Programvaru- och IT-tjänsteföretaget Bilot Oy planerar att noteras på börsen.
Företaget beskriver sig självt så här:
”Bilot skapar en strategisk konkurrensfördel för sina kunder genom att bygga en överlägsen digital kundupplevelse. Bilot är en strategisk partner som stöder kundens kärnverksamhet, med fokus på kundens kund.”
Företagets mål är att växa från den nuvarande omsättningen på knappt 20 miljoner euro till 50 miljoner euro senast år 2024. Lönsamhetsmålet för EBITA är 10 %.
Tillägg: inom branschen skulle företaget självt placera sig någonstans mellan Digia och Siili. Med Digia i åtanke är positionen alltså, såvitt jag förstår, relativt optimal med tanke på IT-fältets nuvarande behov.
Är du intresserad av ett nytt programvaru-/IT-företag?
Det finns många av dem i Finland, jag känner inte till företaget i fråga sedan tidigare. Det verkar vara en ganska renodlad projektleverantör, så din kategorisering är bra. Företagets historia var ganska dåligt beskriven och finansiell information fanns bara för två år. Verksamheten i Polen och Sverige lämnas helt öppen.
Det skulle behövas mycket mer substans för att jag skulle bli intresserad.
Har Inderes chanser att få en intervju, till exempel?
Intressant fall. Skuldfritt är verkligen en bra sak! Jag skulle gärna se annat än bara projektverksamhet. Låt oss hoppas att Inderes får ett IPO-analysuppdrag!
Intressant ordval när man frågar om möjliga företagsköp. Skulle eTasku Solutions Oy, som bedriver “kvittorörelse”, vara i sikte Därifrån skulle man få cirka 10 procent mer omsättning om det kunde lossna från Accountor.
{“content”:“Det skulle vara intressant att höra hur man tänker sig att nå 50 miljoner euro på fyra år? När man tittar på jämförbara företag som Vincit, Futu, Gofore och Siili, är den största tillväxtbegränsande faktorn bristen på kodare. Och på samma kodar-marknad finns nu även mer traditionella företag, t.ex. inom industrin och finanssektorn. Vad är Bilots konkurrensfördel/attraktionskraft när det gäller att locka till sig kompetens? Baserat på de finansiella siffrorna har man åtminstone inte mycket kraft att delta i lönekonkurrensen. Visst kommer emissionen att tillföra max 8 miljoner euro i kassan, men det räcker inte för särskilt många företagsförvärv. För resten måste man sedan ordna en emission, vilket späder ut aktien.”,“target_locale”:“sv”}
Det är svårt, och med den tidigare tillväxttakten på 10 procent kommer det att ta mycket längre tid. De kan förstås köpa ytterligare 10 miljoner i omsättning med de 8 miljoner de får från emissionen, men ett mer realistiskt mål skulle vara 40 miljoner i omsättning 2024.
@First_Timer, jag menade att ett företagsförvärv förmodligen kan finansieras från kassan, med medel från IPO:n (8 miljoner euro), men de följande förvärven kommer sannolikt att betalas med Bilots aktier. Det vill säga, i praktiken genomförs en emission där ägaren av det förvärvade företaget får en del eller till och med hela köpesumman i form av nya Bilot-aktier.
Under det senaste decenniet har det bildats väldigt många inkomstfinansierade företag inom sektorn som vuxit till över 100 personer (främst utvecklare av digitala tjänster), men Bilots position är kanske exceptionell eftersom företaget verkar inom kundsegmentet krävande storföretag och djupt inne i kundernas affärskritiska kärnsystem (SAP). Ett tjänsteområde där stora företag inte lätt släpper in små IT-leverantörer (högre inträdesbarriär).