Bioretec - Öppnar USA-marknaden?

Om det blir ett förvärv är det mycket intressant att följa.

Jag fattar bara inte hur värdet på det här bolagets innovation kan vara ca 10 miljoner euro nu som ett börsnoterat bolag. Eller ja, visst fattar jag – First North Helsinki och svikna löften och fula siffror… det krävs ju inget mer än så.

Om det blir en budgivningssituation (där jag tror att nästan alla stora implantatbolag skulle vilja delta, eftersom Retec har det enda FDA-godkända biologiskt nedbrytbara metallmaterialet och biologiskt nedbrytbara implantat är en betydande framtidstrend), vad kan då bolagets försäljningspris bli? Är det 5 miljoner euro, 50 miljoner euro eller 100 miljoner euro? Det känns kanske orimligt just nu, men förlustdrivna implantatbolag och småbolag med mycket liten omsättning köps för hundratals miljoner, och det är så branschen fungerar. Det är till och med överraskande att inget uppköpserbjudande har lagts på Bioretec hittills.

Eller så är jag kanske helt ute och cyklar, lever i mina egna villfarelser och förstår knappt någonting om branschen eller bolaget. I efterhand tror jag att detta är det mest sannolika scenariot. Jävlar.

8 gillningar

Jag anser också att det är ganska självklart att bolagets nuvarande värde inte avgör köpeskillingen i en eventuell företagsköpssituation i Bioretecs fall. Det behövs något utöver emissionen för att öka trovärdigheten om det är den vägen man tänker gå. Vi följer situationen.

1 gillning

Bioretec anordnar nu för första gången en webcast i samband med resultatet. Här är länken till sändningen som börjar kl. 13

4 gillningar

Jag gjorde några beräkningar. Stephen Industries äger för närvarande 3 695 462 aktier, vilket motsvarar 12,00 % av det nuvarande antalet aktier. Min beräkning baseras på att bolaget genomför en företrädesemission på 15 miljoner euro och att efterfrågan är så pass svag att man får det önskade antalet aktier i den sekundära teckningen. Jag antog dock att emissionen slutligen blir fulltecknad. Som teckningskurs använde jag 0,23 euro, då det var vad aktiekursen stod i vid det tillfället.

En företrädesemission på 15 miljoner euro med en teckningskurs på 0,23 euro skulle innebära 65 217 391 nya aktier. Om man tänker sig att huvudägaren inte vill lämna ett obligatoriskt bud, så kan de teckna 25 miljoner nya aktier. I så fall skulle de tillföra bolaget 5,75 miljoner euro och ägarandelen skulle bli 29,89 %. Om ägandet överstiger 30 % måste ett obligatoriskt bud lämnas till marknadspris.

Problemet i ovan nämnda situation vore att man skulle behöva få ihop 9,25 miljoner euro från annat håll.

Dessutom ser jag det som ett problem att man vid teckningen borde veta om emissionen blir fulltecknad. Om man i Stephens situation till exempel gör en teckning av ovan nämnda storlek och emissionen inte blir fulltecknad, så överskrids 30-procentsgränsen…

Edit: ett litet tillägg.

7 gillningar

För detta kan man ansöka om dispens hos Finansinspektionen. Ett annat alternativ är att göra en massiv företrädesemission till exempelvis 1 cent, som huvudägaren garanterar och därmed tvingas lämna ett obligatoriskt budpliktsbud på de återstående aktierna, vilket naturligtvis inte går igenom.

Webcastens behållning kändes ganska blek, men enligt uppgift rullar verksamheten på bra och efterfrågan är stark :+1:

2 gillningar

Har det slagit någon att produkten kanske inte är så fantastisk som företaget ger sken av och aktieägarna vill tro?

Jag har i alla fall fått uppfattningen att eftersom skruven innehåller zink och kalcium utöver magnesium, skulle skruven inte lida av samma problem med vätgasbildning som andra magnesiumskruvar som finns eller har funnits på marknaden.

