Hej. Jag fick nyligen ett samtal där Bioretecs aktieemission marknadsfördes. Vad jag snabbt läste så verkar det vara ett ganska intressant fall. Har andra fått liknande marknadsföring och vad är andras känslor om företaget? Springvest är emissionsgivaren, det företaget är okänt för mig, men jag känner inte riktigt till dem heller.
Det kändes förstås lite som att det var för bra för att vara sant. Överlägsen teknik, på väg att slå igenom och billig. Jag läste några kommentarer och tydligen har samma löften varit i kraft i några år redan ![]()
Bioretec Oy, ett företag som tillverkar medicintekniska produkter och utvecklar och tillverkar starka, säkra och pålitliga bionedbrytbara implantat för barn- och vuxenortopedi, planerar en börsintroduktion och notering av sina aktier på Nasdaq First North Growth Market Finland.
Bioretec Oy (“Bioretec” eller “bolaget”) meddelar att de planerar en börsintroduktion och notering av sina aktier på Nasdaq First North Growth Market Finland (“börsintroduktionen”).
Syftet med den planerade börsintroduktionen är att möjliggöra framtida investeringar i kommersialiseringen av bolagets ortopediska RemeOs™-traumaskruvar samt utveckling och kommersialisering av framtida ortopediska RemeOs™-implantat, och därigenom stödja Bioretecs tillväxtstrategi.
Den planerade börsintroduktionen förväntas bestå av en nyemission av Bioretecs aktier samt en eventuell tilläggsaktieoption. Bruttobeloppet från nyemissionen av nya aktier beräknas uppgå till cirka 25 miljoner euro (utan tilläggsaktieoption) och avses användas för att stödja Bioretecs tillväxtstrategi genom att möjliggöra nya investeringar i kommersialisering och utveckling av RemeOs™-produkter, produktionsutvidgning samt stärkande av Bioretecs kapitalstruktur.
Handelsbanken Fonder AB, Mandatum Henkivakuutusosakeyhtiö och Keskinäinen Vakuutusyhtiö Kaleva (“ankarinvesterarna”) har förbundit sig att teckna aktier till ett sammanlagt belopp av 8 miljoner euro under vissa förutsättningar och villkor, förutsatt att värderingen av bolagets emitterade aktier efter medel från börsintroduktionen inte överstiger 71 miljoner euro.
Kan någon smartare säga hur man reflekterar den emission som gjordes med Springvest kontra flytten till First North nu? Säljs det en gris i säcken när pengarna är slut eller får de ett bra värde för företaget?
De håller på att notera en ganska bra produkt, men det är noll hype.
Är det en flopp innan det ens börjat, eller är det här en riktig underground-aktie? ![]()
Det andra alternativet är att alla försöker hålla tyst om diamantfrågan så att de för en gångs skull får mer än 100 aktier? ![]()
Karo Hämäläinen har kort kommenterat Bioretec i sin artikel:
En artikel i Aamulehti. Målet är att vara kassaflödespositivt 2025 och ha en omsättning på 100 miljoner euro 2027. De planerar att lansera en ny traumabult, RemeOs, i USA, och söker nu finansiering för detta. Bruttomarginalen är 97 %.
Vackra ord och siffror, den som vill får tro. Man skulle åtminstone kunna tänka sig att det finns en möjlighet till 100 % dagliga uppgångar någon gång i framtiden om det kommer positiva nyheter från USA. Utgångsnivån kan förstås vara hur mycket som helst under emissionspriset.
Företagspresentation.
Det skulle vara trevligt att höra från någon som förstår branschen hur Bioretec står sig jämfört med andra aktörer! Bra, dåligt, erfarenheter, etc.
https://bioretec.com/files/IPO-page%20publications/Bioretec%20Oy%20-%20Yhtiöesittely%2007062021.pdf
Om alla tillstånd från USA redan hade beviljats skulle detta vara ett intressant fall. Jag förstår ägarna som vill notera detta nu, eftersom fortsatt verksamhet kräver pengar.
Som vanligt skrev jag en analys om Bioretec, eftersom det verkar ha fått ganska lite uppmärksamhet i denna noteringshysteri – och ju mer jag undersökte saken, desto mer tyckte jag att det var utan anledning. Spinnova verkar dock ha tagit all luft vad gäller dessa startup-noteringar.
