Boreo - Industriell ägare och serie förvärvare

När det gäller Boreo verkade strategin att köpa när Kari ler fungera väl (avkastning ca 65 % per år). Tyvärr försvinner denna indikator nu :smiling_face_with_sunglasses:

11 gillningar

Precis så. Vi talar ändå om en helhet av 23 verksamheter som växte organiskt med 12 % under Q4. Där orderböckerna nu är betydligt starkare än för ett år sedan. Och en tydlig vändning till det bättre skedde redan 2025. De ekonomiska utsikterna stöder också bolaget. Även om en kraftig högkonjunktur inte förväntas ännu, så förväntas ändå en gradvis förbättring. Boreo hade ett tufft 2024 och bolaget har genomgått ett besparingsprogram. Jag tror att bolaget kommer tillbaka ännu starkare (effektivare) efter detta. Det finns skulder, men finansieringssituationen är ändå rimligare än tidigare, när man tar hänsyn till i vilken riktning bolagets omsättning, resultat och marknad rör sig just nu.

Det ser riktigt bra ut och det verkar finnas andra likasinnade på marknaden när man kikar på aktien på börsen.

5 gillningar

Ny rapport från Redeye om Boreo där de höjer sina scenariovärden:

4 gillningar

Jag kom tillbaka från min föräldraledighet förra veckan och idag var det dags att kasta sig in i analytikerintervjuer igen i och med Boreo. :grinning_face_with_smiling_eyes: Ett sådant resultat och det efterföljande kurshoppet gav verkligen Olli och undertecknad anledning att gå igenom caset även på video!

Är den kursuppgång på över 40 % som följde på Boreos starka resultat bara början på en flerdubbling av aktien, eller bör investerare än så länge ha is i magen i väntan på ytterligare bevis på resultattillväxten? Analytiker Olli Vilppo funderar över aktiens värdering och förutsättningarna för en flerdubbling av kursen.

Ämnen:
00:00 Inledning
00:38 Starkare resultat än väntat under slutet av året
02:38 Resultatutveckling under kommande år
06:43 Hävstången fungerar även åt andra hållet
08:44 Förvärv får sannolikt vänta
11:22 Aktiens värdering lockar trots kursuppgången

20 gillningar

Vid en sådan här kursnivå kommer Protector att konvertera kapitalet i sitt konvertibellån till aktier, och därmed minskar skuldsättningen med 10 miljoner euro samtidigt som likviditeten förbättras. Visst orsakar det en utspädning för ägarna, men det är främst en följd av en positiv händelsekedja.

Det här var det konvertibellånet:

8 gillningar

Det stämmer. Den utspädningen är nästan en självklarhet om man har trott på Boreos vändning. Det finns dock 4 år på sig att konvertera lånet till aktier till ett pris av 19 euro. Jag ökade mitt innehav förra året motsvarande den kommande utspädningen (antalet aktier ökar med ca 19 %) och lite till, när aktien var billig och tecken på en vändning började synas.

Jag håller med om att förbättrad likviditet och skuldsättning är positivt. Och den teckningskurs som man då kom överens om var ingen dum deal för den situationen.

5 gillningar

Intressant bakgrund gällande aktiens handelsstruktur efter Q4-rapporten:

aktieomsättning idag (hittills): 10 747 st

föregående dagar fram till Q4-rapporten:

6 522 st

5 811 st

5 059 st

4 255 st

Totalt: 32 398 st

Samtidigt har antalet aktieägare i Boreo på Nordnet i praktiken inte ökat alls:

27.1.2026 = 781 st

5.2.2026 = 775 st

16.2.2026 = 780 st

18.2.2026 = 783 st

Det ska bli intressant att se aktieägarlistan vid månadsskiftet för att se vem som har köpt dessa aktier.

4 gillningar

Det är åtminstone känt att den nuvarande men snart avgående finanschefen har varit på säljsidan, en affär på 1 573 aktier eller ca 30 t€.

