Optomed - Hälsoteknikföretag

Jag skapar en egen tråd för det här! :slight_smile: @Verneri_Pulkkinen intervjuar bolaget idag och publicerar snart en video på inderesTV.

26 gillningar

Hmm. En intressant bransch, den första frågan är naturligtvis om det med patentstacken finns någon riktigt unik hårdvara på marknaden som inte också kommer från fem konkurrenter. Jag borde nog titta närmare.

9 gillningar

Är Optomed en konkurrent till Revenio?

12 gillningar

Revenio är en förebild (när det gäller att komma in på den amerikanska marknaden), hittills… :wink:

8 gillningar

Här är en video. Jag fick också min ögonbotten fotograferad, utrustningen fungerar :smiley:\nhttps://www.inderes.fi/fi/videot/optomed-suunnittelee-listautumista-porssiin\n\nVerkar vara en cocktail av Revenio och Admicom :crazy_face: : utrustningsförsäljning och mjukvarulösningar.

16 gillningar

Varför köpte inte Revenio detta åt sig själva? De har redan distributionskanaler osv, det skulle säkert vara lättare att marknadsföra det som en biprodukt, istället för ett separat företag. :thinking:

Är detta framtidens kombination? Vill Revenio först se hur det går/utvecklas?

3 gillningar

Jag undrar samma sak. Patentportfölj, pris på enheten och marginal. Om det är en riktigt billig burk skulle de förmodligen säljas till varje vårdcentral för att undersöka diabetiker… Sedan någon konkret statistik över hur ofta AI har rätt/fel och hur den reagerar på eventuella felaktiga indikationer (indikerar den till exempel att resultatet är osäkert, gå till läkaren :slight_smile: )

2 gillningar

{“content”:“Intervjun annars en bra butik med sin marknadsföring, men från mitten och framåt fokuserade jag på "hur många gånger säger VD:n äh?". Inte det mest övertygande framträdandet, men det låter verkligen som ett potentiellt förvärvsmål​:thinking:”}

2 gillningar

Verner var blixtsnabb!
Jag blev dock lite besviken i slutet när det sades att Revenio tillverkar ögontrycksmätare, och beskrivningen handlar om något annat. Revenio råkar ju numera ha ögonbottenkameror på sin lista i och med köpet av Center Vue, och är därmed enligt mig en direkt konkurrent.
Nåja, Vertsu är väl ingen analytiker, men jag är mer oroad över VD:ns okunnighet. Man borde väl veta om det bara finns några få aktörer på marknaden. Grilla dem!

8 gillningar

Tack, och självklart :wink:

Det pratade vi om före inspelningen. Tydligen betraktas bordsenheter (Centervue), om jag nu har förstått det rätt, jag är ju verkligen ingen analytiker, inte som direkta konkurrenter. Men, det är ju en viss nyansfråga.

5 gillningar

Det har säkert diskuterats, men prisuppfattningen har inte matchat. Ibland har man köpt precis innan en notering, som när Fortum köpte Ekokem…

Jag ser fram emot att granska den faktiska analysen, om värdering, framtid, etc.

Om jag hörde rätt är hela marknadens storlek 0,5 miljarder, VILKET ÄR LITET!! Var det rätt uppskattning, jag tror inte det.

6 gillningar

När listas dessa och var kan jag få mer information?

2 gillningar

Hittade snabbt en nyhet från Kaleva från 2017
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/oululaisen-optomedin-silmanpohjakamera-valmis-aloittamaan-kliiniset-testit/766219/

2016 omsättning 6,6 miljoner euro, 2017 siktade man på 9 miljoner. .

Marknaden för små kameror är hittills cirka 20 miljoner.
”Vi skapade dem.” Seppo Kopsala VD

4 gillningar

I slutet av den här månaden kommer Roadshow att hållas i Inderes och Hotel Kämp gemensamma eventlokal och studio (Symposion-rummet). Där kommer det att finnas servering från Kämp och vår teknologi. Jag skickar ut inbjudningar och webcast-länkar senare :slight_smile: Mer information kommer senare.

13 gillningar

Utan att känna till några detaljer nu ropar jag från buskarna:
Det kan vara lite farligt om vd:n inte ser tillverkare av bordsenheter som konkurrenter (potentiella). De har sannolikt tekniken för bildbehandling och kanske delvis även för analys, och varför inte lansera en egen produkt när marknaden växer. Om till exempel Revenio (Centervue) skulle utveckla en liknande version av sin produkt och kasta in den i sin försäljningskanal med sitt namn och kännedom, skulle de mindre företagen få det tufft. Visst är det trevligt om de mindre företagen först mognar och känner av marknaden lite.

