grads tænkning højde for følgende ting i investering:
- Hvilke mulige fremtidsscenarier har virksomheden?
- Hvilke af disse scenarier tror du vil ske?
- Hvad er sandsynligheden for, at jeg har ret?
- Hvad tænker mainstream-investorer om dette?
- Hvordan adskiller mit synspunkt sig fra flertallet af investorers synspunkter?
- Hvordan afspejler den nuværende pris konsensusens fremtidsudsigter i forhold til mine egne synspunkter?
- Hvilken stemning er der i aktien? Er investorerne for entusiastiske eller unødigt pessimistiske?
- Hvad sker der med aktiekursen, hvis den generelle opfattelse viser sig at være korrekt. Og hvad er prisen, hvis jeg selv har ret?
https://twitter.com/t_i_m_p_p_a/status/1351539638129844224?s=21
For at gøre det helt klart, stor tak til @Arimatti_Alhanko for tippet om denne sag. Du er en fantastisk professionel ![]()
![]()
Bevidstheden stiger, og værdsættelsen følger med. Vi er stadig cirka 60 % “billigere” end de bedste sammenlignelige (Allegro, Ozon)
Benchmark har 25k følgere og udstedte et såkaldt “køb advarsel” ![]()
Deres konto har en “lille hype” -stil, men de forklarer sagerne ret godt i deres tweet-tråde
Tråd:
https://twitter.com/getbenchmarkco/status/1351588009293058056?s=21
Uddrag:
https://twitter.com/getbenchmarkco/status/1351588076058009605?s=21
Tråd ![]()
Af en eller anden grund er israelske investorer blevet begejstrede for aktien ![]()
Personligt er jeg generet af mine egne og andres dårlige erfaringer med virksomheden, men omvendt afspejles det også i værdiansættelsesniveauet
. Jeg er ikke helt sikker på, hvad jeg skal tænke, og det er virkelig interessant at følge, hvordan virksomhedens transformation skrider frem
https://twitter.com/vperelman/status/1351661775238934529?s=19
{“content”:“Her er det godt at huske konteksten: Amazons P/S 4,5 og P/E 90; Alibabas P/S 7,3 og P/E 26; CDON P/S 2,x og P/E neg. Med den relative værdiansættelse er der næppe grund til at stige til niveauet for disse giganter (begge har desuden mange andre forretninger). Jeg har selv handlet meget hos CDON før, men nu modtager jeg stort set kun pakker herhjemme fra Amazon og Aliexpress (i går kom der fra begge, men Aliexpress skulle hentes på posthuset).”,“target_locale”:“da”}
Jeg anbefaler at tjekke CDONs sortiment. Jeg brugte engang hjemmesiden meget til at købe spil og film. I mit sind repræsenterer CDON alt det, man i dag køber digitalt. Jeg ville derfor sige, at der er plads til fornyelse i udbuddet, og de er gået i den retning ved at udvide sortimentet.
Jeg har fra tid til anden bestilt primært bøger, dufte og andre småting derfra. De fleste oplevelser har været fejlfri, men der er også oplevelser, hvor leveringen tager lang tid, og der ikke kommer nogen sporingskode til pakken. Ofte kan man også få det samme produkt billigere via sælgers egen webshop.
Sammenfattende vil jeg sige, at CDON ikke er en dårlig webshop, men i disse markedspladser varierer kvaliteten afhængigt af sælgerne. En enkelt butiks dårlige drift afspejles i opfattelsen af hele hjemmesiden, fordi for forbrugere er CDON CDON og ikke en enkelt sælger bag hjemmesiden. Jeg ville dog sige, at CDON-brandet beskytter forbrugeren.
Styrken ved denne markedsplads er, at du kan købe fra flere butikker med én leveringsomkostning. Lidt ligesom Farfetch online tøjbutikken. Derudover er CDON en traditionel, langvarig aktør. Ulemperne er relateret til den lejlighedsvise langsomme levering, da mange købere i dag ønsker produktet hurtigt. Disse ting er sikkert blevet overvejet for fremtiden.