Rediger: Lad mig tilføje, at jeg desværre er enig med tidligere synspunkter vedrørende brugeroplevelsen. Man kan ikke forvente en særlig rosenrød fremtid, især ikke nu hvor Amazon selv officielt er ankommet til Sverige.
Jeg bestilte en terabyte M2 SSD via CDON i dag som en prøve. Vi må se, hvordan det går. Da jeg kiggede rundt i butikkerne, bemærkede jeg, at f.eks. Elgiganten også har lignende “markedsplads”-aktiviteter. Så der vil helt sikkert ikke mangle konkurrence, når andre store aktører også indtager en lignende markedspladsrolle.
Jeg har selv meget erfaring som kunde; cdon.com var en absolut top-webshop i flere år, indtil for nogle år siden (måske 4-5 år) hvor tiden begyndte at løbe fra dem. Min seneste ordre for et par år siden, levering af et tablet-cover af dårlig kvalitet, der skulle have været på lager, tog måske 2 uger, og kvaliteten var desuden elendig. Siden er efter min mening klodset, service og prissætning dårlig, så jeg behøver i hvert fald ikke at være kunde der. Jeg ved ikke, hvordan det fungerer i Sverige, sandsynligvis bedre. Næsten ingen af mine bekendte køber længere noget fra CDON i dag; det var ellers kendt for over 5 år siden. Finland er selvfølgelig et lille markedsområde.
Efter min mening er der meget at udvikle, og markedsføringsudgifterne skal øges, hvis de ønsker betydelig vækst.
Hvad ser @Aston_Livingstone som positive drivkræfter i denne sag? Der kom i hvert fald ikke særlig gode kommentarer fra forbrugerne baseret på denne tråd, hvilket ikke skaber tillid til virksomheden.
Er forretningens fremtid attraktiv eller kun aktiekursen?
Man skal huske, at firmaet lige er kommet ud med en ny platformversion, hvor back-end-ting er blevet automatiseret meget. Tidligere var der meget manuel justering. Der er investeret meget i dette, og fremover vil der kun være mindre ændringer. Man skal også huske, at Sverige er det største marked, og der ses firmaet i et meget bedre lys end i Finland. På niveau med Zalando osv. Ikke det samme i Finland, men stadig omkring Top 5 i Postis undersøgelse i 2019 og 2020.
2019 (alle kan downloade rapporten selv, ranking inkluderet)
Jeg købte dette i sidste uge til over 280. Siden da er det faldet 15%. Er der nogen, der kan fortælle mig, hvor det vil møde støtte, eller hvor langt det vil falde nu, og hvorfor? Skal jeg tage tabene hurtigt?
Min vurdering af situationen er, at da der ikke er nogen analyse tilgængelig, og de operationelle tal endnu ikke er set, driver kursen rundt af tradere mv. Det ser ud til, at småinvestorerne i Sverige tager deres gevinster hjem efter sidste uges fortsættelse:
Jeg tror ikke, at denne sælgende gruppe har en særlig god fornemmelse for aktiens potentiale 1-2 år ud i fremtiden. Eller hvis de har, orker de måske ikke at vente. Dette er altså kun min egen antagelse kommenteret gennem CDON-briller.
Stigningen, der startede den 16. december, skyldtes tilsyneladende denne artikel/analyse. Forfatteren er måske mere en trader end en langsigtet investor.
De foreløbige numeriske estimater, som jeg har set fra klogere folk end mig selv vedrørende CDON-casen, ville bestemt understøtte et betydeligt stigningspotentiale i aktien inden for 12 måneder+. Jeg er selv mere til at købe mere, hvis kursen dykker yderligere, og vi får bekræftelse på disse antagelser med TP (target price).
I går var endelig det rette tidspunkt til at se denne video. Det var virkelig et fremragende indhold, tak for delingen! Videoen besvarede præcis det store spørgsmål, som jeg i hvert fald havde i tankerne, når jeg overvejede CDON-sagen: Hvad er Amazons indtog i Sverige for en indvirkning på markedet? Især Panus fremhævede eksempler fra bl.a. Holland fik mig i hvert fald til at tro, at der er plads til lokale, allerede kendte aktører på markedet, og at man ved at satse på de rigtige ting kan få sin del af væksten inden for e-handel.
CDONs stærke markedsposition i Sverige er altså sandsynligvis ikke truet på kort eller mellemlang sigt, selvom konkurrencen helt sikkert vil skærpes. CDONs markedspladsstrategi virker helt rigtig til at udnytte denne megatrend. Nøgletalene er efter min mening sådan, at virksomheden har potentiale til at være netop den nordiske mini-A, der er nævnt i overskriften.