2 gillningar

Själv gissar jag att en liten handhållen mätare är en avsevärd konkurrensfördel jämfört med en stor bordsmodell. Särskilt när priset för den ena är tiotusentals och för den andra tusentals euro. Samma sak gäller för Revenios konkurrenter. Vissa tillverkar stora och dyra apparater, medan Revenios produkt är smidig, prisvärd och dessutom en trevligare pryl för kunden. Naturligtvis är frågan om bildkvaliteten skiljer sig i dessa ögonbottenfotograferingar. Centerview verkar ha utmärkt bildkvalitet. Är det samma sak med Optomeds utrustning? Pengar talar dock om man kan få en billigare kamera för en bråkdel av priset för en produkt av högre kvalitet. Jag ser ivrigt fram emot analysen av företaget. Kommer Inderes förresten att släppa en noteringsrapport?

1 gillning

{“content”:“Liten storlek tar mindre plats och är portabel. Om detta ger en tydlig fördel finns det en viss konkurrensfördel. Kvalitet och tillförlitlighet är naturligtvis viktigare. Om produkten inte ger tillräckligt bra resultat, konkurrerar man inte med storlek och pris.\n\nIngen anmärkningsvärd omsättningstillväxt under de senaste åren. De köpte tydligen ett mjukvaruföretag, vilket påverkade situationen. Hårdvaruverksamheten har varit förlustbringande i flera år. Utveckling är visserligen dyrt, men jag anser att det är en tydlig risk.\n\nJag är främst intresserad av hur företaget mer specifikt skulle investera sina pengar och vilken kvalitetsmässig position enheten har i förhållande till andra enheter som utför samma sak, oavsett om de är på ett bord eller var som helst.”,“target_locale”:“sv”}

1 gillning

Hela saken är sann. Med den här kommentaren menade jag att VD:n, när han tillfrågades om konkurrensen och Revenio, konstaterade att Revenios huvudprodukt är icare/ögontryck/glaukom och att deras funduskamera är för undersökning av olika ögonsjukdomar, dvs. en kompletterande, inte konkurrerande, produkt. Revenio är dock inte längre bara icare, utan efter förvärvet av Centervue har de, såvitt jag förstår, en produkt för exakt samma ändamål. Märkligt, om inte VD:n känner till sin konkurrensmiljö eller kanske inte vill säga det? Skillnaden är att Centervue inte har någon handhållen enhet. VD:n konstaterade här att det finns små aktörer på marknaden för handhållna enheter och att marknaden är i ett tidigt skede. Jag skulle inte alls se det som osannolikt att Revenios kunskap om handhållna enheter i kombination med Centervues expertis inom funduskameror någon gång skulle resultera i en direkt stor aktör på Optomeds konkurrensområde.

I vilket fall som helst är detta bara rop från buskarna av en okunnig person, eftersom jag vet så lite om denna bransch. Det skulle vara mycket intressant att höra till exempel Hildéns syn på Optomed som konkurrent, eller från människor i branschen om deras tekniska expertis.

3 gillningar

Själva enheten är inte svår att tillverka och det finns gott om kompetens i Finland. Det viktigaste är att göra enheten så billig som möjligt. Det verkliga mervärdet kommer från AI-lösningen för bilddiagnostik. En läkare tar förmodligen många tiotals euro per bild för ett utlåtande och är förmodligen både mindre exakt och långsammare jämfört med en AI-baserad lösning.

För att en AI-baserad lösning ska kunna fungera exakt behövs enorma mängder data, det vill säga skannade ögon, både friska och sjuka, samt information om vilka problem som finns i varje öga. Denna noggrannhetstävling vinns av den som har mest data (=skannade ögon), inte den som har den bästa hårdvaran. För att få data måste enheten spridas snabbt och så brett som möjligt… därför är ett lågt pris för enheten viktigt.

Nu skulle det vara intressant att veta om Optomed kan samla in mer data än konkurrenterna och därmed utveckla den mest exakta AI-analysprogramvaran? (naturligtvis påverkar även neurala nätverksarkitekturen och många andra saker, men datamängden kan inte ersättas av något)

8 gillningar

En analytikerrapport eller analys om Optomed kan vara intressant läsning, men kan dess slutsatser vara särskilt långtgående? Det handlar ju om en produkt vars användarvärde kräver omfattande ämnesexpertis (det vill säga djupgående kunskap om olika tekniker för ögonbottenfotografering och deras användarvärde).

5 gillningar