I RemeOS är magnesiumhalten 99 %, kalcium 0,55 % och zink 0,45 %. Samma problem med gasbildning existerar alltså. För det andra läste jag nyligen FDA:s De Novo-klassificeringsansökan. Där står det så här:

Även om alla frakturer läkte kliniskt och radiografiskt inom 12 veckor efter operationen, visade seriella röntgenbilder radiolucenta zoner lokaliserade kring skruvarna, vilket tillskrevs absorptionsbiprodukter (dvs. vätgas). I allmänhet ökade de radiolucenta zonerna fram till den 6:e postoperativa veckan, förblev konstanta fram till vecka 12 och minskade därefter. Efter 2,5 år (130 veckor i genomsnitt) var benförlust fortfarande synlig på datortomografi (CT); dock var nybildningen av ben omfattande. Inga refrakturer eller nya benfrakturer rapporterades. Residual skruvvolym (y), uppskattad från patienternas CT-skanningar, minskade linjärt över tid (x veckor) och närmade sig 0 (fullständig absorption) vid 149 veckor (y = -1.4664x + 218.02 R² = 0.976). Serumkoncentrationer av Mg 2+ och Ca 2+ samt uppskattad njurfunktion förblev inom normala fysiologiska gränser under hela studien.

Gas bildas och ännu efter 2,5 år syns benförlust i området. Om jag vore en ortoped eller ett sjukhus som överväger att använda skruven, skulle jag nog tänka efter en gång till efter att ha läst det där.

Eftersom skruvens genomsnittliga nedbrytningstid är 2,5 år, har de sista resterna av skruven tydligen just brutits ner vid den tidpunkten, och det nybildade benet hade ännu inte hunnit fylla området.

Bolaget har tvingats köpa tillbaka skruvar från två olika amerikanska distributörer eftersom det inte funnits någon efterfrågan. Varför avslutade Spartan Medical distributionsavtalet så tvärt? Man förväntade sig att dörrar skulle öppnas via dem, möjligen även till krigsveteranernas hälsovårdssystem.

Försäljningsutvecklingen ser helt förfärlig ut. Från början av Q3 sades försäljningen i Europa ta fart på allvar och därefter accelerera gradvis. Detta syns inte alls i resultatet.

Från början av Q4 kom Medicare/Medicaid-beslutet. Inte heller detta syns i resultatet på något sätt. Jag förväntade mig inget mirakel från H2, jag förväntade mig en tillväxt på 10–15 %. Det blev ett tapp på -41,65 %.

7 gillningar

I webcasten försäkrades det att efterfrågan ökar och att de är ledande inom sin bransch, och fler är på väg. I flera länder där CE-märkning tillämpas är ansökningar under behandling. Tillstånd krävs även för verktyg, borrar, skruvdragare och andra hammare. Man arbetar på det. (CE-märkning är viktig utöver EU27 även i Storbritannien, Turkiet, Schweiz och EFTA, som en redaktionell kommentar). Det understryks att investerarnas förtroende är viktigt. Det blev nog bättre redan tidigare när man sänkte från 65 miljoner till tio, och aktiepriset är nu ganska ”billigt”, så det kan väl bara bli bättre härifrån? Fördubblade positionen. Bära eller brista.

6 gillningar

Jag såg Hubar – Fishers ”intervju”.

Det var verkligen en total ”nothing burger”. Han fick chansen att svara på (troligen) ett fåtal utvalda frågor som inte tillförde något nytt mervärde eller klargjorde någonting alls. Åtminstone inte för undertecknad. Inte en enda svår fråga ställdes, och jag gissar att det hade funnits gott om sådana.

Det här tugget om ingenting börjar verka avsiktligt.

Plockat från dagens pressmeddelande:

• Bioretec meddelade den 31 januari 2025 att produktfamiljen för dess RemeOs™-traumaskruv har fått CE-godkännande, vilket möjliggör produktlansering i Europa.
  • Bioretec meddelade den 1 oktober 2025 att bolagets RemeOs™-traumaskruv har beviljats Transitional Pass-Through (TPT)-ersättning av amerikanska Centers for Medicare & Medicaid Services (CMS).
  • Bioretec meddelade den 14 december 2025 att bolagets RemeOs™ DrillPin har beviljats Breakthrough Device Designation-status av FDA. DrillPin är Bioretecs tredje produkt som beviljats Breakthrough Device Designation-status (traumaskruv 2021, spinalt fusionsimplantat 2024).