Några punkter. För det första är det sällsynt att hitta ett startup-bolag i Finland som siktar direkt på den amerikanska marknaden, vilket åtminstone jag ser som ett stort plus. I Europa har en liknande koreansk konkurrent redan fått försäljningstillstånd, även om de ännu inte har påbörjat försäljningsprocesser i Europa. Det finns ingen annan betydande konkurrent i samma skede som Bioretec. Andra konkurrenter har nämligen främmande metaller i sina produkter, vars långsiktiga effekter är okända.
Jag var också tvungen att undersöka vad FDA:s (Food and Drug Administration) Breakthrough Device Designation (genombrottsenhetsbeteckning) innebär. Breakthrough Device Designation, som erhölls i början av året, är i praktiken de amerikanska hälsovårdsmyndigheternas sätt att skapa en snabb väg till marknaden för produkter och medicinska innovationer som hjälper till att bota dödliga eller permanent handikappande sjukdomar. Så även om tillståndsprocessen inte är helt klar, är det tydligt att Bioretec har en first-mover advantage (förstegsfördel) på en enorm marknad som är svår att komma in på på grund av tillståndsprocessen och där hälsovårdskostnaderna är notorisk höga.
Jag var mest övertygad om innovationen, särskilt för att den verkligen effektiviserar hälsovården och återhämtningen. Biologiskt nedbrytbarhet är alltså till nytta på många olika nivåer för många olika aktörer i hälsovårdens värdekedja, med början hos patienten.
Värderingen är naturligtvis fortfarande ganska saftig, men när man tänker på att Nanoforms marknadsvärde var 3x detta, Nightingales 5x detta, Spinnovas 6x detta, känns emissionen okej. Marknadsvärdet har visserligen nästan fyrdubblats sedan Springvests senaste emission för ett och ett halvt år sedan, men nu är vi ändå där riskerna är mycket mindre än före FDA:s genombrottsbeteckning och vägen borde öppnas så snart de återstående tillstånden är klara.
Jag har samtidigt bekantat mig med Bioretec och Spinnova, och när man tittar på Spinnovas värdering innehåller den mycket mer luft än Bioretecs, men å andra sidan är hypen kring Spinnova så mycket större att detta är förståeligt. Det är roligt att huvudidén i båda är att tillverka en biologiskt nedbrytbar produkt – för helt olika ändamål naturligtvis.
Den hamnade tydligen lite i skymundan av andra börsnoteringar, eftersom det inte kom något meddelande om överteckning eller avbrytande av emissionen.
Det verkar som att man fortfarande kan teckna via Nordnet, men när jag försökte för en stund sedan kunde jag inte längre göra det via Danske Bank. Där antog man förstås att det skulle ta slut och sidan togs automatiskt bort. ![]()
EDIT: Det verkade som att man kunde teckna via Danske Bank igen.
Jooh, det blev lite tyst, men jag får väl vänta på vad som händer i USA för en lång hållbarhet ![]()
Lång spekulation ja. Överteckningsmeddelanden har förstås kommit t.ex. 10 minuter över osv., det är mycket möjligt att det kommer att hända så även med denna.
De som siktade på snabba vinster kommer nog att bli besvikna. Nu är det många IPO:er och den här hamnade lite i bakgrunden. Även branschen har gjort investerare försiktiga. Några misslyckanden med hälsoteknikaktier har setts de senaste åren.
Jag ville verkligen ha den här i portföljen, men det faktum att den inte blir övertecknad kan se dåligt ut på öppningsdagen (Nighthealth)…
För att ge lite bakgrund, BBS strävade efter att samla in 7,5 miljoner euro vid noteringen, men fick bara 3,5 miljoner (vilket gjorde saker svårare), så denna medicinska ben-sektor är inte det hetaste i vanliga investerares ögon.
Jag tror dock att företaget kommer att samla in en helt okej summa i denna marknadsmiljö, och en överteckning är fortfarande möjlig. Sedan är det dags att erövra världen med den nya “genombrotts”-skruven.