CapMan - Pioner inden for det unoterede marked

CapMan Infra har aftalt at sælge sin ejerandel på 60 procent i Valokuitunen Oy, som er Finlands største bygherre af åbne fiberforbindelser, til Brookfield Infrastructure og Telia. Efter transaktionens gennemførelse vil køberne eje selskabet fuldt ud.

CapMan Nordic Infrastructure I (“CMNI I”) grundlagde Valokuitunen sammen med Telia i april 2020 for at fremskynde udbygningen af højkvalitets fiberforbindelser til boligen (fiber-to-the-home; FTTH) i Finland. Siden da er Valokuitunen vokset hurtigt til at blive landets førende bygherre og ejer af passive FTTH-netværk, hvilket muliggør pålidelige og hurtige fiberforbindelser til husstande over hele landet. Virksomheden opererer efter en åben netværksmodel og tilbyder tjenester via flere tjenesteudbydere, samtidig med at den løbende udvider sin landsdækkende dækning, som i øjeblikket når ud til over 400.000 husstande.

I løbet af CapMan Infras ejertid er Valokuitunen vokset betydeligt ved at styrke sin operationelle drift gennem markedets mest avancerede partnerskaber inden for byggeri og salg samt ved at forbedre kundeoplevelsen baseret på den åbne netværksmodel. Selskabet har også opbygget branchens mest kendte brand på landsplan. Dette har understøttet Valokuitunens stærke økonomiske vækst og gjort selskabet til en central aktør i udviklingen af den finske digitale infrastruktur.

Transaktionen forventes at blive gennemført omkring midten af 2026.

13 Synes om

Jeg plejer altid at sige til jer, at I ikke skal lade jer rive med af enkelte investeringsobjekter, da deres betydning for CapMan er lille, men denne Valokuitunen er absolut en undtagelse. Der er tale om en af Infra1-fondens fem investeringer, og baseret på LinkedIn-opdateringer er der tale om et fremragende exit af en betydelig størrelse. Infra1 foretog allerede tidligere et fremragende exit fra færgeoperatøren Norled, og efter min opfattelse har disse to været fondens største investeringsobjekter.

Hvorfor betyder det så noget for CapMan? Med to succesfulde store exits er vejen så at sige ”banet” for resultatafhængige gebyrer, og fonden kan overgå til at generere disse gebyrer allerede i forbindelse med det næste exit. Vi har selv anslået resultatafhængige gebyrer fra fonden i perioden 2026-2027, og dette estimat ser nu meget fornuftigt ud. Derudover er dette en rigtig vigtig reference, nu hvor selskabet er ved at påbegynde kapitalrejsningen til Infra3-fonden.

37 Synes om

Kan du give et estimat på, med hvilken procentdel CapMans fonde foretager succesfulde exits? Eller er der også tale om totale fejlskud? Eller hvis ikke på selskabsniveau, hvor meget kan man så vurdere disse succeser på fondsniveau? Fonde er sådan en “sort boks”, som man ikke rigtig kan få indblik i den reelle performance på ved blot at følge overfladisk med.

Hvis det var så nemt bare at købe et firma og gøre det godt, så ville der ikke være brug for CapMans hjælp. Jeg har fået det indtryk fra kommentarerne, at selskabet har yderst kompetent personale til at udvikle disse firmaer; teamenes minoritetsandele sikrer naturligvis, at de gør deres yderste for at opnå gode afkast.

Min egen opfattelse af CapMans værdi er udelukkende baseret på administrationsgebyrer og løbende fakturering; på det punkt burde jeg nok udvide mit perspektiv, så disse omkostninger ikke irriterer mig så meget. Fondenes overskudsdeling (carried interest) oveni er en lille option, som kommer hvis den kommer, men den bliver ofte overset, da det for mit vedkommende er rent gætteri at forudsige dem.

1 Synes om

Jeg har ingen data om dette, og selskabet rapporterer ikke de præcise resultater af enkelte exits. På et overordnet niveau kan (og bør) man følge udviklingen i de enkelte investeringsobjekter gennem fondenes performance fees. I denne branche er de grundlæggende regler ret brutale. Du skal skabe gode afkast til investorerne, ellers er det svært at rejse ny kapital. Derfor bør fondene i gennemsnit nå grænsen for performance fees, da ligningen ellers ikke går op. Som et eksempel ses den Buyout-situation, som @Hagking kommenterede ovenfor, hvor et par svagere årgange førte til en situation, hvor man ikke længere kunne rejse nye fonde.