Hur kan det komma sig att omsättningen och i synnerhet värdet på ett bolag som precis har börjat sin tillväxtresa kollapsar, trots dessa genuint innovativa lösningar och framgångar?

Varför drog Alan Donze och finanschefen sin kos (detta har jag undrat över högljutt här tidigare)?

Vad är det egentligen som haltar i det här bolaget?

Ytterligare ett citat från dagens insiderinformation (funderingar kring en företrädesemission):

”Bioretecs styrelse har inte fattat några bindande beslut gällande genomförandet av Aktieemissionen och betonar att genomförandet av en eventuell Aktieemission ännu inte är säkerställt.”

Alltså WTF?

Är det även i det här bolaget på väg en fientlig corner / MBO / LBO av antingen insiders och/eller någon större aktör?

Tecknen börjar verka skrämmande bekanta (jfr Tecnotree):

• Man gör allt för att få bolagets framtid att framstå som så dyster och ointressant som möjligt.
  • Man driver bolaget in i en finansiell kris och börjar finansiera det med allehanda finansiella upplägg (till exempel insiders konvertibler), genom vilka ägandet kan överföras till en liten grupp samtidigt som majoriteten av aktieägarna hamnar i en ojämlik ställning.
  • Innan de luddiga finansieringsarrangemangen körs aktiekursen ner så långt som möjligt för att få ett maximalt grepp om bolagets aktiestock med minimal finansiering.
  • Man kapar bolaget till en bråkdel av dess verkliga värde/potential.
  • Man tar bolaget av börsen och antingen säljer det till ett riskkapitalbolag eller tar det tillbaka till börsen till ett mångdubbelt eller tiodubbelt pris.
  • Man asgarvar hela vägen till banken.

Det märkligaste i det här är att bolagets framsteg (särskilt från 2025) är otroligt lovande. Ändå har man lyckats rasera dess värde nästan helt.

Något är lurt här. BIG time.

13 gillningar

Bra kritisk reflektion från ärade medinvesterare. Själv ägde jag en liten position i företaget (0,4 % av portföljen vid köptillfället) från förra sommaren till hösten, men sålde allt med förlust till en kurs runt 1,18 € när guidningen nyss hade dragits tillbaka under hösten. Sedan dess har jag följt företaget med försiktig optimism, men dagens händelser tog verkligen död på det sista av mitt förtroende.

Jag har själv börjat misstänka allt starkare att produkten, trots sin fina idé, faktiskt inte är så lockande ur vårdens eller vårdgivarens perspektiv som jag själv och säkert många andra här har trott. Jag undrar också varför man försöker forcera igenom produkten och försäljningen i USA, där privata sjukhus kan fakturera patienten eller dennes försäkringsbolag för alla åtgärder, och det därmed troligen inte finns samma incitament till kostnadsbesparingar som i till exempel Finland, där den offentliga sjukvården är under hård kostnadspress.

Mitt förtroende för företagets ledning är också borta. Varje gång är man väldigt ”excited” och allt går helt fantastiskt, men det verkar ständigt dyka upp nya tråkiga överraskningar runt hörnet. Jag önskar företaget allt gott, men det ser inte bra ut. Tja, de modiga som vågar köpa i det här sentimentet kan få en rejäl avkastning om den nedåtgående spiralen rätas ut, men för min egen investerarprofil passar inte ett så här extremt hasardspel.

5 gillningar

Sarahs intervju var verkligen helt intetsägande. I och för sig helt rätt saker och kritiska observationer (som att det för Remeo krävs landsspecifika registreringar inom EU för allt, även för instrumenten som används för att sätta in implantaten), men det kändes som att hon bara ville prata i positiva ordalag trots att rummet brinner.

Någon ställde en tydlig fråga om hur mycket omsättning som har kommit via Remeo hittills. Sarah höll säkert en två minuter lång monolog och slingrade sig från att svara direkt på själva frågan. Varför i helvete kan man inte bara svara med eurobeloppet; oavsett vad beloppet är – det vore ganska önskvärt att börja vara brutalt transparent i allt.

