Boreo - Industriell ägare och serie förvärvare

Boreos vändning framskrider fint mot det bättre! Om jag som investerare fick bestämma, skulle jag överväga en mer radikal städning av portföljen.

Jag anser att alla verksamheter relaterade till hjulburna transporter borde säljas av och det frigjorda kapitalet omallokeras. Bland annat PM Nordic, HM Nordic och Tornokone borde säljas, då det rör sig om verksamheter med låga marginaler som samtidigt binder kapital, när utrustning med höga styckpriser blir stående på lager.

Jag skulle även granska logistikverksamheterna, det vill säga ESKP och Vesterbacka. Jag förstår inte riktigt varför en serieförvärvare måste ha transportföretag i portföljen. Uppnås därmed en konkurrensfördel, exempelvis vid godstransporter för partihandeln? Knappast, eftersom vägtransportbranschen är mycket konkurrensutsatt i Finland. Även dessa två bolag skulle kunna säljas.

Sist men inte minst kommer andra bolag som underpresterat under en längre tid i åtanke. Till exempel Noretron Komponentit och MachineryMT är sådana vars affärskvalitet kan ifrågasättas.

Förhoppningsvis tar Tuomas som ny VD ett ärligt grepp om saken, för för att lyckas måste Boreo lyckas pressa ut bättre marginaler ur sin verksamhet. Jag kanske är förblindad av hur de svenska serieförvärvarna på toppnivå agerar, men en rörelsemarginal på 5–6 % för Boreo känns så låg när marginalerna hos grannarna ligger mellan 15–25 %.

2 gillningar