5 gillningar

Jag frågade AI hur Boreo gynnas av byggandet av datacenter. Skulle det delvis kunna förklara den kraftiga kursuppgången?

Flera av Boreo Abp:s dotterbolag fungerar som kritiska underleverantörer och komponentleverantörer i datacenterprojekt. Dessa bolags expertis är särskilt fokuserad på datacenters

elektrotekniska infrastruktur och nätverksförbindelser.

De mest centrala dotterbolagen i rollen som underleverantörer är:

3 gillningar

Boreos kurs rusar – Ekonomidirektören beslutade att sälja aktier för 70 000 euro | Arvopaperi

Arvopaperi ansåg det inte vara nödvändigt att förtydliga att Jesse Petäjä håller på att lämna Boreo. ”Nyhetens” informationsvärde är i praktiken negativt, det vill säga du blir lite dummare om du läser den.

Märklig nyhetsrapportering, men låt gå. All press is good press?

Edit. Petäjä har alltså 15 060 aktier kvar efter försäljningen av 1 573 aktier. Jag skulle se det som ganska normalt att man minskar sin riskkoncentration vid ett företagsbyte och frigör kapital som varit bundet under en lång tid för eget bruk. Särskilt när kursen har stigit rejält. Jag skulle inte se det som konstigare än så @Kettu12

6 gillningar

Är det inte i vilket fall som helst något negativt? Eller hur brukar det vara? Säljer avgående nyckelpersoner ofta sina aktier, även om de tror att kursen kommer att stiga?

I pressmeddelandet rapporterades faktiskt försäljningar från två separata dagar, det vill säga 1573 aktier och 1987 aktier, totalt 3560 sålda aktier. Därmed sjönk aktieinnehavet från 15060 → 11500 aktier – ett par steg nedåt på ägarlistan.

Affärernas totala värde var mycket riktigt omkring 70 k€

2 gillningar

Det är onekligen negativt att den person som i praktiken vet bäst om företagets ekonomi anser att det nuvarande läget är ett bra tillfälle att sälja. Å andra sidan är det nu ett dubbelt så bra läge att minska sitt innehav jämfört med för ett år sedan, vilket gör det mer lockande på ett personligt plan, särskilt när man själv håller på att kliva åt sidan. Likviditeten är också bättre nu. Han har dessutom förvärvat dessa aktier till ett betydligt högre pris än det nuvarande, så på köpet får han även trevliga skatteavdrag.

Jännä nähdä jatkuuko myynnit tulevina päivinä.

2 gillningar

Min kommentar till marknadsvolatiliteten och den stora bilden:

Att bygga förmögenhet på aktiemarknaden är mycket okomplicerat. Det handlar om att tålmodigt äga aktier i konkurrenskraftiga och/eller snabbväxande företag medan de ökar sin omsättning och lönsamhet. Ibland pressar marknaden ner priserna på dessa aktier, vilket skapar attraktiva köpmöjligheter för investerare som fokuserar på företagets långsiktiga utveckling.

N.b: Under VD Kari Nergs period växte Boreo från en omsättning på +/- 50 miljoner till en omsättning på +/- 150 miljoner. På resan som började med distributionsverksamhet för elektronikkomponenter har företaget genomgått en total transformation och vuxit till dagens storlek med 23 bolag.

2 gillningar

Det här stämmer inte alls. Man kan bygga förmögenhet mycket väl med aktier även om företaget inte växer ett dugg. Genom att äga kraftigt växande konkurrenskraftiga företag kan man på motsvarande sätt förlora förmögenhet om inköpspriset är för högt.

Vad som är inprisat i kursen är den allra viktigaste variabeln, oavsett vad man äger.

3 gillningar

En liten kommentar om Boreos resultat:

• Positivt överraskande resultat – ger betydligt mer handlingsutrymme än vad många väntade sig.

• Bra operativt arbete i en svår marknad.

