Boreo - Industriell ägare och serie förvärvare

En liten kommentar om Boreos resultat:

• Positivt överraskande resultat – ger betydligt mer handlingsutrymme än vad många väntade sig.

• Bra operativt arbete i en svår marknad.

• Utifrån kassaflödet och resultatnivån uppstår en realistisk möjlighet till minskade finansieringskostnader under de kommande åren, vilket är en betydande hävstång för aktieägarvärdet.

• Marknadsreaktionen var intressant – det kändes som att kursen reagerade mer på Inderes syn än på själva resultatet.

Jag gjorde en kort affär i aktien, men stannade inte kvar på dessa nivåer. Den främsta orsaken rör inte det operativa arbetet utan ägarstrukturen. Jag gillar inte huvudägarens dynamik i det här fallet.

Om bolaget verkligen lyfter på allvar ser jag en risk för att huvudägaren, med stöd av PE-bakgrund (Private Equity), skulle kunna köpa ut bolaget från börsen med en ganska måttlig premie. Ett konkurrerande högre bud skulle i teorin kunna komma, men i praktiken kan styrelsens rekommendation och huvudägarens position begränsa spelutrymmet.

I denna struktur:

• fördelas riskerna i en nedgångsfas på samtliga ägare

• kan kontrollvärdet i en uppgångsfas tippa till huvudägarens fördel

Detta gör inte bolaget operativt dåligt – men som investering lockar riskprofilen mig inte att hänga med på lång sikt just nu.

4 gillningar