Selvfølgelig vil der indimellem være dårligere årgange, men for hver dårlig årgang bør forvalteren kunne fremvise mange gode. I CapMans tilfælde vil resultaterne for alvor blive målt i de kommende år, når exit-markedet liver op, og selskabet foretager exits fra flere flagskibsfonde. Disse skal generere betydelige performance fees, ellers er der noget galt. De vigtigste enkelte produkter er NRE2 og Infra1.

Og ja, størstedelen af CapMans værdi kommer fra management fees. Men uden performance fees vil der på lang sigt heller ikke være nogen management fees :slight_smile:

20 Synes om

CapMan udvider sammen med CAERUS sit investeringsområde Real Asset Debt til også at omfatte infrastrukturgæld. CapMan etablerede investeringsområdet Real Asset Debt, der fokuserer på gæld i faste aktiver, da selskabet erhvervede en majoritetsandel i CAERUS Debt Investments i juni 2025.

Den nye strategi for infrastrukturgæld vil blive ledet af René Kassis, der har over 30 års erfaring med at opbygge og udvikle strategier for investering i infrastrukturgæld. I løbet af sin karriere har Kassis opbygget en europæisk platform for ejendoms- og infrastrukturgæld for det internationale investeringsselskab LBP AM, hvor de forvaltede aktiver overstiger 6 milliarder euro. Tidligere udviklede han Dexias infrastrukturvirksomhed til at blive en af verdens tre største infrastrukturbanker.

Udvidelsen gør det muligt for CapMan og CAERUS at operere i et hurtigt voksende markedssegment. Ifølge nylige markedsrapporter vokser behovet for finansiering af infrastrukturinvesteringer i Europa betydeligt, især i projekter, der styrker driftssikkerhed og selvforsyning samt fremmer omstillingen til en lavkulstoføkonomi. Samtidig styrker CapMan og CAERUS deres tilstedeværelse i Vesteuropa ved at åbne et kontor i Paris under ledelse af Kassis.

17 Synes om

Her er Sales kommentarer til Capmans seneste meddelelse ovenfor. :slight_smile:

7 Synes om

Administrerende direktørs gennemgang af gårsdagens generalforsamling! :sun:

12 Synes om

CapMan Growth Equity Fund III har underskrevet en aftale om at investere i det finske virksomhed CSE Simulation, der er kendt for sine kvalitetsspilløsninger, der aktiverer bevægelse. Investeringen understøtter virksomhedens vækststrategi og styrker dens position som en af branchens internationale pionerer.

CSE Simulation udvikler digitale, bevægelsesbaserede spil, der gør fysisk aktivitet sjovt og tilgængeligt for alle aldre. Virksomhedens produkter er i udbredt brug på underholdnings- og fritidssteder, skoler samt sports- og fitnesscentre over hele verden. Størstedelen af virksomhedens omsætning kommer fra internationale markeder, hvilket afspejler den stærke efterspørgsel efter løsninger, der kombinerer meningsfuld bevægelse og en digital spiloplevelse af høj kvalitet.

Investeringen er den syvende fra CapMan Growth Equity Fund III.

9 Synes om

CapMan Q1 næste onsdag. For tallenes vedkommende bør kvartalet være ret ”kedeligt”, og der er næppe de store overraskelser i vente. Med hensyn til fundraising lader de store fremskridt vente på sig, da selskabet ikke har rapporteret om lukninger af fonde. Det store billede er uændret: hvis fundraisingen lykkes, er aktien rigtig billig; hvis den udebliver, er aktien omtrent korrekt prissat. :balance_scale:

18 Synes om

Her er Sales indledende tanker, når Capman i næste uge offentliggør sit Q1-resultat. :slight_smile:

7 Synes om

Capman har altid haft et es i ærmet, når det kommer til at forklare de høje omkostninger. Jeg vil tro, at det denne gang er åbningen af Paris-kontoret. Jeg har selv allerede forberedt mig på en skuffelse, men der er altid en lille gnist af håb omkring den meget omtalte stordriftsfordel. Mon den snart begynder at vise sig? :crossed_fingers:

9 Synes om

Skovfonden CapMan Dasos European Forest Fund IV, som forvaltes af CapMan Natural Capital, har erhvervet en skovportefølje på ca. 6.500 hektar i Finland fra en skovfond forvaltet af S-Pankki. De erhvervede skove er beliggende i regionerne Kainuu og Nordkarelen (Pohjois-Karjala).