• Utifrån kassaflödet och resultatnivån uppstår en realistisk möjlighet till minskade finansieringskostnader under de kommande åren, vilket är en betydande hävstång för aktieägarvärdet.

• Marknadsreaktionen var intressant – det kändes som att kursen reagerade mer på Inderes syn än på själva resultatet.

Jag gjorde en kort affär i aktien, men stannade inte kvar på dessa nivåer. Den främsta orsaken rör inte det operativa arbetet utan ägarstrukturen. Jag gillar inte huvudägarens dynamik i det här fallet.

Om bolaget verkligen lyfter på allvar ser jag en risk för att huvudägaren, med stöd av PE-bakgrund (Private Equity), skulle kunna köpa ut bolaget från börsen med en ganska måttlig premie. Ett konkurrerande högre bud skulle i teorin kunna komma, men i praktiken kan styrelsens rekommendation och huvudägarens position begränsa spelutrymmet.

I denna struktur:

• fördelas riskerna i en nedgångsfas på samtliga ägare

• kan kontrollvärdet i en uppgångsfas tippa till huvudägarens fördel

Detta gör inte bolaget operativt dåligt – men som investering lockar riskprofilen mig inte att hänga med på lång sikt just nu.

4 gillningar

Stormen Hannes som härjade i slutet av året, och i synnerhet dess svenska kusin Johannes, verkar ha en stor engångseffekt på den svenska marknaden för timmertransporter (tyvärr bakom betalvägg):

Den marknaden har ju varit ganska dämpad under de senaste åren (i och med nedgången inom skogsindustrin) och av Boreos bolag bygger FloBy Nya Bilverkstad dessa timmerbilar, och Lackmästarn, som de förvärvat, lackerar dem sedan.

Det här har ingen jättestor effekt på Boreo-koncernen som helhet, men det finns lite olika sådana här små positiva drivkrafter här och var.

3 gillningar

Hälsningar till alla på forumet – Kari Nerg här.

Det har varit trevligt att se att diskussionen kring Boreo har livats upp på sistone, och förhoppningsvis ger bolagets verksamhet även i fortsättningen anledning till aktiv diskussion. @Olli_Vilppo har enligt min mening gjort ett bra jobb som Boreos nya analytiker och lyft fram investeringscasets möjligheter och risker på ett balanserat sätt. Tack till Olli för detta!

Nu när mina arbetsdagar i bolagets ledning går mot sitt slut, vill jag passa på att tacka er på forumet för aktiviteten och intresset för Boreo under de senaste åren. Tonen i diskussionen har enligt min mening varit saklig och det har varit intressant att följa forumet.

Den här resan har varit personligen mycket givande, och det har funnits gott om fart och fläkt under de senaste sex åren. Jag känner att jag lämnar över bolaget i ett gott skick i händerna på Tuomas och teamet, och jag tror att bolaget har mycket goda förutsättningar att växla upp under de kommande åren.

Om det ännu under mars dyker upp frågor som ni önskar kommentarer på, svarar jag gärna på dem i min nuvarande roll. Efter det kommer jag med intresse att följa bolagets utveckling och även diskussionen här på forumet.

Fortsatt trevlig vårvinter till er alla!

/Kari

53 gillningar

Kari, tack för ditt arbete på Boreo. Det har varit ett nöje att följa dina framträdanden och intervjuer. Du kommunicerar saker grundligt och transparent, och ditt arbete genomsyras av professionalitet. Det har säkert varit en stor anledning till att man själv har orkat äga bolaget genom de senaste två svårare åren och inte ”kastat yxan i sjön”. God fortsättning på året även till dig och lycka till med dina nya utmaningar, vart du än styr kosan.

15 gillningar

Varmt tack @lazyway för feedbacken och lyckönskningarna inför framtiden :folded_hands: ’En och samma linje’ har varit min princip i kommunikationen till alla bolagets intressenter, och jag tycker att det fungerar riktigt bra både i ett börsbolags kommunikation och i livet i övrigt ;D

16 gillningar