det är rena rama pulkabacken ![]()
Vad kan man annars förvänta sig? Otherworld Heroes har bara släppts i ett fåtal länder, Hello Kitty-släppet har tydligen skjutits upp och den enda nyheten från företaget på sistone är att de förvärvat företaget Goodbye Kansas.
OWH vann ett 1:a pris i spelbranschen. Uppenbarligen ett stort erkännande inom spelbranschen.
Så var det också, och OWH kommer att lanseras i andra länder så fort coronarestriktionerna börjar lätta. Jag kan inte kommentera prisets kändisskap och betydelse, men det kommer säkert att hjälpa marknadsföringen.
Japp, det skulle inte skada alls om kursen tog ett lite större spurt mot nordost. Huvudsaken är dock att verksamheten stabiliseras och att de får gjuta lite starkare grund för verksamheten. Intressant bransch.
Inga problem. Jag tror att det finns goda möjligheter, kompetensen finns säkert internt, så länge de kan sälja duplicerbara lösningar till B2B-sidan istället för bara tunga konsultprojekt. Nu snabbt ut med spelen och in med ett jämnt kassaflöde.
Kom det någon nyhet, sjönk plötsligt 10%
Det enda jag kunde se var att Nordnet verkar vara starkt på säljsidan. Jag föreställer mig att en enskild kund är angelägen om att tömma sin spargris när det gäller Bublar. Det finns inget på hemsidan heller. Avanza är vanligtvis ganska snabba med att publicera de senaste vändningarna relaterade till företaget.
Jag tog intuitivt en liten extra skiva för att sänka medelpriset, förhoppningsvis bet jag inte i gräset i denna rådande informationsbrist.
{“content”:“Där har väl de nya ägarna sålt av sina papper med vinst, man vet inte hur mycket grejer som fortfarande är på väg därifrån. Vågar man sälja en del och köpa billigare? Kanske det tåget redan har gått”,“target_locale”:“sv”}
https://www.aktiespararna.se/sites/default/files/bublar_group_analysuppdatering_2020-07-02.pdf
Analys från Sverige: Bear 1,6 Base 6,1 Bull 8,7
På sistone har den mestadels sjunkit, men förhoppningsvis piggnar den till nu. Ett obehagligt slag för aktien var att Hello Kitty-spelet sköts upp till nästa år, vilket ledde till en säljboom.
Förhoppningsvis är de största dumpningarna över och kursen börjar återhämta sig. Jag skulle också önska en global lansering av OWH innan vintern är här igen och utomhusspel på norra halvklotet upphör.
{“content”:“Ja, det har varit tyst som i graven. Snart två månader sedan OWH:s senaste klientuppdatering, och även om utvecklarna säkert har slitit med att fixa backend-problem, är det en lång tid.\nHoppas det blir en förändring när semestrarna är slut och att det börjar hända saker igen nästa vecka.\nBublar behöver pengar, så vi slipper vara på investerarnas fickor igen med en ny emission.\nDet positiva är förstås att OWH har fått ett bra mottagande och att Q2 i slutet av augusti också kommer att inkludera GBK:s resultat.\n\nFlytten av Hello Kitty till nästa års OS får mig att fundera lite, för jag undrar: Vad är den verkliga anledningen till att spelet skjuts upp?\nCorona? Sanrio vill att spelet ska släppas just i samband med OS, enligt deras egen marknadsföringsstrategi? Eller är spelet så ofärdigt att det inte kan släppas under 2020?\n\nJag har en känsla i magen att OS inte heller blir av 2021. YLE hade nyligen en artikel där det stod att bara ¼ av japanerna var positiva till spelen. Andra tyckte att det borde skjutas upp ytterligare eller ställas in helt.\n\nOm spelen inte blir av vore det trevligt att veta vilken publiceringsstrategi som gäller. En känga till Bublar här för dålig kommunikation, med tanke på att det är ett publikt börsnoterat företag.\n\nJag har fortfarande förtroende, särskilt när OWH är precis runt hörnet. På senare tid har mitt intresse också kanske vuxit för Sayducks och Voblings potential. Man skulle kunna tro att det i dessa tider, inom de branscherna, skulle vara svårt att inte tjäna pengar – men det kräver förstås duplicerbara produkter, inte konsultjobb för några hundratusen euro.\n\nVi håller plånboken redo och hoppas på spännande nyheter snart.”,“target_locale”:“sv”}
Den största begränsningen med dessa GPS-krävande spel är att de inte fungerar inomhus. Detta begränsar spelandet av både OWH och Hello Kitty AR och därmed deras monetarisering. Utegångsförbuden på grund av covid har bromsat lanseringen och andra orsaker kan antas.
Den marknadsstorlek på 10 miljarder USD som nämns i Aktiespararnas rapport inkluderar sannolikt även hårdvara, så 5 miljarder skulle vara mjukvara och hälften av detta konsumentprodukter, det vill säga främst spel. När Pokemon Go genererade 1,4 miljarder USD 2019, återstår cirka 1 miljard för andra att dela på. Globalt sett alltså.
När hela spelmarknaden förra året var cirka 148 miljarder USD och hälften av detta mobilt, är Bublars målmarknad mindre än 2 % av hela spelmarknaden, vilket gör det svårt att generera en mycket stor omsättning. Det är naturligtvis möjligt, som Niantics exempel visar. Hello Kitty siktar just på samma målgrupp.
AR är en trevlig sak och Hello Kitty ett bra varumärke, men kan Bublar göra ett bra spel?
https://twitter.com/GoodbyeKansas/status/1288720844919836672?s=19
GBK har fått en Emmy-nominering för Jack Ryan-serien. Några positiva nyheter från det här företaget för en gångs skull.
Där lade den dartkastande primaten upp många bra poänger. Det här huset har inte utmärkt sig inom spelutveckling tidigare. Jag spelar mycket själv, men inte så mycket mobilspel. Ändå skulle jag säga att jag fick mestadels positiva känslor när jag testade OWH, men som du sa kräver GPS-baserade spel ännu mer engagemang från spelarbasen.
När det gäller HK, om spelet alls tilltalar målgruppen, handlar det säkert mer om monetiseringsutmaningar. Till exempel har Hello Kitty nagellack-spel laddats ner av över 100 miljoner spelare. Hur stor del av detta urval använder pengar på köp i spelet?
Hur stor popularitet borde spel förväntas ha för att kunna kallas framgångsrika? Vad borde spelets omsättning vara för att det verkligen ska synas i aktiekursutvecklingen (helst uppåt)?
Emmy-nomineringen är också ganska trevlig. All publicitet är ett plus.
På det svenska forumet verkar många ha blandat ihop GBK och Cyberpunk. Det verkar som om de tror att det spelet kommer att ge GBK pengar. Jag tror att dessa har en fast tim- + projektfakturering och spelets ekonomiska framgång (Cyberpunk kommer utan tvekan att bli årets spel, jag säger det nu) tillhör CD Projekt Red.
Uppenbarligen släpps Otherworld Heroes i morgon i några nya länder och testningen kommer att utökas. Aktien har piggnat till lite för första gången på länge och är inte längre en ständig nedförsbacke.
Så ska den publiceras. Intressant att se hur många och vilken effekt det har på kursen. Nästa fredag Q2-rapport och GBK-siffror. Spännande
Har ni andra stora pengar investerade i Bublar?
Spårningsbatch, 5500 stycken