Det marknadsfördes återigen flitigt om rätt rekryteringar och satsning på tillväxt. Jag måste erkänna att det inte intresserar mig ett dugg hur mycket företaget ”satsar på tillväxt”. När det gäller Retec skulle jag, istället för tillväxtsatsningar, vara intresserad av själva tillväxten. Alltså inte återigen det där tugget om att ”vi har bränt pengar och antar att det någon gång ska vändas till omsättning”, utan helt ärlig omsättning på bordet. Nu börjar det verkligen bli hög tid. Kan de där jäkla satsningarna snart ta slut och kassaflödet komma igång.

8 gillningar

Jag kastar in några perspektiv här som jag tycker är bra att notera. Oavsett hur läget i firman är, så öppnar inte en VD upp om det i en offentlig intervju. Det är praxis (även) i USA så att man inte riskerar att ställas till svars på grund av detaljerade regelverk. Alla vet att om omsättningen är ca 4 miljoner euro så säljer väl RemeOs inte särskilt bra, även om allt skulle bestå av det. Det är också förståeligt att Sarah blev skrämd av kursreaktionen på emissionsspekulationerna. Den kommer, men man kan inte säga det säkert förrän det finns ett styrelsebeslut. Så agerar alla som tänker på företagets bästa – och det roar inte alltid oss investerare. Jag tror att omsättningen dök just på grund av omorienteringen av distributionskanaler och resurser som gjordes förra året. Så blir det när olönsamma koncept läggs ner och nya dras igång. Ett tapp på en miljon sker snabbt. 1 miljon euro är väldigt lite pengar när en firma trimmas för lönsamhet och sätts på ett spår mot verklig tillväxt. Och sådant berättas inte offentligt för att inte ge störande aktörer en gratis lunch. Kanske de där 15 miljonerna euro var ett faktum man kunde ha funderat mer på. Om man med den finansieringen och ett starkt lokalt säljteam lyckas övertyga/utbilda påverkare och få fart på tillväxten, så är det inte så illa. Men om det behövs en till om 1,5 år så… Jag vet inte, men jag tror att genom att undvika borttagningsoperationer så ökar klinikernas marginaler, eftersom de ju inte jobbar på timbasis. Visst minskar antalet besök, men kostnaderna minskar mer än tappet i täckningsbidrag. En läkare kan också hinna fakturera fler faktiska operationer under samma tid osv. Men visst har jag haft precis samma frågor som ni, inget snack om det. Men det här kommer att ta tid, men det finns i alla fall godkända produkter som väntar på genombrott och mer är på väg.

4 gillningar

Och alltså, dessa myndighetsgodkännanden som FDA och CE betyder ingenting kommersiellt sett (jmf. CE-märkta julgransbelysningar som fattade eld), men de är en förutsättning för att komma vidare dit. Däremot är t.ex. 17 VAC-godkännanden en mycket positiv sak (Sarah har bara varit VD i ca ett halvår), vilket innebär att 17 sjukhus eller kliniker har godkänt Bioretecs produkt till den så kallade inköpslistan. Visst måste kirurgerna fortfarande övertygas utöver det, men dessa godkännanden görs inte utan att man har hört dem. Det vore alltid trevligt att veta när man pratar om just RemeOs-produkter.

7 gillningar

Någon kraftig reaktion eller tillväxt syns inte ännu. I mina ögon verkar det dock som att arbetshandskarna har tagits på och att rättandet av tidigare vacklande sker plågsamt långsamt. I mitt eget investeringscase var behovet av tilläggsfinansiering förväntat.

Jag säljer inte av innehaven ännu. Jag lyssnar på måndagens intervju och drar vidare slutsatser utifrån den. Det här ligger redan så pass mycket på minus att det inte finns så mycket kvar att rädda längre :slight_smile: . Full gas bara, så får det antingen smälla i väggen eller bära av ut på motorvägen. Som det ser ut nu tecknar jag mina i emissionen, om det blir aktuellt att teckna.

6 gillningar