Jeg var inde og kigge på Cdons hjemmeside, og der skal ske noget udvikling, indimellem er produktbeskrivelserne kun på svensk, og generelt er der kun lidt information om produkterne. Jeg forstår, at dette kan blive en stærk spiller, men der skal ske meget, før det sker.
Jeg overbeviste ikke mig selv om at træffe en investeringsbeslutning, eller beslutningen er truffet, og jeg springer over. Jeg brugte selv denne onlinebutik for nogle år siden, bestilte mindst et par DVD’er til børnene, og den ene var vist forkert, så det gik ikke helt efter planen.
Den nuværende onlinebutik ser ikke særlig imponerende ud, og prisen er også en afgørende faktor her. Lad os se, hvordan det går med dem, men for mig er 150 millioner euro en for høj pris i lyset af den nuværende information.
Det har længe været den nederste del af de mest kendte onlinebutikker. Har ikke behøvet at bladre meget de seneste år. Især rabatterne er helt latterlige. Nogle gange kan et produkt til 600€ være nedsat med en euro eller et par cent, og nogle gange ser man det andet yderpunkt, hvor handskernes oprindelige pris er 2595€, og nu er de nedsat med -98%
Når man læser kundernes oplevelser, kan f.eks. behandlingen af returneringer nogle gange tage måneder. Jeg var forbløffet, da denne tråd dukkede op her. Det var en overraskelse, at dette firma stadig eksisterer, og en endnu større overraskelse, at der investeres i det.
Det vil sandsynligvis aldrig dukke op i min egen portefølje, uanset hvor gode tallene og udsigterne er. Jeg kan bare ikke investere i noget, hvor den grundlæggende drift er fuldstændig elendig, lige fra kundeservice. Det er klart, at der må være potentiale her, da de hårdeste fyre fra Smart Eye-tråden har investeret i dette
{“content”:“Jeg har bestilt ret meget gennem årene. Nogle gange har der været tydelige prisfejl nedadrettet, dvs. produktet har været meget billigt. Servicen er dog blevet dårligere, f.eks. ville min kone ikke bestille noget derfra mere, da leveringstiderne var oppe på 3 uger. Jeg har betalt med Klarna-faktura, hvor betalingen først skal falde, når produktet er modtaget, og jeg har været nødt til at forlænge betalingsfristen, da produktet er forsinket, og de er begyndt at rykke, selvom produktet endnu ikke er kommet. Det har været ret billigt sammenlignet med det finske prisniveau, sandsynligvis har der ikke været meget fortjeneste, selvom den konstante devaluering af kronen hjælper.\n\nMen det virker som om, at andre onlinebutikker, f.eks. Adlibris og Discshop, har de samme produkter med lignende produktbeskrivelser, men priserne er delvist forskellige.\nHænger disse onlinebutikker på nogen måde sammen?\n\nEt ret seriøst investeringsobjekt, men kun på et betydeligt lavere værdiansættelsesniveau end nuværende.”,“target_locale”:“da”}
{“content”:“Udmærket spørgsmål. Selvfølgelig ville positiv feedback være rarere at se. Men i Sverige og Norge god feedback, især Sverige er vigtigt, da det er det største marked. E-handel der er omkring 100 milliarder SEK. Jeg lyttede for et stykke tid siden til en podcast, der talte om Marketplace. Især i starten kan feedback være mere negativ, fordi der er mange forhandlere af dårlig kvalitet involveret. Men efterhånden som Marketplace vokser, udgør de store forhandlere en stadig større del af volumen. I så fald er det vigtigt, at deres service og transport fungerer, så kundetilfredsheden på platformen vokser. Jeg tror også, at den nye automatiserede platform vil forbedre CDONs behandling af feedback osv. Tidligere var der meget manuelt arbejde, som nu bliver lettere. Så hvis alt går efter planen, vil Marketplace-oplevelsen forbedres, fordi store kunder udgør en stadig større del af volumen, og behandlingen af feedback forbedres, fordi platformen er mere automatiseret.”,“target_locale”:“da”}
Sikkert. Som ejer ville jeg ønske, at CDON også tydeligere fremhævede feedback fra forhandleren på produktsiden. Det ville helt sikkert have en styrende effekt i retning af bedre forhandlere. For eksempel kunne man her simpelthen angive gennemsnittet af forhandlerens anmeldelser:
Jeg har ikke undersøgt virksomheden, men som forbruger har jeg ikke bestilt noget derfra i årevis. Grunden er simpelthen, at hver gang jeg har ledt efter noget, har jeg kunnet få det billigere andre steder.
Oftest fra den tyske Amazon eller indenlandske netbutikker.