Den erhvervede skovportefølje passer perfekt til den nye CapMan Dasos European Forest Fund IV-fonds investeringsstrategi, både hvad angår beliggenhed og egenskaber. Fondens mål er langsigtet værdiskabelse ved at forvalte europæiske skovressourcer på en aktiv og bæredygtig måde og samtidig skabe målbare klima- og naturfordele.

Investeringen er den første for CapMan Dasos European Forest Fund IV. Fondens første lukning fandt sted i december 2025, og fonden fortsætter aktivt med både fundraising og investeringsaktiviteter.

16 Synes om

CapMan Infra har indgået aftale om at erhverve en majoritetsandel i HeliAir Sweden, som er en førende nordisk helikopteroperatør og -udlejer. Virksomheden tilbyder samfundskritiske luftfartstjenester, især til brandbekæmpelse, energi- og elnet samt forsvarssektoren.

HeliAir har opbygget en stærk position på det nordiske marked og betjener en alsidig kundekreds inden for både den offentlige og private sektor. Virksomheden tilbyder kritiske helikoptertjenester, såsom luftbåren brandbekæmpelse, inspektion af elnet, rydning af vegetation, støttetjenester til militær uddannelse samt andre specialiserede operationer. HeliAirs serviceudbud er baseret på virksomhedens egne, helhedsorienterede tjenester samt egen ekspertise inden for vedligeholdelse, tankning og uddannelse.

11 Synes om

CapMan leverede for en gangs skyld rigtig gode tal for 1. kvartal. Det vigtigste var efter min mening, at selskabet nu taler om måneder frem for kvartaler, når det gælder fundraising. Tonen i deres udmeldinger er også blevet markant mere positiv, især vedrørende NRE4. Generelt er fundraising ikke blevet nævneværdigt sværere som følge af krigen i Iran. En fuldt fortjent kursreaktion i dag. Vedhæftet er et interview, hvor vi udover de vante temaer for en gangs skyld berørte udviklingen i en specifik investering (Valokuituinen). Jeg kan i hvert fald ikke huske, at jeg i løbet af mine 10 år med CapMan-interviews nogensinde tidligere har behandlet en enkelt case, men nu var der en god mulighed! :detective:

29 Synes om

CapMan-opdatering direkte fra ovnen. Det store billede forbliver uændret; aktien er billig, hvis fundraisingen lykkes, og gebyrindtjeningen (fee income) skalerer. Der blev taget et skridt fremad i fundraisingen i begyndelsen af året, og selskabet forventer lukning af fonde i de kommende måneder. Dette er med til at fjerne usikkerhed relateret til succes med fundraising. Man kunne bestemt argumentere for et mere modigt syn her, men personligt vil jeg gerne se konkrete fremskridt i fundraisingen først. :balance_scale:

37 Synes om

CapMans bæredygtighedsrapport for 2025, der dækker alle porteføljevirksomheder, er nu offentliggjort

Højdepunkter fra rapporten for perioden 1. januar – 31. december 2025

Videnskabsbaserede klimaindsatser

  • Mere end halvdelen af CapMan Real Estates investeringsejendomme er i overensstemmelse med EU-taksonomien: andelen af taksonomi-kompatible ejendomme steg til 54 % i 2025 (36 % i 2024). Andelen af ejendomme med miljøcertificering steg ligeledes til 70 % (68 % i 2024).

  • Målsætningerne om nettonul-emissioner for de operationelle drivhusgasemissioner i ejendomsinvesteringerne, som er valideret af Science Based Targets-initiativet (SBTi), skrider frem som planlagt mod 2035-målet. Investeringer i jordvarme, overgangen til vedvarende energi samt energieffektiviseringstiltag har reduceret intensiteten af de operationelle emissioner med 65 % sammenlignet med 2021.

  • CapMan Infras porteføljevirksomhed Skarta Energy er i overensstemmelse med EU-taksonomien.

  • Den samlede kulstofbinding i de skove, der forvaltes af Natural Capital-fondene, udgjorde i 2025 i alt 462.000 tCO₂e. Dette svarer til det gennemsnitlige CO2-aftryk for cirka 45.000 finner eller omkring 1,3 millioner langdistanceflyvninger.

Aktiviteter der respekterer naturen og de planetære grænser

  • Andelen af FSC- og/eller PEFC-certificerede skove i Natural Capital-fondenes skovaktiver er 97 %.

  • I alt 13 % af vores skovressourcer er beskyttede, hvilket er på niveau med eller overstiger nationale kriterier eller certificeringsstandarder.

  • Genanvendelsesprocenten for ejendomsinvesteringer steg til 52 % i 2025, hvilket bidrager til målet om at nå 60 % i 2026.

Mangfoldige, ligeværdige og inkluderende forretningsaktiviteter, der tilbyder meningsfuldt arbejde

  • Andelen af kvinder udpeget af CapMan i bestyrelser og ledelse (uafhængige) i infrastruktur- og private equity-porteføljevirksomheder var 38 % i 2025, hvilket er i overensstemmelse med målsætningen.

  • 86 % af infrastruktur- og private equity-porteføljevirksomhederne følger DEI-principper (mangfoldighed, ligestilling og inklusion).

Overholdelse af menneskerettigheder gennem hele værdikæden

  • 96 % af infrastruktur- og private equity-porteføljevirksomhederne følger principperne for menneskerettigheder.

  • 83 % af infrastruktur- og private equity-porteføljevirksomhederne følger etiske retningslinjer for leverandører (Supplier Code of Conduct), som også tager højde for menneskerettigheder.

Ansvarlighed og gennemsigtighed

  • I 2025 forbedrede vi vores GRESB-score på både fonds- og porteføljeniveau. Seks CapMan Real Estate-fonde deltog i vurderingen, hvoraf fire opnåede de maksimale fem stjerner i “Standing Investments”-sammenligningen, og de to øvrige opnåede en firestjernet rating. Desuden blev CapMan Residential Fund anerkendt som “Global Sector Leader” i kategorien for boligejendomme. CapMan Infra opnåede den højeste femstjernede rating i vurderingen af projekter under udvikling i CapMan Nordic Infrastructure II-fonden og forbedrede resultaterne i alle sine porteføljevirksomheder.

  • 71 % af infrastruktur- og private equity-porteføljevirksomhederne har knyttet ledelsens aflønning til bæredygtighedsmål.

12 Synes om

Er CapMan investor i de Lifeline-fonde, der ejer Oura? Hvis ja, så kan puljen på 35 mio. i “eksterne VC-investeringer” indeholde en stor upside, direkte på bundlinjen. Er der nogen, der har viden om dette / ved, hvor man kan finde information?

3 Synes om

Omfattende rapport om CapMan:

Fra Saulis pen: “Uden en tydelig vækst i gebyrindtægterne er der ikke noget potentiale i aktien, men hvis vores prognoser realiseres, er aktien billig.”

10 Synes om

CapMans omfattende rapport er endelig ude! :closed_mailbox_with_raised_flag: Det er efterhånden rigtig længe siden min egen sidste omfattende rapport, da jeg så vidt jeg husker opdaterede den forrige i '22, og derefter opdaterede Kasper den omfattende rapport i '24 under min sabbatperiode. Rapporten blev, som navnet antyder, omfattende, da jeg blev grebet af at skrive og behandle emnerne meget bredt. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har brugt så mange timer på en omfattende rapport, da jeg gennemgik branchen dybdegående igen. :man_scientist:

Jeg rørte ikke ved estimaterne i rapporten, da jeg i praksis allerede foretog ændringerne i forbindelse med Q1’26-rapporten. Jeg fandt heller ingen ændringer til det store billede, uanset hvordan jeg gennemgik det. Virksomheden rejser kapital til stort set alle sine strategier i løbet af 2026-2027, og hvis det lykkes, bør AUM (Assets Under Management) vokse betydeligt. Selvom kapitalrejsningsmarkedet stadig er svært, er situationen gradvist ved at lette, og dertil har virksomheden foretaget betydelige investeringer i sin egen salgsorganisation. Der vil være store forskelle i kapitalrejsningen på tværs af produktgrupper. Inden for Infra bør det være en såkaldt “walkover”, mens kapitalrejsningen inden for ejendomme (Nordic Real Estate IV) fortsat vil være vanskelig. :currency_exchange:

Hvis virksomheden lykkes med kapitalrejsningen i overensstemmelse med vores forventninger, vil omsætningen vokse kraftigt. Denne vækst bør afspejles stærkt i gebyrresultatet (= driftsresultat baseret på løbende gebyrer). Gebyrresultatet er stadig på et meget beskedent niveau og bør springe op på næste niveau herfra. I betragtning af branchens meget skalérbare natur burde den skalering ikke være nogen “Amerikan temppu” (en teknisk svær bedrift), selvom CapMan utvivlsomt har haft historiske udfordringer med sin omkostningseffektivitet. I vores estimater sker skaleringen ikke med et vanvittigt forhold, og hvis virksomheden for eksempel samtidig foretog omkostningstilpasninger (hvilket jeg absolut ikke tror, de gør), kunne gearingseffekten opad blive betydeligt større end vores estimater. :bar_chart:

Værdiansættelsesbilledet er usædvanligt tvedelt. Med det nuværende gebyrresultat forbliver værdien af Management-forretningen lav, og summen af delene (SOTP) lander faktisk under den nuværende kurs. Omvendt, hvis vækstscenariet realiseres og resultatet skaleres, er summen af delene nemt over den nuværende kurs. :balance_scale:

I forhold til balancen er det vigtigt for investorer at forstå, at CapMan vil begynde at frigøre betydelig kapital fra balancen i de kommende år. Årsagen til dette er tidligere store investeringstilsagn samt et opbremset exit-marked. Ifølge mine beregninger vil CapMan nemt få 100 MEUR hjem fra porteføljens 180 MEUR inden udgangen af årtiet, og virksomheden vil på ingen måde geninvestere så meget i sine nye fonde. Derfor vil pengestrømmen med sikkerhed være højere end resultatet. Efter min mening er en reduktion af investeringsporteføljen mere end berettiget, da CapMans værdi i øjeblikket i væsentlig grad hviler på investeringsporteføljen. I en optimal situation hviler værdien hovedsageligt på Management-forretningen, og investeringsporteføljen er en understøttende komponent. :money_bag:

Hvad vil CapMan så gøre med denne overskydende pengestrøm? Sandsynligvis vil de i det mindste afdrage noget gæld, men resten vil blive udloddet til aktionærerne og/eller brugt til vækstinvesteringer (i praksis opkøb). Jeg mener, det er en god antagelse, at CapMan fra senest 2027 vil udlodde mindst hele sit resultat som udbytte. :money_with_wings:

Hvorfor har jeg ikke en KØB-anbefaling, når næste års P/E er 10x? :thinking: Tror jeg ikke på mine egne estimater? Jo, aktien er utvivlsomt billig, hvis estimaterne holder stik, og det ville give en god Købs-case. Det, der dog holder mig tilbage, er, at der stadig er meget lidt konkretion til rådighed vedrørende kapitalrejsningerne. Der er foretaget en rimelig stor første lukning i skovfonden, og NRE4 har modtaget en seed-investering. Dette er al den konkretion, vi har. Hvis vi for eksempel havde en stærk første lukning af Infra III (i størrelsesordenen 300 mio. eller lignende) og en fornuftig første lukning af NRE4 (om så bare 150 mio.) på bordet, ville det være lettere at være på forkant. Faktum er dog, at hvis kapitalrejsningerne udebliver og tidsplanerne skrider, vil det afflade vækstkurven og væsentligt svække skalérbarheden. :neutral_face:

Til slut en påmindelse om CapMans forretningsmodel og det faktum, at det hele i sidste ende hviler på fondenes gode afkast. Hvis dine produkter præsterer godt, så fungerer de andre komponenter også. Omvendt, hvis fondene ikke har succes, bliver alt det andet besværligt. Fondenes performance er rigtig svær at følge udefra, og den bedste måler for investorer er carried interest-indtægter (voitonjako-osuustuotot). Hvis man ikke modtager carried interest, fortæller det desværre, at de underliggende fonde ligger under hurdle-raten (aitakorko). For en enkelt årgang kan dette være okay, hvis årgangen generelt har været elendig, og man klarer sig bedre end konkurrenterne. For eksempel skal man ikke forvente overskudsdeling fra ejendomsårgange indsamlet lige før rentestigningerne, men at være “øverst i ligbunken” er en helt okay præstation. På lang sigt bør man dog systematisk nå hurdle-raten. Også her har CapMan noget at bevise, da flere store fonde bør overgå til overskudsdeling i løbet af de næste to år. :bullseye:

46 Synes om

Jeg har ikke fakta på det, men som jeg forstår det, er de VC-fonde (venturekapitalfonde) internationale fonde og ikke finske. Desuden, selv hvis der var en Lifeline-fond involveret, ville Ouras jackpot i høj grad allerede have vist sig som værdireguleringer. Oura har løbende rejst kapital til stadigt højere værdiansættelser, og normalt bogfører VC-selskaberne værdierne baseret på den seneste finansieringsrunde. I tilfældet med Oura er værdistigningen fra nul til 10 milliarder således allerede bogført, og det, der ville være tilbage, er “kun” den værdistigning, der sker ved en børsnotering (IPO) (10-50 %).

15 Synes om